Lågenergilampor någon dm över växten kan funka, försök att hitta en med så högt W-tal som möjligt, de där vanliga på 7 och 9 eller vad det nu är, de räcker inte så långt. Jag har hittat med högre W-tal på Coop och på Claes Ohlson (om du inte köper speciella lampor då för växter). Koppla gärna en timer till lampan, den bör väl stå på en 14-16 h per dag.
Tänk på att t ex basilika gillar att stå med rötterna i vatten, mer eller mindre, medan de andra inte vill stå fullt lika blött. En samplantering skulle jag därför inte göra. Däremot så kan du ju ta en större kruka som du har jord i och i jorden gräver du ned ett glas (eller annat lämpligt kärl) där du ställer krukan med basilika. Då får du ju allt på ett och samma ställe.
Om fönstret är bra eller inte beror ju på hur isolerat det är. Om du ställer ett tänt stearinljus i fönstret och lågan fladdrar så skulle jag inte ställa basilikan där i alla fall. Dessutom så bör du i så fall kanske passa på att lägga en extra isolering i fönstret om ljuset fladdrar eftersom det där då läcker ut en massa dyrbar värme.
Vill du odla något mer och enkelt så kan du ju prova att odla lite ruccola också.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|