|
Var handlar du oftast?, Stormarknad eller kvartersbutik? |
|
|
|
08-05-2010, 12:23
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Vi har fått Citygross inne i stan som man hört ska vara så billigt men en snabb koll visar att så himla billigt är det inte, förutom vissa kampanjvaror som färsk ananas för 5 kr så är dom lite dyrare än t.ex. Willys där jag handlar mest. Coop ligger nu med nya E4 också bättre till för oss så där handlar vi också en del, Maxi som vi åkte till förut tycker jag däremot har blivit dyrt. Vi har ett Hemköp här hemma i byn också där det också kan vara otroligt bra priser och framför allt har dom en otroligt fräsch frukt och grönsaksdisk, det är nästan det första jag kollar i en butik numera. Jag lägger inte mycket energi på Kravmärkt eller ekologiskt, men däremot på närproducerat, det tycker jag är viktigare.
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2010, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Försöker att gynna den lokala handlaren. Stormarknader borde förbjudas, det är bättre med levande kvarter i städer och tätorter.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
08-05-2010, 12:45
|
Medlem

|
Ja om man bor så kanske det är det
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2010, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Vi handlar sällan på stormarknader - opersonligt och ofta trängsel..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
08-05-2010, 13:00
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Fyller på frys och skafferi 1ggr/månad och åker då runt till olika butiker som CityGross, Willys, ÖB och Lidl och när det gäller vissa produkter går jag till de utländska småbutikerna. Kompletteringshandlar färskvaror som mjölk, frukt och grönt vid de lokala ICA och Konsumbutikerna.
--------------------
|
|
|
|
|
08-05-2010, 16:02
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Storhandlar ung. var tredje vecka på ICA 24:an. Väldigt frächa varor och mycket närproducerat och så bara detta att få det hemkört till dörren  Slippa allt släp med tunga kassar.
|
|
|
|
|
08-05-2010, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
När vi bor i Fjollträsk, på vintern, veckohandlar vi på City Gross och ICA Kvantum i Kungens kurva. City Gross är suveräna när det gäller kött. Bara kött från svenska gårdar och ofta bra erbjudanden. Extra billigt när man köper storpack. De har oxå manuell fiskdisk som jag gillar. Deras fruktavdelning är väldigt fräsch med stort utbud.
Den enda butik vi har i närheten, där vi bor är Konsum. En rätt illa skött butik med ohyggliga priser.
När vi bor i norra Uppland resten av året, handlar vi mest på ICA Supermarket i Österbybruk. En trevlig butik med vänlig och tillmötesgående personal.
Nu när City Gross öppnat i Uppsala(gissar att det var den butiken Netaave menade) lär vi nog åka dit nån gång i bland och fylla frysen med billigt, bra kött.
City Gross har ju också börjat med något de kallar 'äkta vara'. Dvs produkter fria från diverse mystiska tillsatser. Dessa varor markeras inne i butiken. Sån't gillar jag. Skönt att slippa lusläsa alla minimala innehållsförteckningar, när man ska köpa en produkt man inte använt förr.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
08-05-2010, 17:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Jag handlar nästan bara i min lokala mataffär. Tycker det är jobbigt med stormarknader, för stort för mig helt enkelt. Har dessutom ingen bil så jag väljer det enklaste alternativet, måste iaf åka buss för att handla.
Ibland om jag måste ha något speciellt som exvis trädgårdsredskap så åker jag till Clas Ohlson eller Coop forum.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
08-05-2010, 18:00
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
Brukar knycka mat från ICA i Norrköping. Slutade köpa mat för snart 2 år sen, för det är så enkelt att bara ta den under tröjan OBS, var inte allvarlig. Nej, men varierar väl, handlar från butikerna intill, dvs mestadels ICA. Tycker Ica, willy´s med mera är såpass lika att det kvittar vilken man köper från..
|
|
|
|
|
08-05-2010, 18:09
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
Veckohandlar allt i Växjö,främst lidl o sedan för övriga varor (ej livs)ÖB,Jula,k-rauta m.m.finns lokal ICA i byn men dubbla priset mot växjö så valet är enkelt.trist för jag hade gärna stöttat den lokale handlaren men det är för mig en plånboksfråga.Sedan kan man fråga sig varför ICA centralt har en sådan tokig prisbild,den lille oftast lokale handlaren betalar ett mycket högre inköpspris för sina varor=högre utpris jämfört med en stor butik i storstad.är det inte meningen med en sådan organisation att utjämna priser? COOP är bara att glömma.dyrast i sverige? Ulf
|
|
|
|
|
08-05-2010, 18:39
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag har Konsum och Ica Nära inom gångavstånd, så jag brukar mest handla där. Men ibland storhandlar jag på Ica maxi på stormarknaden två mil bort, men man kan ju inte åka så långt om det bara är smågrejer man skall ha, då lönar det sig inte. Problemet med ca Nära är ju dels att dom är lite dyrare och dels att dom sällan har bra, färskt bröd
|
|
|
|
|
08-05-2010, 19:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Handlar i stort sett all på stormarknaden. Där finns allt man kan behöva under i stort ett tak. Betydligt bättre priser än inne i stan. Är så sällan inne i stan att jag nästan känner mig som främling när jag är där, hittar ingenting. Dom flesta specialbutikerna finns bara på stormarknaden. Att försöka uppbringa en spik i centrum går bara inte. En gång i veckan gör jag rundan på stormarkanden och inhandlar vad som behövs. Visst har våra köprutiner ändrats. Minns barnaåren då allt inhandlades i butikerna runt torget. Fiskaffären,chark o livsmedelsaffären sida vid sida. Nu blev jag lite nostalgisk men det bjuder jag på.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
netha
|
08-05-2010, 20:51
|
Gäster

|
Mest på Coop Forum & Ica Kvantum men också då o då i lilla ICA-butiken i andra änden av stan ... de har bla.a mitt favoritgodis.  Köper aldrig kravodlat eller ekologiskt... men desto oftare närproducerat.
|
|
|
|
|
08-05-2010, 21:01
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Vi veckohandlar på den ICA affär som ligger närmast där vi bor. Jag tycker att man bör gynna affären i närområdet om man kan. Tänk om man inte hade den affären och måste åka till en stormarknad - hemska tanke.
De stora typ ICA Maxi och Coop Forum gillar jag inte. Man får ju promenera runt i evigheter innan man hittat det man ska.
|
|
|
|
netha
|
08-05-2010, 21:15
|
Gäster

|
CITAT (Alba @ 08-05-2010, 22:01)  Vi veckohandlar på den ICA affär som ligger närmast där vi bor. Jag tycker att man bör gynna affären i närområdet om man kan. Tänk om man inte hade den affären och måste åka till en stormarknad - hemska tanke.
De stora typ ICA Maxi och Coop Forum gillar jag inte. Man får ju promenera runt i evigheter innan man hittat det man ska. Vi har Coop Forum och Ica Kvantum närmast ... sedan är det Ica i centrum och lilla Ica som vi också handlar på ... Konsumbutiker har vi några, men de är så dyra så där blir det bara handlat nån gång då man glömt något smått ... de ligger också långt från oss. Ingen trängsel på vårt Coop Forum, och så har de Shop Express ... vi går alltid till obemannad kassa ... drar korten och så var det klart. Avstämning blir det 1 -2 ggr/år ... har alltid varit OK.
|
|
|
|
|
08-05-2010, 22:20
|
Medlem

|
CITAT (Red Top @ 08-05-2010, 17:45)  När vi bor i Fjollträsk, på vintern, veckohandlar vi på City Gross och ICA Kvantum i Kungens kurva. City Gross är suveräna när det gäller kött. Bara kött från svenska gårdar och ofta bra erbjudanden. Extra billigt när man köper storpack. De har oxå manuell fiskdisk som jag gillar. Deras fruktavdelning är väldigt fräsch med stort utbud.
Den enda butik vi har i närheten, där vi bor är Konsum. En rätt illa skött butik med ohyggliga priser.
När vi bor i norra Uppland resten av året, handlar vi mest på ICA Supermarket i Österbybruk. En trevlig butik med vänlig och tillmötesgående personal.
Nu när City Gross öppnat i Uppsala(gissar att det var den butiken Netaave menade) lär vi nog åka dit nån gång i bland och fylla frysen med billigt, bra kött.
City Gross har ju också börjat med något de kallar 'äkta vara'. Dvs produkter fria från diverse mystiska tillsatser. Dessa varor markeras inne i butiken. Sån't gillar jag. Skönt att slippa lusläsa alla minimala innehållsförteckningar, när man ska köpa en produkt man inte använt förr. Ja jag har ju bara tre mil dit vi handlar mkt där när vi åker till Berkinge på somrarna. Håller med om att det är en bra butik med en otroligt bra service.
Redigerat av netaave: 08-05-2010, 22:22
--------------------
|
|
|
|
netha
|
08-05-2010, 22:21
|
Gäster

|
CITAT (Motti @ 08-05-2010, 23:16)  Vi handlar mest på Willys och det ligger närmast oss också,men ibland kan vi ta en avstickare till ICA Kvantum,vill jag ha något extra så går jag till specialbutiker när det tex gäller olja och vineger eller annat som inte finns på Willys,annars tycker jag Willys är en bra affär stor omsättning på kött och andra färskvaraor gör att kvaliten alltid är hög,sen gillar jag att dom känner igen mig och jag dom det blir lite mer udd på kundkontakten och känner dom igen dig så gör dom alltid det där lilla extra för dig som kund  Precis ... Så är det också här hos oss ...både på Coop Forum och Ica Kvantum och den lilla butiken De känner oss och vi får fin service. Fast iofs så tror jag att samma fina service får också alla andra kunder.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|