Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra rosmarin i oisolerat växthus, Kan det fungera?
          HelenaLJ
          Inlägg 13-10-2010, 21:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 22 429

Jag har tidigare haft en rosmarin planterad i trädgården under några års tid, men den dog i vintras när även Skåne fick en riktigt rejäl vinter. Nu har jag planterat en ny rosmarin i kruka, och jag tänkte prova om den vill klara vintern i mitt oisolerade växthus. Tror ni att det går, och när är det i så fall dags att flytta in den i växthuset? Just nu har vi frost på nätterna men sol och drygt 10 grader dagtid. Ska jag klä den med något vinterskydd eller räcker det att sätta in den som den är i växthuset?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Bassam
          Inlägg 13-10-2010, 21:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Nu du kan göra det och de behöver inte skydd .

Obs

För att dem kan står ute med skydd i zon 1 till 2 med klarar -17c -15c ,

H:Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-10-2010, 21:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag hade nog klätt in den i grön vinterväv även om jag haft den i växthus. problemet där kan bli varma/torra dagar följt av kalla nätter, och torkan i jorden i krukan plus växlande temp bland rötterna. positiva är ju att det inte regnar för mycket och att det är vindstilla och längre frostfriperiod. att övervintra i växthus har både sina för och nackdelar ibland lyckas det ibland inte. men skydd hade jag ändå haft för att vara säker mot välxnade klimat och mot solen.

du behöver nog inte ta in den än, den tål några frostnätter även i kruka. några veckor till kan den nog vara ute beroende på hur vädret är. annars skulle det inte funka där kan du prova att ge mycket extraljus och ha inne i sval rumstemp.

även alla mina dog denna vinter, men jag har redan planterat nya på friland.

Citera
          HelenaLJ
          Inlägg 13-10-2010, 21:34
          Länk hit: #4

Medlem

Så kallt som -15 har vi sällan i Skåne. Problemet är att jag har en blåsig trädgård vilket gör att det blir kallare än vad termometern visar. Men i växthuset är det ju vindstilla så då hoppas jag att den klarar sig där.

Jag klär nog in den i väv för säkerhets skull. Soliga vinterdagar kan det säkert bli varmt i växthuset.

Det är inte hela världen om jag måste köpa en ny nästa år, men det är ju roligare om den kan överleva.

Redigerat av HelenaLJ: 13-10-2010, 21:38

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-10-2010, 21:39
          Länk hit: #5

Medlem

hur kallt det blir i skåne beror ju på var i skåne, själv hade jag -19c i nord/östra hörnet. jag trodde dom skulle klara sig med tanke på snödjupet men det gick sig inte, andra vintrar har dom klarat lika kallt. men sånt händer ju i växtvärlden.

med täckning kalla vintrar kan dom däremot klarar sig till zon 3 kanske 4 beroende på läge och hur bra täckning. annars brukar dom oftast klarar sig i zon 1-2 i ett bra läge. men denna vintern var ju hård för många.

men du får testa och se hur det går, jag hoppas den klarar sig i växthuset och att vintern blir snällare. annars får du testa inne eller testa en ny på friland. mot blåsten kan du ju täcka med torralöv med hönsnät om eller grön vinterväv förankrat i marken med sten.

Citera
          HelenaLJ
          Inlägg 13-10-2010, 21:51
          Länk hit: #6

Medlem

Den rosmarin som dog i vintras stod på friland och var klädd i vinterväv. Vi hade ett snödjup på 50 cm (bor väster om Ystad) som jag också trodde skulle skydda, men när våren kom var rosmarinen död.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-10-2010, 22:01
          Länk hit: #7

Medlem

sedan ibland kan det ju vara just våren som är den kritiska tiden mellan frost och värme/sol (tjäletorka), annars brukar grön vinterväv några lager fungera ganska bra. ibland extra bubbelplast under väldigt kalla nätter. men allt är ju olika.

men det ska nog gå bra i växthuset vi får hålla tummarna.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-10-2010, 20:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det är fö lika kallt i växthuset som ute ?bara mindre vind och uttorkning

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          HelenaLJ
          Inlägg 17-10-2010, 07:51
          Länk hit: #9

Medlem

Det är just vinden jag vill komma undan, eftersom jag har en blåsig trädgård med mycket blåst från slätten.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon