Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hundgodis som beröm
          Katie
          Inlägg 08-09-2010, 15:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Med risk för att dra igång nåt...

Vid träning av hund så används det otroligt mycket godismatande som beröm och muta. Varför??

Går det inte att få hunden att klara inlärning mm utan godis? Kan man inte berömma hunden på annat sätt än att dra fram godiset?

Jag har tävlat både agility och lydnad innan jag startade med vallning som nu är det jag enbart sysslar med. Själv har jag väldigt sällan använt godis. Jag hade det när jag började med första hunden men efter ett tag slutade jag med det.
          För några år sedan deltog jag och kompisen i en agilitykurs med varsin hund.
          Vi hade inte samma kommandon till våra hundar som övriga på kursen vilket många blev fundersamma över. Ibland sa vi inget till hundarna utan visade bara med kroppen vad vi ville att de skulle göra.
          Instruktören på kursen var på oss hela tiden om att vi måste ge hunden godis så fort hunden hade gjort något bra.
          Vi försökte förklara att vi inte använder godis som beröm men det hade hon väldigt svårt att förstå. Vi kan inte springa ikapp hunden för att ge den en godis när vi skickat den på ett 200meters hämt.

Vad berömmer vi med?
          Rösten, kroppen och att hunden får vara med.

Varför använder du godis till din hund?

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          herkules
          Inlägg 08-09-2010, 18:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag berömmer/lär in med godis, kroppsspråk, lek och kel.
          det är kul att knäppa fram en levergodis när hundarna gjort något bra tycker jag.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Meriona
          Inlägg 08-09-2010, 19:21
          Länk hit: #3

Gäster

Är dålig på hundinlärning, men förmodar att det är samma sak som när man håller på med hästar, det är olika skolor helt enkelt. En del tycker att det funkar bättre med godis, andra tycker att det ger likvärdigt resultat med en klapp och röstberöm. Eller?

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 08-09-2010, 19:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Meriona @ 08-09-2010, 20:21) *
          Är dålig på hundinlärning, men förmodar att det är samma sak som när man håller på med hästar, det är olika skolor helt enkelt. En del tycker att det funkar bättre med godis, andra tycker att det ger likvärdigt resultat med en klapp och röstberöm. Eller?

Håller med dig och tycker att var och en ska göra så som fungerar bäst för sig och hunden

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 08-09-2010, 21:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

Det beror ju väldigt på vilken sorts hund man har också. Du Katie har ju BC och som jag har förstått så är det typiskt för den rasen att själva arbetet kan vara belöning nog.

Min hund har noll föremålsintresse (håller dock på att försöka klicka fram det för att kunna variera belöningar), hon ser bara förskräckt ut om jag skulle busa för vilt med henne och smek och kel får hon i parti och minut så om jag vill se resultat vid träning så finns det bara ett som duger- godis. Och ju godare godis desto mer anstränger hon sig för att få det åtråvärda.

Men visst hade det varit smidigt att slippa allt slabb med korv, leverpastej, köttbullar och favoriten laxpastej på tub, när man tränar smile.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-09-2010, 21:46
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Använder mest rösten och kroppskontakt vid beröm när dom gjort något bra - ger godis lite då och då men sällan som belöning för något mera för att få deras uppmärksamhet.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Motti
          Inlägg 08-09-2010, 22:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Har haft en del hundar också ,godis är bra i början när de är valpar men sedan kan man byta ut det till beröm och en "speciell"boll som de får när de gjort något bra.Så gör Polisen med sina hundar även narkotika Polisen annvänder en boll som belöning och så mycket beröm förstås klapp och gos.Det där med godis är nog människans sätt att tro på belöning mer än hunden gör.

Redigerat av Motti: 08-09-2010, 22:56

Citera
          Katie
          Inlägg 08-09-2010, 23:52
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Monica i Nässjö @ 08-09-2010, 22:18) *
          Men visst hade det varit smidigt att slippa allt slabb med korv, leverpastej, köttbullar och favoriten laxpastej på tub, när man tränar smile.gif

Jag ser riktigt framför mig hur det skulle se ut om jag hade dessa saker till hundarna under träning. Jag som inte ens kan ta två steg utan att snubbla över min egen skugga.
          Det hade varit kladd & gegg överallt. Förmodligen hade laxpastejen varit uppsprutad i min näsa. rotfl.gif

Monica, du har helt rätt i att arbetet är belöning för en BC. Deras beröm är att få vara med och fortsätta arbeta. 'Straffet' eller hur man nu ska kalla det när de gör nåt dumt är att få ett 'BORT' kommando. De får inte vara med. -cry-.gif

Meriona, det är nog så att det är olika 'skolor' precis som för hästarna.

När jag skaffade min Jack Russell tränade jag henne på 'bruksklubbs vis' (vet inte vad jag ska kalla det). Iaf efter hur vi tränade hundarna förr. Det var absolut inget hårt sätt men hur jag än bar mig åt så hade jag ett litet monster.
          Hade med henne på en vallningsträning en gång och medans ett annat ekipage var ute på banan så tränade jag lydnad med henne. BC´n min var upptagen med att stirra på fåren.
          Min tränare fick syn på oss och frågade 'vad sjutton jag höll på med, jag vet väl för attan hur en hund ska tränas efter alla år som hundförare!'
          Jag höll på och tragglade fram & tillbaka och fick noll ordning på henne.
          Visst är det en terrier som är, om möjligt, innocent.gif mer envis än mig men man kan absolut inte skylla på bara det.

Jag började med vallninglydnad på henne istället. Efter en vecka gick hon som en klocka och problemen var som bortblåsta. Vallningslydnaden är som NH. Man tränar efter hundens regler. tummenupp.gif
          Visst är det lilla monstret fortfarande en enveten rackare flirting.gif men hon kan sköta sig i möblerade rum.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 09-09-2010, 08:10
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Motti @ 08-09-2010, 23:55) *
          ............. men sedan kan man byta ut det till beröm och en "speciell"boll som de får när de gjort något bra................

Och när hunden är precis totalt ointresserad av din speciella boll...... vad gör du då då??
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          herkules
          Inlägg 09-09-2010, 08:27
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 09-09-2010, 09:10) *
          Och när hunden är precis totalt ointresserad av din speciella boll...... vad gör du då då??
          Anki

just så - mina hundar skulle pinka på sig av skratt om jag langade fram en boll.
          tycker inte att det på något sätt är sämre att lära/leka in saker och ting hos hundarna med godis, det behöver ju inte vara kladdigt wink.gif

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-09-2010, 09:27
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (herkules @ 09-09-2010, 09:27) *
          just så - mina hundar skulle pinka på sig av skratt om jag langade fram en boll.

Mina två Tervueren skulle nog bli väldigt förolämpade om de fick en boll till belöning - muntligt beröm gillar de väldigt men på den tiden när vi tränade använde jag också godis men det är inte nödvändigt..

Citera
          Katie
          Inlägg 09-09-2010, 11:47
          Länk hit: #12

Medlem

Min gamle BC är en komplett bollidiot.

När vi tränade agility så fick han sin snuskboll när han var klar. Den fick han i anslutning till avslutskommandot. Då visste han att han 'jobbat' färdigt och att han gjort bra ifån sig.

Agilityn fick vi dock sluta med pga att han blev hyperstressad. Alla småhundar som var med skulle vallas och de var ju aldrig still så hans skalle gick på övertid.

Flyball däremot var han en jäkel på. Då var fokuseringen rakt fram för där var bollen. Inga svängar eller tunnlar. Allt & alla runt omkring existerade inte.

Jag fick ett telefonsamtal ca tre år efter att vi tränat flyball för sista gången. Några hade arrangerat en uppvisning i stan under en festival.
          Jag sa ok, men han kommer nog inte vara särskilt bra. Det är ju tre år sedan han såg en flyball låda.
          Jo, tjena!!! Inte fasen hade han glömt. Han och hans bror, som också var med, sopade mattan med de andra. Snabbheten och smidigheten som de två herrarna hade var inte lätt att klå. Efter det delade de på oss till var sitt lag. Vi fick inte vara kvar i samma längre. Det var inte rättvist hette det. giggle.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          KRT
          Inlägg 09-09-2010, 20:53
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag håller delvis med, mitt intryck är att det gått "inflation" i godis som beröm. Jag menar absolut inte att det är fel med gottis, jag vet exakt hur det är att stojsa runt med allt från bollar till pipisar för att belöna medan hunden sitter och stirrar på mig och undrar om man är dum i huvudet, varför plockar jag inte fram köttbullen jag har i fickan i ställer smile.gif.
          MEN det verkar ofta som att hunden ska ha gottis bara den hoppar in i bilen på kommando, att den sitter stilla och väntar medan man låster ytterdörren, eller liknande där det borde vara självklart att hunden ska lyda även utan belöning.
          Att man ger godis vid inlärning, träning etc är en annan sak, men att proppa hunden full med godis på varje promenad gör ju dels att det hela tiden behövs "godare" godis, det är inte heller bra för tänderna eller hullet....

Sedan beror det naturligtvis fruktansvärt, kanske nästan endast, på vilken hund man har. En BC är ju så arbetsvillig att det som tidigare skrivits, västa straffet är att INTE få jobba. En terv eller schäfer är vanligen så förarveka att de gör nästan allt för att behaga föraren. En terrier är ett knippe envishet kopplat med temperament och en boxer blir aldrig vuxen. Självklart måste man anpassa metoder för träning och belöning efter hund, men också sitt eget synsätt på hund och fostran.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Katie
          Inlägg 09-09-2010, 22:42
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (KRT @ 09-09-2010, 21:53) *
          Jag håller delvis med, mitt intryck är att det gått "inflation" i godis som beröm. Jag menar absolut inte att det är fel med gottis, jag vet exakt hur det är att stojsa runt med allt från bollar till pipisar för att belöna medan hunden sitter och stirrar på mig och undrar om man är dum i huvudet, varför plockar jag inte fram köttbullen jag har i fickan i ställer smile.gif.
          MEN det verkar ofta som att hunden ska ha gottis bara den hoppar in i bilen på kommando, att den sitter stilla och väntar medan man låster ytterdörren, eller liknande där det borde vara självklart att hunden ska lyda även utan belöning.
          Att man ger godis vid inlärning, träning etc är en annan sak, men att proppa hunden full med godis på varje promenad gör ju dels att det hela tiden behövs "godare" godis, det är inte heller bra för tänderna eller hullet....

Det är väl egentligen detta som stör mig mest när det kommer till godis.

En bekant har en hund som är väldigt otrevlig OCH opålitlig. Kommer man för nära så ska man inte bli förvånad om det smäller.
          Denna hund matas med godis vid minsta lilla tillfälle. Om hunden tittar på en människa eller hund utan att ha tänderna blottade och mord i blicken så blir det ett översvallande HURRAAA från mattes sida och en massa godis.
          Självklart är hunden inte dummare än att den fattat galoppen för hur den ska få godis.
          *Titta styggt på närmaste offer varpå matte säger, 'nämen så får du inte göra'.
          *Titta snällt (ja, ok då, mindre mordiskt) matte blir SÅÅ stolt och matar den 'trevliga' hunden med godis.

Frågan dyker ibland upp från matten om hunden får komma fram och hälsa. Nja, jo det går väl bra. Man kollar snabbt hur många fingrar man har så man vet hur många som strykt med ifall otäckingen råkar få för sig att man är det mest farliga som bevandrar jorden. Är det en sån dag biter hon först och frågar sen.
          Har även fått frågan om jag kan tänka mig att klappa hunden så hon får vänja sig vid att folk inte är farliga.
          'Nej tack, jag behöver mina händer och armar.'

Jag säger inte att godis är dåligt (i rätt mängd vid rätt tillfälle) men denna personen har helt missuppfattat var man förstärker ett beröm och inte.

På en föreläsning jag och ett par bekanta besökte fick jag riktigt bita mig i tungan. Ja, det fick kompisen också. Hon såg ut som om hon skulle spräcka en ven i pannan av irritation.
          En av de andra besökarna hade sin BC med sig. Hon hade som många har lärt hunden att den skulle få en godis vid vacker tass. Inget konstigt i det, men hon gick steget längre.
          Hunden skulle lyfta först höger tass - godis, vänster tass - godis, höger-godis, vänster-godis osv.
          Detta pågick i en halvtimma medans människan satt och pratade. Vet inte ens om hon var medveten om vad hon gjorde eller om det blivit en rutin men hunden satt och tittade på hennes hand och lyfte tassarna som i trans.

Det finns att använda godis sunt - sen finns det obegripligt.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera
          herkules
          Inlägg 10-09-2010, 08:18
          Länk hit: #15

Medlem

äh, jag tycker inte alls att det är så att hundar måste ha godis i tid och otid, det kanske en del håller på med precis när de lär känna sin nya hund men annars - icke.

bättre godis än att dänga hunden till marken - DET är något att haka upp sig på det.

huvudsaken är ju att man har har roligt med sin bästa vän, hundar är fantastiska!

--------------------

Citera
          Katie
          Inlägg 10-09-2010, 13:25
          Länk hit: #16

Medlem

Nej, att dänga den i backen vinner man inget på. Det ända man får är en hund som har noll förtroende för sin förare.

Folk skulle kolla mer på vargar eller en tik som fostrar sina valpar. Där får man exemplariska tips på hur man tränar sin hund. Vad djuren har för kroppsspråk sinsemellan och även hur de talar om för varandra när de gör fel.
          Inget hårt utan snabbt och precist. Exakt vid rätt tillfälle.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 20:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon