|
Bygga växthus i lösvirke |
|
|
|
04-02-2004, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 655
Medlem nr: 768

|
Hej,
Funderar på om ett egenhändigt ihopsnickrat växthus i lösvirke i kombination med glas från glasmästaren på något sätt skulle vara ett alternativ till färdigköpt byggsats från de vanliga växthusleverantörerna?
Som jag ser det kan jag komma på följande:
+ Slipper avvikande utseende i aluminiumprofiler när man har ett hus helt i trä. + Mycket lätt att själv välja storlek, sidohöjd, utseende. + Möjlighet att utöka storleken i framtiden. + Lätt att anpassa och fästa inredningsdetaljer i en trästomme jämfört med att behöva påverka aluminiumprofilernas eloxering negativt. + En trästomme leder troligtvis inte in kyla på samma sätt som aluminium.
- Underhållet är mer betungande än för aluminium, rengöringen är dock lika viktig i ett aluminiumväxthus som i ett i annat material. - Risk för röta på lång sikt om man inte underhåller på rätt sätt. - Betydligt mer jobb.
Prismässigt vet jag inte ännu, utan vill gärna ha andras erfarenheter. En massa begagnade tvåglasfönster skulle underlätta men det har jag inte tillgång till. Därför är tanken att glasa stommen med enkelglas. Begagnade fönster hade mha befintliga persienner haft enkel lösning på skuggning.
Sedan kan man ju fråga sig om man vågar bygga i tryckt virke då det skulle inverka positivt på livslängden?
Vad tycker ni?
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
04-02-2004, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
Det kan jag rekomendera. Tryckt virke behövs bara om det ligger mot mark. Förmodar att du vill måla växthuset i samma färg som huset. Det är inte att rekomendera att måla tryckt virke., jämför med ditt hus.
Det går att komma över stora fönster, men man måste noga ha lite tur, då de försvinner snabbt.
T.o.m på skroten kan man hitta fönster. Annars kolla www.blocket.se
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
04-02-2004, 11:55
|

Medlem

|
Hej, Så du tror att det är förkastligt att bygga med 3-4 mm enkelglas som man själv monterar i träkonstruktionen? Vet inte vad glas kostar hos glasmästaren, men då jag behöver runt 40 kvm glas för min tänkta konstruktion lär det nog bli bra mycket billigare än att täcka den ytan med färdiga fönster då jag nog inte kommer att hitta fönster som passar som det pussel det skulle bli. I så fall lär det bli en kombination med fönster och lös glas, men frågan är hur mycket "hempul" det skulle se ut som...ser man på Kerstins vinterträdgårdsbygge ser det mycket proffsigt ut, men det är ju inte direkt några människor som har tummen mitt i handel
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|
|
|
|
|
04-02-2004, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
hej, nej jag påstår inte att det är förkastligt med enkelglas. Det har jag själv.
Nytt glas hos glasmästarn är dyrt . Begagnat glas vill glasmästarna knappast ta i idag. Billigast är att försöka få tag i fönster genom att hålla ögona öppna när man är ute o far. Hus som rivs har ju fönster och dessa åker oftast i container. Kolla annonser o köp inte utan att pruta ordentligt. Själv fick jag tag i 13 kopplade fönster förra månaden helt gratis bara jag kom o hämtade dom.
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
04-02-2004, 13:54
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Tja kolla -Kommer du under 15-17 000 ska du bygga själv om inte eller i den prisklassen tycker jag du ska köpa ett Florum-det går att bygga ut eftersom det är anpassat för just det , du kan måla det själv om du vill eller välja en speciell nyans -kanske samma som huset
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
04-02-2004, 16:02
|

Medlem

|
Hej,
Har gjort en hyfsat detaljerad kalkyl på en variant av Florumhuset fast på 13.5 kvadratmeter. Med 3 mm glas uppkapat, tryckt virke, beslag, skruv, färg, markisolering, grund och enkel marksten både inne och som en 1 meters "ram" på utsidan hamnar jag på dryga 11.000 kr. Tycker att det är rätt skapligt. Tänkte följa Florums idé med "massa" öppningsbara fönster i nock, varannan ruta öppningsbar på bäggs sidor nocken, fast överlappande, så blir det totalt 8 luckor. Kostar i princip inte något extra mer än de man vill sätta öppnare på så det tycker jag man kan passa på att göra när man ändå bygger själv.
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|
|
|
|
|
04-02-2004, 18:05
|
Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 1 434

|
3 mm glas låter lite klent. Jag skulle nog satsa på lite tjockare i taket åtminstone. Om j a g skulle bygga skulle jag: Köpa beg. fönster (2- eller 3-glas) + en dubbel altandörr (beg, ses ofta i annonser) sen skulle jag anpassa huset efter fönstrena med hjälp av en bröstad vägg i nederkant (så låg som möjligt). Grunden skulle vara i marknivå, gillar inte att behöva kliva upp/ner/över tröskel för att komma in. Till tak skulla jag ta skiktad polykarbonat, 10 mm eller mer. Och jag skulle även beställa extra skivor av denna kanalplast för att själv skära till "trekanter" att sätta i takvinkeln. Mycket jobb men ett billigt växthus som också funkar som vinterträdgård.
|
|
|
|
|
04-02-2004, 18:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Under :Vem säljer billigast växthus? 10 kvadratmeter för 5000 Är det möjligt? har jag skrivit lite om mitt bygge: Jag fick tag i LÄRK på sågen och har använt detta till stommen. Mot backen (Cement) lade jag EK !!!! Jag vill inte ha en massa kemikalier i mitt växthus. Inte blev det speciellt dyrt heller. Allt virke är "bara" finsågat, inte hyvlat. Fönstren fick jag. Mycket jobb var det (och jag är inte färdig ännu) Men jobbigast/dyrast var grunden: ca 20m 25cm cementsockel. Massor av sten (knytnävsstora) gick åt.. (Men är snål.... bor i småland... och här finns hur mycket sten som helst...  ) Takstolarna gjordes av vanlig gran 2"*7" ca 4,5m långa med 27graders lutning. (sägs vara det "gyllene snittet" , men är den absolut enklaste vinkeln att jobba med...  därefter kommer 45grader) ca 27m blev det och minst 1,8m som lägsta takhöjd.
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
04-02-2004, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
För många år sedan nar jag och min numera f d man byggde växthus fick vi tag i begagnade växthusglas från ett trädgårdsmästeri. Går kanske att annonsera efter, eller om du har turen att få nys om något trädgårdsmästeri som ska upphöra.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
06-02-2004, 07:45
|

Medlem

|
Hej,
Föredrar nog glas genomgående då jag tycker att ett prunkande växthus är ett vackert smycke för trädgården även från utsidan och av den anledningen är det STOR skillnad mellan glas och polykarbonatplast. Har sett flera växthus med pkp som stått ute ett antal år och även om skicket på plastmaterialet fortfarande är gott tränger det alltid in fukt i kanalerna förr eller senare och den fukten leder i längden till grön påväxt INNE i kanalerna som inte är det lättaste att få bort.
Enbart 10 mm pkp för att skapa vinterträdgårdsklimat låter inte troligt då det skulle medföra enorm uppvärmningskostnad då isoleringseffekten är liten. Normalt använder man 25-32 mm pkp i vinterträdgårdar och isoleringseffekten i hela konstruktionen bör ligga på en helt annan nivå också.
För vinterträdgård bör man använda enligt min mening 3-glasfönster, eller om man så vill 4x6x4 fönster eller dylikt (dubbla 4 mm isolerglas med luft/gas mellan).
Har fått en del olika "råd" om valet mellan 3 och 4 mm, 3 av 4 glasmästerier menar att det inte är några problem alls med 3 mm om man håller sig till vettiga storlekar. Exempel på det är att min sidohöjd på 180 cm inte skulle vara något problem med hel 3 mm glasskiva om infästningen är korrekt. Däremot blir det naturligtvis bomstopp om man pratar med Willab, Classicum etc dom har ju antingen 4 mm som tillval och vill sälja dessa eller enbart 4 mm i sitt sortiment överhuvudtaget.
Någon som har 3 mm i hyfsat stora rutor som kan dela med sig lite erfarenhet?
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|
|
|
|
|
06-02-2004, 08:28
|
Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 1 434

|
Jo, 10 mm skulle ju medföra att man fick extraisolera med bubbelplast på vintern. Men det verkar så trist när rutorna pajar under snön, som någon här just råkat ut för. Håller med dig om att ett hus helt i glas är mycket snyggare. Men som sagt, det där var bara hur jag skulle ha gjort om jag stått i begrepp att bygga just nu. :-) (vi har just byggt en vinterträdgård med gamla 3-glasfönster etc. Det blev 16 mm plast i taket och det är väl egentligen i minsta laget. Jag hoppas inte vi får gröna alger inne i kanalerna!)
|
|
|
|
|
06-02-2004, 11:54
|
Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 288

|
Lite inspiration till hemmabyggare kanske? http://www.hgj.subnet.dk/drivhus/drivhus.htmlHittade det via en dansk diskussionssida, jättefint tycker jag. c:a 7000 (dkr) tror jag han sa att det kostat, med beg. rutor å virke från småland. fast den modellen kanske inte skulle palla så mycket snö?
|
|
|
|
|
06-02-2004, 13:39
|

Medlem

|
CITAT (Unn @ 06-02-2004, 11:54) Lite inspiration till hemmabyggare kanske? http://www.hgj.subnet.dk/drivhus/drivhus.htmlHittade det via en dansk diskussionssida, jättefint tycker jag. c:a 7000 (dkr) tror jag han sa att det kostat, med beg. rutor å virke från småland. fast den modellen kanske inte skulle palla så mycket snö? Intressant. Men jag hittade inga priser!! Receptet är dock snarlikt mitt (Varför skulle jag annars tycka det var så intressant ..-  ) LÄRKTRÄ som linoljats. Varför skulle den inte palla så mycket snö??? Enligt mig (Ett TYCKANDE !!! inte vetenskapligt beprövat) har det ingen betydelse om du har 2, 3, 4mm glas i taket!!!!!!!! LUTNINGEN spelar större roll. OCH hur stor del av rutan som är "självbärande". 27graders lutning (ser det ut att vara) klarar 4mm glas 45 grader bör 2mm glas räcka. GIVETVIS INTE 4m långa!!! utan stöd. Mina rutor är gissningsvis 140*90cm 3mm ("klyvda " från 3glasfönster så jag fick ut ca 2½ per fönster..  Ja, innan jag lärde mig HUR man delar 3-glas-fönster blev det lite spill  ) Jag insåg att 140 "fritt" blev för stort avstånd (just med tanke på snö) så jag la en vitmålad tvärslå på halva avståndet.
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
08-02-2004, 19:38
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
CITAT (gammelnalle @ 06-02-2004, 13:39) Ja, innan jag lärde mig HUR man delar 3-glas-fönster blev det lite spill :( :( :( ) Hur gör man??? Har två treglasfönster stående i garaget, som det inte vore så dumt att kunna utnyttja till bänkar. De är så tunga så det skulle bli alldeles för bökigt att använda som de är.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
08-02-2004, 19:58
|

Medlem

|
Så här gjorde iallafall jag: En TUNN kniv, jag hade en sån där "hobbykniv" med bladet inuti som man skjuter ut (??? hajar du??  beskrivningen bidde lite konstig..) Det tunna bladet sticker du försiktigt in mellan glaset och aluminiumlisten. BRYT INTE utan när bladet kommit igenom "skär" du längst med listen. Jag behövde inte speciellt mycket kraft. ANVÄND HANDSKAR och SKYDDSGLASÖGON!!!! för säkerhetsskull...
--------------------
|
|
|
|
|
08-02-2004, 20:14
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Ursäkta men iscket helgerån å dela treglasfönster till drivbänkar! Visst är de tunga men när de väl är på plats med gångjärn och allt på drivbänken är de KALAS! Man skall ju elst utnytta deras mått å snickra drivbänken efetr glaset s a s speciellt med sådana guldklimpar som treglas  Hälsar Ingrid som kikade när listerna kom upp i uterummet idag ( nåja nästan alla)
|
|
|
|
|
08-02-2004, 23:37
|

Medlem

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-02-2004, 20:14) Ursäkta men iscket helgerån å dela treglasfönster till drivbänkar! Visst är de tunga men när de väl är på plats med gångjärn och allt på drivbänken är de KALAS! Man skall ju elst utnytta deras mått å snickra drivbänken efetr glaset s a s speciellt med sådana guldklimpar som treglas  Hälsar Ingrid som kikade när listerna kom upp i uterummet idag ( nåja nästan alla) Ingrid, du som är en klok och förståndig människa . Varför tror du att man "skrotar" 3-glas fönster??? Alla fönstren som jag fick var skrotade pga att vacumet hade släppt mellan två rutor = Imma = fukt => mögel om man fortsätter ha dem så.... Mögel i växthus vill vi inte ha!!! Dessutom får man sällan tag i så pass många "lika stora" 3-glas- fönster så om man delar dem får man 3ggr (ja 2½ DÅ...  ) så mycket glas. Hellre ett en-glas växthus än inget alls!!! Glöm inte att jag bor i Småland......  Här skall det var billigt!! En vis man sa en gång ungefär så här: Om du skall ta dig från ort A till B är det inte alls säkert att rätt väg inte går över ort C och D först innan . Trots att det blir en mycket längre resa än direkt från punkt A till B Dvs det finns många vägar att nå sitt mål på. Den enes "rätta" väg behöver inte vara rätt för den andra.
--------------------
|
|
|
|
|
09-02-2004, 13:58
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
CITAT (gammelnalle @ 08-02-2004, 23:37) Ingrid, du som är en klok och förståndig människa . ++Tack skall Du ha :-) Varför tror du att man "skrotar" 3-glas fönster??? Alla fönstren som jag fick var skrotade pga att vacumet hade släppt mellan två rutor = Imma = fukt => mögel om man fortsätter ha dem så.... ++Nej - nu håller`jag inte med av en enkel anledning. De är skrotade som typ boningshusfönster eller hur? Och om man har kall utomhusluft på ena sidan och varm god luft på andra så får man imma - å i förlängningen mögel precis som Du skriver. Men sådant förhållande har Du ju inte med drivbänkarna ju! Där är det inte alls samma otroliga temperaturskillnad mellan inne å ute tempen utanför drivbänken som i drivbänken - eller hur? Glöm inte att jag bor i Småland......  Här skall det var billigt!! ++++Billigaste att göra är la som Kerstin gjorde(hon får berätta själv) och som Du också skulle kunna göra med alla dessa fönstertillverkare som ju finns där. Gå dit å ställ Dig i kö för feltillverkade fönster! Det ÄR billigt och det är inge fel på dem heller. Hälsar Ingrid
|
|
|
|
|
09-02-2004, 17:44
|

Medlem

|
"++++Billigaste att göra är la som Kerstin gjorde(hon får berätta själv) och som Du också skulle kunna göra med alla dessa fönstertillverkare som ju finns där. Gå dit å ställ Dig i kö för feltillverkade fönster! Det ÄR billigt och det är inge fel på dem heller. "
Låter mycket intressant, men knappast så billigt att man får dem???
"Men sådant förhållande har Du ju inte med drivbänkarna ju! Där är det inte alls samma otroliga temperaturskillnad mellan inne å ute tempen utanför drivbänken som i drivbänken - eller hur?"
Har jag ingen aaaannning om, ´har aldrig haft drivbänk, men då förstår jag inte vitsen med att ha 3-glas. 3-glas har man ju för att antingen hålla värmen inne eller kylan ute (luften isolerar) men om man inte har den temperaturskillnaden mellan ute och inne i drivbänken.... ???
Det är givetvis OK att göra drivbänkar av 3-glas. Men om man nu vill ha ett växthus, måste det vara bättre att använda sina 3-glas fönster än att INTE använda dem alls... ???
Kram på dig Ingrid
--------------------
|
|
|
|
|
09-02-2004, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Vad sägs om 50 kr PALLEN dvs 5 jättefönster treglas gastäta / med vaccum alltså och tillverkade för Karolinska sjukhuset (25 mm fel dock ,för breda) -  -höjd varje fönster 2.10 , bredd 1.80 vilket var ypperliga mått till mitt orangeribygge.Dessutom var varje fönster försett med vädringsfönster inklusive myggnät Vanliga treglas smalare , samma höjd samma pris , 8 st / pall jo det lönar sig att stå i kö på såna ställen -
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|