CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:30)

Vindkraft är iaf helt rent men jag är emot dessa enorma parker som planeras, de ska spridas ut mer så att de inte stör.
Det finns en fruktansvärt logisk orsak till att man sätter dem i parker, eller faktiskt flera....
För det första måste de stå där det blåser som mest, som oftast och på ett sätt som effektivast drar runt vingarna. Eftersom dessa platser inte finns överallt får man koncentrera snurrorna till de områden som är bäst.
Det är också så att elen som produceras måste ledas bort, att sprida ut snurrorna över stora områden ökar mängden ledningar som ska dras mellan dem och konsumenterna, om man koncentrerar snurrorna är det enklare och mer ekonomiskt att dra ledningarna....
Begriper inte för mitt liv varför man blivit så fixerade vid vindkraft i Sverige, det finns ju många andra sätt att få el, vågkraft borde ju vara ganska bra med tanke på hur lång kust vi har. Och den senaste generationens kärnkraftverk tror jag verkligen på. Geotermi kan också vara en intressant idé, och bergverme används ju redan idag. Varför inte titta på alternativ till vindkraft, för det är absolut INTE det bästa och renaste alternativet!