Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Brådskande råd ang Thuja Smaragdköp, Smaragd etableringsråd
          Stroker
          Inlägg 10-05-2010, 16:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 498

Har möjlighet att köpa Smaragd thujor riktigt billigt då de inte har skötts ordentligt. De är 3 år gamla och står fortfarande i ganska små krukor (uppskattningsvis diameter på 15-20cm).
          Hela krukan är ett enda stort rotnystan i princip med massor av långa ihopvirade små rötter.
          Växteerna är gröna och fina överlag samt hänger inte men de har stått så tätt att trots att de är ca en meter långa bara är ca 20 cm i diamater från topp till tå så att säga.

Frågan är om det kommer att kunna bli något av dessa?
          Öm det saknas barr längst ner kommer det då alltid att vara kalt där?
          Kommer de att ta sig på bredden och kommer dom att växa sig höga överhuvutaget?

Skall hämta imorgon så snälla - är det någon som kan svara och göra så att jag kan sova inatt. smile.gif
          edit- stavfel ;(

Redigerat av Stroker: 10-05-2010, 16:51

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 10-05-2010, 17:22
          Länk hit: #2

Gäster

CITAT (Stroker @ 10-05-2010, 17:50) *
          Har möjlighet att köpa Smaragd thujor riktigt billigt då de inte har skötts ordentligt. De är 3 år gamla och står fortfarande i ganska små krukor (uppskattningsvis diameter på 15-20cm).
          Hela krukan är ett enda stort rotnystan i princip med massor av långa ihopvirade små rötter.
          Växteerna är gröna och fina överlag samt hänger inte men de har stått så tätt att trots att de är ca en meter långa bara är ca 20 cm i diamater från topp till tå så att säga.

Frågan är om det kommer att kunna bli något av dessa?
          Öm det saknas barr längst ner kommer det då alltid att vara kalt där?
          Kommer de att ta sig på bredden och kommer dom att växa sig höga överhuvutaget?

Skall hämta imorgon så snälla - är det någon som kan svara och göra så att jag kan sova inatt. smile.gif
          edit- stavfel ;(

Hej du med tuijaköp
          Jag har själv likadana tuijor och för säkerhetens skull frågade jag en som vet mer än jag och svaret var att de kommer att bli fina. Försök ha hela rotklumpen i en span ljummet vatten liten stund om de är torra, och du kan klippa i de rotbitarna som inte ser så pigga ut. Gör ordentliga gropar och blanda med torv jorden i gropen så att det blir mer puröst. Klipp rent det döda längst ner och plantera tuijorna rätt djupt. Sedan är det bara att ge dom vatten, men vänta ett tag efter planteringen så rötterna hinner ta upp den vätan som finns.
          Framåt midsommar gödslar dom ordentligt med passande gödsel.
          Lycka till med dom, läget är inte alls hopplöst! tummenupp.gif fr. Tottes matte

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-05-2010, 17:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

+Man bör klippa eller skära upp rotsnurren och försöka breda ut rötterna.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Stroker
          Inlägg 10-05-2010, 20:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 498

Fantastiskt.. Tack för "perfekta" svar smile.gif Det var nog just detta jag behövde höra efter att ha grävt upp 25 meter, mellan 60-75 år gammal, liguster. Härligt härligt..
          Åhh va kul de ska bli imorgon när jag hämtar dom. Och by the way...Torv ingår i köpet smile.gif.Nu kan jag sova riktigt gott..totalt slut i kroppen efter dagens "dont"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon