Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fröberoende
          Molngrabb
          Inlägg 10-08-2010, 14:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 17 416

Jag vet inte om jag riktigt är i rätt del av forumet och skriver men jag undrar lite kring den kommande hösten.
          Under denna sommar har jag hos mig själv väckt ett stort odlingsberoende. Jag har odlat grönsaker för första gången på egen hand men i synnerhet har jag märkt att jag har känt och känner starkast för frösådd, antagligen på grund av att jag där har varit med från början som med vilka bebisar som helst. smiley_small_hug.gif
          Jag har tagit lite frön från bland annat pärlhyacint och lupin. Kan det vara klokt att förodla dessa (inomhus) med start redan nu eller är det för tidigt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-08-2010, 15:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

För tidigt-du kan förvisso så pärlhyacinterna i såbyttor och ställa dessa ute.Lupinfrö ska filas lite, med sand papper så gror de mkt lättare.De flesta av oss som förodlar inne startar tidigast 1 januari.Längre kan inte jag hålla mej:)

De jag sår då är de jag vet vill ha en kylperiod, stratifieras-jag sår o ställer ut under snön, tar in efter 4-8 v beroende på sort och driver upp dem under lysrör.Då är de efter en mellanlandning i växthus,april-maj fördiga för utplantering i juni och får en bra start.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Lesa
          Inlägg 10-08-2010, 15:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 17 523

Pärlhyacint har jag inte provat men lupiner gick det bra med förra hösten. Jag planterade dem i torvkrukor 6cm i juli-augusti (isamband med att de blev färdiga på ursprungsblomman)
          De grodde under hösten, stod ute (regnskyddade) under vintern och sen planterade jag dem på våren. De har rotat och tagit sig ordentligt, även om de inte blommat i år gör de det nästa år.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-08-2010, 19:21
          Länk hit: #4

Medlem

Ja de där är problemet här..gror de på hösten klarar de inte vintern så bra..därav föredrar jag senare sådd.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 10-08-2010, 19:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

Kerstin.. du är så kunning tummenupp.gif och du har lärt mig en hel del här på forumet! thanks.gif en fråga från mej, (ursäkta Molngrabb att jag kapar din tråd)
          jag har tänkt ta frön från min fina Fingerborgsblomma digitalis.. ska jag vänta tills fröna är torra på stängeln, eller kan man knipsa av stängeln, och få fröna torra o klara inomhus? det ser så trist ut med de långa utblommade stänglarna, så jag skulle vilja knipsa av dom....

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-08-2010, 19:55
          Länk hit: #6

Medlem

det är bra om de i alla fall får ett par torra soldagar att torka på plantan -sen kan du klippa o ta in och låta torka inne..eller klipp o behåll ett par som du ska skörda sen-ska du så dem i vår vänta till maj:) de gror oerhört fort o blir jättar:)svåra att ha inne länge.
          Jag har dem o de underhåller sig själva med sådd-men jag vill ibland sätta dem på ett speciellt ställe eller ha fler-som sagt dör många småplant här vintertid.

Lycka till:)

Redigerat av kerstin z5-6: 10-08-2010, 19:57

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 10-08-2010, 20:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

thanks.gif thanks.gif thanks.gif
          så bra att jag frågade!! då ska jag notera det.. att inte så förän i maj! så den behöver inte stå kallt i flera veckor under snön då??
          och hur vet man vilka frön som ska göra det?

även jag bor i zon 5-6

Redigerat av mimmi 1: 10-08-2010, 20:04

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 11-08-2010, 13:41
          Länk hit: #8

Medlem

Generellt: Frö som behöver stratifieras gror inte utan kyla, de som inte behöver kyla för att gro mår inte dåligt av att kylas,vet man inte kan man så o ställa ut allt under snön/utomhus.

vet man slipper man ju kyla i onödan:) O för det mesta har nån sått den sorten här,så fråga på är bra:)

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Molngrabb
          Inlägg 12-08-2010, 22:01
          Länk hit: #9

Medlem

Lupinerna får vänta i så fall men jag tror att jag ska testa att så några pärlhyacintfrö i kruka nu och se hur lång tid de tar på sig. Kommer de att utveckla lökar i så fall, eller? confused.gif

Sedan fick jag en gren när grannen klippte ner sin mastodont till vindruvsbuske. På grenen var den en klase med begynnande vindruvor, gröna och väldigt omogna. Kan kärnorna från dessa druvor fungera att så när årstiden är rätt?

Redigerat av Molngrabb: 12-08-2010, 22:03

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-08-2010, 09:47
          Länk hit: #10

Medlem

ja ssm kommer Pärlhyacinterna att bli smålökar.Ja kärnan går att så men blir inte samma sak som moderplantan på vindruvan, ofta blir de sura.
          Vill du ha samma sorts vin , be om att få en stickling i stället.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Molngrabb
          Inlägg 13-08-2010, 19:23
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-08-2010, 10:47) *
          Vill du ha samma sorts vin , be om att få en stickling i stället.

Jag vet att farsan förr i tiden såg till att köpa vindruvor på Konsum som hade tjocka stammar. Dessa satte han sedan i vatten och efter ett tag så sköt de flesta rötter. På så vis fick vi en stor fin vindruvsbuske som stod i säkert 15 år innan den blev nerklippt. Jag har testat att göra likadant med två delar med begynnande skott från vindruvsrankan eftersom det inte hängde med några rötter. smile.gif Ska se om detta fungerar även för mig.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon