|
Läkarspråk, Någon som kan hjälpa mig förstå? |
|
|
|
15-10-2010, 13:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
Jag har idag fått ett utlåtande från en ortoped ang. mina knän. Där står det bl a att jag har " ökad synovit femuropatellärt". Que?? Mina googlingar har inte fått mig mycket klokare. Synovit, någon form av inflammation, eller? Men det andra ordet..... Snälla, någon som förstår och kan upplysa mig?
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
15-10-2010, 13:59
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Synovit är en inflammation i synoviet, dvs den hinna som klär insidan av leden där det inte är ben (lite komplicerat att förklara men titta på länken (leta efter synovial membrane på bilderna); http://en.wikipedia.org/wiki/Synovial_membrane ). Femur är lårbenet, dvs den översta delen mellan knä och höft och patella är knäskål. Hittade följande definition på femuropatellärt smärtsymptom; "Ojämnt brosk på knäskålens inre, bakre yta" och "Smärtor i främre delen av knäleden, framför allt efter ansträngning som t ex vid nigsittande, gång nerför trappor men även efter stillasittande. Drabbar främst yngre tonårsflickor."...... http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5659 Du har förmodligen en synovit (dvs inflammation av väggen) i främre delen av knäleden.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
15-10-2010, 13:59
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
tja synovit i knä brukar vara en form av inflammation som förstör brosk och skelett och ibland leder och muskler på sikt. Mer bestämr är synovit en inflammerad ledkapsel helt enkelt.
femuropatellärt menas (menas o menas...)med att man har en smärta som kommer och går lite som den vill, just den form av knäsmärta är mer vanlig i tonåren och växer många gånger bort.
|
|
|
|
|
15-10-2010, 14:46
|

Medlem

|
Ja jisses, jag har blivit tonåring igen... Tack snälla KRT och Theseraphim för era supersnabba svar! Nu slipper jag gå en vecka och fundera över vad det betyder.
--------------------
|
|
|
|
|
15-10-2010, 16:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Man brukar köra lite titthålskirurgi i vissa fall för att plocka lite brosk o skräp för att fixa till det om det blir besvärligt.
|
|
|
|
|
15-10-2010, 16:36
|

Medlem

|
Jag får väl verkligen hoppas på att de vill göra det i mitt fall. Som jag har det nu är det inte hållbart i längden. Dessutom blir det hela tiden värre. Gjorde en MR häromdagen så jag får väl veta om några veckor hur det blir. Suck, jag är less på att vara trasig. Tack för informationen.
--------------------
|
|
|
|
|
15-10-2010, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Nu mer kan man ju köpa sina journaler över "Mina vårdkontakter" och få en bild av sin sjukdomsbild,antar att det är översatt till "svenska"
|
|
|
|
|
15-10-2010, 23:07
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Motti @ 15-10-2010, 23:55)  Nu mer kan man ju köpa sina journaler över "Mina vårdkontakter" och få en bild av sin sjukdomsbild,antar att det är översatt till "svenska" Man har alltid haft rätt att få ut sina journaler , fast de är aldrig " översatta ". Ligger man på sjukhus så kan man passa på att be att få läsa journalen och sedan prata med läkaren och få föklarat om det är något man inte förstår.
Redigerat av mamamaggan: 15-10-2010, 23:08
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
17-10-2010, 07:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Jag har haft väldigt ont i mina knän och det har låtit som om man slängt en näve grus i dem. Fick backa nerför alla trappor. Efter att jag tränat upp styrkan i lårmusklerna så har jag aldrig ont mer.
Jag vet ju inte vad som drabbat dig men jag skulle tro att det för det mesta är bra att avlasta trycket mot knäna genom att träna upp lårmusklerna.
|
|
|
|
|
17-10-2010, 08:53
|

Medlem

|
CITAT (Malvia @ 17-10-2010, 09:23)  Kan du berätta några bra sätt att träna upp lårmusklerna?
För min del så cyklade jag. Min kusin fick ordination av en läkare att gå på gym och träna styrketräning. Generellt måste det ju vara viktigt att man gör något som belastar muskeln men inte knät. Det finns vikmanchetter att köpa som man kan fästa runt fotleden och lyfta. Ett antal år innan den sista smärtomgången fick jag ont på ett annat sätt. Då gjorde det ont oavsett om jag satt eller låg och sov. Den gången var det inte lårmuskeln som var för svag. Jag blev så trött på att ha ont så jag tog en cykeltur trots att det var mörkt och vinter och första kilometern gjorde det förfärligt ont men sedan släppte det och kom aldrig tillbaka. Man bör normal inte göra saker som gör ont och det vanligaste är att lårmusklerna är för svaga för att avlasta knäna ordentligt. Det jag beskrev nederst var nog snarare lite grus i maskineriet. Leder behöver röra på sig. En läkare sa till en kille jag känner att knän är som gångjärn. De kärvar om man använder dem för lite. Cykling på lätt belastning är bra i båda fallen.
|
|
|
|
|
17-10-2010, 12:45
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 17-10-2010, 08:49)  Jag har haft väldigt ont i mina knän och det har låtit som om man slängt en näve grus i dem. Fick backa nerför alla trappor. Efter att jag tränat upp styrkan i lårmusklerna så har jag aldrig ont mer.
Jag vet ju inte vad som drabbat dig men jag skulle tro att det för det mesta är bra att avlasta trycket mot knäna genom att träna upp lårmusklerna. Tack för förslaget Christa. För några månader sedan ramlade jag från 5 m höjd ner i ett stenparti. Knäna fick ta en del av smällen och vreds åt sidan samtidigt och det är efter olyckan som det blivit så här. Starka lårmuskler har ju självklart även jag nytta av men jag misstänker att det kanske gick sönder något. Jag ska träffa en sjukgymnast i veckan. Få se vad hon kommer fram till.
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2010, 08:18
|

Medlem

|
CITAT (Skruttis @ 17-10-2010, 13:45)  Tack för förslaget Christa.
För några månader sedan ramlade jag från 5 m höjd ner i ett stenparti. Knäna fick ta en del av smällen och vreds åt sidan samtidigt och det är efter olyckan som det blivit så här. Starka lårmuskler har ju självklart även jag nytta av men jag misstänker att det kanske gick sönder något. Jag ska träffa en sjukgymnast i veckan. Få se vad hon kommer fram till. Oj, oj, oj 5 meter är ju jättehögt! Jag vet en kvinna som slog sönder knäskålen i massor av bitar bara genom att snubbla på tröskeln inomhus. Tur att du inte skadade dig ännu värre. 5 meter och stenar låter ju livsfarligt. Ja som jag skrev så visste jag ju inte vad som drabbat dig. Inflammation och det andra som de som tolkade läkarsvaret skrev lät ju inte som ett sönderslaget knä så jag gick väl lite på det. Vi får hoppas du får bra hjälp av sjukgymnasten. Den kan ju som du säger vara bra att träna upp muskeln också även om något är trasigt. I båda de här reportagen pratade de en del om knän. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4094740Hoppas verkligen du blir smärtfri igen
|
|
|
|
|
18-10-2010, 11:08
|

Medlem

|
Tack Christa! Jag hoppas också att jag ska bli av med en del av värken i a f. Att knäna klarade sig så bra beror på att armarna fick ta värsta tyngden/smällen samt att huvudet fick sin beskärda del. Hade jag fått välja så skulle jag vilja haft mer tyngd på knäna för att slippa få så trasiga armar och händer. Men, men, det får man ju inte. Jag är tacksam för att jag klarade livhanken ö h t.
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2010, 12:11
|

Medlem

|
CITAT (Skruttis @ 18-10-2010, 11:08)  Tack Christa! Jag hoppas också att jag ska bli av med en del av värken i a f. Att knäna klarade sig så bra beror på att armarna fick ta värsta tyngden/smällen samt att huvudet fick sin beskärda del. Hade jag fått välja så skulle jag vilja haft mer tyngd på knäna för att slippa få så trasiga armar och händer. Men, men, det får man ju inte. Jag är tacksam för att jag klarade livhanken ö h t. Aj, aj vad du måste ha slagit dig! Vad hände egentligen?
|
|
|
|
|
18-10-2010, 14:43
|

Medlem

|
Jag gick upp på en stege som stod lutad mot husfasaden för att måla densamma. Jämt sekunderna efter att jag klättrat ända upp så åkte nederänden på stegen iväg i gräsmattan. Jag höll fortfarande i stegen när jag slog i backen, eller ja, stenpartiet som vi har där. Stod liksom på alla fyra. Sen tippade jag tydligen över på en sida direkt.
I o m att jag hade tag om stegen så klämde jag fingrarna emellan den och stenarna, med avslitna ligament, sprickor och stukningar i händerna. Bröt handlederna och ena underarmsbenet lossnade från handloven och trycktes upp i armbågen. Båda knäna fick en smäll och vreds snett. Under ena knät skar en sten upp ett djupt jack (Maken konstaterade att det gick att se något vitt komma fram i glappet. Benet eller vad det var.) Fötterna fick lättare stukningar. Jag slog i ena sidan av ansiktet i någonting. Husväggen kanske. Svullnade upp på några minuter och såg ut som en rödblå fotboll i nyllet. Sikten på ena ögat försvann direkt.
Jag hade i a f väldig tur, för maken stod i en liftkorg alldeles bredvid och såg fallet. Så jag behövde inte vänta särskilt länge på ambulansen.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
18-10-2010, 14:47
|
Gäster

|
Men oj, oj, oj, vilken olycka och så mycket skador...hoppas verkligen att allt kan läka så småningom så du inte får bestående men. Sköt om dig!
|
|
|
|
|
18-10-2010, 14:50
|

Medlem

|
CITAT (Skruttis @ 18-10-2010, 14:43)  Jag gick upp på en stege som stod lutad mot husfasaden för att måla densamma. Jämt sekunderna efter att jag klättrat ända upp så åkte nederänden på stegen iväg i gräsmattan. Jag höll fortfarande i stegen när jag slog i backen, eller ja, stenpartiet som vi har där. Stod liksom på alla fyra. Sen tippade jag tydligen över på en sida direkt.
I o m att jag hade tag om stegen så klämde jag fingrarna emellan den och stenarna, med avslitna ligament, sprickor och stukningar i händerna. Bröt handlederna och ena underarmsbenet lossnade från handloven och trycktes upp i armbågen. Båda knäna fick en smäll och vreds snett. Under ena knät skar en sten upp ett djupt jack (Maken konstaterade att det gick att se något vitt komma fram i glappet. Benet eller vad det var.) Fötterna fick lättare stukningar. Jag slog i ena sidan av ansiktet i någonting. Husväggen kanske. Svullnade upp på några minuter och såg ut som en rödblå fotboll i nyllet. Sikten på ena ögat försvann direkt.
Jag hade i a f väldig tur, för maken stod i en liftkorg alldeles bredvid och såg fallet. Så jag behövde inte vänta särskilt länge på ambulansen. Jag ryser och blir alldeles tårögd. Stackars dig! Hur har det gått med resten av dina skador?
|
|
|
|
|
18-10-2010, 15:07
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 18-10-2010, 15:47)  Men oj, oj, oj, vilken olycka och så mycket skador...hoppas verkligen att allt kan läka så småningom så du inte får bestående men. Sköt om dig! Tack så mycket Gunilla T! Jag ska försöka sköta mig bättre.
--------------------
|
|
|
|
|
18-10-2010, 15:16
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 15:50)  Jag ryser och blir alldeles tårögd. Stackars dig! Hur har det gått med resten av dina skador? Jo tack, det går framåt. Ansiktet är fortfarande lite knöligt och blågrönt men det finns chanser att i a f färgen kommer att gå bort helt. Lite knölar får jag tydligen räkna med att ev få kvar. Fingrarna har jag fått igång riktigt bra, förutom ett som är stukat och pekar lite åt fel håll och är klumpigt att ha att göra med. Handlederna är svaga och gör ont men jag får i a f använda dem. Tränar dem dagligen. Handkirurgen gav mig ett år, sedan vet vi troligtvis hur bra det kommer att bli. Fotlederna är sitt gamla jag. Det är som sagt knäna som bara blir sämre.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|