|
Strömavbrott, Hur förberedda är ni? |
|
|
|
28-10-2010, 17:15
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
De flesta av oss moderna människor är helt beroende av elektricitet och ett längre strömavbrott som tex. efter stormen Gudrun kan få stora konsekvenser och jag undrar om ni har någon som helst back-up för sådant. Jag har ingen som helst vad det gäller värmen av huset då det är uppvärmt via en elpanna och saknar typ öppen spis eller nå´t liknande, däremot har jag stormkök ala Triangia och koledad grill men i övrigt är det ficklampor, gasollampor etc. som gäller och jag har även en 12V TV om det kniper men som sagt. Utan el fryser rören sönder.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
28-10-2010, 17:28
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Jo, det är väl ungefär lika här... Vi hade faktiskt strömavbrott i onsdags, visserligen endast en timme men det räcker ju för att man ska bli helt konfunderad: vad ska vi göra nu då??!?!?!? Vi gick och la oss... Jag fattar det där med att "nio månader senare..."  Annars har vi också Triangia-kök samt stormlampor och har väl alltid pulversoppor hemma samt stearinljus. Men ett längre avbrott är man ju dåligt rustad för särskilt som vedförrådet är mer eller mindre tömt och det är svårt att köpa färdig ved nu i år. Vi har dock en öppen spis och det finns väl alltid något man kan elda (en massa ris osv) men det kräver ju en hel del insats!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
Meriona
|
28-10-2010, 17:35
|
Gäster

|
Jag är inte ett dugg förberedd eftersom jag bor några hundra meter från kraftverket här i elproducerande Trollhättan.  Har haft strömavbrott en enda gång sen jag flyttade in i den här lägenheten för 12 år sen, då hade kommungubbarna grävt av en kabel, strömmen var tillbaka på en timme. Och jag kan faktiskt inte minnas nåt annat strömavbrott heller - aldrig nånsin.
|
|
|
|
|
28-10-2010, 17:44
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Meriona @ 28-10-2010, 18:35)  Jag är inte ett dugg förberedd eftersom jag bor några hundra meter från kraftverket här i elproducerande Trollhättan.  Har haft strömavbrott en enda gång sen jag flyttade in i den här lägenheten för 12 år sen, då hade kommungubbarna grävt av en kabel, strömmen var tillbaka på en timme. Och jag kan faktiskt inte minnas nåt annat strömavbrott heller - aldrig nånsin. Ungefär som i Perstorp i Skåne tror jag det är. Dom har några industrier där, som absolut inte får råka ut för strömavbrott eftersom det förstör produktionen. Elnätet dit är alltså extremt väl uttänkt med försiktighetsåtgärder och backup och allting. De som bor i samhället har aldrig någonsin haft strömavbrott. Själv har jag cirka 650m luftledning med träd som växt upp tätt på båda sidor ut till stugan. Inte nog med att strömavbrottet lär komma förr eller senare, jag är ju inte ett dugg prioriterad heller eftersom det är en ensam sommarstuga. Bäst att vara förberedd när nästa Gudrun kommer
|
|
|
|
|
28-10-2010, 17:52
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Här är det strömavbrott ett par ggr varje vinter så vi har alltid gasolplattan tillgänglig, har laddningsbara ficklampor, tändare och ljus på lättåtkomliga ställen. Däremot så har jag ingen direkt matberedskap men lite konserver och bröd och sånt har man ju.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2010, 18:23
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Inte förberedd alls, men bor mitt i stan så jag känner mig ganska trygg på det viset. Här hemma är det bara korta strömavbrott om det är några. Ute på stugan kan det vara längre. I våras föll ett träd på ledningarna vid oss och då tog det några timmar innan strömmen var tillbaka, men det gick ovanligt fort för att grannen ringde vattenfall som är nätägare och meddelade exakta koordinater var trädet fallit. Annars kunde det tagit ett dygn för dem att bara felsöka i värsta fall.
|
|
|
|
|
28-10-2010, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Har alltid ett fulladdat batteri i starthjälpen. Den har även en lampa som lyser bra o länge. Tillsammans med vedspisen så går det ingen nöd på mig om strömmen går. Bara den kommer tillbaka relativt snabbt vill säga. Kyl o frys o toalett vill man ju ha utslaget alltför länge.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
28-10-2010, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
jag har dynamoficklampa (behöver inte oroa mig för att vara utan batterier), har värmeljus o tändstickor hemma och konserver finns alltid av något slag. Jag känner mig mer sårbar sen jag flyttade till lägenhet för när jag växte upp på landet kunde vi alltid hålla värmen i vårat gamla hus tack vare eldstäder.
--------------------
|
|
|
|
Olle A
|
29-10-2010, 07:34
|
Gäster

|
Jag har ett par strömavbrott varje vinter (oftast inte särskilt långvariga) och är inte särskilt väl förberedd. Skulle det krisa till sig kan jag ju alltid sova över hos mamma inne i Stenungsund, som nästan aldrig har strömavbrott. Mest rädd brukar jag vara för att fiskarna i mina åtta akvarier inte ska klara sig när det blir kallt, men de har visat sig segare än man tror. Efter Gudrun var det strömavbrott i flera dagar, så då satte jag tillfälligt upp ett akvarium i mammas lägenhet och flyttade dit så många fiskar jag klarade av att fånga upp. Efteråt kunde jag konstatera att även de som var kvar i mina akvarier hade överlevt.
Olle
|
|
|
|
|
29-10-2010, 08:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
När här blåser mycket så brukar jag börja med att starta kaffebryggare och se till att termosen är full, några tillbringare med vatten i kylskåpet. När blåsten ökar ännu mer fyller jag en dunke med dricksvatten och fyller upp vatten i badkaret. Jag har kamin att elda i och gasolkök och gasollampa. Tändare brukar jag drälla omkring mig lite överallt men jag vet alltid var tändstickor och stearinljus ligger.
Jag har en brunn jag kan hämta vatten ur men det är så liten omsättning på det vattnet att jag bara använder det till att tvätta mig i och att spola på toa med. Vid långa avbrott så hämtar jag dricksvatten någon annanstans.
|
|
|
|
|
29-10-2010, 08:16
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Har både kamin och vedspis och bon full av ved så jag klarar mig bra!  Fast jag har nästan aldrig avbrott (peppar. peppar.....) för jag ligger på samma ellina som industriområdet. Inte ens under Gudrun släcktes det hos oss på halva bygatan när resten av samhället var svart.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
29-10-2010, 08:54
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
tja det som är i kylen och frysen kanske får lite problem. Som tur är brukar strömavbrotten fixas rätt fort ute hos mig, de är snabba att åtgärda. Brukar hända nån eller två gånger varje år. Annars så has det stormkök, kamin, ved men jag måste nog ladda upp med lite ljus tror jag.
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
29-10-2010, 09:20
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Huggorm @ 28-10-2010, 18:44)  Ungefär som i Perstorp i Skåne...  Jag bor inte långt från Perstorp, här är det strömavbrott hela tiden. Så fort det blåser eller åskar och ibland utan någon orsak alls. Efter Gudrun var vi utan ström i 9 dygn, efter Per i 5 dygn. Hur det är med själva Perstorp AB (som visst heter något annat nuförtiden) vet jag inte, men för några år sen slocknade hela Klippan- och Perstorpsområdet och då antar jag att även industrin drabbades. De har säkert generator om det är så viktigt för dem. Någon gång i vintras tror jag det var som det också var strömavbrott både i samhället Perstorp och härute i skogen i några timmar. Jag pratade hela tiden i telefon med en vän som bor inne i Perstorp, han ringde för han tyckte det var så tradigt att sitta ensam i mörkret. Har man strömavbrott så ofta är man förberedd. Har alltid en vattendunk fylld, och när det ska åska eller blåsa tappar jag upp en massa extra vatten, duschardiskardammsuger så det är gjort. Kan elda med ved och värma vatten på spisen och har alltid en massa stearinljus och tändstickor hemma. Tevatten brukar jag koka på ett trangiakök, men vi har även en gaspatron med spis (två kokplattor) som vi kan plocka fram. Efter Gudrun skaffade vi en generator som drivs med bensin så man slipper hinka upp vatten när det tagit slut och framförallt för att kunna köra frysen ett tag, det var inte så kul när allt blev förstört som vi inte hann äta upp efter Gudrun. Skönt att ha en laptop, har haft den i ett år nu och det är verkligen skillnad, man känner sig inte så avskuren när strömmen går. Det mobila bredbandet funkar även om telefonledningen också skulle gå av.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
29-10-2010, 09:25
|

Moderator

|
CITAT (Myosotis @ 29-10-2010, 10:20)  Jag kanske blandar ihop Perstorp med något annat samhälle. Det var i norra Skåne någonstans i alla fall
|
|
|
|
|
29-10-2010, 10:02
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Huggorm @ 29-10-2010, 10:25)  Jag kanske blandar ihop Perstorp med något annat samhälle. Det var i norra Skåne någonstans i alla fall Eller så var det själva industriområdet bara, inte samhället. De har finare väg också och den saltas på vintern i motsats till resten av vägen mot Färingtofta, så då har de säkert bättre el än vanligt folk också.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
29-10-2010, 10:48
|

Moderator

|
CITAT (Myosotis @ 29-10-2010, 11:02)  Eller så var det själva industriområdet bara, inte samhället. De har finare väg också och den saltas på vintern i motsats till resten av vägen mot Färingtofta, så då har de säkert bättre el än vanligt folk också. Nej, hela grejen var att även de som bodde i området slapp strömavbrott
|
|
|
|
|
29-10-2010, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21

|
Vi har alltid koll på batterier, ficklampor, ljus, tändare och tändstickor.
Vi har en täljstenskamin i vardagsrummet och en vedspis i köket. De båda klarar av att hjälpligt hålla värmen i huset. Vi har ett stooort hus.
Vi kan dessutom laga mat på vedspisen i köket. Vi har ett gasolkök och ett triangakök bland campingprylarna också.
Vi investerade också i ett elverk som vi lätt kan koppla in och driva frysar och kylen med.
Efter Gudrun tänkte vi igenom vad som är det värsta som kan händ för vår del om det vräker ner regn, blåser kraftigt, blir elavbrott osv. Vi bor högt så vi bör inte få problem med för mycket regn. Gubben ser alltid till att hängrännor och sånt är rensas på hösten. Vi har skaffat några playwoodskivor vi kan sätta i fönstren om nåt kommer flygande i viden och krossar ett fönster och vi har skaffat elverk om vi blir av med strömmen. Vi är väl förberedda!
|
|
|
|
|
29-10-2010, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Minns strömavbrottet på 80-talet då halva Sverige var strömlöst, hade varit hemma hos min mamma och firat jul då bilradion plötsligt tystnade någonstans vid Norrtull. Sedan såg man hur det slocknade i alla hus och det var en slags spöklik känsla. Åkte till mitt jobb (fjärrvärmeverk) och där fanns det full belysning fast de har egna dieslar som drar igång generatorer men när jag kom hem fick jag släpa upp all packning jag hade sju våningar upp då hissen inte fungerade. hade dessutom mycket packning eftersom det varit jul men jag tog bara upp det viktigaste och resten fick ligga kvar i bilen till dagen efter.
Där jag bor nu drabbas jag sällan av strömavbrott och när det händer varar det i max. en timma eller nå´t och den utrustning jag har för att klara sådant har mera med mitt intresse för friluftsliv att göra än rädslan för att bli utan ström.
Redigerat av malcolm: 29-10-2010, 17:20
|
|
|
|
|
29-10-2010, 17:25
|

Moderator

|
När jag var i Nepal så hade dom elbrist. Det fanns ett schema, och olika delar av Kathmandu fick ström vid olika tider. Varannan dag kväll, varannan dag dagtid och så vidare. I tillägg var det ofta strömavbrott, så det var inte säkert man fick sin stund med ström heller. Det är då man inser hur bra man har det i Sverige.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|