Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > skålla kirskålen?
          Malin_MeL
          Inlägg 20-05-2010, 14:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

För ett par år sedan läste jag om en manick som gick ut på att man ångar ihjäl ogräset.
          samtidigt var det en som skrev att hon alltid hällde ut pasta/potatisvattnet på plattorna och därför aldrig fick ogräs mellan dem.

skulle man kunna skålla ihjäl i kirskålen tro?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-05-2010, 16:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Både ja och nej. Du kan ånga ihjäl allt ovanför markytan men rötterna klarar sig och skickar upp nya blad. Enklare i så fall att klippa eller dra bort dessa. Eller använda R. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 20-05-2010, 19:43
          Länk hit: #3

Medlem

jaha, det var ju synd
          Roudup vågar jag inte använda då vi har egen grävd dricksvattenbrunn mitt i trädgården, känns inte som det är en bra kombination

jag testade lite på en fläck förut, det luktade gott iaf, som förvälld spenat, men det var väl inte så förvånande eg. kirskål e ju gott.

hällde även några droppar på en maskros, den stendog och när jag en timme senare tittade åt det hållet så satt det två mördare och kalasade på den kokta maskrosen. det är de enda två som jag sett idag, de kanske gillar förvällt ogräs...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-05-2010, 11:59
          Länk hit: #4

Medlem

Du gör som du vill men risken att glyfosatet skulle kunna leta sig ner till brunnen är försvinnande små. Om du använder det på sommaren när det är torrt och varmt är risken ännu mindre.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 21-05-2010, 16:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Om man pensla rounupp på ogräs blad risken blir mindre,
          H:Bassam

Citera
          Preussen
          Inlägg 21-05-2010, 17:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

har en sådan "ångmaskin" från fiskars. hur den fungerar just på kirskål låter jag vara osagt men om man ska använda en sådan gör man det bäst när det är torrt och varmt, plantan får svårare att återhämta sig då. den fungerade inte speciellt bra på nässlor vill jag minnas.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 02-06-2010, 11:32
          Länk hit: #7

Medlem

Hur varmt behöver det eg vara för att en plata ska ta skada? kokande vatten gör ju att plantan vissnar, gör även kranvarm vatten det tro?

jag ställde frågan om roundup-användning i närheten av grävd brunn på Geotecs brunnsforum, där det är en fackman som svarar på frågorn. Här är hans svar :

Att använda alla typer av gifter i närheten av en vattentäkt skall man försöka att undvika.
          Även Round up är giftigt, vad jag vet så har man konstaterat att vissa ämnen i detta inte helt bryts ner.
          Att bespruta stora ytor med Round up är inte att rekommendera,däremot kan du kanske bestryka växter och ogräs selektivt och sparsamt.

men att pensla mitt kirsålbestånd känns helt omöjligt.

jag har nu beslutat mig för att marktäcka och bygga en trätrappa i kirskåls-slänten, och istället sätta perenner där dagens stentrappa är. men jag vågar nog inte flytta de perenner jag har i slänten, lite trist, men men, man kan ju alltid skaffa nya

Citera
          Preussen
          Inlägg 02-06-2010, 12:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (Malin_MeL @ 02-06-2010, 12:32) *
          Hur varmt behöver det eg vara för att en plata ska ta skada? kokande vatten gör ju att plantan vissnar, gör även kranvarm vatten det tro?

koka upp lite i varmvattenkokaren vetja, testa och se.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-06-2010, 15:09
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Malin_MeL @ 02-06-2010, 12:32) *

jag ställde frågan om roundup-användning i närheten av grävd brunn på Geotecs brunnsforum, där det är en fackman som svarar på frågorn. Här är hans svar :

Att använda alla typer av gifter i närheten av en vattentäkt skall man försöka att undvika.
          Även Round up är giftigt, vad jag vet så har man konstaterat att vissa ämnen i detta inte helt bryts ner.
          Att bespruta stora ytor med Round up är inte att rekommendera,däremot kan du kanske bestryka växter och ogräs selektivt och sparsamt.

men att pensla mitt kirsålbestånd känns helt omöjligt.

jag har nu beslutat mig för att marktäcka och bygga en trätrappa i kirskåls-slänten, och istället sätta perenner där dagens stentrappa är. men jag vågar nog inte flytta de perenner jag har i slänten, lite trist, men men, man kan ju alltid skaffa nya

Även sk fackmän är lätta att påverka och att låta sig påverkas. Det flödar av info om glyfosats farlighet men granskar men det närmare är det ofta, eller alltid, samma uppgifter som vandrar runt och som saknar relevanta källor. Eftersom man använt det i 40 år eller mer borde skadorna för länge sen uppmärksammats men där hittar man nada. Allt är bara farhågor om kommande katastrofer.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 03-06-2010, 00:43
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Du kan bränna dem , de kan komma igen bränna dem igen på slutet ska rötter dö..

Obs

Jag tycker också om man kan undvika använda kemi material bättre.

H:Bassam

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 05-06-2010, 20:17
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Preussen @ 02-06-2010, 13:11) *
          koka upp lite i varmvattenkokaren vetja, testa och se.

det gjorde jag för ett tag sen och det funkade bra, men det kommer tydligen igen, jag tänkte om det räcker med kranvarmt vatten så kan man ju vattna men det
          vettenkokaren blir ju inte så mycket vatten i direkt.

ska nog testa detta, det skulle kanske kunna vara ett sätt att trötta ut växten, fast man kanske tar kål på microlivet i jorden oxå...

Citera
          andersen
          Inlägg 18-06-2010, 17:34
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2010, 16:09) *
          Även sk fackmän är lätta att påverka och att låta sig påverkas. Det flödar av info om glyfosats farlighet men granskar men det närmare är det ofta, eller alltid, samma uppgifter som vandrar runt och som saknar relevanta källor. Eftersom man använt det i 40 år eller mer borde skadorna för länge sen uppmärksammats men där hittar man nada. Allt är bara farhågor om kommande katastrofer.

Åandra sidan så har du spridit propagandan att använda giftet i mera en tio år på det här och föregångaren till det här forumet. Hur mycket har du tjänat under alla år på att göra reklam för montsantos?

Redigerat av andersen: 18-06-2010, 17:35

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          duo2010
          Inlägg 18-06-2010, 20:14
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

CITAT (andersen @ 18-06-2010, 18:34) *
          Åandra sidan så har du spridit propagandan att använda giftet i mera en tio år på det här och föregångaren till det här forumet. Hur mycket har du tjänat under alla år på att göra reklam för montsantos?

Ja att denna osakliga propagandea för giftanvändning får föregå på en trädgårdssida som Odla Nu är både osmakligt och förvånande. Håller med om att man kan fråga sig om denna Ruda är anställd i företaget eller om det föreligger ngt allvarligt fel. Att t o m förespråka giftanvändning i nätheten av vattenintag är ju rent oförsvarligt.
          Inga gifter i trädgårdarna!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 08:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon