Skulle också kolla borrelia en gång till, men det låter inte riktigt som det (eftersom det kommer precis när hunden legat ner och sedan försvinner, borrelia är mer "kroniskt" men det kan givetvis varierar det också).
Att det uppkommer just när han har legat ner och reser sig upp tyder ju på att det är något som blir bättre av rörelse. När du säger att han är röntgad, vad är då röntgat? Har man t.ex. röntgat höftlederna, armbågarna, axelleden osv?
Det är klart att det finns en hel del åkommor, bla lindrigare ledinflammationer som INTE syns på röntgen, MEN om vetten misstänker det borde hunden ges en ordentlig kur Rimadyl (anti-inflammatoriskt) typ 2 ggr/dag i 10-14 dagar och sedan får man utvärdera nyttan. Tyvärr är det ju så att en del hundar har kroniska ledproblem, och måste gå på medicin dagligen, inte kul men ibland enda lösningen.
Hade själv en framtung hund med armbågsfel (pålagringar på vä armbåge) vilket gjorde att vi fick ta bort henne endast 4 år gammal, så jag har tyvärr en del erfarenhet av hältor och ledfel. Det vi gjorde som kanske hjälpte (det gjorde iaf inte henne sämre) var att ge glucosamin, kallpressand linfröolja (omega 3 och 6) samt gurkmeja. Finns preparat som innehåller både glucosamin och gurkmeja - eftersom vår hjund var stor köpte vi pulver avsett för häst

, blev billigare så. Jag vet inte hur mycket det hjälpte, men jag tror inte hon blev sämra av det och hon fick en mycket fin djupurange ton i pälsen. Fast det KAN ju ha berott på att hon fick massor med riven morot i maten (hon hade lätt att lägga på sig och det är verkligen inte bra om hunden har ledproblem) för att dryga ut de små potionerna hon fick