|
forumfunderingar |
|
|
|
03-11-2010, 16:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
Undrar ni någonsin om vissa av människorna ni umgås med på nätet så här, under anonymt nick, i själva verket är folk ni träffat i verkliga livet? Har ni någon gång varit med om just det, att en forumbekant visar sig vara en riktig bekant?  Jag har faktiskt varit med om det, eller iallafall nästan. Personen jag pratade med på internet visade sig vara en som jag faktiskt träffat ett antal gånger.  Pga sammanhanget en aning pinsamt, om jag ska vara ärlig.  En annan möjlighet är ju att man stöter på samma människor i flera olika forum, och om personen inte har samma nick vet man ju ingenting! Men ibland undrar man ju...  Själv heter jag Fny i princip överallt, lättast så. =)
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
03-11-2010, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
Ja jag har också råkat ut för det....men å anda sidan är jag inte så hemlig med vem jag är IRL. Jag heter Suz överallt men skulle jag behöva avhandla något känsligt ämne kanske jag tar ett annat nick, men då är jag nog sparsam med vad jag ger ut också  Edit, jag kallas för Suz även "på riktigt"!
Redigerat av Suz: 03-11-2010, 16:15
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
03-11-2010, 16:35
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Oavsett hur väl man försöker dölja sin identitet, så kan man nästan alltid bli "avslöjad". Slutsatsen av detta är att man aldrig bör lämna ut mer än vad man kan stå för gentemot vem som helst i vänkretsen, bekantskapskretsen eller på arbetsplatsen. Jag är inte särskilt anonymiserad här på odla, men avstår från att direkt använda mitt fullständiga namn. Den som anstränger sig får gärna ta reda på vem jag är, men det ska inte gå att få fram rubbet genom att söka rakt av på Google...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
03-11-2010, 16:41
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2010, 16:35)  Oavsett hur väl man försöker dölja sin identitet, så kan man nästan alltid bli "avslöjad". Slutsatsen av detta är att man aldrig bör lämna ut mer än vad man kan stå för gentemot vem som helst i vänkretsen, bekantskapskretsen eller på arbetsplatsen. Jag är inte särskilt anonymiserad här på odla, men avstår från att direkt använda mitt fullständiga namn. Den som anstränger sig får gärna ta reda på vem jag är, men det ska inte gå att få fram rubbet genom att söka rakt av på Google... Det har du rätt i...lite får de anstränga sig  För egen del så finns det en hel del "Suz" på nätet så lite mera måste nog luskas fram. Men som sagt, jag är inte orolig, jag är den jag är...här eller i verkligheten!
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
03-11-2010, 16:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Använder oftast samma nick där jag diskuterar i något forum. Tror o hoppas att det jag skriver också är något jag kan stå för om jag skulle bli igenkänd. Har förstått att jag har "en granne" som diskuterar här på odla. Ingen jag känner, men så är det säkert för flera här på odla. Så prata inte illa om dina vänner o grannar. Dom kan ju dyka upp här på odla när du minst anar det.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
03-11-2010, 17:06
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Detta är det enda forum som jag är aktiv i. Läser på ett annat och där har jag samma nick som här. Några vet mitt namn, de flesta gör det inte. Jag står för allt jag skrivit, även om jag kanske inte håller med mig själv längre, så gjorde jag det då jag skrev det. Ibland har jag lämnat ut mig lite för mycket, men det står jag också för, jag tror inte att man kan rota fram min identitet enbart genom att läsa mina 5547 inlägg, men går det så går det. Jag är inte så rädd längre som jag var förr, då jag hade en tok efter mig, långt innan Odlas tid.
Vad jag vet har jag inte träffat någon IRL, men det kanske har hänt, eller kommer att hända.
Tillägg: förut för ett par år sen kamouflerade jag en del av det jag berättade, det har jag slutat med.
Redigerat av Anma: 03-11-2010, 17:07
|
|
|
|
|
03-11-2010, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag har inte ett sätt att vara här och ett annat IRL, skulle det vara så att någon känner igen mig så bryr eller räds jag inte av det.
|
|
|
|
|
03-11-2010, 17:41
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
det är bara här på odla jag kallar mig herkules, mig veterligen har jag aldrig stött på någon som hänger på samma forum som jag utan att veta om det. jag är lika (o)trevlig irl som jag är här.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
03-11-2010, 18:04
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 03-11-2010, 17:36)  Jag har inte ett sätt att vara här och ett annat IRL, skulle det vara så att någon känner igen mig så bryr eller räds jag inte av det. CITAT (herkules @ 03-11-2010, 17:41)  det är bara här på odla jag kallar mig herkules, mig veterligen har jag aldrig stött på någon som hänger på samma forum som jag utan att veta om det. jag är lika (o)trevlig irl som jag är här. Jag håller med er båda!!
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
03-11-2010, 18:06
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag är inte ett dugg orolig och har inget att dölja. Finns flera på forumet som vet vad jag heter och vem jag är.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
03-11-2010, 18:07
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Fast det går ju aldrig ge samma bild av sig IRL och på nätet, om man aldrig träffats. På nätet är det ju alltid läsarens tonfall och tolkning av texten man läser som påverkar hur man uppfattar det. Detta har ju framkommit tydligt ett flertal gånger här på Odla.
|
|
|
|
|
03-11-2010, 18:09
|

Medlem

|
Nej jag är inte heller orolig, på samma sätt som att jag inte har något att dölja för människor jag träffar IRL.  Det handlar snarare om att man kan bli lite ställd av upptäckten. Alla har vi ju vår egen bild av människorna vi träffar såhär på nätet, och när den vänds upp och ner blir det krock i huvudet på lilla fny...
--------------------
|
|
|
|
|
03-11-2010, 18:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 659
Medlem nr: 14 868

|
Men stackars Fny. Det kan inte vara roligt när det krockar. Jag håller med dig. Jag har också skapat mig en "bild" av flera här inne och skulle jag träffa dem IRL så kanske jag märker att jag har helt fel. Lite konstigt skulle det kännas. Jag står för allt jag skriver här. Kan inte tänka mig att ljuga bara för att man kan vara anonym.
--------------------
Zon 3 Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!
|
|
|
|
|
03-11-2010, 18:25
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
03-11-2010, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Jag heter andersen på riktigt, och har inga problem med att folk vet vem jag är, men jag talar inte om vad min fru eller dotter har för namn,och inte heller vad jag jobbar någon stanns, tror att om jag hadde börjat på nätet i dag, så hadde jag nog inte haft mitt riktiga namn, för det finns många konstiga människor och risker med dom.
Mitt val är att inte ha kontakt med folk från nätet,och det är samma sak med arbetskamraterna dom vill jag heller inte ha kontakt med utanför arbetet, utan dom vännerna som jag har i "riktiga"livet dom träffar jag och vi har trevligt tillsammans, dom är inte så många.
Jag dricker i stortsätt ingen alkohol sedan 25år tillbaka,och har svårt med fulla människor, tycker att det är jobbigt att gå på tillställningar som jobbet anordnar, brukar därför alldrig gå på firmafester eller dyl.
Är med i föreningslivet, är politisk aktiv och tycker om att skriva insändare i tidningar och vara med i medborgarträffar, samma sak där dom personerna som man träffar i det "livet" bjuder jag inte hem, utan man nöjer sig att nicka tillvarandra på konsum.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
03-11-2010, 19:14
|

Medlem

|
Jag har träffat några stycken IRL och det har bara varit trevligt. Men det är klart, en liten annan bild får man. Kanske man kan jämföra det med en bra bok man läst och som man sen ser som film. Bilden i huvudet är en annan en den som ges på filmduken.
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
03-11-2010, 21:20
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2010, 19:14)  Jag har träffat några stycken IRL och det har bara varit trevligt. Men det är klart, en liten annan bild får man. Kanske man kan jämföra det med en bra bok man läst och som man sen ser som film. Bilden i huvudet är en annan en den som ges på filmduken. Jaså! Kom inte och säg att boken var bättre bara! Var jag t.ex. som du trott? Jag är i stort sett bara på odla. Det finns ett par andra forum som jag inte är särskilt aktiv i, men jag har samma nick. Jag tycker INTE om när man har olika på olika, jag vet att det rekommenderas av säkerhetsskäl, men jag skulle tycka att det var obehagligt att få reda på att en människa är samma fast med olika namn. Som sagt, eftersom jag nästan uteslutande är på Odla, så gör det inte så mycket. Men jag vill iallafall kunna stå för det jag säger, så jag kör samma namn rakt över. Inte är jag särskilt hemlig heller, men jag har inte så mycket att dölja heller. Och inte tillräckligt attraktiv heller längre för att råka ut för nån stalker.
|
|
|
|
|
03-11-2010, 21:42
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 03-11-2010, 21:20)  Jaså! Kom inte och säg att boken var bättre bara! Var jag t.ex. som du trott?  Du var ännu bättre IRL!
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
03-11-2010, 21:48
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 03-11-2010, 21:42)  Du var ännu bättre IRL!  Ha, det var ju snällt sagt. Men jag ska låtsas som om du menar det, för alla odlaiter jag träffat IRL är förfärligt trevliga!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|