Kunde inte hålla mig utan skickade upp gubben efter boken, Vingåkers och Österåkers dräkter är ju ganska lika tydligen det syns också på bilderna, För den gifta kvinnan beskrivs Vingåkers högtidsdräkt men för ogifta står mer allmänt.
"Österåker. Högtidsdräkt för vinterbruk har livkjol av grönt ylle med liv av gult siden med broderier. Förklädet är av blå rask med band och broderier. Vid bältet, av rött läder med silkebroderier på ryggsidan är fäst ett handkläde av vitt linne med broderier. Skinnhandskar finns till båda högtidsdräkterna. Huvudbonaden består av en stomme med valkar överklädda med granna band. Över denna är knutet en duk av tyll, ettt tyllhuckle. Detta är en "andra rangens högtidsdräkt". Till de allra största högtiderna bärs i Österåker, liksom i Vingåker, en röd livkjol. Sommartid är högtidsdräkten vit i båda socknarna. Den vita livkjolen har kallats "yvaxla"
Ganska luddigt alltså, särskilda regler kan ju sen finnas för bröllop och begravning. Men jag föreslår att du ringer Håkan Liby Landsantikvarie/länsmuseichef i Uppsala 018-16 91 10 070-685 78 24, han har ju gett ut flera skrifter om dräktbruk i Sverige. Borde kunna det här på sina fem fingrar. Om inte kan han iaf säga vem du ska kontakta.
Om Västerfärnebo står det
"Kvinnodräkten med kjol av randigt halvylle med kantsnodd nertill. Det bredrandiga livstycket har skört och häktas hop fram. Det mörkrandiga förklädet är av halvlinne, halsklädet av siden och kjolväskan av ylle med applikationer. Röd broderad bindmössa med stycke, vita strumpor och skor med "västerfärnebospänne". Svart tröja med skört och häktor. Olika kjolväskor liksom bindmössor kan användas. Även halskläderna kan variera men är alltid mörka.
Västerfärnebodräkten rekonstruerades redan 1917, då plagg kunde sammanföras och kopieras. Dräkten fungerade länge som enda "västmanlandsdräkt" innan en rad socknar på 50-60-talet skaffade egna dräkter."
Precis som i Uppland o min dräkt som ju har stora likheter med den här i plaggsammansättning är detta alltså den enda "äkta" som inte är komponerad.
Blev du nåt klokare? Om den ska användas till ett speciellt syfte kan det ju alltså vara särskilda detaljer i plaggen som ska till. Ofta finns ju också speciella kyrksjalar och kyrkhandskar.
Om man gifter sig i dräkt är det en dödssynd att ha brudbuket, det är en speciell brudnäsduk som en pslambok och en myrtenkvist ska finnas inlindade i som man ska hålla i händerna. Detta har man ju sett otaliga som syndat mot, likaså får en kvinna aldrig röka när hon bär sin folkdräkt.
Min bok heter "Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige" och är skriven av Inga Arnö Berg och Gunnel Hazelius Berg. Finns med största sannolikhet på biblioteket.
CITAT (susanneedgren @ 16-03-2010, 22:24)

Det vore ljuvligt om någon kunde tala om vad som är rätt och fel gällande mina dräkter. Jag vet ju att jag inte får ha vissa saker men det är svårt att få fram vad jag ska ha istället. På ett ställe står det att valkarna spänndes över med brokiga sidenband, men hallå, vadå, hur ska det se ut?? Måste ju få det om man ska förstå.
Jag bor ju inte i Sörmland men pappa stammar därifrån och jag är också förvånad över att inte få svar från varken museum eller hemslöjden.
Däremot är bröllopet i din dräkts faggor. Vigseln sker i Grisslehamn (vi har landställe i Trästa)
/Susanne
Oj du skrev medans jag skrev tro jag, va kul då kommer du kanske få se den eller Väddödräkten som är en sommarvariant på min.
Du får ju ha en dräkt som härstammar från möderne, fäderne eller genom ingifte:)
Redigerat av netaave: 16-03-2010, 23:01