Det är intressant att vissa saker väcker så mycket ont blod på somliga forum. Naturligtvis är mitt inlägg delvis reklam, det sticker jag inte under stol med. Om jag hade dykt upp här och frågat huruvida min katts loppor är av typen A eller B, så hade det knappast fått sura reaktioner från vissa - även om katten knappast har med forumets ämne att göra.
Som småföretagare blir allt som jag gör (eller nästan iallafall) till viss del ett försök att göra reklam för mig själv, eller att utveckla mig själv och mitt företag - därför att detta också är mitt intresse. Visst, jag postar inga inlägg om perenner eller beskärning av rosor, eftersom att jag inte har nån trädgård (tyvärr, jag bor i lägenhet) och därför inget stort intresse för detta i nuläget. Men jag har ett intresse för ett ämne som berör det som avhandlas här, och jag kan lära mig saker. För det finns ju uppenbarligen människor här som har intresse, och erfarenhet, av trädgårdsbelysning. Och jag är nyfiken på deras åsikter.
Faktum är att jag knappast räknar er som är besökare här på forumet som någon direkt potentiell kundgrupp för våra tjänster: jag misstänker nämligen att de flesta av er är "gör-det-själv-människor" i ganska stor utsträckning. Ni planerar och gräver i era trädgårdar själva, snarare än att ni anlitar en landskapsarkitekt osv. Det är väl detta som är själva trädgårdsintresset? Möjligen ser ni en intressant armatur på vår hemsida, och försöker sedan hitta den där ni brukar handla. (Det är väl här jag ska be om ursäkt för mina förutfattade meningar, jag kanske har helt fel! Och jag vill påpeka att detta jag skriver absolut inte är negativt menat, även om det kanske låter så.)
Men era åsikter osv är likväl intressanta. Och ämnet hade knappast dykt upp om jag inte frågat.
Det är exempelvis intressant att höra Cillas kommentar om att man inte ska satsa på solcellslampor - jag är av samma åsikt, de är värdelösa. Förhoppningsvis kan nån som övervägt att köpa dylika låta bli att göra detta nu och därmed spara några hundralappar. Problemet med dessa tycks ju vara dåliga batterier, samt det faktum att de bara laddas ordentligt under den ljusa årstiden - därmed försvinner ju rätt mycket av deras funktion.
Eva i skåne: Det finns lågvoltsbelysning som klarar det du efterfrågar - Upp till 30 m matarkabel utan spänningsfall (tillverkaren utlovar 45 m, men det vågar jag inte garantera). Sedan kopplar man på armaturerna där man vill ha dem (så många trafon klarar). Med tanke på risken för att göra reklam är det väl dock bäst att jag inte säger mer om detta
Hannele: Det du vill är inte svårt. Det är bara att köpa myyycket ljusslinga och sedan ha gott om tid

Och kanske räkna med en fet elräkning.