Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nybygge för höns och kaniner
          RonjaRövardotter
          Inlägg 16-02-2010, 16:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 27 243

Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen . Då vi inte kan avvara någon utav uthusen återstår att bygga nytt.

Min tanke är att vi bygger ett långsmalt hus med ytterdörr i mitten (ca 3*6m). På ena sidan kan vi ha hönsen (ca 10 st) på ca 6 kvm och på andra sidan kan 2 kaniner samsas om 4 kvm. Här kanke det vore bra att bygga lite hyllor i olika höjd för att öka på utrymmet? I kanindelen ska givetvis isolerad "koja" byggas och hela huset ska också vara isolerad. Behövs värmelampa till de båda djurslagen ändå? Här kan det ofta vara lägre än -20 på vintrarna.

Både hönorna och kaninerna ska självklart ha "stegar" ner till varsinn rastgård där nät ska byggas rakt ner i jorden på ytterkanter samt en "längd" underjorden för att kaninerna ska ha möjlighet att gräva men inte kunna gräva ut sig. Nättak ska också finnas. Kaninerna ska ha möjlighet att kunna gå ut året om och hönorna ska släppas ut om det inte blir kallarna än någon minusgrad. Hönsen ska även få traska lös på vår stora gård om somrarna.

Vad tror ni om denna idé? Räcker storleken? Andra tips och råd? Någon som har en liknande ritning?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-02-2010, 20:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Grattis!
          Det låter väl bra! Kaniner vet jag inget om, men här kommer lite hönsfunderingar. En sak att planera in från början är kvalsterbekämpning. Inga springor i väggen eller mellan vägg och tak eller golv, löstagbara pinnar gärna med metallupphängning som man kan hetta upp för att få bort kvalster. Låna/köp böcker om det här där du kan få fler tips.
          Fundera på var du ska ha redena så de inte är i vägen sen när man ska städa. I mitten av huset kanske man kan ha en liten del för förvaringen av foder? Jag har alltid två stora säckar stående, vete resp. pellets, de ska ju stå någonstans och där ska det vara mussäkert. Ytor att ställa något på tycker jag är viktiga, både inne och utanför ingången.
          Sen tycker jag att man ska ha tak över en del av utegården så att de kan gå ut även vid långvarigt regn eller när det är snö. Dessutom behöver de ändå torr jord att sandbada i. Nätet ska grävas ner djupt och vikas utåt nertill så att inte räv/grävling kan gräva sig in. Om man måste vika det inåt för att inte kaninerna ska gräva sig ut kanske det behövs dubbla nät nertill för dem?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          RonjaRövardotter
          Inlägg 16-02-2010, 21:34
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, min tanke är att sätta in skivor som väggar och golv (vattentåliga, kommer inte ihåg vad de heter) och täta springorna med silikon. Hade också tänkt att ha fodret mellan hönsen och kaninernas burar.

Ska sandbadet vara utomhus? Är det inte bättre att ha en balja med sand inne då de förmodligen kommer att vara instängda stora delar av året då det blir väldans kallt här? Men såklart kan ett tak vara bra att ha!

Tänkte lägga nät vågrätt en bit under jorden närmast nätet för att kaninerna inte ska kunna gräva sig ut, samt gräva ner nät lodrätt också.

Om jag köper 10 höns + tupp, hur stor yta ska de ha utan att det blir för trångt? Har förstått att de ska ha minst ½ kvm per höna, men blir inte det lite väl trångt?

Ska kolla på bokrean om de har hönsböcker!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-02-2010, 00:42
          Länk hit: #4

Medlem

Ytan har jag inte riktigt koll på faktiskt. Den bör ju vara så att en mobbad höna kan gå undan en bit. Man kan faktiskt öka ytan genom att skapa plats i höjdled, de utnyttjar gärna hyllor att sitta på en liten bit över golvet.

Tänk på ventilationen också, om det blir för tätt kan det bli fuktig, ohälsosam luft eller t.o.m. mögel.

CITAT (RonjaRövardotter @ 16-02-2010, 21:34) *
          Ska sandbadet vara utomhus? Är det inte bättre att ha en balja med sand inne då de förmodligen kommer att vara instängda stora delar av året då det blir väldans kallt här?

Har aldrig ens funderat på att man skulle kunna ha sandbadet inomhus. Alla vill ju bada samtidigt så det kommer att ta upp stor yta. Om jorden är riktigt torr ute så blir det ju ingen tjäle där, mina sandbadar på vintern. När det är soligt föredrar de att sandbada i solen.

Kom på en aspekt till, stora fönster. När de är instängda mycket på vintern måste de få ljus. Bäst är ändå om de kan gå ut även på vintern. Kanske inte i -25 eller snöstorm, men har de bara mat tål de kyla mycket bra. Vad ska du skaffa för ras? Hedemorahöns tål tydligen väldigt kallt klimat. Jag är själv lite sugen på såna, de är så fina.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          RonjaRövardotter
          Inlägg 17-02-2010, 12:36
          Länk hit: #5

Medlem

Hej igen!!

Ja, någon form av ventliation bör ju förstås sättas in. Tänkte bara att om sandbadet är inne så hålls den torr, utomhus känns det som om det kommer att kunna bli blött även om det står under tak då det kan regna och blåsa på snedden. Om det är - 20 så kommer ju inte att kunna utnyttja sandbadet om det står ute men å andra sidan kanske de "överlever" det.

Vi har många gamla fönster så jag kommer att ha möjlighet att sätta in mycket sådana, vilket är bra.

Nu är jag en total hönsnybörjare, har enbart haft vita höns (fått från stora äggproducenter) som barn men när jag googlat så har jag fastnat för dels Hedmorahöns, känns roligt att ha en svenskt lantras samt de vackra gula och blåa orpington. Skulle gärna ha en tredje ras också men vet inte vilken, svart höns kanske? (min son vill ha en svart höna som han kan döpa till Darth Vader...). Jag vill ha ca 10 hönor och en tupp och det skulle vara roligt att ha 3-4 st av varje ras för att få en vacker och blandad flock.

Vad har du för raser? Vart kan jag hitta försäljare av dessa raser runt omkring Jämtland?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-02-2010, 14:40
          Länk hit: #6

Medlem

Bohuslän-Dals svarthöna kan jag verkligen rekommendera, de är så lugna och fina. Har själv såna. Dessutom har jag grönvärpare, sebright och dvärgaraucana. Du kan ju titta i hönstråden för inspiration. Jag tycker absolut att man ska stödja en lantras! Annars kan du väl fundera på om du vill ha en massa ägg, om du vill slakta också eller om det mest ska vara kompisar med ägg som bonus. Olika raser värper olika mycket. Det finns värp-, kött- och kombinationsraser. Vissa raser är mest prydnadsraser som sebright t.ex., då blir det inte lika många ägg.

Googla så hittar du säkert. På blocket säljs det en del höns, kolla här: Hedemora

Svenska Lanthönsklubben

Om det hålls någon hönsutställning kan du åka dit, där kan man lära sig mer om olika raser, prata med kunniga människor och köpa höns. De hålls mest på hösten, men du behöver ju inte skaffa alla raser samtidigt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 17-02-2010, 17:29
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Här har du lite bra länkar och tänk på att det kanske behövs bygglov också.

För höns
          http://www.viivilla.se/tradgard/sma-rara-honor.aspx
          http://stockros.com/index.php?option=com_c...2&Itemid=23
          http://medlem.spray.se/gbgras/honshusbygge...esaker_2001.htm
          http://hem.passagen.se/rollo/honsnat.htm
          http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden...bruk/Djurskydd/ lag för höns

För kanin
          http://www.skullebo.se/byggbur.html
          http://lillasallys.se/kaninsidan/kaninburar/kaninburar.htm
          http://www.kaninsidan.se/ bra infolänk
          http://kanin.ifokus.se/Forum/Read.aspx?Thr...b5-a5f7e9943ee8
          http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/andras...4d80002643.html lagen

Hoppas du blir en ansvarsfull ägare av djuren och inte som min granne. De har haft 2 små kaniner utanför buren i vinter för att de har gnagit sig igenom vinterburen och de har inte fångat in dem. Pratade med dem idag att om de inte är infångade under veckan kommer jag att anmäla dem. För dvärgkaniner ska inte vistas i markplan och utomhus på vintern utan de ska ha en vinterbur.

Se även denna tråden: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=95428

Lycka till.

Redigerat av Inga från Närke: 17-02-2010, 17:30

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          RonjaRövardotter
          Inlägg 18-02-2010, 08:31
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för alla svar!! Har sparat alla länkarna så jag ska kunna kolla igenom dem sedan. Jo, jag är en ansvarsfull djurägare (enligt min hästveterinär) så jag tror nog att jag ska kunna ta hand om några höns och kaniner på ett riktigt sätt.

Däremot har jag fått höra att även dvärgvädurar kan vara utomhus i rastgård på vintern bara de har en isolerad och dragfri koja inomhus att krypa in i samt även bur inomhus. Stämmer inte det då?

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 18-02-2010, 21:18
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (RonjaRövardotter @ 18-02-2010, 08:31) *
          -------
          Däremot har jag fått höra att även dvärgvädurar kan vara utomhus i rastgård på vintern bara de har en isolerad och dragfri koja inomhus att krypa in i samt även bur inomhus. Stämmer inte det då?

Så här står det från jordbruksverket och djurskyddlagen kanin
          Utomhusvistelse
          Det är tillåtet att ha kaniner i bur utomhus även under den kalla årstiden. Vintertid måste buren vara upphöjd från marken för att kyla inte ska tränga upp underifrån. Du kan till exempel isolera burens botten med hjälp av ett tjockt lager frigolit.
          Om kaniner hålls i ett utrymme där det är kallare än 0°C måste du ge dem uppvärmt dricksvatten minst två gånger per dygn.
          Se även de andra länkarna.

--------------------

Citera
          RonjaRövardotter
          Inlägg 19-02-2010, 07:18
          Länk hit: #10

Medlem

Ja, det där har jag läst tidigare. Självklart ska ska de ha en bur som också kommer att stå i ett isolerat litet hus och där ska de ha tillgång till en isolerad koja. Menar du att de inte får gå ut av egen fri vilja om de vill?

Usch nu känner jag mig riktigt trögtänkt.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 19-02-2010, 11:39
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (RonjaRövardotter @ 19-02-2010, 07:18) *
          Ja, det där har jag läst tidigare. Självklart ska ska de ha en bur som också kommer att stå i ett isolerat litet hus och där ska de ha tillgång till en isolerad koja. Menar du att de inte får gå ut av egen fri vilja om de vill?

Usch nu känner jag mig riktigt trögtänkt.

Är inte så kunnig själ men läser man mellan raderna så står det ju att buren ska vara upphöjd, jag sett många som bygger dem utmed en vägg och har då en öppning in mot ett innerum eller vad man kan kalla det där maten och vattnet finns för att det inte ska frysa. Då är de ju i buren men utomhus när de vill så det är nog meningen att de inte ska springa på backen även om det är inhägnat utan att du kan ha en dörr öppen så de får frisk luft och kan vara innanför den men i upphöjt läge så de inte når marken. Så tolkar jag det men det kanske är fel.

--------------------

Citera
          RonjaRövardotter
          Inlägg 19-02-2010, 13:27
          Länk hit: #12

Medlem

Tack för ditt svar! Detta måste jag verkligen kolla upp, det skulle kännas såå trist om inte kaninerna ska få gå ut i rastgården om de vill.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 19-02-2010, 21:04
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (RonjaRövardotter @ 19-02-2010, 13:27) *
          Tack för ditt svar! Detta måste jag verkligen kolla upp, det skulle kännas såå trist om inte kaninerna ska få gå ut i rastgården om de vill.

Ring din kommun de har väl någon som handhar och kan djurskyddslagen. Sedan vet jag inte hur stor byggnad ni tänker göra för i så fall krävs det bygglov också.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon