Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Smultronen
          BigDaddy
          Inlägg 16-05-2010, 15:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Jag är lite lat & letade inte så mycket efter troligtvis redan befintliga trådar. Vad jag undrar är, nu kommande vecka när det blir lite varmare, kan jag sätta ut smultronplantorna jag frösått nu i vår till balkongen?
          Kommande vecka ska det vara relativt varmt & därefter är det ju nästan Juni.
          Kan ju börja första 2-3 dagarna att ta in dem på natten så de får anpassa sig ngt iaf men jag behöver få ut dem för det är så trångt inne.
          Vad tror ni?

Tempen säger 15 grader minst på dagen kommande vecka & 7-10 på natten.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 16-05-2010, 17:23
          Länk hit: #2

Medlem

Sedan undrar jag ett par saker till; Hur tätt ska det stå?
          Just nu står vissa väldigt tätt. Ska jag gallra blan dem?

Sista frågan; Jag planterade dem i blomlådor från början. Bör jag ge dem ny jord nu el kan de stå i samma jord hela tiden?
          Alternativ kanske att ge dem lite näring om de står kvar el? Vad är bra näring isf att ge dem?

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 16-05-2010, 18:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Rent generellt så tål smultron en hel del Helt säkert är att de klara någon eller några minus grader Vad man skall passa sig för är sol o vind Men gör du som du beskrivit så kommer det att gå bra. Hur tätt de skall vara planterade är en en smaksak o på frågan om planteringen i blomlåda så är mitt tips att du börjar ge dem gödsel när de börjar blomma men du kan även ge dem lite nu Det beror på vilken jord du använt dig av men i vilket fall så är smultron inte så kinkiga Du kommer garanterat att lyckas med plantorna ändå Lycka till

Jo en sak till skulle det bli kallt så kan du bara täcka över plantorna över natten så kommer de att klara sig (om det ej blir kallare än ca -4°)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 16-05-2010, 19:09
          Länk hit: #4

Medlem

Tusen tack!
          Då ställer jag ut dem & hoppas de mår bra av det.
          Kör på alla dina råd som var jättebra.

Citera
          Fuel
          Inlägg 16-05-2010, 22:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 16 090

Kanske drog en fuling iår jag, men jag planterade ut mina smultron i min nybyggda rabatt igår. Kanske vart för tidigt? Men har duk över dem redan nu, men de är fint härdade redan då jag haft de ute ganska länge (under fina dagar och varmaste nätterna). Så de kanske klarar sig ändå? smile.gif

//Oscar

--------------------
          //Fuel aka Oscar
          Iår odlas följande: Yellow Bhut Jolokia, Chocolate Bhut Jolokia, Trinidad Morouga, 7-pod Jonah Strain, 7-pod, Trinidad Scorpion Morouga Blend, Morouga Yellow, Naga Morich, Chocolate Fatalii. Sedan kommer nog en massa annat till senare också! :)

IN FLAMES WE TRUST

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon