|
|
  |
3 st fågelungar i markisen |
|
|
Tottes matte
|
20-05-2010, 18:09
|
Gäster

|
Hej alla som följd mina fågelungar ... Min make har tagit ett par bilder av fågelungarna, de är 3 st. Vi pejlade på mamman, men fick inte med henne, vi gör nytt försök i morgon. Dessa har vuxit till sig att man ser dom nerifrån. Mamman kan vi inte identifiera, men om vi lyckas få henne på bild så får ni som kan mer om dessa titta på dem och kanske någon kan gissa sig till dem. Det var nog tur att vi kunde fånga dem på foto, snart kanske det är tomt i boet. den får vi ta bort sedan för vi behöver markisen när solen gassar in. Men den lilla familjen där går i första hand.  fortsättning följer ..... fr. Tottes matte (kanske passa på o ta kort på honom när han är fri på kvällen ...hm...)
|
|
|
|
|
22-05-2010, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570

|
Det vore trevligt att få uppföljning och kanske bilder här, i originaltråden om fågelboet i markisen! De två andra trådarna om samma sak började handla om något helt annat. Den här är ren! Hur går det? Är fågeln identifierad?
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
Tottes matte
|
22-05-2010, 10:39
|
Gäster

|
CITAT (RitRat @ 22-05-2010, 11:23)  Det vore trevligt att få uppföljning och kanske bilder här, i originaltråden om fågelboet i markisen! De två andra trådarna om samma sak började handla om något helt annat. Den här är ren! Hur går det? Är fågeln identifierad? Hej RitRat, fågeln är småspräklig i buken och en av de större sorterna. Föräldrarna har jag inte lyckats att få på bild, men en av ungarna satt så bra till att jag fick en fin bild. Min make, som upptäckte den sade att det är förskräkligt hur snabbt de växer. Han jobbade i trädgården vid fågelboet igår och hade en härlig "barnkör", de brydde sig inte om honom utan kvittrade och stökade kring i boet. han var orolig om någon ramlar ner som de lekte, under den tiden var föräldrarna på grannens garagetag och följde det hela, men när min man gick bortåt, flög mamman in i boet, antagligen var det matdags. roligt är det att följa dem och intressant om någon på tråden kan identifiera dem. Jag har haft likadana fåglar bakom husknuten i cypresserna, men i år är det flera bon där och det piper i flera träden, men ingen som denne på framsidan. OK. Jag återkommer med bilderna, några ger tips åt mig hur jag gör, även Totte kommer vara med. Måste göra min del av planteringen om det blir regn, men det har varit översvämningar bara 3 mil från oss, men här skiner solen.  fr. Tottes matte
|
|
|
|
|
22-05-2010, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 153
Medlem nr: 22 570

|
Bild i svaret: Om du har bilden på din dator, måste du se till att den inte är för stor bara. Hoppas du kan förminska bilder, i något bildhanteringsprogram. Någonting 500 pixlar (punkter) per sida, eller storlek omkring 100-300 kilobyte (kB) är tillräckligt. Fråga någon om du inte vet vad dessa betyder. Spara en mindre version av bilden i din dator.
Sedan klickar du inte på "Snabbsvar" här, utan på "Skriv svar". Där finns möjlighet att bifoga bilder i svaret. Du väljer på din hårddisk.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|
|
|
|
|
22-05-2010, 14:09
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (RitRat @ 22-05-2010, 11:55)  Spara en mindre version av bilden i din dator. Ja just det, spara den förminskade bilden i ett annat namn, annars ersätter du originalbilden med hög upplösning med den förminskade, och det är ju synd.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Tottes matte
|
22-05-2010, 15:28
|
Gäster

|
CITAT (RitRat @ 22-05-2010, 11:55)  Bild i svaret: Om du har bilden på din dator, måste du se till att den inte är för stor bara. Hoppas du kan förminska bilder, i något bildhanteringsprogram. Någonting 500 pixlar (punkter) per sida, eller storlek omkring 100-300 kilobyte (kB) är tillräckligt. Fråga någon om du inte vet vad dessa betyder. Spara en mindre version av bilden i din dator.
Sedan klickar du inte på "Snabbsvar" här, utan på "Skriv svar". Där finns möjlighet att bifoga bilder i svaret. Du väljer på din hårddisk. Hej RitRat, Jag kommer att tömma min kamera, men jag kommer att plocka undan, förminska och beskära de bilder som är avsedda för alla er fågelvänner, djurvänner. de ska, hoppas jag vara lagom stora/små att kunna visas. Gud, vad trött jag blev ute i trädgården! Det skulle ju hällregna, men det är +20 och nu kommer målnen, men det är så stilla, som precis innan åska. Den bilden jag tog idag av fågelboet gjorde mig konfyyst  för jag trodde att det var ungarna jag fotade, men vid närmare titt var den stora fågeln antingen mamma el. pappa för sedan kom det fram mycket mindre näbbar än den jag fotade. det är en brun-beige mönstrad mage, näbben rak men rätt lång. ja ni får se när jag kommit så långt. Ok. jag återkommer.....  fr. Tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
24-05-2010, 15:39
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 22-05-2010, 15:09)  Ja just det, spara den förminskade bilden i ett annat namn, annars ersätter du originalbilden med hög upplösning med den förminskade, och det är ju synd. hej Myosotis, Jag har plockat ut bilder och då förminskat dom. de ligger i en mapp vid mailen. Tyvärr, idag fanns inte fåglarna kvar i boet ...  men jag hör deras läten lite vardans i trädgården. När jag skulle ge mig i närkamp med förvuxen Funchia, såg jag fåglarna flyga omkring, antagligen föräldrarna och de höll till baktill på mina höga cypresser. Jag bad min make att låta boet vara kvar ett tag till ifall de återvänder dit under natten nu i början av nya flygturer. Jag är något stressad för att kunna fixa bilder just nu för jag ska till sjukhuset och det tar halva dagen och sedan vet jag inte hur jag kommer att må efteråt. Bilderna är säkra, vore roligt att veta vad fågeln heter, bilderna är så tydliga. .....  fr. Tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
24-05-2010, 17:59
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 22-05-2010, 15:09)  Ja just det, spara den förminskade bilden i ett annat namn, annars ersätter du originalbilden med hög upplösning med den förminskade, och det är ju synd. Hej Myosotis,  Har fixat bilder av fågelungarna och har skickat dem till en annan som skulle kunna ta fram dem på det sätt jag sickade dem. En snyfthistoria;  Idag är fågelboet tomt, men jag tror att de har flyttat in i cypresserna för deras läten känner jag igen och deras föräldrar flög ut och in när jag hade en kamp med en envis Funkia som jag förlorade, men den som ger sig ....  fr. tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
29-05-2010, 18:03
|
Gäster

|
CITAT (Tottes matte @ 20-05-2010, 19:09)  Hej alla som följd mina fågelungar ... Min make har tagit ett par bilder av fågelungarna, de är 3 st. Vi pejlade på mamman, men fick inte med henne, vi gör nytt försök i morgon. Dessa har vuxit till sig att man ser dom nerifrån. Mamman kan vi inte identifiera, men om vi lyckas få henne på bild så får ni som kan mer om dessa titta på dem och kanske någon kan gissa sig till dem. Det var nog tur att vi kunde fånga dem på foto, snart kanske det är tomt i boet. den får vi ta bort sedan för vi behöver markisen när solen gassar in. Men den lilla familjen där går i första hand.  fortsättning följer ..... fr. Tottes matte (kanske passa på o ta kort på honom när han är fri på kvällen ...hm...) hej alla, som väntade på bilder, det blev inget och nu är fågelbon tom och fåglarna borta så vi slutar denna tråd med detta.....  Tottes matte
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|