Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blå rabatt/stenparti eller vad man ska kalla det..., Tips på blommor som sprider sig?
          Johanninen
          Inlägg 02-07-2010, 16:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 31 697

Hej!
          Jag har efter fem år av husägande plötsligt fått klart för mig att det är kul med trädgård, och nu behöver jag lite tips. I vår trädgård finns en berghäll som ser ut som en valrygg ungefär, och ut från den, till ytterligare en sluttande berghäll, är det som en gjuten låg bro. I hörnet nedanför bron har brännässlorna och prästkragarna frodats ihop med långt gräs, men igår så fick jag för mig att skölja och riva bort jorden och rötterna så berget kom fram i dagen. Geggigt göra, men fram kom en bergsskreva som bara bad om att bli fylld med jord och planterad i.

Jag vill ha blått. Sånt som klarar det relativt snåla jorddjupet. Jag har redan petat ner luktärtsfrön, samt lite annat smått och gott som jag hade hemma, men tror att jag kommer behöva mer. Jag vill gärna ha tips på sånt som kan planteras nu, och gärna perenner. Om det sedan sprider sig som ogräs, så är det ännu bättre. Mesta möjliga blomsterprakt för minsta möjliga ansträngning, det är min melodi! Hoppas det finns nån här som kan dela med sig av lite tips!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-07-2010, 16:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Bifogad fil  n3xgy9trmri3hf3jgop7bmnufnp1k0k.jpg ( 44.16k ) Antal nedladdningar: 39
          Eryngium alpinum alpmartornBifogad fil  jkx4moxby9pkklpoyix55c6pok60epc.jpg ( 21.58k ) Antal nedladdningar: 43
          Riddarsporre[attachment=5173
          7:6tr259jt...012nmwov.jpg]penstemonerBifogad fil  rl8599djyu6652pdnddvzmv8l6a71qe.jpg ( 37.58k ) Antal nedladdningar: 36
          O
          stron ört-mertensia MaritimaBifogad fil  gentiana_ascleipiadea.jpg ( 30.36k ) Antal nedladdningar: 38
          gentiana ascleipiadea

Campanula glomerulata om du vill ha en spridare whistling.gif Även kallad byaskvaller
          men du kan ju utvecklas i ditt trädgårdsintresse? Då är det dumt att sätta något som "sprider sig som ogräs" du kanske vill ha annat sen?
          Finns så många fina blå växter, väldigt många av dem behöver inget större jorddjup heller.se bilderna ovan
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  6tr259jtha4dc5mafrvfxgj012nmwov.jpg ( 80.08k ) Antal nedladdningar: 42

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 02-07-2010, 16:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Bra gjort! Låter som en fin plats för plantor. Nu är bara det roliga kvar.
          Men lite mer behöver vi veta: Din växtzon? Hur stor är ytan du tänker plantera i? Hur djupt är "det relativt snåla jorddjupet"? Är det skuggigt eller soligt? Och hur höga växter tycker du skulle passa?
          Det finns massor av blått att välja på, så om du inte specificerar får du en jättelång lista och måste själv kolla vad som kommer att fungera.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Mollis
          Inlägg 02-07-2010, 17:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag har också en "valrygg", den ena sidan vätter mot en plattsättning och där är riktigt magert och torrt och där har jag t ex backtimjan, praktveronika, olika nejlikor, porslinsklockor, lavendel, olika taklökar. Jag bifogar en bild men alla sorter syns inte på bilden.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Hela_Stenpartiet.JPG ( 471.49k ) Antal nedladdningar: 34

Citera
          Johanninen
          Inlägg 02-07-2010, 21:02
          Länk hit: #5

Medlem

Oj, här har det hänt grejer! Tack för alla tips, ska försöka svara lite på frågorna...

Tror att jag bor i zon 4, ser så ut när jag googlar, men rätt nära gränsen till zon 3.

Ytan, tja, vad kan den vara? 80x200 cm kanske. Inte så stort med andra ord.

Läget är lätt sluttande mot nordväst, relativt soligt.

Tänkte spela lite på sluttningen och sätta högre växter längst bak, och bara något lågt, gärna krypande, längst fram. Jag diskriminerar inte på längd, bara blomman är vacker så ordnar jag en plats åt den!

Tanken är också att bron ska få sig ett räcke, så för att elda lite under ändan på sambon satte jag luktärterna längst bak tillsammans med nån annan klättrande. De måste ju få något att hålla sig i snart nog! biggrin.gif

Jorddjupet på djupaste stället är kanske 30 cm. Sen minskar det ju närmre ytterkanten man kommer, så klart, och är bara någon cm i kanten.

Och skulle mitt trädgårdsintresse utvecklas så har jag sådär en cirkus 6000 kvadrat till att spela på (HJÄLP!) så det finns nog plats för lite av varje. wink.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-07-2010, 00:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Du e redan fast haha:) Fina förslag har du fått med smile.gif sätt igång ta bort gräsmattan den gör ändå bara kor glada ninja.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Johanninen
          Inlägg 03-07-2010, 09:29
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 03-07-2010, 01:35) *
          Du e redan fast haha:) Fina förslag har du fått med smile.gif sätt igång ta bort gräsmattan den gör ändå bara kor glada ninja.gif

Ja, jag är nog det! Men gräsmattan, den blir kvar. Annars skulle sambon gå under av sorg över att inte få köra gräsklippare. Tokstollen! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon