Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mobilt bredband
          Gunilla T
          Inlägg 13-11-2010, 12:50
          Länk hit: #1

Gäster

Datorer och bredband tillhör inte mina favoritämnen men hoppas någon annan har kunskap om vad man kan göra.

Vi bor ute på landet så den enda möjligheten här är mobilt bredband. Vi har ett tvåplanshus så när vi skaffade bredbandet för ett antal år sedan fungerade det ganska dåligt här ute. Nu fungerar det hyfsat men endast i undervåningen.

Har gjort i ordning en datorarbetsplats och köpt lite bekväma möbler i ett rum på övervåningen men se, det gick inte alls. Köpte en förlängningskabel och testade att dra ut den till fönstret men ingen signal help.gif

Vi har 3bredband plus som skall ha hyfsad täckning men vad är det som gör att man inte får någon signal på övervåningen? Är det plåttaket?

Kan man göra något, t.ex. installera en antenn på taket?..finns det öht sådan utrustning?

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 13-11-2010, 12:54
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har också Tre, och det var inte alls så bra täckning som deras karta visade sig. Vissa dagar är det väldigt bra mottagning, medan andra dagar är det knappt någon alls. Men det blev bättre när jag hängde upp modemet i fönstret med flatsidan mot där jag tror telemasten sitter. Jag har ett litet svart modem, ungefär stort som en tändare.

Det finns lösa antenner att köpa, men det fungerar olika bra till olika sorters modem. Till min sort skall det visst inte fungera något vidare.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 13:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

www.kjell.com

Bifogad bild

"3G-antenn Huawei/Tre
          E612/E620/E630
          Extern antenn för Huawei E169/E230/E620/E630 (Används bl.a. av Tre). Magnetkontakt i botten. Rundstrålande. Levereras med 3 meter antennkabel. 399 kr"

Jag har ingen erfarenhet av denna antenn eftersom mitt eget bredband går via telefonjacket, Telia.

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-11-2010, 14:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

är det inte intimt ihopkopplat med hyr bra mobiltäckning man har för telefonen. Alltså, hur bra fungerar mobiltelefonen. Har den dålig mottagning så har även det mobila bredbandet det. Så fick jag mig det förklarat när jag köpte just mobilt bredband som en "backup" till det fasta. En förlängningskabel var jag tvungen att ha eftersom det blev någon form av rundgång i datorhögtalarna. Kan nämna att jag måste ha telia för bästa täckning.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Carl
          Inlägg 13-11-2010, 14:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Har ni ingen fast telefon?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-11-2010, 14:24
          Länk hit: #6

Gäster

Tack för att ni försöker hjälpa...

Mobilen fungerar bra härute och vi har också fast telefoni. I början hade vi Telia och det var antar jag kopplat till telefonen men det blev himla dyrt eftersom varje uppkoppling på nätet debiterades, så kan man ju inte ha det.

Det jag inte förstår är varför det fungerar på nedre plan men ingen signal på övreplan, därav min fråga om man på något sätt kan förstärka signalen med antenn.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 14:37
          Länk hit: #7

Medlem

Kolla på denna sida, kan kanske vara till hjälp.

http://www.battremobiltbredband.se/data/Ex...%20antenner.pdf

Citera
          Alba
          Inlägg 13-11-2010, 14:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Kan du inte testa något annat. Ice net har satsat på glesbygd. Jag har testat det i stugan på en ö och det fungerade jättebra.
          Jag hörde i ett IT program att man numera på de flesta ställen får testa en utrusning innan man köper den.

Citera
          Carl
          Inlägg 13-11-2010, 14:59
          Länk hit: #9

Medlem

Gunilla T

Som ex kan jag nämna http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...et_byttilltelia

Kostar 229 i månaden så kan du surfa hur mycket du vill utan extra kostnader.

Förstår inte vad du menar med: I början hade vi Telia och det var antar jag kopplat till telefonen men det blev himla dyrt eftersom varje uppkoppling på nätet debiterades, så kan man ju inte ha det.

Normalt är det säkrare och snabbare med fast bredband

Citera
          caprifol
          Inlägg 13-11-2010, 15:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (gnon49 @ 13-11-2010, 14:08) *
          är det inte intimt ihopkopplat med hyr bra mobiltäckning man har för telefonen. Alltså, hur bra fungerar mobiltelefonen. Har den dålig mottagning så har även det mobila bredbandet det. Så fick jag mig det förklarat när jag köpte just mobilt bredband som en "backup" till det fasta. En förlängningskabel var jag tvungen att ha eftersom det blev någon form av rundgång i datorhögtalarna. Kan nämna att jag måste ha telia för bästa täckning.

Ja, det är min erfarenhet också - till viss del i alla fall. När vi i somras köpte sommarstuga beställde jag 3:s mobila bredband som enl täckningskartorna skulle vara bäst. Det var så gott som värdelöst. Jag måste gå ut på berget eller ned till bryggan för att kunna koppla upp mig. Vi har väldigt dålig mottagning för mobiltelefonerna också, där vi har Telia som operatör. Så kom en kompis på besök och hon surfade problemfritt med sitt Telia-abonnemang, vilket alltså "stör" den teorin lite grann.
          Jag har en ny och kraftfull dator så det beror inte på den utrustningen. Summan av kardemumman blir väl att man borde låta bli datorn när man är ledig, men jag har planer på att jobba en hel del från stugan under sommarhalvåret.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-11-2010, 15:10
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Carl @ 13-11-2010, 14:59) *
          Gunilla T

Som ex kan jag nämna http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...et_byttilltelia

Kostar 229 i månaden så kan du surfa hur mycket du vill utan extra kostnader.

Förstår inte vad du menar med: I början hade vi Telia och det var antar jag kopplat till telefonen men det blev himla dyrt eftersom varje uppkoppling på nätet debiterades, så kan man ju inte ha det.
          Normalt är det säkrare och snabbare med fast bredband

Förstår att du inte förstår, gör det knappt själv wink.gif kan inte ens den vanliga terminologin inom ämnet....

Det var uppringd modemanslutning, minuttaxa -antik vid dethär laget antar jag.

Vi har ju inget fast bredband härute, inte ADSL heller så då är vi väl hänvisade till mobilt bredband eller...?

CITAT (Alba @ 13-11-2010, 14:52) *
          Kan du inte testa något annat. Ice net har satsat på glesbygd. Jag har testat det i stugan på en ö och det fungerade jättebra.
          Jag hörde i ett IT program att man numera på de flesta ställen får testa en utrusning innan man köper den.

Ja, det kan vara ett alternativ..

Citera
          Carl
          Inlägg 13-11-2010, 15:16
          Länk hit: #12

Medlem

Du kan få FAST bredband via telefonjacket. Det har jag fungerar utmärkt, Jag har det via bredbandsbolaget. DU HAR INGEN MINUT TAXA. Bara en fast kostnad per månad oavsett hur mycket du surfar.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-11-2010, 15:19
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Carl @ 13-11-2010, 15:16) *
          Du kan få FAST bredband via telefonjacket. Det har jag fungerar utmärkt, Jag har det via bredbandsbolaget. DU HAR INGEN MINUT TAXA. Bara en fast kostnad per månad oavsett hur mycket du surfar.

Men det är väl just ADSL då eller..? Vi bor för långt borta för det, finns inte här.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 15:23
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 13-11-2010, 15:10) *
          Det var uppringd modemanslutning, minuttaxa -antik vid dethär laget antar jag.

Vi har ju inget fast bredband härute, inte ADSL heller så då är vi väl hänvisade till mobilt bredband eller...?
          Ja, det kan vara ett alternativ..

Uppringt internet... inte undra på om det upplevdes som dyrt. naughty.gif

ADSL är inget som finns framdraget utan det får man beställa och sedan får man ett modem hemlevererat som kopplas till tfn.-jacket, vet inte hur det är nu men förut fick man inte bo för långt ifrån närmaste telestation för att det skulle fungera men det där vet Telia om du kontaktar dem eller besöker deras hemsida.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-11-2010, 15:25
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (malcolm @ 13-11-2010, 15:23) *
          Uppringt internet... inte undra på om det upplevdes som dyrt. naughty.gif

ADSL är inget som finns framdraget utan det får man beställa och sedan får man ett modem hemlevererat som kopplas till tfn.-jacket, vet inte hur det är nu men förut fick man inte bo för långt ifrån närmaste telestation för att det skulle fungera men det där vet Telia om du kontaktar dem eller besöker deras hemsida.

Ja, och det går inte att få här där vi bor, det har vi kollat upp.

Citera
          Carl
          Inlägg 13-11-2010, 15:26
          Länk hit: #16

Medlem

Det räcker med ett vanligt telefonjack! Inga problem!

Citera
          gnon49
          Inlägg 13-11-2010, 15:27
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Enligt en telegubbe jag frågade kan fönster i sig vara ett hinder för signalerna. Åtminstone nyare fönster med beläggning på glaset. Kan även tänka mig att plåttak kan hindra bra mottagning. Fungerar det utanför fönstret så måste det ju vara övervåningen som hindrar signalerna på något sätt. Det finns ju antenner för detta även om man då inte blir så mobil som man kanske tänkt. Men står datorn på en plats så är det ju en möjlighet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 15:30
          Länk hit: #18

Medlem

http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...ndviatelejacket

Här kan du kolla om det är möjligt med ADSL från Telia.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-11-2010, 15:31
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Carl @ 13-11-2010, 15:26) *

Det gör det inte alls om man bor för långt ifrån telestationen!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-11-2010, 15:31
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Carl @ 13-11-2010, 15:26) *

Man får inte bor för långt ifrån närmaste telestn, har för mig att det rör sig om ca. 3 km.

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 20:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon