Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur flytta etablerad vinstock?
          Peztis
          Inlägg 12-05-2010, 20:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Bland det första jag planterade när vi flyttade till vårt hus för 11 år sedan var en vinranka av Frankenthaler i det lilla växthuset på tomten.
          Det har växt riktigt bra där och egentligen gett riklig skörd om dock med blåbärsstora druvor vilket borde vara avsaknad av vatten som orsak.

Hur som helst... Jag hoppas att jag snart ska ha mitt 14,1 kvm stora växthus på plats inom en snar framtid och planen är då att flytta över rankan dit.

Jag vet att de tydligen ska ha enorma rötter så jag får väl min beskärda del av arbete när jag ska försöka få loss den. Men frågan är NÄR jag ska försöka få upp den? Den har ju börjat svullna i knopparna. Vågar man försöka flytta på den nu eller ska man vänta till hösten? Utebliven skörd i år spelar ingen roll eftersom jag i alla fall inte brukar ta hand om "blåbären".

En fråga till...

Jag hade tänkt placera den i ett av hörnen i växthuset men då började jag fundera på något jag läste någonstans. Skulle den må och ge bättre skörd/se snyggare ut om jag placerade den precis i mitten på ena kortsidan, dvs så den kan växa upp där taket är som högst? Finns det för-/nackdelar med det?

Redigerat av Peztis: 12-05-2010, 20:33

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Bengalow
          Inlägg 12-05-2010, 21:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

När jag anlade ett uterum, så upptäckte jag rötter från vinrankan 6 meter från stammen. Det var dessurom grova rötter!
          Köp en ny!!

Redigerat av Bengalow: 12-05-2010, 21:10

Citera
          Peztis
          Inlägg 13-05-2010, 17:26
          Länk hit: #3

Medlem

Men å andra sidan så kan den inte stå kvar där den är, känns det som...

I o f s... mitt gamla lilla växthus på ca 6 kvm är i trä med glas på sidorna och kanalplast på taket. Rutorna har börjat spricka och falla ur, plasten har börjat vittra och spricka. Tänkte därför nästan plocka bort glas och plast och om stommen är ok låta den stå kvar som den är, kanske ösa in en massa sand i stället för bäddarna. Då blir det en lite häftig sandlåda för sonen, tänkte jag.

Jag tror nästan att vinrankan är härdig här hos mig även på friland så då skulle den eg kunna få stå kvar där den står och sedan sno in sig i stommen.
          Som en pergola över sandlådan! Hur många ungar har det? biggrin.gif

Den dag han har tröttnat på sandlådan är nog träet murket coh dags att förflyttas ändå.
          Eller så får det bli en liten sittplats. Eller odlingslåda igen.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2010, 18:00
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Nu när den är väletablerad så är den väll härdigare än som ung planta också, så den kanske klarar sig utan växthus

Citera
          Peztis
          Inlägg 13-05-2010, 18:27
          Länk hit: #5

Medlem

Hmmmmm... ser nu på Odla att Frankenthaler ska stå i växthus och är härdig till zon 2, vet faktiskt inte vilken zon jag tillhör, om det är 3 el 4 här mitt emellan Stockholm och Uppsala. Zon 2 är det inte, vad jag har förstått det som. Men man kan väl skydda lite...

Men det är klart, om rötterna är 6 m långa är det ju ett Sisyfos-arbete att få med så mycket så den klarar sig... Kan ju faktiskt föröska göra en avläggare i år - funkar det så funkar det.

Det är mycket att fundera över, trodde det bara vara att gräva upp eländet med så mycket rötter som möjligt och trycka ned den på plats för att sedan till hösten skörda mängder med söta druvor. biggrin.gif
          OK, riktigt så blåögd är jag kanske inte men inte långt ifrån - trots att jag har bruna ögon!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon