Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄÄÄLP MIG!, köpt hus, vad göra?
          sasssyy
          Inlägg 26-06-2010, 08:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 25 795

Vi har äntligen köpt hus.. och då kommer paniken *S*

Jag är ju helt ny på detta med trädgård och husfix men har övat i några sommrar på sambons sommarställe och nu växer både potatis, sallad, jordgubbar och rabarber i kökslandet (som jag för övrigt själv grävt efter stor röjning av äckliga ormbunkar)

Huset vi har köpt ligger mer eller mindre i skogen, med en väldigt kuperad trädgård och det är en hel del buskar och träd och jag har inte en jävla aning om vad det är för växter *pinsamt värre*

Jag klämmer in några bilder från stället och ser om någon kan hjälpa mig lite...

Vi kommer flytta in under augusti-september någon gång (inte helt klart med datum än men senast 1 september, 4 sept åker vi dock till USA i två veckor..) vad ska man göra med växterna vad gällande beskärning och sådant? Ska man kanske anlita någon så här det första året och hjälpa en?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  3HKBQHE0COLGQU92_3PAR0BMCTN86UV5H_____resize_s_800_0.JPG ( 221.81k ) Antal nedladdningar: 54
          Bifogad fil  3HKBQHE0COLGQU92_3PAR0EUSHN86UVBL_____resize_s_800_0.JPG ( 260k ) Antal nedladdningar: 40
          Bifogad fil  3HKBQHE0COLGQU92_3PAR0K32DN86UVKP_____resize_s_800_0.JPG ( 270.75k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  3HKBQHE0COLGQU92_3PAR12KLPN86V0U9_____resize_s_800_0.JPG ( 242.11k ) Antal nedladdningar: 35

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          cato
          Inlägg 26-06-2010, 08:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Grattis till det fina huset.
          Ta det lungt med trädården det första året.
          Den växer inte ifrån er.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-06-2010, 08:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Håller med Cato
          Låt trädgården invintra -åk på semester!
          Fota gärna mkt redan i höst, kul att ha sedan och bra om man vill fråga
          Sen låter du våren och sommaren gå.Kolla vad som kommer upp och fråga här vad de heter om du inte vet
          SEN kan du bestämma vad som ev ska bort-man brukar vilja plantera något eget"
          tat lugnt trädgård tar tid coolgleam.gif Ser fint och prydligt ut Grattis till huset!
          K

Redigerat av kerstin z5-6: 26-06-2010, 08:33

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          sasssyy
          Inlägg 26-06-2010, 08:49
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 26-06-2010, 09:32) *
          Håller med Cato
          Låt trädgården invintra -åk på semester!
          Fota gärna mkt redan i höst, kul att ha sedan och bra om man vill fråga
          Sen låter du våren och sommaren gå.Kolla vad som kommer upp och fråga här vad de heter om du inte vet
          SEN kan du bestämma vad som ev ska bort-man brukar vilja plantera något eget"
          tat lugnt trädgård tar tid coolgleam.gif Ser fint och prydligt ut Grattis till huset!
          K

Vad roligt att du tycker den ser prydlig ut.. jag tycker det med även om gräset har fått växa lite mycket .. farbrorn som bor där är dålig och har inte kunnat ta hand om trädgården så bra sista åren så han har fått leja folk att klippa gräs.

Min väninna som har nybyggt hus för närmare 5 mille och håller på att anlägga värstingträdgården påpekade att trädgården såg igenväxt och förfallen ut vilket jag INTE tycker..d et är en skogstomt och ska ju inte vara symetrisk och perfekt.. och en hage där det går tjurar på sommaren mitt emot gör idyllen perfekt.....

Är lite nyfis på den "röda" busken man ser på bilderna... ser ut att bli jättevacker men jag MINNS faktiskt inte hur det såg ut när vi var där i förra veckan.... bilderna är ju tagna i våras.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-06-2010, 09:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Busken med de röda grenarna liknar formklippt korallkornell (man brukar dock inte formklippa denna växt).

Angående beskärningen säger jag: Växterna klarar sig även om man inte beskär på några år. Börja med att identifiera dem, läs sedan beskärningsboken av Alm, Veltman och Vollbrecht
          http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356957
          Boken kan även lånas på biblioteket den finns i många upplagor, försök isåfall låna en nyare upplaga.

Boken är ganska pedagogisk och man får veta hur många olika växtslag ska beskäras och ex. buskar är ganska lätt att beskära själv efter råden och bilderna i boken (det finns även en bra lathund över många växtslag i slutet av boken). Det du känner att du inte riktigt vågar dig på efter att ha läst boken kan du ju anlita folk som gör, se till så de har grönt kort i beskärning el. liknande, det finns alldeles för många som jobbar med att beskära som inte verkar ha minsta kunskap om beskärning. Vissa beskärningar som jag sett där folk har anlitat folk att göra hade jag blivit vansinnig om de gjort den skadan på mina träd och krävt ett rejält skadestånd (men ofta vet ju inte vanligt folk hur resultatet ska se ut så det är ju då ganska riskfritt för dessa amatörer att åka runt och stympa träd, man måste ha mycket kunskap om växter för att göra bra beskärningar det räcker inte att ha fina verktyg eller gilla att såga).

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 26-06-2010, 09:20

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-06-2010, 09:23
          Länk hit: #6

Medlem

Bifogad fil  d07cvv1od06dtudgyqo93p5c9ipo76a.jpg ( 75.24k ) Antal nedladdningar: 22
          Bifogad fil  7jm87d1sv01tfhd05d05a53c9p6hu8d.jpg ( 38.07k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  gallery_559_1423_24952.jpg ( 33.32k ) Antal nedladdningar: 24
          Den röda busken ser ut att vara en videkornell/kornell ? röda grenar som är vackra även vintertid.Närbild vore dock bra.
          Du ska anlägga din /er trädgård.Bry dej inte så mkt om vad andra säjer.En trädgård klarar sig länge utan mer skötsel än gräsmattan ( som är den mest krävande delen av allt i min trädgård.jag rensar inte rabatterna mer än på våren -men mattan ska trimmas 2 ggr i vackan i detta nordiska ljus...

Här är några bilder från min jag bor mitt i spenater med kor runt knuten .. cool.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 26-06-2010, 09:27

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          sasssyy
          Inlägg 26-06-2010, 09:58
          Länk hit: #7

Medlem

pratade med gubben precis och han håller med er.. att vi tar lite ledigt från trädgården. Vi kommer ju ha att göra ändå, ser rent förskräckligt ut inomhus så det blir prioritering ett.

Vi tar kort i massor nu vid inflytt och funderar på att starta en blogg om huset, jag älskar ju att skriva och gubben att fixa och jag lär mig allt eftersom.
          En karta ska ritas över tomten med alla buskar och sånt inritat och så får vi artbestämma dem och planera ev förändringar av trädgården under vintern.

På lantstället har jag ju lyckats så varför inte "hemma" liksom?

Vilka jättefina bilder.. jag vill ha en lättskött trädgård för jag pluggar just nu och jobbar vid sidan av, plus att det kommer komma lite djur till stället också, hund och framåt våren hönor...rensa rabatter är INTE min grej *S* och blommor känner jag att jag inte vill odla egentligen, när man har skog och äng med vilda blomster runt hörnet.. MEN rosor blir det nog vad det lider... man kan inte bo i ett rött hus i skogen utan rosor :-)

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-06-2010, 17:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Det första du måste fråga dig är vilken typ av trädgård är du ute efter!

Vill du ha en som är formklippt med nagelsax?
          Vill du ha en "vanlig" trädgård?
          Vill du ha en myspys-trädgård?
          Vill du ha woodland (skogstomt)?

Kan tänka mig att väninnan är ute efter första alternativet medan du är alt 2 eller 3.

Förtsa året ska du bara låta att få växa (ok, ogräs ska ju bort om du VET att det är ogräs samt att gräsmattan bör klippas) så att du får se vad som dyker upp! Ta mängder av kort och lägg upp en tråd här så hjälper vi alla mer än gärna till att identifera dina plantor.
          Nästa år är det kanske dags att ändra om det är det du vill! Kanske du faktiskt tycker att det är ok så som den är!

Om gubben som bor där nu har lite svårt att hålla efter så kanske ni kan fråga om det är ok att ni kommer och klipper gräset någon gång då och då? Gräsmattan är ju det som är svårast att få snygg igen om den får bli för vildvuxen - vet av erfarenhet. För klipper man inte är t ex myrorna där och gör enorma högar under jorden och då blir det mer jobb att fixca till, sork gillar dessutom högt gräs som man klipper sällan och de kan orska a motorvägar i gräsmattan.

Grattis till ditt fina hus och trädgård! Tycker det ser fint ut, ni har en bra grund att utgå från!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          sasssyy
          Inlägg 26-06-2010, 18:32
          Länk hit: #9

Medlem

Jag är väl mer inne på alternativ 3 eller 4 :-)

min väninna är mycket för det som syns utåt, vad gällande både hus, bil, trädgård, kläder och sånt...

För mig handlar det om trivsel...hon höll på att spy när hon såg vårat drömhus ha ha ha... hennes hus känns som en kyrka med högt i tak och hyperdypermodernt överallt...uscha..*S*

Vi har tillträdesdatum senast 1 september och tydligen så har gubben någon från kommunen som hjälper honom både med städning och gräsklippning en gång i veckan så det får nog räcka så....
          Vi kommer vara där några gånger under sommaren dels nu för besiktning och sen för anpassningsmöte (sambon sitter i rullstol o ska få rampar o grejer av kommunen) plus att gubben ville att vi skulle komma ut och få en genomgång av stället..en riktig cooling som bland annat lämnar en kubikmeter hönsgödsel till oss :-D

Känns betryggande med era tips, jag lutar mig tillbaka och ägnar mig åt tapetsering och målning i stället det närmaste året..så får trädgården vänta lite..

Ska jag låta den "vila" även nästa sommar menar ni för vi kommer ju inte dit förrän det är höst i år... ???

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 26-06-2010, 19:22
          Länk hit: #10

Medlem

Ja det är det vi menar smile.gif om du inte har chans att se vad du HAR vår sommar höst vet du ju inte vad du vill byta ut..
          fast en o annan ros hade jag planterat på våren hursomhelst smile.gif såna man bara MÅSTE ha ...smile.gif
          Häng sen här massor med intressanta diskussioner hela vintern!

Ps har vänninnan tänkt på att hon ska sköta sin trädgård sen med smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-06-2010, 19:42
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vad du kommer att se när du flyttar in i september är ju vilka träd, buskar och då växande perenner som finns. Vad du inte vet då i september är vilka ev lökar som finns, och sedan finns det säkert en och annan perenn som inte ser mycket ut för världen i september men som är helt ljuvlig på försommaren!

Ägna du ditt första år till att fixa iordning huset - det är ju trots allt där ni spenderar den mesta tiden av året - och så tar du tag i trädgården när du känner dig redo för det.

Ett varmt lycka till!

Redigerat av Peztis: 26-06-2010, 19:43

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon