Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > FOLKDRÄKT, Behöver hjälp med hur jag ska bära dom
          susanneedgren
          Inlägg 16-03-2010, 19:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 10 628

Nu chansar jag vilt!
          Visst måste det på detta forum finnas någon som äger eller har kunskap om någon av nedanstående dräkter!

Vingåker (högtid)
          Österåker (högtid)
          Väster Färnebo (Västmanland)

Jag behöver hjälp bla. med hur dessa ska bäras av mig som är ogift.
          Har mailat till alla folkdansringar, museum och hembygdsföreningar men det verkar svårt att få svar....

Någon här som vet något om någon av dräkterna???!

Tacksam för all hjälp

--------------------

Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 16-03-2010, 19:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Vet egentligen inget om folkdräkter...
          MEN: jag har mött flickor i Lund som burit Torna härads dräkt, och just som ogifta burit s k "jungfrukrans" på huvudet.

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 16-03-2010, 19:24
          Länk hit: #3

Medlem

jungfru, nja det är jag väl inte tongue.gif

Jag förstår vad du menar, tänk om dessa dräkter varit så enkla.....

Vet eller tror mig veta att Österåkersdräkten ska ha valkar (gissar att det är en typ av jungfrukrans) som ska ha färggranna band på sig på något sätt. Inget hår får synas men hur löser man det med band? Eller har jag missuppfattat något?
          Jag tycker jag har kollat på allt och läst allt men ju mer jag läser, desto snurrigare blir jag.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-03-2010, 19:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Kollade just Vingåkersdräkten på nätet och jag tycker att det står rätt utförligt på Wikipedia. Där fanns också info om böcker där det står mer och mycket annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ving%C3%A5kersdr%C3%A4kten

Annars kan du ju kontakta Säfstaholms slott som har en permanent utställning med Vingåkers- och Österåkersdräkter. Dom borde således veta.

http://www.vingaker.se/Safstaholms-slott/U...ktustallningen/

Redigerat av *Stintan*: 16-03-2010, 19:30

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mojan
          Inlägg 16-03-2010, 19:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Finns böcker på biblioteket att låna om hur folkdräkter ser ut och bärs.

"Min" folkdräkt bärs med ett virat band/krans runt huvudet-håret får alltså synas- för ogift kvinna.
          Gift kvinna bär huckle (sjalett)

En gissning är att detta är ett vanligt sätt att se på huvudbonaden.

--------------------
          Zon 3

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 16-03-2010, 20:16
          Länk hit: #6

Medlem

Har tre böcker varav två uteslutande handlar om Österåker/Vingåker.

I böckerna jag har står det mestadels om hur den kom fram och på vilka olika sätt den bars.

Jag har mailat till Sörmlands museum men inte fått svar (ännu).

Jag skulle behöva att någon säger gör si och så och gärna har en bild. Det måste ju finnas folk som använder sina dräkter......

--------------------

Citera
          mejram
          Inlägg 16-03-2010, 20:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 5 887

Försök med att kontakta Skansens klädkammare om du inte har gjort det redan. De har bra koll på folkdräkter. Själv kan jag bara Rättviksdräkten...

kladkammaren@skansen.se

Citera
          Simplicity
          Inlägg 16-03-2010, 21:42
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

Här uppe är det ganska komplicerat det där med dräkter. Det är som upplagt för att man alltid ska kunna göra fel enligt de gamla... eh... höll på att säga skatorna... infödda damerna, menade jag...

Ett säkert kort är att ta hjälp av lokala Hemslöjdsföreningen. De brukar ha butiker som man kan köpa till delar i oxåå...

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          netaave
          Inlägg 16-03-2010, 22:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag har boken "Svenska folkdräkter" ska kolla i den i morgon så kan jag upplysa dig sedan om det står något där.
          Jag har en Häverödräkt, den enda bygdedräkt i Uppland som inte är komponerad utan den baseras på gamla plagg man hittat. Där är det så att om jag vore ogift får jag inte bära kyrkmössa den s.k. högmössan och på den andra hättan får jag inte ha stycket (den knypplade spetsen) om jag är ogift.

Dräktkulturen är strikt, och det förvånar mig lite att du inte fått svar på dina frågor. Dräktkulturen i olika landsändar skiljer sig mycket, och till en del dräkter finns tillbehör för hur många tillfällen som helst. Jag anser att ska man bära sin dräkt ska man göra det korrekt, en folkdräkt är alltid rätt i vilket sammanhang som helst.
          Återkommer.

--------------------

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 16-03-2010, 22:24
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (netaave @ 16-03-2010, 22:08) *
          Jag har boken "Svenska folkdräkter" ska kolla i den i morgon så kan jag upplysa dig sedan om det står något där.
          Jag har en Häverödräkt, den enda bygdedräkt i Uppland som inte är komponerad utan den baseras på gamla plagg man hittat. Där är det så att om jag vore ogift får jag inte bära kyrkmössa den s.k. högmössan och på den andra hättan får jag inte ha stycket (den knypplade spetsen) om jag är ogift.

Dräktkulturen är strikt, och det förvånar mig lite att du inte fått svar på dina frågor. Dräktkulturen i olika landsändar skiljer sig mycket, och till en del dräkter finns tillbehör för hur många tillfällen som helst. Jag anser att ska man bära sin dräkt ska man göra det korrekt, en folkdräkt är alltid rätt i vilket sammanhang som helst.
          Återkommer.

Det vore ljuvligt om någon kunde tala om vad som är rätt och fel gällande mina dräkter. Jag vet ju att jag inte får ha vissa saker men det är svårt att få fram vad jag ska ha istället. På ett ställe står det att valkarna spänndes över med brokiga sidenband, men hallå, vadå, hur ska det se ut?? Måste ju få det om man ska förstå.

Jag bor ju inte i Sörmland men pappa stammar därifrån och jag är också förvånad över att inte få svar från varken museum eller hemslöjden.

Däremot är bröllopet i din dräkts faggor. Vigseln sker i Grisslehamn (vi har landställe i Trästa)

/Susanne

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 16-03-2010, 22:59
          Länk hit: #11

Medlem

Kunde inte hålla mig utan skickade upp gubben efter boken, Vingåkers och Österåkers dräkter är ju ganska lika tydligen det syns också på bilderna, För den gifta kvinnan beskrivs Vingåkers högtidsdräkt men för ogifta står mer allmänt.
          "Österåker. Högtidsdräkt för vinterbruk har livkjol av grönt ylle med liv av gult siden med broderier. Förklädet är av blå rask med band och broderier. Vid bältet, av rött läder med silkebroderier på ryggsidan är fäst ett handkläde av vitt linne med broderier. Skinnhandskar finns till båda högtidsdräkterna. Huvudbonaden består av en stomme med valkar överklädda med granna band. Över denna är knutet en duk av tyll, ettt tyllhuckle. Detta är en "andra rangens högtidsdräkt". Till de allra största högtiderna bärs i Österåker, liksom i Vingåker, en röd livkjol. Sommartid är högtidsdräkten vit i båda socknarna. Den vita livkjolen har kallats "yvaxla"

Ganska luddigt alltså, särskilda regler kan ju sen finnas för bröllop och begravning. Men jag föreslår att du ringer Håkan Liby Landsantikvarie/länsmuseichef i Uppsala 018-16 91 10 070-685 78 24, han har ju gett ut flera skrifter om dräktbruk i Sverige. Borde kunna det här på sina fem fingrar. Om inte kan han iaf säga vem du ska kontakta.

Om Västerfärnebo står det
          "Kvinnodräkten med kjol av randigt halvylle med kantsnodd nertill. Det bredrandiga livstycket har skört och häktas hop fram. Det mörkrandiga förklädet är av halvlinne, halsklädet av siden och kjolväskan av ylle med applikationer. Röd broderad bindmössa med stycke, vita strumpor och skor med "västerfärnebospänne". Svart tröja med skört och häktor. Olika kjolväskor liksom bindmössor kan användas. Även halskläderna kan variera men är alltid mörka.
          Västerfärnebodräkten rekonstruerades redan 1917, då plagg kunde sammanföras och kopieras. Dräkten fungerade länge som enda "västmanlandsdräkt" innan en rad socknar på 50-60-talet skaffade egna dräkter."

Precis som i Uppland o min dräkt som ju har stora likheter med den här i plaggsammansättning är detta alltså den enda "äkta" som inte är komponerad.

Blev du nåt klokare? Om den ska användas till ett speciellt syfte kan det ju alltså vara särskilda detaljer i plaggen som ska till. Ofta finns ju också speciella kyrksjalar och kyrkhandskar.
          Om man gifter sig i dräkt är det en dödssynd att ha brudbuket, det är en speciell brudnäsduk som en pslambok och en myrtenkvist ska finnas inlindade i som man ska hålla i händerna. Detta har man ju sett otaliga som syndat mot, likaså får en kvinna aldrig röka när hon bär sin folkdräkt.

Min bok heter "Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige" och är skriven av Inga Arnö Berg och Gunnel Hazelius Berg. Finns med största sannolikhet på biblioteket.

CITAT (susanneedgren @ 16-03-2010, 22:24) *
          Det vore ljuvligt om någon kunde tala om vad som är rätt och fel gällande mina dräkter. Jag vet ju att jag inte får ha vissa saker men det är svårt att få fram vad jag ska ha istället. På ett ställe står det att valkarna spänndes över med brokiga sidenband, men hallå, vadå, hur ska det se ut?? Måste ju få det om man ska förstå.

Jag bor ju inte i Sörmland men pappa stammar därifrån och jag är också förvånad över att inte få svar från varken museum eller hemslöjden.

Däremot är bröllopet i din dräkts faggor. Vigseln sker i Grisslehamn (vi har landställe i Trästa)

/Susanne

Oj du skrev medans jag skrev tro jag, va kul då kommer du kanske få se den eller Väddödräkten som är en sommarvariant på min.

Du får ju ha en dräkt som härstammar från möderne, fäderne eller genom ingifte:)

Redigerat av netaave: 16-03-2010, 23:01

--------------------

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 16-03-2010, 23:18
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (netaave @ 16-03-2010, 22:59) *
          Min bok heter "Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige" och är skriven av Inga Arnö Berg och Gunnel Hazelius Berg. Finns med största sannolikhet på biblioteket.
          Oj du skrev medans jag skrev tro jag, va kul då kommer du kanske få se den eller Väddödräkten som är en sommarvariant på min.

Du får ju ha en dräkt som härstammar från möderne, fäderne eller genom ingifte:)

TACK!

Österåker och Västra Vingåker på fädernet, Västmanland på mödernet så jag är hyfsat rätt ute.

Jag tror att jag kommer att bli ensam om folkdräkt på bröllopet men JAG kommer ju att vara rätt klädd i alla fall!

Det är livsfarligt den här med folkdräkter.... Jag vill ju ha flera. Min farfar kommer från Ekshärad, det är väl nästa att spana in.

Har velat ha Österåker och Vingåker sen jag var liten men nu, äntligen vid 41 års ålder har jag äntligen gjort slag i saken och handlat (blocket är bra!)

Ska ringa i morgon för jag vill verkligen vara rätt klädd. Fast nästa tanke är ju att om jag inte lyckats hitta hur allt ska se ut så är nog chansen liten att någon av dom på bröllopet skulle kunna se att jag gjort något fel :-)

/Susanne

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-03-2010, 23:39
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (susanneedgren @ 16-03-2010, 23:18) *
          TACK!

Österåker och Västra Vingåker på fädernet, Västmanland på mödernet så jag är hyfsat rätt ute.

Jag tror att jag kommer att bli ensam om folkdräkt på bröllopet men JAG kommer ju att vara rätt klädd i alla fall!

Det är livsfarligt den här med folkdräkter.... Jag vill ju ha flera. Min farfar kommer från Ekshärad, det är väl nästa att spana in.

Har velat ha Österåker och Vingåker sen jag var liten men nu, äntligen vid 41 års ålder har jag äntligen gjort slag i saken och handlat (blocket är bra!)

Ska ringa i morgon för jag vill verkligen vara rätt klädd. Fast nästa tanke är ju att om jag inte lyckats hitta hur allt ska se ut så är nog chansen liten att någon av dom på bröllopet skulle kunna se att jag gjort något fel :-)

/Susanne

Jag gav dig ju länken till Sävstaholms slott som ligger i Vingåker. Ring dom och fråga. Jag har själv varit där och sett utställningen. Det är ju som ett museum. Eftersom dom har denna dräktutställning permanent sedan flera år så är dom säkert insatta i hur dräkterna ska se ut.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 16-03-2010, 23:44
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 16-03-2010, 23:39) *
          Jag gav dig ju länken till Sävstaholms slott som ligger i Vingåker. Ring dom och fråga. Jag har själv varit där och sett utställningen. Det är ju som ett museum. Eftersom dom har denna dräktutställning permanent sedan flera år så är dom säkert insatta i hur dräkterna ska se ut.

Har mailat till Sörmlands museum men jag mailar till Sävstaholm i morgon!

Hoppas dom har en enkel regel för vad som gäller.

Bara det att skilja på Österåkers och Vingåkers dräkter är det många som missar har jag märkt. Dom är ju snarlika.....

Svarar dom inte på mail så ringer jag!

TACK!

/Susanne

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 17-03-2010, 12:49
          Länk hit: #15

Medlem

Jag tror att hemslöjden har dom största kunskaperna vad gäller dräktskick och dess olika variationer, till min dräkt fins t.ex 4 olika randningar på kjolen som alla är lika korrekt. Dom och länsmuséerna.
          En viktig detalj man inte får glömma är söljan, i synnerhet om man ska bära sin dräkt vid ett högtidstillfälle som ju ett bröllop är. Min är t.ex. i tenn och det viktiga att lägga märke till är att den inte ska sitta i sjalen som man ofta felaktigt ser, utan som en dekoration på linneskjortan.

--------------------

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 17-03-2010, 20:40
          Länk hit: #16

Medlem

Har idag fått svar på en del frågor. Min mor ringde helt enkelt en som Säfstaholm rekommenderar.

Bland annat att jag ska bära dräkten som gift på grund av min ålder och att jag har barn smile.gif

Detta medför en förenkling, helt klart men är det ingen som har bilder på framför allt Österåkers huvudbonad. Vet hur jag ska göra men inte hur den ska se ut som färdig. Var på huvudet ska alla tre lager sitta, får jag visa håret m.m.

Just nu sitter jag och tittar på folkdanssidor för att försöka spåra ett foto på någon som aktivt bär dräkten.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 17-03-2010, 22:14
          Länk hit: #17

Medlem

Finns bilder i min bok

--------------------

Citera
          susanneedgren
          Inlägg 17-03-2010, 22:29
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (netaave @ 17-03-2010, 22:14) *
          Finns bilder i min bok

Ja, i den visar hon håret vilket man inte ska. Du menar bilden på sid 107 va?

Dessutom verkar hon ha valkarna i nacken vilket inte visas på några andra bilder.....

Vad är rätt och riktigt?

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 17-03-2010, 23:08
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (susanneedgren @ 17-03-2010, 22:29) *
          Ja, i den visar hon håret vilket man inte ska. Du menar bilden på sid 107 va?

Dessutom verkar hon ha valkarna i nacken vilket inte visas på några andra bilder.....

Vad är rätt och riktigt?

Ja det menar jag, jo men hur ska man annars kunna knyta hucklet korrekt?
          Åk in till Nordiska muséet och kolla om det finns där, kan ju finnas både bilder, kunnig personal och dockor.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 17-03-2010, 23:27
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det verkar vara en hel vetenskap det där med folkdräkt. Men fint är det ju, så klart.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon