CITAT (Stroker @ 10-05-2010, 17:50)

Har möjlighet att köpa Smaragd thujor riktigt billigt då de inte har skötts ordentligt. De är 3 år gamla och står fortfarande i ganska små krukor (uppskattningsvis diameter på 15-20cm).
Hela krukan är ett enda stort rotnystan i princip med massor av långa ihopvirade små rötter.
Växteerna är gröna och fina överlag samt hänger inte men de har stått så tätt att trots att de är ca en meter långa bara är ca 20 cm i diamater från topp till tå så att säga.
Frågan är om det kommer att kunna bli något av dessa?
Öm det saknas barr längst ner kommer det då alltid att vara kalt där?
Kommer de att ta sig på bredden och kommer dom att växa sig höga överhuvutaget?
Skall hämta imorgon så snälla - är det någon som kan svara och göra så att jag kan sova inatt.

edit- stavfel ;(
Hej du med tuijaköp
Jag har själv likadana tuijor och för säkerhetens skull frågade jag en som vet mer än jag och svaret var att de kommer att bli fina. Försök ha hela rotklumpen i en span ljummet vatten liten stund om de är torra, och du kan klippa i de rotbitarna som inte ser så pigga ut. Gör ordentliga gropar och blanda med torv jorden i gropen så att det blir mer puröst. Klipp rent det döda längst ner och plantera tuijorna rätt djupt. Sedan är det bara att ge dom vatten, men vänta ett tag efter planteringen så rötterna hinner ta upp den vätan som finns.
Framåt midsommar gödslar dom ordentligt med passande gödsel.
Lycka till med dom, läget är inte alls hopplöst!

fr. Tottes matte