Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gräva om rabatt?
          sarhe1
          Inlägg 28-09-2010, 06:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 26 580

Har ett torp med två rabatter framför, längs väggen. Har inte hunnit ta tag i dessa under året, men växtligheten var begränsad och jag har lust att göra något med dom nu i helgen. Jag tänker mig att jag behöver gräva ur jorden och lägga i ny, samt kanske stoppa ned lite lökar. Det borde väl vara läge, nu på hösten? Eller är det dumt att byta ut jorden nu, när vi går mot vinter? Är det bättre att göra det på våren? Och kan man plantera annat än lökar denna årstid? (Som ni märker är jag novis.)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          KarinSKARA
          Inlägg 28-09-2010, 08:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Vad är det för fel på den jord du har? Ofta räcker det med att tillföra kompost för att få igång en trött jord. Eller några säckar med kogödsel på påse om du inte har tillgång till kompostjord. MEN det beror ju på VAD du tänkt odla där i framtiden.
          Hösten är perfekt tid att göra om eller förnya rabatter. Jorden hinner "sätta" sig under vintern och till våren är det bara att ev. fylla på någon dm och sedan plantera ALLT man orkar.
          Lökar är lättare att sätta EFTER att rabatterna är färdigplanterade tycker jag. Risken är annars att du gräver upp dem när du skall plantera.

Glömde:
          Tänk också på att plantera sådant som är fint den tid du beräknar vara i torpet. Ingen mening med att sätta massor av t.ex. tidiga vårlökar om du inte åker dit fören till midsommar eller därefter.

Redigerat av KarinSKARA: 28-09-2010, 08:31

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera
          sarhe1
          Inlägg 28-09-2010, 10:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 26 580

Bra fråga Karin! Ja, jag vet inte riktigt... jorden är väldigt "ojordig" (om man jämför med t.ex. kompostjord). Den är väldigt porös och liksom "dammig", och eftersom ingen gjort något åt rabatterna på länge, tänkte jag att det var lika bra att göra allt ordentligt från grunden - men det kanske är överkurs? Det är också väldigt lite och spretigt planterat i de nuvarande rabatterna. Dessutom upptas ena halvan av ena rabatten av en stor lilja som jag inte tycker om och vill ta bort, och då får jag ändå gräva en hel del...

Citera
          KarinSKARA
          Inlägg 28-09-2010, 11:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Tag bort de växter du inte gillar. Kanske du kan göra en rabatt i utkanten någonstans och sätta dem där. Smaken ändras över tiden.
          Dessutom har du då en grävrabatt om du får besökare som gillar just de växterna. Alltid kul att kunna dela med sig av överskott.

Förbättra sedan kvarvarande jord som jag skrev ovan så skall du se att det kommer att bli bra. Låter nästan som om du har mycket sandig jord men det går bara att svara ordentligt när man ser och tar i den.

Tänk också på att det tar lite tid att få snygga rabatter som man trivs med. Många sommarblommor går att stoppa inimellan i luckorna de första åren, tills man hittat just sina favoriter.

Trivs DU med rabatterna och växtvalet där i, så trivs säkert de också.

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera
          Bassam
          Inlägg 28-09-2010, 15:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är bra om du blandar din jord med komposten , den är rik på näring och gör bra jord förbättring.

H:Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 22:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon