Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > fråga till kattägarna här!
          Fny
          Inlägg 10-03-2010, 12:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Hur mycket kostar det att köpa en helt vanlig kattmatsburk ungefär, typ på ica eller coop? Och äter en fullvuxen katt ungefär en burk om dagen?

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-03-2010, 12:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

vad det kostar är jag osäker på, det är sambon som köper kattmaten. Min kisse äter olika beroende på hur nöjd hon är med smaken (=kräsen), hon får en lagom klick men äter sällan upp allt ändå - hon vill bara äta upp gelén och få i sig lite smackig smak. Vi har bestämt att hon bara får burkmat på morgonen, resten av dagen får hon torrfoder. Sen kompletterar hon med en fet råtta eller fågel... whistling.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          aanderss
          Inlägg 10-03-2010, 12:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

en katt kan äta en vanlig burk om dagen men inte alltid. en burt 400 gram kostar mellan 5 och 15 kr beroende på fabrikat

Citera
          Anic
          Inlägg 10-03-2010, 17:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

den här länken finns en som räknat lite på vad olika foder kostar per dag om du vill jämnföra.

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 10-03-2010, 18:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

jag köper Mjau i mataffären när jag vill fjäska för dem. de delar en burk på en dag, 11-12 kr

annars får de torrfoder som jag köper hos veterinären, specific, det blir billigare, ca 10 kr per dag till båda

Citera
          mojan
          Inlägg 10-03-2010, 18:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Från början fick min katt både burkmat (olika sorter) och torrfoder. Burkarna innehåller mycket vätska (gelé)-det blir dyrt, men smaskigt, vatten att bära hem.

Trappade ned burkmat och trappade upp torrfoder långsamt. Katter är envisa och kan "tjata".

Nu är han sedan flera år helt nöjd med sitt torrfoder och vatten.
          Burkmaten lukatde inte särskilt trevligt, det gör visserligen inte torrfodret heller men det SER åtminstone helt ok ut.

I kassaboken förde vi in kattmat under rubriken "Nöje". rotfl.gif

Redigerat av mojan: 10-03-2010, 18:25

--------------------
          Zon 3

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 10-03-2010, 18:42
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

vi har provat lite olika torrfoder och har låtit katterna bestämma, de ÄLSKAR verkligen detta foder.
          när de var små så åt de allt! numera passar endast MJAU, torrisarna och köttfärs.
          lövbiff, älgfärs och annat gott ratas

jag ville ge dem bara burkmat ett tag, men de gick upp i vikt och fick massor av tandsten

Citera
          malarmaster
          Inlägg 10-03-2010, 19:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

Helst ska katter ha ett kontrollerat torrfoder,köpes i specialaffär eller hos veterinär.katter tål inte salt mat,dödar njurarna.mina två katter får torrfoder royal canin som finns i många varianter beroende på om det är innekatter,kastrerade osv.vidare får de dela på en påse mjukmat (100 gr)om dagen. matkostnad per månad ca 550:-/2 katter.Givetvis finns det andra torrfoder fabrikat som är lika bra men huvudsaken är att det är kontrollerat avseende salthalt,näringsinnehåll m.m. Ulf

Citera
          Anic
          Inlägg 10-03-2010, 19:43
          Länk hit: #9

Medlem

här är ennu en länk, där man i slutet disskuterar rätt avancerat om burkmat ellet torrfoder är det bästa.

Jag lutar mer och mer åt blötmat, men ger torrfoder för tillfället.

Citera
          rosentass i Göte...
          Inlägg 11-03-2010, 00:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 7 183

CITAT (Fny @ 10-03-2010, 13:04) *
          Hur mycket kostar det att köpa en helt vanlig kattmatsburk ungefär, typ på ica eller coop? Och äter en fullvuxen katt ungefär en burk om dagen?

Köper Mjau tetra, som ska vara bra, 10-11:-. Men se nedan

CITAT (Anic @ 10-03-2010, 20:43) *
          här är ennu en länk, där man i slutet disskuterar rätt avancerat om burkmat ellet torrfoder är det bästa.

Jag lutar mer och mer åt blötmat, men ger torrfoder för tillfället.

Intressant det här. Instämmer med Anic. Använt Royal Canin torrfoder i tron att bäst för katt. Jo då, de älskar torrfodret men sägs att innehåller mkt kolhydrater som inte ger ngt positivt hälsomässigt men tenderar göra katter feta. Har två nu, och blandar Mjau tetra med Royal Canin torrfoder (för kastrerade i mitt fall). Då jag dragit ned på torrfodret och ökat mjukmaten har katterna slankat av på sunt vis. Och det kostar mindre. De delar nu på en tetra Mjau per dag + torrfoder (ngn näve dygnet, svårt att säga - maken fuskar in lite extragodis ibland misstänker jag).

Tro bara inte blint på anvisningarna på förpackningar. Helt sjukt överdrivna.

Citera
          Motti
          Inlägg 11-03-2010, 01:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det där att burkmat skulle innehålla så mycket vatten är ju en skröna !jo visst är det lättare att bära hem 5 kilo torrisar än 5 kilo burkmat men burkmat är bra för katten och är ett helfoder precis som torrfodret.Mjaus burkar är ju ganska stora men två dagars mat för en katt.Jag ger min katt i huvudsak blötfoder,han får torrisar som snacks,han är en kastrerad hankatt på 9 år som aldrig har haft problem med njursten tex.Katter dricker lite därför att de från begynelsen är ökendjur en halv deciliter vatten om dagen i snitt ungefär,ger man blöt foder så får de i sig vätska som de inte får genom torrfodret eller om de dricker dåligt.Vatten ska aldrig stå bredvid maten utan på en helt annan plats då dricker de bättre,rovdjur äter aldrig där de dricker vatten.Hittade ett blötfoder på ÖB i dag som kommer från en svensk leverantör Sjöbogården i Malmö det säljs bara i Norden och har en proteinhalt på 8,5 plus E vitamin osv,bra kvalitet och prisvärt,finns också torrfoder i samma märke.Ett foder med hög kvalitet och mycket protein=kött. www.sjobogarden.se

Citera
          ingrids
          Inlägg 11-03-2010, 08:46
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Eftersom jag har en katt som både är petig med maten och "fnallar", d.v.s. äter aldrig mycket åt gången ger jag honom torrfoder eftersom burkmat fort blir ointressant när det stått ett tag. Anpassat kattfoder från djuraffären - dyrt i inköp men drygt eftersom 3,5 kg katt inte äter så mycket. Kan tänka mig att t.ex. en skogis sätter i sig betydligt mer.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          skogstroll
          Inlägg 11-03-2010, 09:42
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Motti @ 11-03-2010, 01:15) *
          jo visst är det lättare att bära hem 5 kilo torrisar än 5 kilo burkmat

nääääää g.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Fny
          Inlägg 11-03-2010, 10:12
          Länk hit: #14

Medlem

crazy.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          aanderss
          Inlägg 11-03-2010, 11:23
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

jag äter mest torrfoder men kan äta våt mat ibland med men de torra är godare

mvh NISSE

Citera
          gnon49
          Inlägg 11-03-2010, 13:02
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Har i stort sett gått över till s.k portionsförpackningar. Då slipper jag slänga hälften. Katten har blivit kräsen på gamla dar. Men torrfoder finns alltid framme. Inälvsmat som njure o lever är en stående favorit som hon får väl uppskuren i lagom bitar.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Peztis
          Inlägg 11-03-2010, 17:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Förr åt våra katter mest burkmat men de verkade tröttna på det (fick kasta det mesta) så nu får de nästan bara hårdisar av olika märken och fabrikat. Nu när de då och då får burkmat/portionsfp så är det jättemumsigt!

Aldrig att våra två katter tillsammans skulle sätta i sig en hel burk med kattmat på en dag! Det räckte förut i två dagar. Men så är de inte övergödda heller... Stod något om det i en tidning jag läste igår att merparten av alla katter är överviktiga.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Anic
          Inlägg 11-03-2010, 19:51
          Länk hit: #18

Medlem

En av anledningarna att katter många gånger föredrar torrfoder är att man har i rätt mkt smak/luktförstärkare, man lurar sinnerna.

Man behöver inte inlägga fram en hel burk med blötmat, man lägger fram det katten kan tänkas äta upp, man kan ju lägga fram mer om de vill ha mer. SEn tror jag inte att det är särskilt vanligt att katterna svälter sig själva, de äter det som finns när de blir tillräkligt hungriga, där resonerra jag lite som man gör med barn som ska så mkt mat de vill ha det enda man kan bestämma är vad de äter. Enda gången man bör oroa sig är om katten är sjuk och magrar av onarurligt mkt vilket endå troligen beror på sjukdom, men då ska man kontakta veterinär. Tror att man som kattägare nojar sig precis som en förälder gör, och endå så är störrsta faran att katten ska bli överviktigt inte underviktig

Många har börjat barfa sina katter och det ska tydligen var bland det bästa, men det kommer jag aldrig göra om man inte börja sälja barf i förpackingar till katter (vilket man redan gär för hundar).

En skogkatt är inte särskilt stor, mellan 3-7 kg och de behöver inte mer foder än andra katter. Därimot ser de stora ut pga av deras underbara fluffiga päls.

Citera
          Fny
          Inlägg 11-03-2010, 19:55
          Länk hit: #19

Medlem

vad betyder barfa ?

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Anic
          Inlägg 11-03-2010, 20:51
          Länk hit: #20

Medlem

barf=Biologiskt Anpassad Rå Föda
          dvs att man ger sitt djur rått kött som huvudföda, på barfforum kan man läsa mer om det.

Här är 2 artiklar som går rätt djupt in på vad man ska tänka på när det gäller katt mat
          del 1
          del 2

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon