Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Perlite o vermikulte, Skillnad
          eva-louise, S-Ha...
          Inlägg 15-01-2004, 13:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 229

Köpte i går en påse av varje till min frösådd, men när jag sen läste på påsarna vid hemkomsten verkar de ju ha samma andvändningsområde ung.
          Vad tycker ni det är som skiljer?
          Eva-Louise

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-01-2004, 15:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Perlit är lättare å använda än vermilutlit etycker då jag som har slutat använda dem. ...iofs damamr perlit så förbaskans, drar till sig alger ocvh flyter upp i kruan, men vermiculite är det lätt att överdosera å det ger en mkt överfuktig mix - sedan om man återanvänder något så bryts vermiculiten ned till sitt ursprungstillstånd vilket är lera :-(

Nej jag kör numera med grus och lecakulor . Det är billigare å ger lika bra resultat vid sådd.

Hälsar Ingrid

Citera
          eva-louise, S-Ha...
          Inlägg 15-01-2004, 20:28
          Länk hit: #3

Medlem

Förköpt sig igen! Brukar ju andvända grus o leka, men trodde att detta var ändå lite bättre.Men nu har ju gjort den erfarenheten i alla fall. Eva-Louise

Citera
          Tesa
          Inlägg 15-01-2004, 21:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Var glad att det åtminstone finns att köpa.... har varit i bägge trädgårdsbutikerna i den här lilla stan och frågat. I den ena hade dom haft en påse med nåt sånt men den hade gått häromdan och i den andra butiken såg fröken i kassan ut som ett levande frågetecken. Vilket iofs är ganska vanligt i den affären. huh.gif
          Jag retar mig mer och mer på den butiken. Jättesnofsiga, tjänsteovilliga unga tjejer som inte kan nånting annat än att ta betalt mad.gif mad.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          eva-louise, S-Ha...
          Inlägg 15-01-2004, 22:12
          Länk hit: #5

Medlem

Hittade det på Plantagen, är får man verkligen veta vad man vill ha för personalen har verkligen ingen aning om vad de jobbar med. Tessa hur skulle du andvänt det om du hittat det? Eva-Louise

Citera
          Ti bee
          Inlägg 15-01-2004, 23:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Vermiculit har fungerat ganska bra för mig, särskilt med fröer som innehåller "luft" har jag fått för mig, dvs fröer som inte är små och kompakta utan lite större och inte lika kompakta.
          Ett 1-1½ cm tjockt lager vermikulit över ett tjockare lager såjord, sedan ett lager vanlig jord/blomjord el dyl och längst ned lite grus, så har jag gjort och det har fungerat väldigt bra till just den ovan nämnda sortens fröer.
          Ibland har jag använt en blandning av såjord och vermikulit överst också.
          Förra säsongen gjorde jag slut på en jättesäck vermiculit, så nog har den kommit till användning för mig alltid. Kommer att köpa mer nu inför såsäsongen. Det som blev över förra året ligger nu som torrpackning runt dahlior i vintervila.
          smile.gif

--------------------

Citera
          Unn
          Inlägg 15-01-2004, 23:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Ti bee @ 15-01-2004, 23:16)
          jättesäck vermiculit
          :

Var hittade du den jätttesäcken Ti bee,

undrar Unn som bara hittat småpåsar här i zon 1

Citera
          Ti bee
          Inlägg 16-01-2004, 00:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

Weibulls butik i Hammenhög, det är ju zon1 - bor du i närheten? De hade inga framme utan jag beställde en som jag sedan hämtade. Rent gigantisk säck för dryga 200 kronor (210-220 ? minns inte riktigt)! Jag har varit väldigt nöjd med köpet!

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-01-2004, 07:42
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

För utomhussådder rekommenderas inte täckning med vermiculite då det blåser bort, flertalet trädgårdsamatörer inklusive jag själv använder grus 1 cm lite drygt. Perlit kan också blåsa bort.

Jag ahr en känsla av att om man använder perlit och vermikulit så använder man itne grus och leca :-) men affärskedjordna typ Plantagen är ju mkt måna om att sälja smått till dyrt av sådant.

Tips till skåningarna - Bara Mineral utanför Malmö säljer säckar hemskt billigt - här i Gbg med omnejd är det Weibulls partihallarna.....

Sedan är det ju så att en viss bok som kom häromåret ju höjer dessa additiv till skyarna och har ökat användningen utav dessa jord-additiv vilket ju är liksom lite synd, det är dyrt och inte specielt miljövänligt heller med all transport fram å tebaks.

Hälsar Ingrid alghataren

Citera
          Unn
          Inlägg 16-01-2004, 14:39
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 16-01-2004, 07:42)
          Tips till skåningarna - Bara Mineral utanför Malmö säljer säckar hemskt billigt -

ohmy.gif nämen...hade jag ingen aning om! jag som är stamkund på lera där smile.gif
          tack för tipset!

Citera
          perenner
          Inlägg 17-01-2004, 14:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 2 693

CITAT (Tesa @ 15-01-2004, 21:32)
          Var glad att det åtminstone finns att köpa.... har varit i bägge trädgårdsbutikerna i den här lilla stan och frågat. I den ena hade dom haft en påse med nåt sånt men den hade gått häromdan och i den andra butiken såg fröken i kassan ut som ett levande frågetecken. Vilket iofs är ganska vanligt i den affären. huh.gif
          Jag retar mig mer och mer på den butiken. Jättesnofsiga, tjänsteovilliga unga tjejer som inte kan nånting annat än att ta betalt mad.gif mad.gif

Lol. Detta är min erfarenhet också. Men man ska vara glad för det lilla, att de kan ta betalt är ju ändå en framgång.

Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 17-01-2004, 17:46
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Testade båda sorterna i fjol o föredrar nog vermeculite framför perlite som var som frigolitskräp ungefär o bara skräpade. Använder man inte det dels för fuktighetshållande men även för att få jorden mer porös o att det gör att rötterna utvecklas bättre.

/Karin (som köpte en liten påse vermuculite idag för 25:- ca)

Citera
          Tesa
          Inlägg 17-01-2004, 22:58
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag brukar blanda både leca och perlit i jorden för att fluffa upp den lite när jag blandar egen jord.
          På perennsådder lägger jag ett lager med grus och perlit blandat. Nu står ju mina krukor väldigt skyddat så jag har aldrig haft bekymmer med att det blåser bort (däremot läckte takrännan så jord och allt rann bort i ett par krukor) rolleyes.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Christoffer
          Inlägg 01-12-2004, 16:50
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Är perlite farligt att andas in? Bryts perlite ner efter ett tag i krukan?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 22:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon