Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Våra äldre kontra mördare/stortjyvar m.fl
          netha
          Inlägg 16-04-2010, 22:27
          Länk hit: #1

Gäster

Kan vi inte starta ett bytesprojekt!?
          Sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboende.
          De gamla får då serverat tre mål mat om dagen + fika och kvällsmål, tillgång till bad, hobbyer och promenader ute i friska luften minst en gång varje dag
          Ingen kan råna dem, de får pengar istället för att betala för sig!
          Pensionen samlas på konto ... de har råd att unna sig allt de önskar.

De kriminella kan få kall näringsfattig mat i frigolitboxar
          levererad en ggr/vecka, inga pengar, vara ensamma, få lampan släckt kl 20:00 och får duscha en gång per vecka!
          Inga garantier att de får komma ut och andas frisk luft mer än kanske en gång vartannat år.

Citera
          Meriona
          Inlägg 16-04-2010, 22:32
          Länk hit: #2

Gäster

Det är inte första gången det tas upp, men visst är det riktigt!
          Sen är det inte en enkel balansgång hur man ska återanpassa kriminella. Det är inte bara att kasta ner dem i ett stort svart hål och tro att vi är av med dem. Ibland vinner man mer på att återanpassa dem till ett normalt samhälle. Men visst ska di gamle ha samma resurser. det skriver jag under på, verkligen.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2010, 00:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Tror inte det skulle fungera, då dom kriminella på anstalt, sköter både matlagningen och avdelningens tvätt.
          Gamlingarna skulle inte orka det, och dom kriminella går själva till duschen. Dom är inte beroende av personal för att klara sin dagliga hygien, sina hobbies eller vid promenader i rastgården.

Sedan vet jag inte om dom så kallade fördelarna uppväger nackdelarna med bråk på avdelningarna och ingen tystnad ens på nätterna.
          Och du blir definitivt inte rik på att arbeta under fängelsetiden, tror dom får tolv kr/timman ungefär.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-04-2010, 05:13
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (pejori @ 17-04-2010, 01:42) *
          Och du blir definitivt inte rik på att arbeta under fängelsetiden, tror dom får tolv kr/timman ungefär.

Är inte det bra då, om man tänker på att dom har betald bostad, mat, el, TV osv.? Det är inte alla vanliga arbetare som kan avsätta 12kr per timme på nöjen

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2010, 07:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jämförelsen haltar på flera punkter. Gruppen fängelseinterner är väldigt olik gruppen äldreboende. Dessutom är antalet fängelseplatser oändligt mycket färre, så även en kraftig neddragning där skulle inte innebära särskilt mycket mer pengar för varje äldre om det skedde en överföring. Vill man spara pengar inom kriminalvården så är en utökad användning av elektronisk övervakning, "fotboja", en effektivare väg.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-04-2010, 08:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (pejori @ 17-04-2010, 01:42) *
          Tror inte det skulle fungera, då dom kriminella på anstalt, sköter både matlagningen och avdelningens tvätt.
          Gamlingarna skulle inte orka det, och dom kriminella går själva till duschen. Dom är inte beroende av personal för att klara sin dagliga hygien, sina hobbies eller vid promenader i rastgården.

Våra gamla betalar för allt det där. Vård och omsorg kallar dom det för, vad dom sen får är en helt annan sak.

Det vore storstrejk i alla fängelser om dom fick samma mat som våra gamla.

Elisabeth

Citera
          Ralf
          Inlägg 17-04-2010, 08:52
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 08:31) *
          Jämförelsen haltar på flera punkter. Gruppen fängelseinterner är väldigt olik gruppen äldreboende.

Det finns idag flera senila åldringar som idag sitter på fängelse och inte får den hjälp som dom skulle fått om dom bott på ute. Men dom kanske får bättre mat...

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-04-2010, 09:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Varför ställa två grupper mot varandra ? I vårat land borde vi ha råd att ta hand om båda .

Det jag har erfarenhet av är äldreomsorgen , min mamma var dement och togs om hand på ett underbart sätt trots att personalen var underbemannad. Där hon var lagade man all mat själva och den var både god och närande.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-04-2010, 11:05
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Det är ju kommunerna som har hand om äldreomsorgen, och då blir den som den blir om man har otur och bor i fel kommun. Undernärda eller felnärda åldringar är mer regel än undantag. Enligt en tidigare bekant så är maten i våra fängelser inte bara bra, den är superbra. Han hade aldrig ätit så god mat, sade han. Kanske han överdrev, vad vet jag. Men jag misstänker han sa som det var.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-04-2010, 11:35
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Fängelsematen är såvitt jag hört, inte direkt min umgängeskrets men jag känner en iaf. Den var som skolmaten varken bättre eller sämre så han vart gansla oförstående vart ryktet om lyxmat kommer ifrån. Mer troligt så trodde han att många kriminella är inte van vid lagad mat och dylikt utan levt ganska tufft innan de hamnar på kåken och då kan nog skolmat kännas lyxigt.
          Äldrevården är väldigt varierad, det är inte överallt de får "kattmat", de mesta artiklar inom detta ämne är tyvärr inte objektiva utan politiskt riktad propaganda eller smutskastning.

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2010, 13:17
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Här i Östhammar är maten på äldreboendet jättebra, säger farfar som ätit den i tre år dagligen.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2010, 16:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-04-2010, 09:24) *
          Våra gamla betalar för allt det där. Vård och omsorg kallar dom det för, vad dom sen får är en helt annan sak.

Det vore storstrejk i alla fängelser om dom fick samma mat som våra gamla.

Elisabeth

Det gör dom intagna också.
          Med sin frihet och med sin säkerhet.

Men det är svårt att jämföra dessa grupper då behoven är olika.
          Tycker väl att båda grupperna ska ha rätt till det dom behöver.

CITAT (Huggorm @ 17-04-2010, 06:13) *
          Är inte det bra då, om man tänker på att dom har betald bostad, mat, el, TV osv.? Det är inte alla vanliga arbetare som kan avsätta 12kr per timme på nöjen

Ska inte ta den disskusionen med dej egentligen, men det är inga pengar dom sparar.
          Det går åt till andra saker, som tidningar, dricka, kaffe och cigg.
          Tiden när våra intagna levde på vatten och bröd är tack och lov förbi, även om en del vill ha tillbaka den tiden.

CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 08:31) *
          Jämförelsen haltar på flera punkter. Gruppen fängelseinterner är väldigt olik gruppen äldreboende. Dessutom är antalet fängelseplatser oändligt mycket färre, så även en kraftig neddragning där skulle inte innebära särskilt mycket mer pengar för varje äldre om det skedde en överföring. Vill man spara pengar inom kriminalvården så är en utökad användning av elektronisk övervakning, "fotboja", en effektivare väg.

tummenupp.gif tummenupp.gif

CITAT (theseraphim @ 17-04-2010, 12:35) *
          Fängelsematen är såvitt jag hört, inte direkt min umgängeskrets men jag känner en iaf. Den var som skolmaten varken bättre eller sämre så han vart gansla oförstående vart ryktet om lyxmat kommer ifrån. Mer troligt så trodde han att många kriminella är inte van vid lagad mat och dylikt utan levt ganska tufft innan de hamnar på kåken och då kan nog skolmat kännas lyxigt.
          Äldrevården är väldigt varierad, det är inte överallt de får "kattmat", de mesta artiklar inom detta ämne är tyvärr inte objektiva utan politiskt riktad propaganda eller smutskastning.

Tänk, det tror jag med. tummenupp.gif
          Efter ett liv på gatan är all lagad mat lyx, även om det är inom lås och bom.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-04-2010, 20:37
          Länk hit: #13

Medlem

Tyvärr är riktig lagad god mat en "lyx" för många äldre. Potrtionsförpackningar lagade i ett storkök vid världens ände, borde förbjudas inom det allmänna. Viss kan vi väl unna alla äldre som så behöver och vill, riktig lagad mat. Det är nog ganska många som river o sliter för att öppna den frysta maten och slänga in den i micron. Flertalet äldre får säkert god o vällagad mat, men det skall väl alla kunna få, tycker jag. Stordrift betyder besparingar, men också oftast en sämre kvalitet.

Så tycker jag. yes.gif

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2010, 20:44
          Länk hit: #14

Medlem

Våra äldre har rätt till god omvårdnad och bra mat. Jag tror faktiskt att de som har det sämst med maten, snarast är de som bor hemma..

--------------------

zon 1

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-04-2010, 21:13
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 21:44) *
          Våra äldre har rätt till god omvårdnad och bra mat. Jag tror faktiskt att de som har det sämst med maten, snarast är de som bor hemma..

Så är det nog. Det tror jag också.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-04-2010, 21:17
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 21:44) *
          Våra äldre har rätt till god omvårdnad och bra mat. Jag tror faktiskt att de som har det sämst med maten, snarast är de som bör hemma..

Ja men alla ska ju bo hemma så länge som möjligt och hemtjänst kommer och slänger in mat i micron. Det finns massor med människor som varje dag tvingas äta denna äckliga färdigmat som bara ska värmas. Jag har testat maten och den är under all kritik. Vem sjutton vill äta färdig portionsmat från kanske Dafgårds eller var det nu kommer ifrån varenda dag.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-04-2010, 21:20
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 17-04-2010, 22:17) *
          Ja men alla ska ju bo hemma så länge som möjligt och hemtjänst kommer och slänger in mat i micron. Det finns massor med människor som varje dag tvingas äta denna äckliga färdigmat som bara ska värmas. Jag har testat maten och den är under all kritik. Vem sjutton vill äta färdig portionsmat från kanske Dafgårds eller var det nu kommer ifrån varenda dag.

Vi är helt överens, Stintan. Jag vill bara peka på att det kanske inte är allra värst på äldreboendet...

--------------------

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 17-04-2010, 21:23
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 17-04-2010, 22:17) *

Ingen tror jag om de får välja själv. Pratade med pappa om detta häromdagen, en granne till honom som är i samma ålder får färdig mat i paket från kommunen varje måndag. Det är för hela veckan som det kommer i en plastkasse på dörrhandtaget. Pappa lagar mat själv än så länge tack och lov, och så går vi ut och käkar på restaurang nån gång varannan vecka, bara för att jag ska ha koll på läget. Men det där andra alternativet, det är inget som lockar varken honom eller mig. sad.gif

Citera
          netha
          Inlägg 17-04-2010, 21:43
          Länk hit: #19

Gäster

Nu tror jag inte att mitt första inlägg (som jag fick på mejl) var ämnat att tas bokstavligen ...
          det var nog mer en tankeställare/ögonöppnare att se hur många gamla
          har det i dagens (välfärdsland) Sverige.

Det är inte alls unikt att äldre inte får komma ut i friska luften på ett par -flera år.
          Inte heller unikt att de aldrig får känna doften av lagad mat ...
          det skulle iaf få mig att tappa livsgnistan. sad.gif

Jag har en vän ... 83 år, som testat frigolitmaten ...
          hon var förfärad över att många inte har alternativ.sad.gif

Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-04-2010, 22:39
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Och tyvärr för att föra detta i politkens tecken inte förändras med en röd regering då detta började redan under förra regeringen.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 07:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon