Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Värme i växthus eller förråd?
          Mony
          Inlägg 19-10-2010, 09:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 357
          Medlem nr: 24 388

Finns det något att köpa för att hålla tempen över 0 grader i växthuset eller i förrådet?

Innan hade jag en frys ute i förrådet och den avgav så mycket värme att det inte frös. Nu är frysen sönder och slängd på tippen.

Jag har även ett växthus. Såg på Internet att någon hade isolerat växthuset med bubbelplast vilket jag tyckte var smart. Men skulle då vilja ha något värme-aktigt som kunde slås på om det blir för kallt.

Vad heter sådana saker? Har ni några tips? Det ska helst inte kosta tusenlappar heller, hehe.

Skulle gärna vilja ha med någon slags köldsensor så man slapp passa den själv smile.gif

Tusen tack på förhand!

--------------------
          Besök gärna min blog: mony71.se

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Gunilla T
          Inlägg 19-10-2010, 09:25
          Länk hit: #2

Gäster

En frostvakt kanske du menar? Vet inte vad de kostar men den stora kostnaden är nog energiåtgången.

Citera
          kentbra
          Inlägg 19-10-2010, 13:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 24 724

funderar på att prova en luftvärmepump.
          Mitt växthus är ett ombyggt partytält på 40 kvadrat. 5*8 meter.
          Glasdörrar på sidorna och plasttak. Tänker klä det invändigt med bubbelplast.
          Sedan prova att hålla +8 grader med hjälp av en billig luftvärmepump.
          Går ju att hitta dem för runt 3.000:-
          Kan vara värt ett försök.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-10-2010, 15:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Smart! berätta hur det går! jag har också funderat på en sån -luftvärme pump

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 19-10-2010, 18:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

tror ni att man förbrukar elström för mer än 3.000 ( priset på luftvärmepump) på ett par månader, om man ställer ut ett par flyttbara el-element?
          luftvärmepumpen går väl på el den med?

jag funderar bara... för jag har tankar på att ha lite värme i mitt inglasade uterum .... min man tyckte vi skulle installera en avväxlare, (har golvvärme slingor i hela huset) och köra ut värmen på så sätt...(har bergvärme) men en sådan avväxlare går på 6.000 ungefär, och jag tvivlar på att det är nån ekonomi i det ??

bor i västerbotten, med ordentligt kallt ett par månader varje vinter...

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 19-10-2010, 18:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Jag har bubblat in mitt lilla växthus med dubbla lager och har en liten värmefläkt från willabgarden (ca 700 kr) Växthuset är bara på fem kvadrat och med all snö som brukar komma så isolerar även den för mig. Har även extra belysning ca tio timmar om dagen.

Förra vintern när det blev så himla kallt här tog jag dock in växterna. Jag hoppas att det inte blir lika kallt i år.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-10-2010, 19:26
          Länk hit: #7

Medlem

jag tänker i 10 års perspektiv och kunde den hålla +4 i mitt 30 kvm glashus vore det perfa , dessutom går den kyla av med också vilket är perfekt

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          malcolm
          Inlägg 19-10-2010, 20:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

För mig låter det fruktansvärt dyrt och energikrävande att värma upp ett växthus hur det än må vara konstruerat. Bubbelplast i all ära men...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-10-2010, 20:34
          Länk hit: #9

Medlem

jamen det har jag gjort med orangeriet i 10 år..vattenburet, men då eldade vi mkt med egen ved.Nu när jag är ensam , går inte det.Jag har inte länge 20 dubbel lys rör på okt-mars heller, möjligen 10 st feb-april
          I tio år har jag även haft frostvakt fläkt påslagen, i uteväxthus from mars-då kan det vara -10 nattetid här hela den månaden
          I perspektivet av det måste detta ses huruvida det är en investering ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 19-10-2010, 21:49
          Länk hit: #10

Medlem

men en luftvärmepump går väl på elström?
          så även över en 10-års period, går den ju inte heller gratis?

men intressanta funderingar... skulle vara kul att veta, om någon roade sig med att kolla upp hur mycket energikostnad det innebär... luftvärmepump kontra el-element.. ( inköp, drift,effekt på en 10-års period) i ett låt säga 25-30 kvm glashus eller altan...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 19-10-2010, 23:26
          Länk hit: #11

Medlem

elen till den är nog ganska låg om man jämför med vattenburna element tex ..men därav min fråga

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Niklas-73-
          Inlägg 20-10-2010, 06:35
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 8 411

Risken finns att luftvärmepumpen inte överleve så länge vid så hög luftfuktighet som det är i ett växthus.

Jag har ett 4 kvm stort skåp av kanalplast med 8cm frigolit mot norrsidan i den kör jag med en byggfläkt 2kw och det kostar ca 3000-4000kr per år (7 mån/år i drift) håller 12 c som mintemp.

Citera
          pleximaster
          Inlägg 20-10-2010, 07:33
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Jag har också planer på en luft-luft värmepump runt 5000 kr (de som finns på tp Jula/Rusta/Ö&B) till vårat orangeri som jag bygger. Är det någon som har erfarenheter av dessa pumpar (har läst lite om dem på andra forum) helst skulle man ju vilja höra nån med erfarenhet av kombination pump och växthus/orangeri då som någon nämnt tidigare ofta har högre luftfuktighet och temperaturtoppar jämfört med friggebodar, garage och sommarstugor som dessa små pumpar oftast installeras i.

mvh plexi

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 20-10-2010, 11:54
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 20-10-2010, 00:26) *
          elen till den är nog ganska låg om man jämför med vattenburna element tex ..men därav min fråga

ok... det var ju även det jag undrade över smile.gif hur mycket elström de förbrukar-kontra el-element...

byggfläkter tar ju enorma mängder elström, även kupévärmare, som en del använder... jag har två el-element på vardera 1500 kw går på hjul och är lätta att flytta... men jag undrar om dessa orkar hålla + om det blir -30 ute ? och vad det skulle innebära i driftskostnad?

Citera
          malcolm
          Inlägg 20-10-2010, 12:04
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

En annan aspekt på det hela är huruvida man får använda fläktar, elektriska element etc. hur som helst i ett växthus om de inte är IP-klassade för det.

http://www.sp.se/sv/index/services/ip/sidor/default.aspx

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 20-10-2010, 13:34
          Länk hit: #16

Medlem

DET frågar jag ingen om smile.gif

dessa regler gäller väl bara inom industrin, där felaktig användning kan skada andra?
          Exploderar mitt ev. växthus pga. felaktigt installerade värmekällor, är det väl bara försäkringsbolaget som i såfall protesterar? om man nu har växthuset försäkrat...
          (kan ju tänka mej att man kan ha en försäkring där, ifall man bedriver i kommersiellt syfte, eller har massor av värdefulla växter där...?? )

men visst malcolm... man måste ju ta reda på vad som kan hända! och ingen vill ju ha sitt växthus exploderat...så det var ju en bra påminnelse!

OCH... i ett glasat uterum i anslutning till bostadshuset... DÅ är det ju en annan sak förståss... g.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-10-2010, 16:13
          Länk hit: #17

Medlem

Alla installationer hos mej är gjorda av en licensierad elektriker så det är ingen fara:)

Fläktar som stänger av när rätt gradantal uppnåtts är mer ekonomiska än både element och byggfläktar.

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 20-10-2010, 20:44
          Länk hit: #18

Medlem

ja, så är det ju... en liten parentes är att mina flyttbara el-element också stänger av sig när rätt temperatur uppnåtts.... så dom går ju inte hela tiden dom heller....smile.gif

och jordfelsbrytare har vi, och det borde vara lag på det, så hos mej är det också riskfritt... men om själva anläggningen, vilken man nu har, får kortare livstid pga. hög luftfuktighet, det är ju en annan femma...

.. och den licensierade elektrikern tar nog inte på sig fel som uppstår av felaktig användning... dvs. fukt o dyl. som malcolm pekade på... unsure.gif

Ja hörrni, det är mycket att tänka på yes.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 21-10-2010, 09:18
          Länk hit: #19

Medlem

Jag har en jordfelsbrytare, en låda dit absolut allt är kopplat från lysrören i tak till de 28 eluttag som finns.
          (Jo jag tror han skulle det faktiskt smile.gif Elaren är min bästa vän)

För frösåddsuppdragning tror jag säkert det går med en mindre värmekälla + avgränsat utrymme.
          Övervintring, ja det beror ju på växtens krav-en del önskar ju ha +12 dom lägst andra klarar sig utmärkt om det är +4

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Bassam
          Inlägg 21-10-2010, 22:43
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Jag ska skriva några tipsar:

1 spreja vatten över växthus .

orsak

A När vatten undrar till Is ger sin energi till luft omkring växthus så blir luft varm omkring växt hus .

B under natt tiden släppa jord röd ljus så Is på växthus förbjuda den värma att går från jorden att går ut.

2 Finns som hete värme plast man kan Limma på växthus vägar och taket som ger växthus 3 gradar mer än ute .

3 Man kan kompostera inom växthus inom tiden som material vänder sig till kompost ger ut värme.

H:Bassam

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon