Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad göra med stor ful växt?, Någon sorts dracena eller nåt...
          Woodii
          Inlägg 08-11-2010, 02:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Hej!

Sambon har haft denna växt i många år, den har blivit större och större men ser tyvärr rätt risig ut numera. Bladen nedtill vissnar efterhand och den kröker sig för att komma åt ljuset under gardinen. Vi var inne på att kasta den, men eftersom det är lite av en trotjänare vore det ändå kul att ha den kvar i någon form.
          Vi ska flytta om några månader och vill helst inte dra med hela det där långa åbäket, så om den kunde bli lite mindre och behändigare och samtidigt fräschas upp vore det finemang!

Kan man kapa toppen och plantera den? Bladen sitter väldigt tätt och överlappar varandra däruppe, finns det någon riktig stam att kapa där eller det kanske bara faller isär en massa blad?

Eller ska man plocka fram sågen och spara nederdelen och hoppas på att det kommer ett nytt skott från den?

Förresten, någon som kan tala om vad det är för sort?

http://yfrog.com/3upb070039j

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          batski
          Inlägg 08-11-2010, 06:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Växten ser ut att vara en Yucca elephantipes (yuccalilja). Det går bra att både spara nederdelen (då kommer den antagligen att förgrena sig lite) och att plantera överdelen. Men såga isf där stammen syns.

Den trivs bäst om den står så ljust som möjligt och tål även direkt sol utan problem.

Citera
          Red Top
          Inlägg 08-11-2010, 09:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag tycker det liknar min banddracena, Dracaena deremensis. Den finns i olika färgställningar.

De blir ofta så där fula, när de blir äldre och inte får tillräckligt med ljus.

Du kan kapa av den i flera delar och få många exemplar. Jag brukar kapa den en bra bit. Den grenar sig då. Den avklippta toppen sticker jag ner i krukan bredvid den kala stammen. Det ser trevligare ut tills det växer ut nya grenar på den gamla stammen och den avklippta stammen, får tid på sig att rota sig.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          batski
          Inlägg 08-11-2010, 10:36
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Red Top @ 08-11-2010, 09:08) *
          Jag tycker det liknar min banddracena, Dracaena deremensis. Den finns i olika färgställningar.

De blir ofta så där fula, när de blir äldre och inte får tillräckligt med ljus.

Du kan kapa av den i flera delar och få många exemplar. Jag brukar kapa den en bra bit. Den grenar sig då. Den avklippta toppen sticker jag ner i krukan bredvid den kala stammen. Det ser trevligare ut tills det växer ut nya grenar på den gamla stammen och den avklippta stammen, får tid på sig att rota sig.

Bra tips! tummenupp.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-11-2010, 10:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

efter du kapat och satt nytt och tagit veck fula blad, så för att den sedan ska hålla sig fin. så placera den nära ett ljustfönster (öst-väst är bra) och sedan låt den torka upp lite innan ni vattnar och ge den näring, främsta fel varför dessa växter blir fula är för lite ljus/vatten/näring.

ge den näring ca 3-4gånger per månad från vår till höst så kommer bladen bli vackrare och hålla sig grönare.

Citera
          Woodii
          Inlägg 08-11-2010, 15:21
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 233
          Medlem nr: 34 266

Tusen tack för tipsen! smile.gif Ska prova detta! Mamma har gjort liknande med sin yucca, eller liknande, men den är i ett helt annat format.

Hur mycket stam behöver man ha kvar ovanför jorden? Räcker det med 15 cm?

Citera
          batski
          Inlägg 08-11-2010, 18:38
          Länk hit: #7

Medlem

Ja det räcker.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 09:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon