Jag skulle siktat på något taggfritt björnbär i din zon, taggar är jobbiga och om man kan slippa dom är det bra. Kolla efter det på hallonen också, jag tog just bort mina gula hallon för jag vart less på taggarna.
Mullbär är bra för blodsockret, om man ha lite milda problem kan dom hjälpa till att sänka det. Jag brukar köpa torkade mullbär och ha i en mullbär/nötblandning kring jul.
Smultron skulle jag välja sådana som inte revar sig. Jag har röda Rügen och vita. Dom vita är lite tråkiga tycker jag, men dom får vara kvar bättre för fåglar etc. Fast det är egentligen inget problem.
Krusbär är en taggig historia. Om jag hade råd att börja om skulle jag tagit en sort på stam. Då kommer tagg-grenarna upp en bit från backen där man ska gå. Mer plats också.
Röda vinbär gillar jag Jonkeer van tets. Men smaken är som

Vita vinbär tycker jag själv är lite tråkiga, men barnen gilalr att plocka båda samtidigt och ha paj i två färger. Svarta vinbär försökte jag hitta en sort som hade lite resistens mot gallkvalster för fick ta bort 3 jättefina gamla Öjebynbuskar på grunda av det förut *snyft. Jag vet inte hur nog det är om smittan inte finns i närheten. Ben Gairn tror jag jag har nu.
Amerikanska blåbär vart ingen hit. Min son gillar inte bären och buskarna ser lätt ganska spetiga ut framåt senhösten. Däremot gillar han Blåbärstry, så jag håller på fasa iväg Am. Blåbären mot Blåbärstry istället. Men Blåbärstry tar ganska stor plats
Happ det var mina 5 cent i frågan.
Temptations come, as a general rule, when they are sought.
-Margaret Oliphant
--------------------
zon 5