CITAT (Samsara @ 10-11-2010, 23:14)

Jag har inte fått sparken, jag letar jobb. Men min kompis fick sparken idag från sitt jobb pga att hon inte pratade med sina arbetskamrater så mycket som dem ville. Hon har försökt sen 3 månader tillbaks att försöka komma in i gruppen där hon jobbar men det är svårt att utveckla ett samtal när personerna bara säger ja, nej, kanske. Hur ska man utveckla detta? Detta ledde till att hon idag fick sparken för att hon inte var social och då funkade det inte mot kunderna, för hur skulle hon kunna prata med kunderna om hon pratade så lite med medarbetarna? Hon föredrar att prata med kunderna istället för med gruppen hon pratar med. För att kunna knäcka henne totalt frågade hon hur social hon var när hon var hemma, hon förklarade vad hon gjorde på fritiden (bland annat ställer ut råttor) men enligt chefen var det inte alls socialt och hon skulle se sig om efter ett ensamt jobb, dem kunde hjälpa till med rådgivning så hon hittade rätt jobb. Hon har precis avslutat en tuff utbildning till det hon jobbade med nu som pågick i två år, hade detta inte varit rätt jobb så hade hon hoppat av efter 6 månader på utbildningen. Men hur kan en chef ge en anställd sparken för att dem inte är tillräckligt social med kollegorna?
Jag tycker det låter som en form av utfrysning. De andra tyckte kanske att hon var för duktig med kunderna och såg henne som ett hot.
Vi hade en kvinna på min arbetsplats som systematsikt frös ut nya som hon såg som konkurrenter. Hon var enastående på att ljuga ihop saker så andra trodde henne och fick på så sätt de andra med sig.
Jag hörde henne säga rent ut en gång när en ny tjej började hos oss. "Henne skall vi frysa ut".
Hon var inne hos cheferna och ljög ihop historier om andra medarbetare nästan varje dag och två personer fick sparken hos oss. Själv har jag förstått att en del obegripliga saker som chefen sa till mig kom från henne. Städerskan blev så trött på hennes elakheter trots att hon inte var elak mot henne så hon sa vad hon tyckte en gång. Det föll inte i god jord så på eftermiddagen drog hon in städerskan i sitt rum och sa att det minsann inte skulle gå ut över henne om städerskan mådde dåligt.
Då blev vår snälla lugna städerska så arg så hon bara skrek häxa, häxa, häxa och backade ut från den elakas kontor. Häxa, häxa, häxa skrek hon medan hon backade genom hela korridoren och sedan åkte hon hem och kom aldrig tillbaka.
Det är inte roligt att få sparken men din vän skall nog vara glad att hon kom därifrån. Hon var säkert för duktig för de andra och det gäller bara att hon inser det och kan hitta ett bättre ställe att jobba på.
Ge henne en kram från mig. Det hade inte spelat någon roll om hon pratat på fikat eller ej.
Redigerat av Christa: 11-11-2010, 09:34