|
|
  |
Är Lars Viilks bara dum i huvudet...., Efter en dansk skalle |
|
|
|
12-05-2010, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
JA då var han i farten igen...Lars Viilks!
Först gör han något oskyldigt och porträtterar Profeten Mohammed som rondellhund och kaoset är totalt och han får mordhot osv från radikala muslimer. Då kunde jag tycka att man bör få trycka vad man vill(i stort sett)i svensk press men nu har han en utställning där han visar nakna homosexuella män som håller "på" iklädda muhammed masker.... Jag förstår inte ens det konstnärliga i det hela oavsett muhammedmask, jesusmask eller jultomtemask. Han vill skapa debatt o provocera säger han men vad är så fall budskapet? Sedan blir han påhoppad av arga muslimer(vilket jag kan förstå) som menar att han vanhelgar deras tro(vilket jag också som totalt icke religiös man som jag är faktiskt förstår). Givetvis ska man få ifråga sätta religion precis som politik men nu verkar det mer som han bara vill hämnas och visa att han inte kommer sluta provocera. Skicka mannen till Kazakstan eller något så vi slipper åbäket!
|
|
|
|
|
12-05-2010, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
nog är han korkad alltid. men men - alla behöver en scen att stå på, även denne undermålige "konstnär".
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
12-05-2010, 12:19
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Håller lite med dej. det är inte ok att kränka andra människor och att sedan bli skyddad av yttrandefrihet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Det är väl samma sak som när han bygger sina skulpturer i Kullabergs naturreservat, bryta mot regler o reta någon. Till slut blir det bara absurt och ingen fattar något.
Påminner mig om uttalande av Charlie Norman -om man ser en hundskit vet man inte om man ska sparka undan den eller om det är en installation.
Redigerat av Ralf: 12-05-2010, 12:28
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
Tottes matte
|
12-05-2010, 12:42
|
Gäster

|
CITAT (theseraphim @ 12-05-2010, 13:10)  JA då var han i farten igen...Lars Viilks!
Först gör han något oskyldigt och porträtterar Profeten Mohammed som rondellhund och kaoset är totalt och han får mordhot osv från radikala muslimer. Då kunde jag tycka att man bör få trycka vad man vill(i stort sett)i svensk press men nu har han en utställning där han visar nakna homosexuella män som håller "på" iklädda muhammed masker.... Jag förstår inte ens det konstnärliga i det hela oavsett muhammedmask, jesusmask eller jultomtemask. Han vill skapa debatt o provocera säger han men vad är så fall budskapet? Sedan blir han påhoppad av arga muslimer(vilket jag kan förstå) som menar att han vanhelgar deras tro(vilket jag också som totalt icke religiös man som jag är faktiskt förstår). Givetvis ska man få ifråga sätta religion precis som politik men nu verkar det mer som han bara vill hämnas och visa att han inte kommer sluta provocera. Skicka mannen till Kazakstan eller något så vi slipper åbäket! Hej theseraphim, Den mannen fattar nog inte vad som komma ska i hans väg om han fortsätter på samma sätt. Muslimer må ha sin tro ifred, liksom alla andra som tror på nåt eller inte tror. Dålig smak är det och kränkning av en tro som han har inget att göra med (om han inte tänker bli martyr). Oftast blir det hel massa babbel när det gäller olika tron, politik osv. Han borde sättas i första plan till ett helt muslimsk land, kanske han skulle lära sig att det finns andra sätt att leva sitt liv än hans. Han ger verkligen dåliga signaler åt vårt lands muslimer. Hoppas att han får något annat i huvudet innan deet är för sent för hans del. Urk!  fr. Tottes matte
|
|
|
|
|
12-05-2010, 12:51
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 29 942

|
Jag tycker att det är bra att någon väljer att ifrågasätta varför just Islam skall vara undantaget från kritisk granskning (även intressant att det anses vara ok med fundamentalisternas agerande, när kristendomen fick sig en känga med "Life of Crist" [hette väl filmen] så var det inte ens ok att troende kristna demonstrarade - alltså inte planerade bombdåd eller skallade regisören).
Det sätt han gör det på kan jag dock inte påstå vara något annat än smaklöst...
Alla livsåskådningar mår bra att att synas i sömmarna, oavsett om de är religiösa eller politiska.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 13:38
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Karln är knäpp, OM han vill få muslimerna att ompröva sin tro är han ute på helt fel vägar. Ett lovvärt projekt visserligen men det krävs mer psykologi i så fall.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 14:06
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Ralf @ 12-05-2010, 13:27)  Påminner mig om uttalande av Charlie Norman -om man ser en hundskit vet man inte om man ska sparka undan den eller om det är en installation.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
12-05-2010, 14:20
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Zacke @ 12-05-2010, 13:51)  Jag tycker att det är bra att någon väljer att ifrågasätta varför just Islam skall vara undantaget från kritisk granskning (även intressant att det anses vara ok med fundamentalisternas agerande, när kristendomen fick sig en känga med "Life of Crist" [hette väl filmen] så var det inte ens ok att troende kristna demonstrarade - alltså inte planerade bombdåd eller skallade regisören).
Det sätt han gör det på kan jag dock inte påstå vara något annat än smaklöst...
Alla livsåskådningar mår bra att att synas i sömmarna, oavsett om de är religiösa eller politiska. Jomen det är ju det jag menar, vad är det han vill visa med denna utställning som är värt att kalla konst? Knappast något utan han vill bara visa upp sitt ego. Glöm inte vad som hände när samma sak gjorde med kristus i Ecce Homo utställningen...Lokalen fick rutorna krossade, lokalen stormades och skaparna fick mer eller mindre fly genom gatorna jagade av upprörda svenska kristna. Det fanns egentligen inget direkt budskap då heller.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 14:20
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Ja riktigt normal är han säkert inte, men det är säkert inte det han vill betona. Med sådana förebilder, så är det inte märkligt att Konstfack faller ur ramarna. Sätt ett 3 meter högt elstängsel runt om, och låt dom hållas där med inne sina idiotier. När dom väl kommer ut, så ska dom väl ha "livslång konstnärslön" också. På tal om Konstfack... någon som vet om Mats Odell är släkt med tosan som är/spelade sjuk-i-huvvet? Samma efternamn...
|
|
|
|
|
12-05-2010, 14:55
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
att säga att utställningen ecce homo inte hade ett budskap är väl ändå att ta i.
Det är bara provocerande om man 1- tycker att homosexuella är äckliga 2- tycker att det är fel att avbilda religiösa förebilder. 3- tar sig dit utställningen är och låter sig bli provocerad.
Om man tycker att det är njutbart att se två män älska iförda masker med religiös anknytning så är det bara trevlig porr.
Sen kan jag tycka att det är ett onödigt tilltag eftersom avbildar man två män som har sex och kopplar ihop det med islam, så gör man inte bara precis just det. Man kopplar samtidigt ihop det i en lång rad med övergrepp från västvärlden mot den muslimska världen. Det är väldigt lite förtroende mellan "öst" och "väst" just nu, både lokalt i sverige och globalt, många negativa förväntningar. Vi förväntar oss terrorister och hedersmord och demokratihatare, de förväntar sig abu ghraib, invasion och misstänksamma blickar.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 15:06
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Lars villks blogg hackad... blogg
Redigerat av andersen: 12-05-2010, 15:07
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 15:17
|

Medlem

|
Ja han tycks ju få den uppmärksamhet han varit ute efter iallafall knäppskallen. Kan vem som helst kalla sig konstnär?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
12-05-2010, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
Japp. Det går nog alldeles utmärkt.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 15:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Fast vi får faktiskt bestämma oss för vilken väg vi skall gå. Skall vi få verka inom den lag vi har när det gäller yttrandefrihet, även om den upprör och ibland verkar osmaklig. Eller skall vi strama åt lagen så att vi får passa vår tunga. Norgehistorier ger ett år i buren. Islamskämt ger livstid. Judeskämt ger dödsstraff. Skämt åsido, låt oss häckla Villks och islam och hela världen, utan att det ger påföljder från någon myndighet eller grupp i samhället. Det är demokrati. Lagen skall vara skyddet mot att någon går över gränsen i sitt hat mot någon företeelse i samhället. Det är ju inte olagligt att provocera vad jag vet. Om det är värt priset att få en massa galningar på halsen kan försås bara Viilks svara på.
Redigerat av gnon49: 12-05-2010, 15:28
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 16:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Karln är bara ute efter uppmärksamhet...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
12-05-2010, 16:27
|

Medlem

|
I så fall kan vi ju säga att all mobbning också är OK Nej det är inte olagligt att provocera men det måste ju finnas en gräns när provocerandet övergår till att bli en kränkning. Vi har ju också något som så vackert heter jämlikhet i det här landet vilket innebär att alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett etnicitet, tro, utseende, sexuell läggning, status, åsikt, handikapp eller kön. Trakasserier och diskriminering på grund av olikheter är därför otolererbart.
--------------------
|
|
|
|
|
12-05-2010, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2010, 17:15)  Karln är bara ute efter uppmärksamhet... Inte alls, han har förklarat sitt syfte med Rondellhunden och det är att lära muslimer vad yttrandefrihet är för något. Det fick Nalin Pekgul att fara i taket då bla hennes föräldrar o många andra muslimer som bor i Sverige kommit hit som flyktingar. Dom kämpade bla för yttrandefriheten för yttrandefriheten. Nalin Pekgul Sade att det hon och hennes föräldrar inte vet om yttrandefriheten det finns nog inte. Jag tror att Lars Vilks och många andra inte vet hur det är att leva i en diktatur.
Redigerat av Ralf: 12-05-2010, 16:44
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
12-05-2010, 16:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (*Stintan* @ 12-05-2010, 17:27)  I så fall kan vi ju säga att all mobbning också är OK Nej det är inte olagligt att provocera men det måste ju finnas en gräns när provocerandet övergår till att bli en kränkning. Vi har ju också något som så vackert heter jämlikhet i det här landet vilket innebär att alla människor ska vara lika inför lagen och ha samma rättigheter oavsett etnicitet, tro, utseende, sexuell läggning, status, åsikt, handikapp eller kön. Trakasserier och diskriminering på grund av olikheter är därför otolererbart. Du har helt rätt. Går man över gränsen skall man lagföras. Men vi har högt i tak, på gott o ont. Men att överfalla Viilks är att ta lagen i egna händer. Nu var det säkert några misslyckade individer som ville ha uppmärksamhet, men ändå.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|