CITAT (Malin_MeL @ 02-06-2010, 12:32)

Hur varmt behöver det eg vara för att en plata ska ta skada? kokande vatten gör ju att plantan vissnar, gör även kranvarm vatten det tro?
jag ställde frågan om roundup-användning i närheten av grävd brunn på Geotecs brunnsforum, där det är en fackman som svarar på frågorn. Här är hans svar :
Att använda alla typer av gifter i närheten av en vattentäkt skall man försöka att undvika.
Även Round up är giftigt, vad jag vet så har man konstaterat att vissa ämnen i detta inte helt bryts ner.
Att bespruta stora ytor med Round up är inte att rekommendera,däremot kan du kanske bestryka växter och ogräs selektivt och sparsamt.
men att pensla mitt kirsålbestånd känns helt omöjligt.
jag har nu beslutat mig för att marktäcka och bygga en trätrappa i kirskåls-slänten, och istället sätta perenner där dagens stentrappa är. men jag vågar nog inte flytta de perenner jag har i slänten, lite trist, men men, man kan ju alltid skaffa nya
Även sk fackmän är lätta att påverka och att låta sig påverkas. Det flödar av info om glyfosats farlighet men granskar men det närmare är det ofta, eller alltid, samma uppgifter som vandrar runt och som saknar relevanta källor. Eftersom man använt det i 40 år eller mer borde skadorna för länge sen uppmärksammats men där hittar man nada. Allt är bara farhågor om kommande katastrofer.