Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gödsla thuja - hur mycket?
          Anette W
          Inlägg 18-06-2010, 12:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 25 080

Hej!

Satte en rad med thujor mot grannen förra sommaren sen jag tagit bort några stora träd. I år har de fått en dos med gräsklipp och lite nässelvatten en gång. Hur mycket kan jag gödsla utan att de tar skada? Vill ju att de ska växa så fort som möjigt och har samtidigt hört att man ska vara lite försiktig med att gödsla barrväxter.

Vänligen Anette

--------------------
          zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Bassam
          Inlägg 18-06-2010, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Alltid man ska ge växter lite näring första tre år från platering på grund att rötter etablera sig inte bra så om man ger dem mycket gödsel riskerar att växter ska skada.
          H:Bassam

Citera
          fuchsian
          Inlägg 18-06-2010, 13:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (Anette W @ 18-06-2010, 13:14) *
          Hej!

Satte en rad med thujor mot grannen förra sommaren sen jag tagit bort några stora träd. I år har de fått en dos med gräsklipp och lite nässelvatten en gång. Hur mycket kan jag gödsla utan att de tar skada? Vill ju att de ska växa så fort som möjigt och har samtidigt hört att man ska vara lite försiktig med att gödsla barrväxter.

Vänligen Anette

Hej Anette W, Jag har thujor som gränser på tomten och sedan satte vi en del mot grannen nedanför oss för att de 2 alkoholicerade gamlingar inte skulle se upp till oss. Maken köppte rätt stora plantor. Han brukar gödsla dom på våren och till midsommaren, troligen är det bara dom gångerna, men framåt eftersommaren kan de nyaste skotten frysa under vintern, och vår trädgårdsmästare har gett oss dessa råd. Nästa sommar kommer de att växa ändå mer, så hopp finns. använd blåkorn, samma som till gräsmattan, så tar det bättre. se till att det ska regna, eller annars vattnar du ner det. Lycka till. ..... Fuchian ..

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 14:00
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Rent generellt brukar vattning ge bra resultat på thuja, det är ju trots allt i kärr och blöthål man hittar dom i naturen. Trädgårdar är ofta lite för torra för att ge optimal tillväxt.

Citera
          Anette W
          Inlägg 18-06-2010, 20:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 125
          Medlem nr: 25 080

Tack för svaren. Då gödslar jag inget mer i år. Mycket vattning..... aha, det är därför de 2 thujor som står på ett fuktigare ställe växer som sjutton. Vad gjorde man utan det här forumet.

--------------------
          zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 17:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon