Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Utbredd fruktträdskräfta, Går det att rädda träden?
          Josef
          Inlägg 30-01-2004, 12:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 2 742

Hej.
          Jag har tre gamla äppleträd i runt torpet. Samtliga har ej beskurits på minst 35 år. Alla träden är angripna av kräfta på flera ställen. På två av träden är själva stammen kraftigt angripen nästan ända nere vid roten. Träden ger dock fortfarande några äpplen i toppen. Äpplena är goda och är för mig av okända sorter.
          Jag funderar på att ta ympris från dessa och ympa på vildapel eller på grundstam från plantskola. Frågan är om det är lönt. Kommer dessa nya träd också drabbas av kräfta? Kan man förhindra detta genom att såga ner de gamla träden stax efter att ymparna tagit sig?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-01-2004, 17:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tyvärr lär de nya plantorna få kräftan med sig via ympkvistarna.

Är kräftan så utbredd som det verkar på din beskrivning så brukar man rekommendera att ta bort träden. Jag förstår dock att du vill ha sorterna kvar. Det brukar ofta anordnas en del trädgårdsaktiviteter på höstarna med äppelexperter där man kan ta med sig äpplen och få dem namngivna. Så brukar det anordnas sådana aktiviteter i närheten där du bor har du chans att få ett namn på sorten och då vet du vilken sort äppelträd du ska jaga rätt på.

Annars så skulle nog rekommendera att plantera mer motståndskraftiga sorter + ev. dränera marken (ofta får man mycket kräfta ifall jorden är för dåligt dränerad).

Cilla har bra info om kräfta på sin hemsida här är länk:
          http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm#krafta

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-01-2004, 18:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jepp, också sårfria ympar sprider kräftan och bl a det gör att man tror att kräftsvampen är systemisk, dvs lever och sprids i hela trädet.

Jag kommer ofta till trädgårdar, torp, alléer och parker med kräftsjuka träd, och får frågan om vad man ska göra. Det finns inga åtgärder som passar överallt men detta är några resonemang som brukar hjälpa trädägarna att komma till beslut:

- Man kan leva med kräftan. Smittade träd kan leva länge men kräftsjukan vinner så småningom och träden får under tiden många döda partier.
          Orsak till att behålla kan vara att man inte har nyplanteringsplaner eller att grannen invid har näraliggande kräftsjuka träd som inte kommer att tas bort.

Behåller man starkt smittade träd är det bäst att inte utföra beskärning av dem alls. Sporerna sprider sig lättare om man beskär. Måste man beskära gör man det en torr dag under juli, augusti eller september. Har man inte nya trädplanteringsprojekt på gång och de intilliggande friska träden är av sorter som inte lätt smittas kan man vänta med att ta bort träden till dess att man själv eller grannen börjar få planer på trädplanteringar. Av våra vilda skogsträd är ask och asp sådana som lätt smittas och i övrigt lövträd som beskärs, skadas eller står i vattensjuk/sammanpackad mark. Fruktträd av alla sorter är lättsmittade även om det här finns sådana som smittas lättare än andra.

- har man friska fruktträd i närheten eller vill börja plantera är det stor risk att dessa också smittas. Helst ska man ta bort de smittade träden en torr dag på sommaren och genast bränna eller ta bort all död ved. Låter man veden ligga i ett hörn kan man lika gärna låta trädet stå kvar.
          Därefter väntar man ett år innan nyplantering sker.

- som Åsa skriver måste marken uppluckras och dräneras. Detta kan man göra det året man "väntar" och inte planterar. Ofta kommer kräftan i träden på grund av en kombination av sammanpackad mark, kanske med ler och hög vattenhalt delar av året, och illa utförd eller grov beskärning. Sammanpackad eller blöt mark gör att träden kommer igång senare på våren, och när luftvärmen kommer uppstår mycket små sprickor i och strax under barken, som kräftsvampen får fäste i. Har man dessutom sågat grovt kommer kräftan som på beställning.

- De första träden man planterar bör vara sorter som har mindre benägenhet att få kräfta. I övrigt håller man god trädhygien genom att t ex alltid decinficera beskärningsverktygen mellan varje träd/buske. Görs lätt med kokande vatten eller T-sprit.

--------------------

Citera
          Josef
          Inlägg 31-01-2004, 10:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 2 742

Tack så mycket för svaren!

Nu är det så att jag älskar äpplen och jag gillar tanken på självhushåll. Så att kunna producera egna äpplen vore väldigt värdefullt.

Det är sorgligt att behöva ta bort de gamla träden som har blivit riktiga personligheter, drabbade och präglade av tiden. Men som Cilla skriver så verkar det vara den enda möjligheten, o därefter börja på ny kula.
          Platsen där jag tänker plantera de nya träden är inte till skillnad från den placering som träden nu har, inte beskuggad, lika fuktig samt inte alls lika utpräglad podsol.

Av expertis på naturbruksgymnasium i närheten har jag hört att området ( ca en mil norr om Hyltebruk,Halland Zon 3-4) är ovanligt hårt drabbad av denna sjukdom. Det är ju inte så uppmuntrande. Jag har också hittat en del lövträd som är drabbade, däribland en rätt grov ek. Men att hugga ner dessa är inga problem för att lövträd har vi gott om.

Det verkar som det enda positiva i sammanhanget är att vi har ca 2 km till markgränsen, så att risken för att grannarnas eventuellt sjuka fruktträd smittar av sig är förhoppningsvis liten.

Det känns roligt om man kan använda något av det lokala materialet, så därför undrar jag om det funkar bra att köpa friskt ympris och ympa detta på vildaplar. Eller finns det några nackdela med detta?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 31-01-2004, 10:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det går bra att köpa friska ympar och ympa in på vildaplar(kolla först så vildaplarna inte har kräfta) + du kan även fröså dina egna grundstammar. Vill du ha stora gammeldags äppelträd så är det frögrundstam du bör ympa på. Frön till grundstammen hittar du i ett vanligt äpple(bör vara från en svensk härdig sort), fröna brukar behöva gå igenom en vinter för att gro.

Vill du testa någon lokal gammal äppelsort kontakta äppelgenbankerna vi har i sverige och se om de har någon sort från ditt område, de brukar ofta sälja ympkvistar till dessa mindre vanliga sorter det hjälper ju till att bevara dem för framtiden. (äppelsorterna i genbankerna är dock inte virusrensade som många lite mer vanliga sorter i handeln men de brukar vara OK ändå)

http://www.karnhuset.com/genbank.htm

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 03:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon