CITAT (KRT @ 09-09-2010, 21:53)

Jag håller delvis med, mitt intryck är att det gått "inflation" i godis som beröm. Jag menar absolut inte att det är fel med gottis, jag vet exakt hur det är att stojsa runt med allt från bollar till pipisar för att belöna medan hunden sitter och stirrar på mig och undrar om man är dum i huvudet, varför plockar jag inte fram köttbullen jag har i fickan i ställer

.
MEN det verkar ofta som att hunden ska ha gottis bara den hoppar in i bilen på kommando, att den sitter stilla och väntar medan man låster ytterdörren, eller liknande där det borde vara självklart att hunden ska lyda även utan belöning.Att man ger godis vid inlärning, träning etc är en annan sak, men att proppa hunden full med godis på varje promenad gör ju dels att det hela tiden behövs "godare" godis, det är inte heller bra för tänderna eller hullet....
Det är väl egentligen detta som stör mig mest när det kommer till godis.
En bekant har en hund som är väldigt otrevlig OCH opålitlig. Kommer man för nära så ska man inte bli förvånad om det smäller.
Denna hund matas med godis vid minsta lilla tillfälle. Om hunden tittar på en människa eller hund utan att ha tänderna blottade och mord i blicken så blir det ett översvallande HURRAAA från mattes sida och en massa godis.
Självklart är hunden inte dummare än att den fattat galoppen för hur den ska få godis.
*Titta styggt på närmaste offer varpå matte säger, 'nämen så får du inte göra'.
*Titta snällt (ja, ok då, mindre mordiskt) matte blir SÅÅ stolt och matar den 'trevliga' hunden med godis.
Frågan dyker ibland upp från matten om hunden får komma fram och hälsa. Nja, jo det går väl bra. Man kollar snabbt hur många fingrar man har så man vet hur många som strykt med ifall otäckingen råkar få för sig att man är det mest farliga som bevandrar jorden. Är det en sån dag biter hon först och frågar sen.
Har även fått frågan om jag kan tänka mig att klappa hunden så hon får vänja sig vid att folk inte är farliga.
'Nej tack, jag behöver mina händer och armar.'
Jag säger inte att godis är dåligt (i rätt mängd vid rätt tillfälle) men denna personen har helt missuppfattat var man förstärker ett beröm och inte.
På en föreläsning jag och ett par bekanta besökte fick jag riktigt bita mig i tungan. Ja, det fick kompisen också. Hon såg ut som om hon skulle spräcka en ven i pannan av irritation.
En av de andra besökarna hade sin BC med sig. Hon hade som många har lärt hunden att den skulle få en godis vid vacker tass. Inget konstigt i det, men hon gick steget längre.
Hunden skulle lyfta först höger tass - godis, vänster tass - godis, höger-godis, vänster-godis osv.
Detta pågick i en halvtimma medans människan satt och pratade. Vet inte ens om hon var medveten om vad hon gjorde eller om det blivit en rutin men hunden satt och tittade på hennes hand och lyfte tassarna som i trans.
Det finns att använda godis sunt - sen finns det obegripligt.