|
|
  |
papegojor och andra tamfåglar, min goja |
|
|
Tottes matte
|
13-05-2010, 17:24
|
Gäster

|
Hej,
Mina djur; en papegoja av obestämt art men en going och en luggsliten, döv gammal hund ..... mina älsklingar! de är inte perfekta, men för mig är de viktigare än nåt annat.
fr, Tottes matte
Redigerat av Tottes matte: 30-05-2010, 10:16
|
|
|
|
|
16-05-2010, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
Jag förstår inte rikigt. Du säger att din papegoja tillhör släkten "grå jaco och kakaduorna". Papegojor delas upp i två familjer där grå jako tillhör familjen äkta papegojfåglar och kakaduor till just familjen kakaduor. Den kan inte tillhöra båda då släkten är underordnade familjer. Vad är det för papegoja du har?
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
17-05-2010, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 6 885

|
Hej jag vill också veta vilken sort du har. saknar fortfarande sonens gröna amazon Zorro, som både pratade och gjorde trix, men han gillade bara tjejer..och det funkade inte riktigt då det bara är sonen och hans pappa. jag har redan 2 katter o 2 hundar...så det fanns inte riktigt plats för en sådan stor fågel hos oss.
zorro2.JPG ( 9.86k )
Antal nedladdningar: 38
zorro3.JPG ( 12.26k )
Antal nedladdningar: 43
Redigerat av CurlySue: 17-05-2010, 11:49
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
Tottes matte
|
21-05-2010, 16:18
|
Gäster

|
CITAT (CurlySue @ 17-05-2010, 12:29)  Hej jag vill också veta vilken sort du har. saknar fortfarande sonens gröna amazon Zorro, som både pratade och gjorde trix, men han gillade bara tjejer..och det funkade inte riktigt då det bara är sonen och hans pappa. jag har redan 2 katter o 2 hundar...så det fanns inte riktigt plats för en sådan stor fågel hos oss.
zorro2.JPG ( 9.86k )
Antal nedladdningar: 38
zorro3.JPG ( 12.26k )
Antal nedladdningar: 43Hej, Curly Sue, vilken fin fågel du har haft! min önskan har också varit att få en större, kacadua el. grå jaco redan tama ungar som handmatats av ägaren. Har fått nöja mig med mindre, engelska undulater är lite större än de vanliga och jag har en som odlar dom här på samma gata, så det har blivit dit jag gått när min har gått bort. Men jag sade till min make att jag orkar inte ta sorgen så ofta och vill ha en fågel som lever längre. min nuvarande är rätt behändig men mer i miniformat och sedan att jag fick leta på nätet om info ang. sorten. Den hade de inte träffat på på vår zoo på 15 år, och Jönköping är ju ett rätt stort ställe. Du ska få mer info och bild av den bysen när jag har fått bättre bild av våra hyresgäster på markisen. Nu är inte ungarna längre rädda för oss och föräldrarna flyger bort till närmaste lyktstolpe och väntar tyst tills vi går undan. Ha det gott!  fr. Tottes matte
|
|
|
|
|
21-05-2010, 20:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Hej, vad är Totte för art?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
Tottes matte
|
22-05-2010, 17:31
|
Gäster

|
CITAT (Kryddan03 @ 16-05-2010, 20:22)  Jag förstår inte rikigt. Du säger att din papegoja tillhör släkten "grå jaco och kakaduorna". Papegojor delas upp i två familjer där grå jako tillhör familjen äkta papegojfåglar och kakaduor till just familjen kakaduor. Den kan inte tillhöra båda då släkten är underordnade familjer. Vad är det för papegoja du har? till Kryddan03, du som vet papegojsläkterna så bör du inte dömma mig för att du inte får ett rätt artnamn direkt. Denna fågel är så sällsynd att jag har fått gå till engelska saiter arr hitta info om den. den har inte funnits i Sverige under en lång tid. rena turen att någon hade fått en unge för mycket, men ville vara anomym, så jag fick inte mer info. döm inte andra med dina beska och ruffiga uttalanden eller är du den som vet allt?????
|
|
|
|
Tottes matte
|
22-05-2010, 17:37
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 21-05-2010, 21:41)  Hej, vad är Totte för art? Hej ängsvädd, Jag har letat på nätet efter det rätta namnet med den lappen jag fick när jag fick denna fågel, den är en typ som man inte har sett innan. Sedan är det så att de som har någon speciell och sällsynt sort vill kanske inte flagga med det....  Om jag hade fått ett par som hade fått ungar, så då skulle man ha kunnat ge mer info till andra. Som det är nu så är Totte en filur för sig själv, mycket självständig rackare, men en fegis när det gäller....  fr. Tottes matte
|
|
|
|
|
22-05-2010, 19:39
|

Medlem

|
Edit:
Redigerat av Kryddan03: 22-05-2010, 20:16
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
22-05-2010, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Tottes matte @ 22-05-2010, 18:37)  Hej ängsvädd, Jag har letat på nätet efter det rätta namnet med den lappen jag fick när jag fick denna fågel, den är en typ som man inte har sett innan. Sedan är det så att de som har någon speciell och sällsynt sort vill kanske inte flagga med det....  Om jag hade fått ett par som hade fått ungar, så då skulle man ha kunnat ge mer info till andra. Som det är nu så är Totte en filur för sig själv, mycket självständig rackare, men en fegis när det gäller....  fr. Tottes matte OK. Lägg in några bilder här på din fågel så kan jag hjälpa dig att få den artbestämd via några papegojkunniga.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
22-05-2010, 23:21
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
Om du kan söka info på nätet, så måste du väl veta vad det är för sort du har!?!? Här kommer bilder på min Venezuela-amazon POPPE. PICT0733x.jpg Poppe 156.JPG Poppe Har också haft Grå Jako, Surinam-amazon, Kanarievingad parakit och flera Nymfparakiter.
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
|
22-05-2010, 23:50
|

Medlem

|
Vilken underbar goja du har Gertie! En av mina drömmar var en gulpannad amazon, men med tanke på att de lever så länge och jag raskt närmar mig halvsekel får det nog förbli en dröm. Förutom undulater (och kanariefåglar) har jag själv haft en blåkindad parakit som hette Garbo:  Det är inte hon på bilden dock. Får se om jag får igång gamla datorn. Jag tror att jag har några bilder på henne där. Hon (eller han - jag könsbestämde henne aldrig) var en underbar liten fågel som gärna låg och snusade under hakan och kliade hjässan mot skäggstubben när husse satt i TV-fåtöljen.
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
23-05-2010, 09:43
|

Medlem
Antal inlägg: 768
Medlem nr: 4 958

|
CITAT (Kryddan03 @ 23-05-2010, 00:50)  Vilken underbar goja du har Gertie! En av mina drömmar var en gulpannad amazon, men med tanke på att de lever så länge och jag raskt närmar mig halvsekel får det nog förbli en dröm. Förutom undulater (och kanariefåglar) har jag själv haft en blåkindad parakit som hette Garbo:  Det är inte hon på bilden dock. Får se om jag får igång gamla datorn. Jag tror att jag har några bilder på henne där. Hon (eller han - jag könsbestämde henne aldrig) var en underbar liten fågel som gärna låg och snusade under hakan och kliade hjässan mot skäggstubben när husse satt i TV-fåtöljen.  Det där var väl en ganska ovanlig fågel? Jag har haft papegojor i drygt 40 år, men har aldrig sett någon blåkindad parakit förr. Den var jättefin. Poppe är en livlig, sällskaplig och trevlig goja. Han vill vara med oss hela tiden. Han pratar lite och visslar många melodier.
--------------------
Gertie i Ystad
|
|
|
|
Tottes matte
|
23-05-2010, 15:08
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 21-05-2010, 21:41)  Hej, vad är Totte för art? hej ängsvädd, jag håller på att fixa bilder men är inte klar än att visa varken Totte el. dessa fågelungar som vi har i markisen, men det kommer, det finns väl en vänlig själ som kan hjälpa mig. bilderna ligger nu i mail-sidan och längre kom jag inte. Jag tittade efter i mina papper som jag sparat från nätet då jag köpte honom och jag ger det rakt av, så kanske det hjälper dig. Hans vetenskapligt namn är ; Forpus Coelestis, släkte; Forpus och även kallad för Pacific Parrolet, papegojfåglar.  fr, Tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
23-05-2010, 15:21
|
Gäster

|
CITAT (Gertie @ 23-05-2010, 00:21)  Om du kan söka info på nätet, så måste du väl veta vad det är för sort du har!?!? Här kommer bilder på min Venezuela-amazon POPPE. PICT0733x.jpg Poppe 156.JPG Poppe Har också haft Grå Jako, Surinam-amazon, Kanarievingad parakit och flera Nymfparakiter. Hej Gertie,  visst vet jag vad min goja heter, info fr. nätet; - Forpus Coelestis, familj; Psittacidae, duger detta? Håller på att få fram bilder från albumet till saiten, men få som ger hjälp, det ska vara serverad och klart! visst det tycker jag också om.  fr. Tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
23-05-2010, 15:27
|
Gäster

|
CITAT (Kryddan03 @ 22-05-2010, 20:39)  Edit:  Kryddan 03,  fortsätt så, då blir det inte några dumheter eller vad man kan kalla en onödig diskussion och när man inte är villig att ge hjälp till de som behöver. Det fick jag lära mig som barn att inte vara ogin mot andra. fr. Tottes matte
|
|
|
|
|
23-05-2010, 15:41
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Tottes matte @ 23-05-2010, 16:21)  Forpus Coelestis, familj; Psittacidae, duger detta? Alla papegojor heter psittacidae, som du själv skrev ovanför, på svenska säger man familjen papegojfåglar, detta inkluderar allt från aror till undulater så det säger inte så mycket. Det intressanta i sammanhanget är artens latinska namn, dvs Forpus Coelestis. Om man googlar det får man fram att arten på svenska heter Sparvpapegoja (alternativa namn är Lessons sparpapegoja, efter personen som beskrev arten). Finns vilt i Ecuador och peru och är en ganska vanlig art. Det finns 7 arter sparpapegojor och tre av dessa hålls som husdjur. Normal färg är gröna, men det finns mutationer som gör att fåglarna kan vara blå, vita, gula osv. Kolla på följande länk för mer info; http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_Parrotlet
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
Tottes matte
|
23-05-2010, 15:48
|
Gäster

|
CITAT (KRT @ 23-05-2010, 16:41)  Alla papegojor heter psittacidae, som du själv skrev ovanför, på svenska säger man familjen papegojfåglar, detta inkluderar allt från aror till undulater så det säger inte så mycket. Det intressanta i sammanhanget är artens latinska namn, dvs Forpus Coelestis. Om man googlar det får man fram att arten på svenska heter Sparvpapegoja (alternativa namn är Lessons sparpapegoja, efter personen som beskrev arten). Finns vilt i Ecuador och peru och är en ganska vanlig art. Det finns 7 arter sparpapegojor och tre av dessa hålls som husdjur. Normal färg är gröna, men det finns mutationer som gör att fåglarna kan vara blå, vita, gula osv. Kolla på följande länk för mer info; http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_ParrotletHej KTR, det var ju du som frågade vad min fpgel heter så jag behöver inte bry mig om mera än att har gett svaret till dig, sedan har jag mindre lust att hänga på nätet för lille Tottes skull, han finns och det är huvudsaken, varför börja fördela honom med massa annat.... och nu skiter jag i att fixa dom bilderna för ni vet bäst.  Tottes matte.
|
|
|
|
|
23-05-2010, 15:51
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (Tottes matte @ 23-05-2010, 16:48)  Hej KTR, det var ju du som frågade vad min fpgel heter så jag behöver inte bry mig om mera än att har gett svaret till dig, sedan har jag mindre lust att hänga på nätet för lille Tottes skull, han finns och det är huvudsaken, varför börja fördela honom med massa annat.... och nu skiter jag i att fixa dom bilderna för ni vet bäst.  Tottes matte. ???????? Vad i hela friden snackar du om? Jag har inte frågat något alls om din fågel - jag såg tråden nyss och eftersom jag ville vara vänlig kollade upp vad din fågels artnamn var på svenska. Uppenbarligen uppskattar du inte att få några svar, oavsett hur vänliga och trevliga de är så det ska du slippa i fortsättningen. Ha ett fortsatt trevligt liv med din söta fågel.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
Tottes matte
|
23-05-2010, 16:32
|
Gäster

|
CITAT (KRT @ 23-05-2010, 16:51)  ???????? Vad i hela friden snackar du om? Jag har inte frågat något alls om din fågel - jag såg tråden nyss och eftersom jag ville vara vänlig kollade upp vad din fågels artnamn var på svenska. Uppenbarligen uppskattar du inte att få några svar, oavsett hur vänliga och trevliga de är så det ska du slippa i fortsättningen. Ha ett fortsatt trevligt liv med din söta fågel. hej KTR, Om det nu inte var du som frågade om min pippi så är jag ledsen att jag rev till. Det är många som har frågat om den, så jag fick väl en fel tråd.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|