Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket resmål är det mest avlägsna ni varit på?, ....eller det mest minnesvärda?
          Christina i Taxi...
          Inlägg 09-05-2010, 13:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

En undran som väcktes hos mig när jag såg Huggorms inlägg i "udda hotell"-tråden.

Jag har varit i Thailand som längst bort.
          Det mest minnesvärda jag upplevt var nog Maldiverna redan 1973.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Bettis
          Inlägg 09-05-2010, 13:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Hong Kong både det längsta och mest minnesvärda för mig.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 09-05-2010, 14:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

KINA...vi har rest runt i Europa (läs Grekland för det mesta) och dess närhet under 35 år, men förra året tänkte vi, att om vi skall dit så får det bli nu, innan vi har för lite ork till långresor. Och det ångrar vi inte! Tack vare en superb guide på Kinaresor, Bertil Lundahl, så kändes det inte ens besvärande, att det var väckning kl 7.30 nästan varenda morgon, för dagens övning och utflykt.
          Jag blev imponerad av Kina. Det visade sig inte alls vara det dogmatiska land, som man får intryck av i TV. Livligare kommers har jag aldrig upplevt ens i egyptiska eller marockanska kasbahs. Rent och snyggt överallt, planteringar som man blev avundsjuk på. T.o.m. mittsträngen mellan motorvägarna ansades med "nagelsax".
          Annars är det Jordanien och Petra, klippstaden, som gjort intryck på oss.
          Om några veckor skall vi faktiskt besöka Albanien, visserligen bara på en dagstur från Korfu, men jag har en spänd förväntan på det landet, och dess avskildhet i europeisk kultur.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-05-2010, 14:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Mitt första besök på Sicilien 2002 - åkte runt i bil - en oförglömlig upplevelse..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-05-2010, 15:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har inte rest så mycket. Längst bort var väl Ungern och Italien, mest minnesvärt var nog en ridresa i Polen där vi tog oss runt till häst och bara njöt av naturen. Red 4-5 mil varje dag och sov på olika bondgårdar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-05-2010, 15:54
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Avlägsnast var Nya Zealand - det är ju den landmassa som ligger längst ifrån Sverige. Kulturellt var dock länder som Indien, Nepal och Vietnam betydligt avlägsnare. Fascinerande, inte minst för att det är som att titta in det liv vi svenskar levde för hundra eller fler år sedan. Också underbart att se hur glada folk är utan materiellt välstånd.

Citera
          aanderss
          Inlägg 09-05-2010, 15:59
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

Berlin eller storlien

Citera
          M i Mälardalen (...
          Inlägg 09-05-2010, 16:12
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 288
          Medlem nr: 21 808

Kulturellt mest annorlunda Japan och Sydafrika.

Mest minnesvärda - västkusten i USA inklusive besök i 4 nationalparker.

Citera
          Meriona
          Inlägg 09-05-2010, 19:59
          Länk hit: #9

Gäster

Längst bort: Mexico.
          Mest minnesvärt: Mexico.
          Ska tillbaka till: Mexico.

wub.gif

Fast jag minns även paddlingssemestrar med sambo och kompisar i Värmland väldigt väl också, och det var mycket längre sedan, så om man räknar på det sättet så kan det kanske vara ännu mer fantastiskt. Vakna till storlommen varje morgon, möss som springer över håret i vindskyddet, bad i 12-gradigt vatten... det kanske är det jag kommer minnas längre, vad vet jag. Jag ska återkomma i ämnet om 20 år. laugh.gif

Redigerat av Meriona: 09-05-2010, 20:00

Citera
          Olle A
          Inlägg 09-05-2010, 20:20
          Länk hit: #10

Gäster

Det mest avlägsna är nog den malaysiska delstaten Sarawak på Borneo, där jag bl a bodde ett par dagar hos dayaker i ett långhus. Jag vandrade också i den ganska orörda regnskogen som då (1988) täckte ganska mycket av de inre delarna av ön. Nu lär det knappast finnas något kvar av dessa fantastiska skogar utanför nationalparkerna på ön. -cry-.gif

Mest minnesvärda? Det var svårare. Kanske när jag red på en elefant genom en djungel i centrala Indien och fick se en tiger på knappt 10 meters håll. Eller när jag vandrade i Qinlingbergen i centrala Kina och blev en av de första svenskarna som har sett vilda pandor. Eller när jag tältade vid en sjö i Kenya och fick se en flodhäst inte många meter utanför tältet när jag vaknade. Då smög jag förstås ut och fick fina bilder på den i soluppgången. rolleyes.gif Eller var det bästa i Kenya kanske att få se miljontals läckert rosa flamingos i en sjö med sprutande varma källor vid stränderna, att få motorstopp med minibussen när en stor lejonhane låg strax utanför eller när vi hamnade mitt i en hjord mäktiga elefanter när vår duktige chaufför hade fått igång motorn igen? Madagaskar är ett fantastiskt land för en naturresenär. Torrskog med baobabträd varvat med underbara regnskogsvyer och gott om lemurer. Ska ni dit så missa inte Ranomafana, det är ett fantastiskt regnskogsreservat! Fast det mer lättillgängliga Perinet är inte dumt heller... Frågan är om inte Sydamerika är favoritkontinenten trots allt. Pantanal i södra Brasilien borde alla naturintresserade besöka någon gång. Läs Arne Sucksdorfs bok "Ett hem på jorden" så förstår ni varför! Där finns ungefär samma djurliv som i Amazonas - jaguarer (som jag inte har sett), anakondor, massor av kajmaner, sumphjortar, näsbjörnar, capybaror, apor, myrslokar, tukaner, papegojor... men landskapet i denna våtmark är betydligt mer öppet än i Amazonas, vilket gör att djuren är mycket lättare att se. Amazonas måste man förstås se ändå när man är i den delen av världen. En gång hade jag vadat ut i floden för att se om det fanns några spännande fiskar. Då kom en drygt meterlång orm simmande. Jag ropade på vår infödde guide: "Elio, it´s a snake here! Is it dangerous?" "Oh, baby anaconda! It´s not poisonous, you can take it!" Så jag lyfte upp ormen i nacken, varpå larmet snart gick och det var fullt med folk på bryggan som skulle fotografera "Snakeman" med anakondan. smile.gif

Olle

Redigerat av Olle A: 09-05-2010, 20:23

Citera
          Uggi
          Inlägg 09-05-2010, 20:22
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

Olika delar av Australien. 1994.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-05-2010, 20:23
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Olle, du var verkligen imponerande välberest ohmy.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 09-05-2010, 22:01
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Längst bort Bali -Lombok
          Mest minnesvärda är helt klart Svalbard och Barentsburg med besök långt ner i en gammal kolgruva. Ett certifikat på att jag är godkänd som kolgruvearbetare hänger på väggen framför mig!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          flouee
          Inlägg 10-05-2010, 07:16
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 24 643

Nya Zeeland. Om ni någonsin får möjlighet att åka dit - gör det. Så oerhört vackert (nästan onödigt vackert, det är vackert precis överallt!), jättetrevliga människor och mängder med naturaktiviteter att sysselsätta sig med.

--------------------
          Villa i Göteborg (zon 2)

Citera
          Mollis
          Inlägg 10-05-2010, 13:27
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag var i Montana, USA i min ungdom, det var otroligt vackert, vi hyrde hästar och red i Klippiga bergen. Det skulle jag gärna göra om.

Citera
          Fny
          Inlägg 10-05-2010, 17:04
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Två månaders backpacking i Australien... wub.gif Underbart fantastiskt otroligt härligt. happy.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 10-05-2010, 17:21
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

För några år sedan gjorde vi vad man skulle kunna kalla vårt livs resa. Det tog ett par år att sparsa ihop tillräckligt med semesterdagar och pengar men när vi väl hade säkrat bägge gav vi oss iväg. Först åkte vi till Nya Zeeland. På lite mer än fjorton dagar betde vi av både nord- och sydön. Sedan flög vi vidare till Australien. Vi landade i Sidney och stannade nästan en vecka innan vi började ta oss längst östkusten norröver. Fyra veckor senare hoppade vi vidare till Fiji där ville vi smälta alla intryck och bara lata oss. Fem dagar senare flög vi hemmåt igen.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          sommarhumla
          Inlägg 10-05-2010, 19:02
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem nr: 18 530

Mitt mest avlägsna resmål är nog Rumänien tror jag...var inte så gammal då, men minns att vi var ute på en busstur och helt plötsligt så fick alla bilar och bussar kasta sig åt sidan för paret Ceausescu (eller hur det nu stavas) skulle förbi.

--------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)

peter pan.gif
          blaratta.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 10-05-2010, 21:02
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Längst bort !jag har varit i Turkiet och Cypern vet inte vilket som ligger längst bort ?men de ligger nog ganska paralelt med varan.Mest minnesvärda !Skiathos i grekiska övärlden ! den ön var helt underbar grön och beväxt med olivträd och Cypresser,men utsikten från Santorina är bland det vackraste jag set särskillt från huvudstaden Fira då.Allra mest minnersvärld är nog resan till Lefhkas då det blev jordbävning när vi var där 4,5 på richterskalan inte så himmla kul trostar.gif med ett efterskalv dagen efter på några sekunder.Rom var underbart med Vatikanen Coluseum Villa Borgese Kattakomberna, Capri Neapel,svårt att svara på den frågan igentligen för alla resemål är speciella på sitt vis.London var ju storstadsresa och mer shopping och en helt annan kultur än i övriga europa.Vi har även varit på Teneriffa några gånger med det typiska turiststuket.

Citera
          KarinSKARA
          Inlägg 11-05-2010, 11:58
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Sydligaste = Godahoppsudden, Sydafrika
          Västligaste = Niagarafallen, Canada
          Östligaste = Tokyo, Japan
          Nordligaste = Jokkmokk vintermarknad

Alla minnesvärda på sitt sätt, oftast kommer jag bara till Skövde när jag "rymmer" hemifrån

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 05:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon