Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Stenplattor i befintligt växthus
          Golskrutt
          Inlägg 17-02-2010, 15:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 25 109

Hejsan!

Jag har tänkt att lägga stenplattor på en sida av växthuset och som i en gång och ha lite jord på en sida och stenplattor på en sida...det jag har sett nu är att många pratar om "grunden", jag vet inte riktigt vad grunden är i växthuset, köpte huset i höstas och hann inte med så mycket i trädgården som man skulle vilja.
          Men dom har haft jordbädd i hela växthuset, hade bara tomater däri där dom hade gödslat med gräsklipp.
          Finns även en vinranka där som inte alls mådde bra i höstas, fick nå mögel på sig. Men hursomhelst vill vi inte ha kvar vinrankan så den kommer att åka ut till ett nytt ställe, men min fundering är, kan jag inte lägga stenar med det underlag som man ska göra när man lägger sten, alltså grus och sedan fylla på med jord där jag ska ha mina bäddar?? Är det någon som förstår vad jag menar?? confused.gif Blir lite otydlig här kanske....men blir det fel om jag skulle göra så? Eller har det mindre betydelse när det inte är DIREKT under bädden??

Mycket tacksam för alla synpunkter och tips! Funderar också om det är nån som vet någon bra sida med lite växthusinredning, tips och bilder osv??

Mvh Camilla

Citera
          Peztis
          Inlägg 17-02-2010, 19:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Du menar alltså att hela växthuset har det varit jord i och nu vill du lägga en stengång...

Det finns ju olika vägar att gå...

Ska man göra det "ordentligt" ska man väl gräva sig ned 25 cm, sprida ut markduk och lägga makadam 0/32 i 15 cm på det, därpå ca 5 cm sättsand eller stenmjöl och därefter plattorna. Då bör det hålla lika länge som växthuset, ungefär.

Alt 2 är att gräva ned 10 cm, markduk, sättsand 5 cm och sedan plattor.

Alt 3 är att endast gräva ut 5 cm för plattorna, kanske borsta ned lite stenmjöl eller sand i springorna.

Alt 3 lär du väl få göra om efter något år men å andra sidan är det ju lätt att lyfta på en platta och jämna ut.

Markdukens funktion är att makadam eller sand/stenmjöl inte ska beblanda sig med jordlagret under. För efter en tid så trycks ju stenarna och sanden ned i jorden under och då har effekten av dränering osv försvunnit och så får man börja om från början.

Allt funkar mer eller mindre, det är mest en fråga om hur mycket tid, ork och pengar man vill lägga ned.

Bilder är alltid skoj att se, det finns många trådar här på Odla i ämnet under denna rubrik Växthuset.

Men självklart är det alltid skoj att se fler (tyvärr har jag inga själv!).

Redigerat av Peztis: 17-02-2010, 19:22

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Golskrutt
          Inlägg 18-02-2010, 15:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 25 109

Tusen thanks.gif för svaret! Ska ta och kika lite under trådarna här....!! biggrin.gif
          Vi får nog ta och grunna lite på hur pass "seriös" vi ska vara....så du har gett oss en liten tankeställare!

Tusen tack igen!!

Mvh Camilla

Citera
          Peztis
          Inlägg 18-02-2010, 16:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vassego!

Det finns säkert fler sätt man kan göra men detta var vad jag kom på.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon