Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> TVTips:Dyra droppar, Dokument Utifrån(vatten i flaska)
          Rihane
          Inlägg 11-10-2010, 08:57
          Länk hit: #1

Gäster

För den som missade
          http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran.

Jag såg slutet av programmet igår. Hann se början idag innan jag kom på att jag ville tipsa om det här.

Små meningar så man får en idé vad det rör sig om:

Storföretag som buteljerar vatten i petflaskor. Vatten som i princip är kranvatten. Mycket pengar att tjäna för storföretagen.
          Tillvekningen av petflaskor är farligt för dom nära fabriken
          Fortsätter med att att kranvatten kontrolleras medans vattnet i flaskorna inte kontrolleras.
          Sedan det som faller ut till vattnet från flaskorna och om inte det skulle vara nog att flaskorna, som man vid det laget förstått är farliga, flaskorna hamnar slutligen till stor del i havet.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 11-10-2010, 09:06
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Flaskorna är ju bra, jag såg en gubbe i Indien som tillverkat sandaler av dom. En utplattad under varje fot och snörning runt, sedan var han bättre utrustad än de flesta i området biggrin.gif

Citera
          Red Top
          Inlägg 11-10-2010, 09:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Väldigt bra att du påminner oss. Såg ett liknande program för flera år sen. Det som skrämde mig var just alla plastrester i världshaven. Då hade jag ingen aning om hur illa det var.

Vi människor har i alla tider burit oss knäppt åt. Snart är hela jorden en enda sophög, tömd på fossila bränslen och malm. En schweitzerost, med hålen fyllda av kärnavfall och giftiga kemikalier. no.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          malcolm
          Inlägg 11-10-2010, 09:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Totalt vansinne att frakta vatten över hela jorden och dessa tomma flaskor ser man överallt i naturen. Jag har två stycken urdiskade av den tjockare modellen som jag använder om och om igen på mina kanotutfärder, fyller på med kranvatten och/eller saft bara.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-10-2010, 09:32
          Länk hit: #5

Gäster

Vatten på flaska måste tävla om den i särklass mest meningslösa produkten här i västvärlden. Vi lider ingen brist på vatten och produktionen är miljöbelastende. Plast kräver fossilt bränsle vid framställningen.

Rent vatten är en stor bristvara i stora delar av vår värld där man numera borrar djupare och djupare för att tömma jordens resurser av fossilt vatten som inte är förnyelsebart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fossilt_vatten

Citera
          Carl
          Inlägg 11-10-2010, 10:46
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tror nog att vi är bortskämda i norden med bra kran vatten! I sy europa smakar det hemskt

Citera
          Anma
          Inlägg 11-10-2010, 11:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Carl @ 11-10-2010, 11:46) *
          Tror nog att vi är bortskämda i norden med bra kran vatten! I sy europa smakar det hemskt

Just därför finns det absolut ingen anledning för oss att släpa hem vatten.

Citera
          Bettis
          Inlägg 11-10-2010, 13:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Vet att det gjordes någon test på Chalmers i Göteborg (några år sedan) då var iaf kranvattnet betydligt bättre än vattnet i de köpta flaskorna som dom testade.

--------------------

Citera
          ingrids
          Inlägg 11-10-2010, 14:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Samtidigt är det så att om man glömt ta med sig eget vatten och behöver dricka något är det oftast köpa en flaska som gäller. Det finns nästan inga offentliga toaletter kvar med muggar och dricksfontäner har det också blivit ont om.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          malcolm
          Inlägg 11-10-2010, 15:18
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (ingrids @ 11-10-2010, 15:37) *
          Samtidigt är det så att om man glömt ta med sig eget vatten och behöver dricka något är det oftast köpa en flaska som gäller. Det finns nästan inga offentliga toaletter kvar med muggar och dricksfontäner har det också blivit ont om.

Går man in på tex. en kiosk, affär eller en restaurang så får man säkert ett glas vatten om man frågar.

Citera
          Rihane
          Inlägg 11-10-2010, 15:44
          Länk hit: #11

Gäster

Tanken på att köpa kranvatten tappat i en plastflaska för dyra pengar har gjort att jag brukar släpa med mig vatten istället. Har skaffat en Wassermax(en anordning som man kolsyrar sitt kranvatten själv) av samma anledning. Har tyckt att kvalitén på vattnet borde försämras i hanteringen och gillar inte långtidsförvaring i plast, programmet från dokument utifrån bekräftar min fundering. Nu tittar jag misstänksamt på plastflaskorna till wassermaxen. Det kolsyrade vattnet lagras förstås inte lika länge som den köpt i affär.

Coca Cola, Pepsi, Nestle tjänar grova pengar på att pumpa gratis vatten och sälja det dyrt i USA. Dom slutar inte pumpa upp vattnet även om det blir torka i området. Lagarna i just USA gör att pumpar man och säljer vattnet i samma delstat regleras inte hanteringen av FDA.

Programmet sa att 50% av petflaskorna i världen återvinns. USA återvinner bara 20 % av sina flaskor. Bara 11 delstater hade ett pantsystem som vi har i Sverige. Undrar hur mycket Sverige återvinner.

Jag skulle vilja veta hur mycket giftiga ämnen en petflaska kan förväntas släppa ifrån sig utifrån olika premisser.
          Programmet visade en skillnad mellan flaskor köpta direkt i affären och flaskor ståendes i bakluckan i en bil i en vecka.
          Skulle vilja veta utfällningen i saltvatten.

Den som är intresserade av havet kan titta på dom sista 10 minutrarna av programmet. Det är så att man blir mörkrädd, speciellt om man sett vad plasten ger ifrån sig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-10-2010, 16:44
          Länk hit: #12

Moderator

Men på många håll i landet smakar kranvattnet dåligt. Om man rör runt i bottensedimentet på någon sjö, så känner man sumplukten, precis den lukten har kranvattnet i Uddevalla om sommaren. Där känns det faktiskt bättre att dricka flaskvatten, det luktar åtminstone inte dåligt. Och i Oslo hade dom för något år sedan så ruttna rör både till vatten och avlopp att det läckte emellan. Allmänheten råddes att koka vattnet innan förtäring eftersom halterna av magbakterier var så höga sick.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-10-2010, 16:51
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Kranvatten kan smaka lite olika gott, men i normalfallet aldrig illa.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-10-2010, 16:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Här smakar det kommunala kranvattnet pyton och luktar illa också. Något bättre blir det om man häller upp i en kanna och låter det stå i kylskåpet över natten. Lite bättre blir det om jag häller i ett par droppar ättika i vattnet men oftast tar jag citron.
          Skulle trots det aldrig falla mig in att bära hem vatten för dyra pengar från affären. Hade supergott brunnsvatten från egen brunn där jag bodde tidigare så jag är kanske lite känslig på hur det ska smaka.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 11-10-2010, 17:19
          Länk hit: #15

Medlem

På den tiden jag och familjen hade stuga på Öland hämtade vi kranvatten för dryck vid den lokala ICA- affären eftersom vattnet i den egna brunnen smakade pest pga hög järn- kalkhalt. Ett år när vi hyrt ut stugan ett par veckor fanns det "miljoner" tomma PET-flaskor kvar där och hyresgästerna hade tydligen inte fattat att man kunde hämta gratis vatten i dunk från lanthandeln. Visst smakar vatten ifrån kran olika beroende på var man bor men aldrig så illa att man behöver släpa hem det i flaskor från affären, Stockholm har BRA vatten och den sjö som är en av de största vattentäkterna är inhägnad med ett högt staket och det är tom.förbjudet att gå på isen där om vintrarna.

Redigerat av malcolm: 11-10-2010, 17:20

Citera
          Huggorm
          Inlägg 11-10-2010, 17:30
          Länk hit: #16

Moderator

Sjön intill där min stuga ligger är vattentäkt för Munkedals och Lysekils kommun. I vintras satt det ett dött rådjur fastfruset i isen ungefär rakt ovanför vattenverkets intagsrör. Men jag tror det skall till betydligt större grejer för att dom inte skall kunna rena vattnet

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-10-2010, 19:01
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (malcolm @ 11-10-2010, 18:19) *
          På den tiden jag och familjen hade stuga på Öland hämtade vi kranvatten för dryck vid den lokala ICA- affären eftersom vattnet i den egna brunnen smakade pest pga hög järn- kalkhalt. Ett år när vi hyrt ut stugan ett par veckor fanns det "miljoner" tomma PET-flaskor kvar där och hyresgästerna hade tydligen inte fattat att man kunde hämta gratis vatten i dunk från lanthandeln. Visst smakar vatten ifrån kran olika beroende på var man bor men aldrig så illa att man behöver släpa hem det i flaskor från affären, Stockholm har BRA vatten och den sjö som är en av de största vattentäkterna är inhägnad med ett högt staket och det är tom.förbjudet att gå på isen där om vintrarna.

Stockholm får nästan allt sitt dricksvatten från vattenverken Norsborg och Lovö som tar vattnet ur Mälaren för att rena och noga kontrollera. Mälaren är då inte inhägnad. Finns markerat precis vid intaget bara där isen på vintern brukar vara svag. Iallafall är det så på Lovö. Sen är bassängerna på land mer eller mindre inhägnade men det är inget stängt område.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-10-2010, 15:40
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Brunnsvatten kan smaka riktigt vidrigt. Vårt vatten är det bara jag som klarar av att dricka. En del bekanta kan inte ens duscha i det på grund av den vidriga doften. Jag har full förståelse för att en del människor är tvungna att köpa drickbart vatten.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-10-2010, 16:44
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Jan Lindgren @ 12-10-2010, 16:40) *
          Hej!
          Brunnsvatten kan smaka riktigt vidrigt. Vårt vatten är det bara jag som klarar av att dricka. En del bekanta kan inte ens duscha i det på grund av den vidriga doften. Jag har full förståelse för att en del människor är tvungna att köpa drickbart vatten.
          MVH
          Jan Lindgren

Men det kommunala vattnet håller ju en viss minimikvalitet..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 12-10-2010, 21:11
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi skaffade en Soda Streamer för att slippa alla PET flaskor ,nu kan vi smaksätta och göra egen läsk vid behov eller bara kolsyra vatten,vi har nästan aldrig Petflaskor längre.Såg programet och det är otäckt att se vilken överkonsumtion det är på flaskvatten tex i USA och där var det bara ett litet antal av alla stater som hade pant på Petflaskor.Vet att Opra försökte övertala amerikanerna att sluta köpa vatten på flaska.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 16:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon