Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kommunernas vindkraftsplaner, Jag blir så stressad så huvudsvålen känns för trång
          Christa
          Inlägg 25-08-2010, 18:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Just nu planeras för den största förändringen för oss i Sverige som hänt sedan industialiseringen. Stora delar av landsbygden kommer att förvandlas till industriparker.

Var finns debatten? Många är nog inte medvetna om vad som håller på att ske.

Jag är för vindkraft men inte på det sättet som utbyggnaden nu sker.

Vårt livsmål är att bo på landet där det är tyst. Det håller nu på att krossas. Många får svårare att sälja sina hus. Ställen som ligger inom hörhåll för planerade vindkraftsområden åker vi inte ens och tittar på så många får inte reda på att deras hus har minskat i värde på grund av vindkraften.

Jag blir så stressad!!!

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Jan Lindgren
          Inlägg 25-08-2010, 19:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Du får vänja dig vid att ha 40 dB i sovrummet eller ha fönstret stängt. Du får också acceptera 70 dB infraljud. Om det ger skador eller inte råder det delade meningar om.
          Det värsta med vindkraft är att det förorsakar mer än tre gånger större utsläpp av koldioxid per kWh än kärnkraft.
          Att lite stora fåglar och fladdermöss blir ihjälslagna av vindkraftverken är förmodligen helt likgiltigt för förespråkarna.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gita
          Inlägg 25-08-2010, 19:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Jan Lindgren @ 25-08-2010, 20:13) *
          Hej!
          Det värsta med vindkraft är att det förorsakar mer än tre gånger större utsläpp av koldioxid per kWh än kärnkraft.
          MVH
          Jan Lindgren

Det där får du faktiskt förklara lite närmre. Stämmer inte alls med vad jag fått lära mig.
          Gita
          P.s dessutom finns det ju annat än koldioxid som vi bör vara försiktiga med.D.s

Redigerat av Gita: 25-08-2010, 19:46

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 25-08-2010, 21:14
          Länk hit: #4

Medlem

Hej Gita!
          Om man gör en livstidsanalys av vindkraften så får man dessa siffror. Vindsnurror är energikrävande att bygga, har kort livslängd och ger lite el så det är faktiskt det sämsta alternativet i Sverige. Naturligtvis är kol och olja riktigt dåligt men det använder vi inte här i landet. Om du är intresserad så kan du hitta uppgifterna på nätet.

När det gäller kärnkraft så antar jag att du är bekymrad för avfallet. När vi bygger fjärde generationens kärnkraftverk får vi knappast något avfall alls och det lilla som blir behöver lagras i 200- 500 år innan det är ofarligt. Är du orolig för säkerheten så vet du naturligtvis att det nya finska kärnkraftverket tål en fulltankad jumbojet utan att skadas och att en härdsmälta är helt ofarlig för omgivningen.

Den sk miljörörelsen vill inte att du ska få reda på sådana här saker så man får leta efter information själv.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Motti
          Inlägg 25-08-2010, 21:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi ska få två vindkraffverk här i byn snart,inget som jag annser vara till last för oss,trisst att det ska bli så mycket diskutioner om just Vindkraft för det är ju rent,sen får det ju inte byggas vindkrafftverk hur nära hus och bebyggelser som helst.Tycker det är viktigt att vi försöker göra oss oberoende av oljan för en vacker dag tar den slut!finns dom som bor igämte stora vägar med ständig trafik som aldrig har ont av det,har själv bot fem meter från E4:an och led aldrig av alla tusentals långtradare!bor nu på landet men hör tåg och flyg ganska väl när det är vindstilla eller på kvällarna då hörs det väldigt väl.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-08-2010, 21:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Förra veckan var jag ute och letade steklar i skuggan av vindkraftverken på Risholmen i Göteborgs hamninlopp en inte helt vindstilla dag. Jag förstår varför de är placerade därute.
          ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh ssSCHhh hela tiden. sad.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-08-2010, 21:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Men det finns ju tysta vindkraftverk, så kallade vertikalaxlade som låter betydligt mindre. Det sker en utveckling av vindkraftverken. Vindkraft är iaf helt rent men jag är emot dessa enorma parker som planeras, de ska spridas ut mer så att de inte stör.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-08-2010, 21:34
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:30) *
          Men det finns ju tysta vindkraftverk, så kallade vertikalaxlade som låter betydligt mindre. Det sker en utveckling av vindkraftverken. Vindkraft är iaf helt rent men jag är emot dessa enorma parker som planeras, de ska spridas ut mer så att de inte stör.

Jo, men de vertikalaxlade är inte färdigutvecklade efter vad jag förstår, och de jag har sett har bara varit små. Inte såna enorma som man ser lite här och där nu för tiden.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 25-08-2010, 21:40
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Huggorm @ 25-08-2010, 22:34) *
          Jo, men de vertikalaxlade är inte färdigutvecklade efter vad jag förstår, och de jag har sett har bara varit små. Inte såna enorma som man ser lite här och där nu för tiden.

Nu har vertical wind tagit fram ett stort vertikalaxlat vindkraftverk, se länk:

http://www.verticalwind.se/SV/

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-08-2010, 21:43
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:40) *

Häftigt smile.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-08-2010, 08:08
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men Christa du säger att du är för vindkraftverk men inte vill ha det i din närhet. Skall bara andra stå ut med det???

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2010, 08:09
          Länk hit: #12

Moderator

Det är med vindkraftsverk som med vargar - alla vill ha dom fast inte just här

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-08-2010, 08:27
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 26-08-2010, 09:09) *
          Det är med vindkraftsverk som med vargar - alla vill ha dom fast inte just här

Visst är det så, och så är det med mycket här i samhället...

CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:40) *

Det verkar ju väldigt lovande, fast det finns säkert "esteter" som kommer att klaga på dessa med...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2010, 08:29
          Länk hit: #14

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 26-08-2010, 09:27) *
          Det verkar ju väldigt lovande, fast det finns säkert "esteter" som kommer att klaga på dessa med...

Måla dom i batikmönster eller grafitti så blir nog kulturkoftorna nöjda

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 26-08-2010, 08:55
          Länk hit: #15

Medlem

Hej!
          Det skulle inte byggas några vindkraftverk i Sverige om de inte var så kraftigt subventionerade. Ta bort alla subventioner på väletablerad teknik. De vertikala verken och vågkraft som är under utveckling bör däremot få kraftiga bidrag tills de är färdigutvecklade.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-08-2010, 09:05
          Länk hit: #16

Moderator

CITAT (Jan Lindgren @ 26-08-2010, 09:55) *
          Hej!
          Det skulle inte byggas några vindkraftverk i Sverige om de inte var så kraftigt subventionerade. Ta bort alla subventioner på väletablerad teknik. De vertikala verken och vågkraft som är under utveckling bör däremot få kraftiga bidrag tills de är färdigutvecklade.
          MVH
          Jan Lindgren

Ja, särskilt vågkraften är värd att satsa utvecklingspengar på tror jag

Citera
          KRT
          Inlägg 26-08-2010, 09:07
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (ängsvädd @ 25-08-2010, 22:30) *
          Vindkraft är iaf helt rent men jag är emot dessa enorma parker som planeras, de ska spridas ut mer så att de inte stör.

Det finns en fruktansvärt logisk orsak till att man sätter dem i parker, eller faktiskt flera....
          För det första måste de stå där det blåser som mest, som oftast och på ett sätt som effektivast drar runt vingarna. Eftersom dessa platser inte finns överallt får man koncentrera snurrorna till de områden som är bäst.

Det är också så att elen som produceras måste ledas bort, att sprida ut snurrorna över stora områden ökar mängden ledningar som ska dras mellan dem och konsumenterna, om man koncentrerar snurrorna är det enklare och mer ekonomiskt att dra ledningarna....

Begriper inte för mitt liv varför man blivit så fixerade vid vindkraft i Sverige, det finns ju många andra sätt att få el, vågkraft borde ju vara ganska bra med tanke på hur lång kust vi har. Och den senaste generationens kärnkraftverk tror jag verkligen på. Geotermi kan också vara en intressant idé, och bergverme används ju redan idag. Varför inte titta på alternativ till vindkraft, för det är absolut INTE det bästa och renaste alternativet!

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Christa
          Inlägg 26-08-2010, 10:31
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-08-2010, 09:08) *
          Men Christa du säger att du är för vindkraftverk men inte vill ha det i din närhet. Skall bara andra stå ut med det???

Jag tycker dels att de skall satsa på tysta verk och dels placera de som låter där det redan är så mycket andra ljud så de inte märks.

Det finns några intill en hårdtrafikerad väg där vi stannade och försökte lyssna på dem men där överröstade bilarna vindkraftverken.

Problemet är att kommunerna framförallt vill att de skall placeras i områden som är fria från vägbrus.

För mig är det viktigare att få bo där det är tyst än vad något materiellt någonsin kan bli.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 26-08-2010, 10:34
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Christa @ 26-08-2010, 11:31) *
          Jag tycker dels att de skall satsa på tysta verk och dels placera de som låter där det redan är så mycket andra ljud så de inte märks.

Det finns några intill en hårdtrafikerad väg där vi stannade och försökte lyssna på dem men där överröstade bilarna vindkraftverken.

Problemet är att kommunerna framförallt vill att de skall placeras i områden som är fria från vägbrus.

För mig är det viktigare att få bo där det är tyst än vad något materiellt någonsin kan bli.

tummenupp.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          gnon49
          Inlägg 26-08-2010, 10:56
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Vi får nog förlita oss på kärnkraften åtskilliga år framöver. Vi har ju något som heter vinter. Här i norden kommer nog våg o vinkraft bara att vara marginella energikällor under lång tid framöver.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon