Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill ha jobb, nu!
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 08:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Frustrerad... Nyutbildad arkeolog! Har sökt hur många jobb som helst de senaste månaderna, jag slutade räkna någonstans över 25-30 st. Åhå, men då finns det jobb iallafall! Ja, men självklart har inget jobb varit det jag är utbildad för, nej arkeologjobb finns det ju inga, vad tror du?! thumbdown.gif Nej jag har sökt de jobb jag kunnat: assistent, organisatör, receptionist, sekreterare, kassörska, äldreboendepersonal, cafébiträde, personlig assistent, ja till och med rivningsarbetare! Jag har dessutom varit i kontakt med diverse skolor och dagis, trots att jag saknar sådan utbildning, men med min bakgrund så vet jag att jag åtminstone skulle funka bra som vikarie.

Jag är en i grunden extremt optimistisk person. Under åren jag har studerat har jag aldrig haft problem att få sommarjobb, och eftersom jag är villig att arbeta (åtminstone tillfälligt) med i princip vad som helst så trodde jag faktiskt att jag skulle hitta ett jobb relativt snabbt. Jag har ju alltid varit den som lyckats med allt, typiskt mvg-barn med toppenbetyg och bra vitsord från tidigare arbetsgivare och bara positiva erfarenheter....Helst av allt vill jag doktorera... men doktorandtjänster växer ju inte på träd. sad.gif Men jag vet att min framtid ligger i forskningen, på ett eller annat sätt...

Men nu sitter jag här. Det dåliga självförtroendet kommer sakta krypande. Får mindre och mindre ork att söka "skräpjobben" som jag från början kastade mig över med hull och hår. Vet ni vad som är extremt dåligt för humöret? Att få höra att man är överkvalificerad och därför inte får jobbet. Ja men för guds skull vad hjälper min utbildning när jag inte kan få jobb!!!!!

Och jo, jag visste innan att det skulle bli svårt. Och nej, jag skulle inte ha läst till något annat om jag visste hur svårt det skulle bli. Jag ÄR arkeolog, det är liksom inte bara ett jobb. Om jag så ska sitta på ica i kassan i 20 år så kommer jag fortfarande vara arkeolog. Det är min passion och min identitet.

Men hur ont gör det inte när mannen min oroar sig för ekonomin eftersom vi måste leva på hans lön? När han börjar tvivla på om vi borde skaffa barn? Det gör fruktansvärt ont. Jag känner mig bara inte som en fullvärdig vuxen människa...

Nej nu får det vara nog med olyckligt babbel. Tack för att jag fick prata av mig lite. kompiskram.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          theseraphim
          Inlägg 13-10-2010, 08:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

JAg tycker det är toppen och förjävligt starkt av dig att välja att utbilda dig till det du verkligen vill jobba med istället för att göra som så många andra dvs utbilda sig till säkert jobb. Själv har jag läst mycket historia via universitet men det lär inte ge mig annat jobb, förvisso älskar jag mitt jobb då jag jobbar med blommor hela dagarna.
          Har du sökt utomlands, kanske inte det du vill men ändå. Jag har fått den uppfattningen att Sverige inte är det land som lägger mest på arkeologer om man jämför med tex England eller USA och deras universitet.

Citera
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 09:01
          Länk hit: #3

Medlem

Jo, jag skulle gärna arbeta utomlands... Problemet är att min man inte alls är förtjust i att flytta utomlands, dels för att han lyckats få jobb här i stan och inte gärna vill ge upp det (hans yrke är nästan ännu svårare att få jobb inom!), och dels för att han helst vill stanna i sverige... wink.gif Framförallt den första punkten är viktig... också eftersom han har en helt okej lön, och när jag väl får jobb kommer det vara med betydligt mindre lön. Så att byta hans rätt bra lön mot en dålig lön för mig utomlands är inte lockande... sad.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-10-2010, 09:02
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag vet inte exakt vilka kurser en arkeolog läser, men det kanske räcker med några tilläggskurser för att man skall få en någorlunda komplett annan utbildning?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 13-10-2010, 09:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

låter ju helmysko att du inte får nåt jobb, du verkar ju väldigt entusiastisk och kvalificerad för det mesta smile.gif Hur ser dina ansökningshandlingar ut? Bara en sån grej kan göra stor skillnad kompiskram.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-10-2010, 09:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Är litegrann i samma situation som du. Jag får inte jobb inom det området jag är utbildad för. När jag söker andra jobb så är min utbildning avskräckande. Jag har kommit på intervju när jag inte skickat med meritlista utan sagt att jag tar med den vid en ev intervju men när de sett den så skrämmer den. Hade ett jobb för ett tag sedan där en kompis tipsat om att man behövde anställa. Tog inte med några papper eller betyg och räknade bara upp de okvalificerade jobb jag haft. Jag fick jobbet men efter ett tag sade jag upp mig eftersom jag fick betalt för 4 timmar per dag men utöver det skulle städa gratis efter den betalda arbetstidens slut.

Jag har några småsysslor nu men skulle behöva ett deltidsjobb. Tyvärr är det ju så att idag är en utbildning färskvara på ett annat sätt än det var förr. Fast det gäller kanske inte ditt område lika mycket.

Citera
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 09:06
          Länk hit: #7

Medlem

jag har ju läst en hel del svenska/nordiska språk också så med några terminer till skulle jag nog kunna bli lärare... Men efter fem års intensiva studier känns det inte så lockande att ge mig in på en ny utbildning... sad.gif Men jag är ju redan danslärare (några få timmar i veckan) och har en hel del pedagogik i ryggsäcken, så jag tycker att jag borde kunna få komma in på förskola åtminstone, även utan mer utbildning! Det gäller bara att få förskolorna att förstå det. tongue.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          theseraphim
          Inlägg 13-10-2010, 09:09
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (skogstroll @ 13-10-2010, 10:05) *
          låter ju helmysko att du inte får nåt jobb, du verkar ju väldigt entusiastisk och kvalificerad för det mesta smile.gif Hur ser dina ansökningshandlingar ut? Bara en sån grej kan göra stor skillnad kompiskram.gif

Problemet är nog att Fny har en utbildning som är väldigt nischad och som man knappast hör om i TV när man pratar framtidsjobb(No offense Fny;-). Sen är det ju lite så idag eller rättare sagt att de senast iaf tio åren så har man börjat nischa in mer och mer utbildningskrav på varje form av jobb tex ska man jobba på dagis så måste man ha iaf ha gått barn och fritid osv.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 13-10-2010, 09:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Arbetsgivare är ju heller inte så benägna att lägga ner tid på en nyanställd som ändå inte förväntas stanna kvar.

Citera
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 09:18
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT
          låter ju helmysko att du inte får nåt jobb, du verkar ju väldigt entusiastisk och kvalificerad för det mesta Hur ser dina ansökningshandlingar ut? Bara en sån grej kan göra stor skillnad

Tack... kompiskram.gif Jag troooor att mina ansökningar är rätt bra... jobbar mycket på att anpassa dem efter vad det är för jobb... Och i och med att jag har så varierade erfarenheter så har jag en del trådar att dra i. Om man läser min receptionist-ansökan, dagispersonalsansökan och min personlig assistent-ansökan så skulle man nog inte ens fatta att det är samma person som skrivit! wink.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-10-2010, 09:19
          Länk hit: #11

Moderator

CITAT (Solstorm @ 13-10-2010, 10:15) *
          Arbetsgivare är ju heller inte så benägna att lägga ner tid på en nyanställd som ändå inte förväntas stanna kvar.

Det beror på vad för jobb man söker. Det finns många kortare jobb som man kan få genom bemanningsföretag, och där har dom nog inte den rädslan på samma vis.

Citera
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 09:22
          Länk hit: #12

Medlem

Men weee, ett litet steg i rätt riktning här! Ska bli rullstolsdanslärare! biggrin.gif Det blir väl bara en-två timmar till i veckan men ändå... *glad* Och det ska bli grymt kul att utveckla min kompetens lite åt det hållet... Helt nytt är det för mig, har tidigare bara undervisat "vanliga" danslektioner... tummenupp.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-10-2010, 09:23
          Länk hit: #13

Moderator

CITAT (Fny @ 13-10-2010, 10:18) *
          Tack... kompiskram.gif Jag troooor att mina ansökningar är rätt bra... jobbar mycket på att anpassa dem efter vad det är för jobb... Och i och med att jag har så varierade erfarenheter så har jag en del trådar att dra i. Om man läser min receptionist-ansökan, dagispersonalsansökan och min personlig assistent-ansökan så skulle man nog inte ens fatta att det är samma person som skrivit! wink.gif

Precis, det där är nog viktigt. När man söker akademikerjobb bör ansökningen vara snygg, men inte om man söker enklare jobb. Jag skriver medvetet lite slarviga ansökningar med tonvikten på sådant som jag tror att dom vill läsa. Jag vill framstå som en ovan arbetssökare, och inte en som varit arbetslös i flera år och gått arbetsförmedlingens kurser för ansökningskrivning. Funkar bra, jag blir kallad till intervju på ungefär hälften av alla ansökningar jag skriver.

Citera
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 09:25
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT
          Precis, det där är nog viktigt. När man söker akademikerjobb bör ansökningen vara snygg, men inte om man söker enklare jobb. Jag skriver medvetet lite slarviga ansökningar med tonvikten på sådant som jag tror att dom vill läsa. Jag vill framstå som en ovan arbetssökare, och inte en som varit arbetslös i flera år och gått arbetsförmedlingens kurser för ansökningskrivning. Funkar bra, jag blir kallad till intervju på ungefär hälften av alla ansökningar jag skriver.

Herregud så kontraproduktivt om arbetsförmedlingens kurser i hur man skriver ansökningar i själva verket gör att ansökningarna blir MINDRE attraktiva! ohmy.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-10-2010, 09:27
          Länk hit: #15

Moderator

CITAT (Fny @ 13-10-2010, 10:25) *
          Herregud så kontraproduktivt om arbetsförmedlingens kurser i hur man skriver ansökningar i själva verket gör att ansökningarna blir MINDRE attraktiva! ohmy.gif

Men bra för den som tänker själv i stället för att låta den kanske mest utskällda institutionen någonsin tänka åt sig flirting.gif

Citera
          Fny
          Inlägg 13-10-2010, 09:28
          Länk hit: #16

Medlem

giggle.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          xlxl67
          Inlägg 13-10-2010, 10:12
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Även om du arkeolog så måste du försöka att inte gräva ned dig. wink.gif

Tids nog dyker det upp arbete. Ett bra mycket tips är att söka sig till ett bemanningsföretag - de behöver alltid folk. Sedan kan du ju checka bredvid om det dyker upp ngt.

Redigerat av xlxl67: 13-10-2010, 10:13

Citera
          netaave
          Inlägg 13-10-2010, 12:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Fny @ 13-10-2010, 10:06) *
          jag har ju läst en hel del svenska/nordiska språk också så med några terminer till skulle jag nog kunna bli lärare... Men efter fem års intensiva studier känns det inte så lockande att ge mig in på en ny utbildning... sad.gif Men jag är ju redan danslärare (några få timmar i veckan) och har en hel del pedagogik i ryggsäcken, så jag tycker att jag borde kunna få komma in på förskola åtminstone, även utan mer utbildning! Det gäller bara att få förskolorna att förstå det. tongue.gif

Men har du utbildning för barn i förskoleåldern också? Har du erfarenhet? Exakt vad för pedagogisk utbildning har du?
          Jag anställer ju i förskolan!

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-10-2010, 12:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Ett vik som förskollärare borde väl ligga inom räckhåll, med tanke på att det är ett riktigt bristyrke...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          netaave
          Inlägg 13-10-2010, 13:06
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Aqvakul @ 13-10-2010, 13:18) *
          Ett vik som förskollärare borde väl ligga inom räckhåll, med tanke på att det är ett riktigt bristyrke...

Men som lärare borde du begripa att det inte går att sätta in vad som helst där heller, det är ju inte fråga om barnpassning precis.
          Vi har också en läroplan att följa.

Redigerat av netaave: 13-10-2010, 13:07

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 12:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon