Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > en undran
          boxer2
          Inlägg 16-04-2010, 11:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

En undran om min tik 20 månader gammal.
          När min mamma ska ta bollen från henne, morrar hon och slår med framtassarna, medans jag kan ta den lätt från henne. Varför gör hon så? Mot mig gör hon inget motstånd alls. Hoppas någon kan hjälpa mig.

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2010, 00:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (boxer2 @ 16-04-2010, 12:11) *
          En undran om min tik 20 månader gammal.
          När min mamma ska ta bollen från henne, morrar hon och slår med framtassarna, medans jag kan ta den lätt från henne. Varför gör hon så? Mot mig gör hon inget motstånd alls. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Hon ser inte din mamma som en varelse med högre rang.
          Du är "ledaren" så dej utmanar hon inte, men hon ser din mamma som en lägre rang.
          Din mamma måste våga vara mer bestämd och få hunden att inse att hon ska vika undan och har lägre rang.

Se det inte som ett "gulligt tilltag" då det är hundens sätt att säga att den bestämmer.
          Lycka till

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 17-04-2010, 08:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

eller så handlar det inte om "rang" och "ledarskap" öht utan hunden vill ha bollen för den är roligare än din mamma och du förmodligen är en kul typ (roligare än bollen) ... enligt hunden alltså, den är ju inte så gammal.
          varför ta något från hunden om det inte är farligt?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Irene_L
          Inlägg 17-04-2010, 13:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag skulle träna in kommandot "Loss"...och ge hunden något annat eller godis när den lyder. Jag skulle inte vilja att min hund morrade . Lär den att släppa även om det inte är ägaren som säger till.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 17-04-2010, 15:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Irene_L @ 17-04-2010, 14:18) *
          Jag skulle träna in kommandot "Loss"...och ge hunden något annat eller godis när den lyder. Jag skulle inte vilja att min hund morrade . Lär den att släppa även om det inte är ägaren som säger till.

Instämmer helt!
          Hunden måste absolut lära sig att släppa, i det här fallet bollen, utan att morra!
          Det är din mamma som också måste lära sig att vara mer "dominant" och "ledare".
          Din mamma befinner sig lägre än hunden i rang, tycker hunden. Det kan bli otrevligt & jobbigt framöver!
          Instruera mamma NU hur hon ska agera!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2010, 16:10
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 16:26) *
          Instämmer helt!
          Hunden måste absolut lära sig att släppa, i det här fallet bollen, utan att morra!
          Din mamma befinner sig lägre än hunden i rang, tycker hunden. Det kan bli otrevligt & jobbigt framöver!

Precis. Det är nu hon lägger sig till med ovanor, så jobba på och lär mamma bli mer bestämd...OBS!!! inget våld, utan bestämda regler...

CITAT (herkules @ 17-04-2010, 09:07) *
          eller så handlar det inte om "rang" och "ledarskap" öht utan hunden vill ha bollen för den är roligare än din mamma och du förmodligen är en kul typ (roligare än bollen) ... enligt hunden alltså, den är ju inte så gammal.
          varför ta något från hunden om det inte är farligt?

För att man ska kunna ta ifrån en hund saker vid behov, även om det inte är farliga saker.
          Hunden är inte den som ska bestämma när var eller hur, det gör ägaren (mäniskan)
          Man ska kunna ta upp en matskål, eller ett ben, utan att hunden markerar eller morrar.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          boxer2
          Inlägg 18-04-2010, 15:06
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 16:26) *
          Instämmer helt!

Ingen kan få min mamma att visa att hon bestämmer, hon nöjer sig med att ha lägre rang än hunden, hunden är ju sååå "gullig" när den beter sig så. Jag vet att det är fel, men hon vägrar ändra sig, hon vägrar se hunden som en hund. Komandot loss kan hon redan och är duktig med det:) När JAG ger det komandot inte min mamma då går hon iväg med föremålet. biggrin.gif

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 18-04-2010, 15:40
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (boxer2 @ 18-04-2010, 16:06) *
          Ingen kan få min mamma att visa att hon bestämmer, hon nöjer sig med att ha lägre rang än hunden, hunden är ju sååå "gullig" när den beter sig så. Jag vet att det är fel, men hon vägrar ändra sig, hon vägrar se hunden som en hund. Komandot loss kan hon redan och är duktig med det:) När JAG ger det komandot inte min mamma då går hon iväg med föremålet. biggrin.gif

".....hon nöjer sig med att ha lägre rang än hunden....." -fear-.gif
          Undrar hur hon tycker när "lilla gullet" börjar nafsa efter henne och visa tänderna?
          Vad ska hon tycka när "lilla gullet" bestämmer över henne och i värsta fall hugger mot henne?
          Snälla boxer2, få din mamma att förstå att hunden är en hund, inte människa!
          Det är regel 1A när man skaffar hund att inse att den är en hund och inte människa!
          Det är bara så du & din mamma kan uppfylla hundens önskningar om ett gott liv!

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Chanku
          Inlägg 18-04-2010, 16:07
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 7 762

Är du säkert på att hunden faktiskt visar "aggressioner" mot din mamma och att det helt enkelt inte bara är bus? Många hundar morrar i leksituationer, utan att för den del "försöka ta över hushållet". Jag skulle rekommendera att du och din mamma tränar byteslekar tillsammans med hunden, så den ser att det är roligt o trevligt att lämna över saker.

Citera
          Samsara
          Inlägg 19-04-2010, 09:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

CITAT (Chanku @ 18-04-2010, 17:07) *
          Är du säkert på att hunden faktiskt visar "aggressioner" mot din mamma och att det helt enkelt inte bara är bus? Många hundar morrar i leksituationer, utan att för den del "försöka ta över hushållet". Jag skulle rekommendera att du och din mamma tränar byteslekar tillsammans med hunden, så den ser att det är roligt o trevligt att lämna över saker.

Håller med, bara för hunden morrar betyder inte det genast att den är aggressiv. Så som du skriver att din hund gör mot din mamma gör min hund mot mig när vi leker och då är det lekmorr. Lär dig tolka hundens olika signaler bättre och träna byteslekar med hunden och din mamma.

Citera
          boxer2
          Inlägg 19-04-2010, 10:32
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Samsara @ 19-04-2010, 10:41) *
          Håller med, bara för hunden morrar betyder inte det genast att den är aggressiv. Så som du skriver att din hund gör mot din mamma gör min hund mot mig när vi leker och då är det lekmorr. Lär dig tolka hundens olika signaler bättre och träna byteslekar med hunden och din mamma.

Lekmorr vet jag inte.....då hon går iväg och sätter sig med ryggen emot mamma om hon fortsätter ta i detta fallet "bollen". Hon har även lekmorr det vet jag. smile.gif Att man ska Visa ledarskap från första dagen har jag gjort hela tiden, men inte min mamma och kommer aldrig göra. Det är en "liten" hund, den är lätt att "tygla" om det skulle va nått. Själv tycker jag att det är att förebygga och inte "ta itu" med när det redan är där. Bytesleksaker bryr sig hunden inte om, hon bestämmer sig för en eller två och så är det. biggrin.gif Hon är jätte duktig annars, kan gå lös under kontrolerade förhållande. Om det inte finns andra djur där, då sticker hon. smile.gif Tack alla för er hjälp. tummenupp.gif Ni bekräftade vad jag trott men inte va säker på. rolleyes.gif

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Motti
          Inlägg 19-04-2010, 23:21
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Även små hundar behöver fostras !faktiskt är det fler som blir bitna av småhundar än av stora hundar,det gäller att rangordna hunden så den vet sin plats,annars får din mamma finna sig i att bli biten.

Citera
          herkules
          Inlägg 20-04-2010, 07:33
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (pejori @ 17-04-2010, 17:10) *
          För att man ska kunna ta ifrån en hund saker vid behov, även om det inte är farliga saker.
          Hunden är inte den som ska bestämma när var eller hur, det gör ägaren (mäniskan)
          Man ska kunna ta upp en matskål, eller ett ben, utan att hunden markerar eller morrar.

ähh - sicket trams.
          en hund morrar när den vill vara ifred, låt den vara ifred då.
          varför ska man ta matskålen från en hund?
          varför ska man visa vem som bestämmer när var och hur? hunden vet precis när det är allvar och har den blivit schysst behandlad innan så finns det inga problem.
          för mycket mannen-som-talar-med-hundar-snack hos en del här.
          bättre att bli vän eller kompanjon med sin hund istället för sånt här ledarskapstjafs.
          snart kommer det väl att man ska lägga ner hunden och alfarulla den också?!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 20-04-2010, 07:59
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (herkules @ 20-04-2010, 08:33) *
          ähh - sicket trams.
          varför ska man visa vem som bestämmer när var och hur? hunden vet precis när det är allvar och har den blivit schysst behandlad innan så finns det inga problem.
          bättre att bli vän eller kompanjon med sin hund istället för sånt här ledarskapstjafs.

Det låter som om du tror att hundar är som människor?
          Att de vet när det är allvar bara genom att man säger det eller...?
          Att man ska bli vän/kompis med sin hund.... Genom att säga att man är kompisar?
          En hund är ett djur och man måste visa i handling och med tonfall och mycket kärlek vad man menar.

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 20-04-2010, 09:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

ähh - sicket trams.

Hundar fungerar ju faktiskt olika beroende på ras också. Du (och även jag) har en gammal hundras som fungerat som vall och herdehund - dom har ett helt annat huvud än "vanliga" sällskapshundar och brukshundar. Dom har sen urminnes tider fungerat i samarbete med människor inte beroende av människor. Dom har mycket av urhunden kvar och är inte en hund du kan kräva respekt av, du förtjänar den. Finns många som är jätteduktiga med hundar men som inte riktigt förstår hur dessa hundar funkar!
          ANki

Redigerat av Anki på Öland: 20-04-2010, 09:14

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          pejori
          Inlägg 20-04-2010, 09:33
          Länk hit: #16

Medlem

ähh - sicket trams.

Det behövs inte...Det finns andra bra metoder, att visa ledarskap på.
          Nej, jag tittar inte på den mannen, så det kan du glömma.
          Jag föredrar Anders Hallgrens metoder.
          Just nu sitter jag med en vallhund, som till slut roade sig med, att hugga sin ägare i nacken när hon tog något ifrån honom eller skulle försöka hantera klor och päls.
          Han fick också "vara kompis" redan från valp, och göra som han ville och skulle avlivas.
          Med ett bestämt bemötande utan översitteri, kan han nu hanteras och attackerar inte andra människor längre.

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-04-2010, 08:59) *
          Det låter som om du tror att hundar är som människor?
          Att de vet när det är allvar bara genom att man säger det eller...?
          Att man ska bli vän/kompis med sin hund.... Genom att säga att man är kompisar?
          En hund är ett djur och man måste visa i handling och med tonfall och mycket kärlek vad man menar.

Exakt.. tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          short
          Inlägg 29-04-2010, 10:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 22 028

Hej

Först undrar jag varför du nämner hundens ålder i mån. (20)?
          Är det för att den ska låta yngre än vad faktiskt är, dvs. snart 2 år!

Att slå eller slå ut med tassarna är en lekinvit,
          morrningen kan komma för att förstärka inviten.

Är hunden stel i kroppen, har spänd öronhållning, långsamt stel/are svajande svans,
          Jaa då kan det vara fråga om att "sätta sig överst".
          ELLER för att hunden inte litar på din mamma.
          Dessutom är säkert din mamma enbart en lekkompis i hundens ögon.
          Vill hon inte vara nå´t annat är det inte mkt. att göra.
          Men hon ska vara medveten om att hon kan bli biten en dag.
          Då ska hon banne mig inte gnälla på hunden.
          Eftersom hunden enl. dig fungerar bra annars, kan jag inte se att NI har några problem.
          Inget sk. problembeteende på din hund heller.
          Här hänger det enbart på mamma.
          Man ska aldrig koncentrera sig på o behandla SYMPTOMEN, utan alltid ORSAKEN.

Man måste alltid läsa av HELA hundens kroppsspråk.
          Ger man endast akt på 1-2 signaler kan man lätt missuppfatta,
          helheten ger rätt bild.

"...en liten hund är lättare att tygla..."
          Jasså, ja möjligen då för att den inte har samma muskelstyka som större hund.
          För övrigt är en liten aggressiv hund lika "svår" att tygla som en större.
          Du kan lyfta upp en liten hund, men hur kul är det att ha en "piraya" i ansiktshöjd??

När hunden gör så som du beskrev mot din mamma.
          Kan hon helt enkelt vända ryggen till o gå, eller stå kvar med ryggen mot hunden.
          Att "frysa ut" hunden är att mkt. tydligt visa att man inte accepterar hundens beteende.
          I detta läge ska ingen bry sig om hunden.

mvh

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon