Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför är det så bra att äta grönsaker?, Behöver lite hjälp med min bok
          Christa
          Inlägg 16-11-2010, 17:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag sitter här och knåpar på min bok och det är inte så lätt att skriva till en publik som man inte vet något om. Vad vet folk och hur resonerar dom? Jag vet att en del här inte gillar att jag slänger ut frågor men jag har ju ingen annan att fråga och det är just nu jag behöver svar.

Nu har jag i alla fall förklarat varför jag frågar.

Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få så många aspekter och tankar som möjligt när det gäller uppmaningen att äta mycket grönsaker. Alla har ju säkert hört det men VARFÖR är det bra?

Frågan är också NÄR man äter dom och hur mycket. Vad händer om man inte äter några grönsaker alls eller väldigt lite?

Citera
          13 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-11-2010, 17:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det finns en del ämnen i grönsaker man måste ha för att må bra, människan kan exempelvis inte tillverka C-vitamin. Gäller även våra släktingar schimpanserna. Annars det väl så att hälsoprofeterna tycker att vi skall avstå från god och lättäten mat och istället tvinga i oss mer eller mindra oätliga saker. biggrin.gif Ungefär som präster och prelater som tycker vi skall vandra den smala och krokiga vägen, trots att den är urtråkig.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Fny
          Inlägg 16-11-2010, 17:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

CITAT (Christa @ 16-11-2010, 17:27) *
          Jag skulle bli väldigt glad om jag kunde få så många aspekter och tankar som möjligt när det gäller uppmaningen att äta mycket grönsaker. Alla har ju säkert hört det men VARFÖR är det bra?

Frågan är också NÄR man äter dom och hur mycket. Vad händer om man inte äter några grönsaker alls eller väldigt lite?

Vad är det för bok du skriver? Nyfiken...

Okej, hur tänker jag rent spontant om dina frågor?
          Varför är det bra att äta grönsaker?
          *För att de innehåller vitaminer, mineraler, kolhydrater osv som är viktigt för hälsan.
          *För att det är gott... tongue.gif

När man äter grönsaker?
          Egentligen borde man äta det till varje måltid, tror jag. Själv blir det tyvärr inget till frukost men däremot i princip alltid till lunch och middag.

Vad händer om man äter lite eller inga grönsaker?
          Man riskerar att få vitaminbrist, sämre immunförsvar mm...
          Man får rätt färglös och tråkig kost!

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-11-2010, 18:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Om du ska ha ett ett riktigt bra svar så bör du nog fråga de riktiga experterna med lång utbildning osv i ryggen och om du vill att din bok ska ha en riktig bra trovärdighet inom ämnet så är det nog ett tvång. Däremot om det är folks allmäna uppfattningar om varför grönsaker är nyttigt så finns det gott om folk här som kan ge dig det.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-11-2010, 18:11
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Fny @ 16-11-2010, 17:48) *
          Vad är det för bok du skriver? Nyfiken...

Okej, hur tänker jag rent spontant om dina frågor?
          Varför är det bra att äta grönsaker?
          *För att de innehåller vitaminer, mineraler, kolhydrater osv som är viktigt för hälsan.
          *För att det är gott... tongue.gif

När man äter grönsaker?
          Egentligen borde man äta det till varje måltid, tror jag. Själv blir det tyvärr inget till frukost men däremot i princip alltid till lunch och middag.

Vad händer om man äter lite eller inga grönsaker?
          Man riskerar att få vitaminbrist, sämre immunförsvar mm...
          Man får rätt färglös och tråkig kost!

Det är en bok om sambandet mellan kost och hälsa bland annat. Det är också en bok om min kamp för att bli frisk efter att hälsan rasat fullständigt.

CITAT (theseraphim @ 16-11-2010, 18:08) *
          Om du ska ha ett ett riktigt bra svar så bör du nog fråga de riktiga experterna med lång utbildning osv i ryggen och om du vill att din bok ska ha en riktig bra trovärdighet inom ämnet så är det nog ett tvång. Däremot om det är folks allmäna uppfattningar om varför grönsaker är nyttigt så finns det gott om folk här som kan ge dig det.

Det är folks uppfattning som jag behöver få ta del av. För att kunna skriva bra så behöver jag veta hur vanliga människor tänker och resonerar.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 16-11-2010, 18:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det finns några undersökningar som antyder att det är nyttigt att äta grönsaker. Ingen vet orsaken frånsett vitaminerna som vi kan få från tabletter. Jag äter aldrig grönsaker men mår bra i alla fall. Frukt och bär är godare och förmodligen nyttigare.
          Antioxidanter är inne just nu men bevisen för att det är nyttigt är osäkra. Det finns exempelvis några mycket små försök på råttor som antyder att blåbär är nyttiga.
          Glöm inte att betakarotener är associerade med svårartad prostatacancer och ökar risken för lungcancer vid rökning.
          Den största studien av lycopener visar att tomater är helt verkningslösa för att minska prostatacancer.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Christa
          Inlägg 16-11-2010, 18:46
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2010, 18:34) *
          Hej!
          Det finns några undersökningar som antyder att det är nyttigt att äta grönsaker. Ingen vet orsaken frånsett vitaminerna som vi kan få från tabletter. Jag äter aldrig grönsaker men mår bra i alla fall. Frukt och bär är godare och förmodligen nyttigare.
          Antioxidanter är inne just nu men bevisen för att det är nyttigt är osäkra. Det finns exempelvis några mycket små försök på råttor som antyder att blåbär är nyttiga.
          Glöm inte att betakarotener är associerade med svårartad prostatacancer och ökar risken för lungcancer vid rökning.
          Den största studien av lycopener visar att tomater är helt verkningslösa för att minska prostatacancer.
          MVH
          Jan Lindgren

Tar du det faktum att du mår bra som ett bevis för att grönsaker inte behövs?

Äter du både vitaminer och mineraler i tablettform istället?

Citera
          Rihane
          Inlägg 16-11-2010, 18:53
          Länk hit: #8

Gäster

Ta reda på inuiternas kost och vad det innebär. Har för mig att dom inte äter grönsaker.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-11-2010, 19:05
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Rihane @ 16-11-2010, 18:53) *
          Ta reda på inuiternas kost och vad det innebär. Har för mig att dom inte äter grönsaker.

Äter dom inte alger?

Dom äter f öv en helt annan kost än vi och det är sammansättningen som är viktig.

Nu är jag i den här tråden i första hand intresserad av allmänhetens uppfattning och inte av att fundera kring annat.

Tycker du som Jan att grönsaker inte behövs i det västerländska kosthållet?

Citera
          Rihane
          Inlägg 16-11-2010, 19:12
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (Christa @ 16-11-2010, 19:05) *
          Äter dom inte alger?

Dom äter f öv en helt annan kost än vi och det är sammansättningen som är viktig.

Nu är jag i den här tråden i första hand intresserad av allmänhetens uppfattning och inte av att fundera kring annat.

Tycker du som Jan att grönsaker inte behövs i det västerländska kosthållet?

Jag gav dig bara uppslag för din sista fråga.

Citera
          netha
          Inlägg 16-11-2010, 19:17
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Christa @ 16-11-2010, 17:27) *

Händer inget. Min svåger 60+ har aldrig ätit grönsaker och är helt frisk. Har sprungit/springer många maratonlopp och andra lopp med goda resultat. Tar inga vitaminpiller men äter frukt ibland ... inte för ofta.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 16-11-2010, 19:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (netha @ 16-11-2010, 19:17) *
          Händer inget. Min svåger 60+ har aldrig ätit grönsaker och är helt frisk. Har sprungit/springer många maratonlopp och andra lopp med goda resultat. Tar inga vitaminpiller men äter frukt ibland ... inte för ofta.

Samma med mig - har under sista 6 åren börjat äta lite grönsaker men enbart därför att jag inte äter potatis, ris eller pasta och vill ju ha någon ersaättning. Innan dess åt jag kanske en tomat i månaden och jag kan fortfarande inte få i mig vanliga kokta grönsaker. Frukt och bär har jag däremot gärna ätit. Har alltid varit frisk, så grönsaker klarar man sig utmärkt utan!

ps inga vitaminpiller här heller!

Redigerat av Anki på Öland: 16-11-2010, 19:26

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Bolltistel
          Inlägg 16-11-2010, 19:26
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

Som Jan Lindgren skriver så är vårt behov av att äta grönsaker starkt överdrivet. Animalier innehåller alla mineraler, vitaminer och essentiella fetter vi behöver (i hög koncentration dessutom). Till och med C-vitamin får man i sig i tillräcklig mängd på en rent karnivor diet. Vad som antagligen är viktigt däremot är att äta färsk mat av hög kvalitet. Fryst mat får nog räknas som "färsk" i dessa sammanhang. Det som går bort är framför allt starkt processad mat som fröoljor (solrosolja, majsolja, omestrade eller härdade margariner osv), raffinerat socker, och vitt mjöl (särskilt sådant som behandlats för att hålla länge dvs allt mjöl du kan få tag på om du inte mal själv). Kanhända är det så att de som äter mycket färska grönsaker spontant äter mindre av dålig mat och därför får man en viss (svag) signal i epidemiologiska studier att "fruktogrönt" är nyttigt.

Interventionsstudier har genomgående misslyckats med att visa att grönsaker eller frukt skulle vara särskilt viktigt för hälsan. De har heller inte lyckats visa att mättat fett och kolesterolrika livsmedel som ägg skulle vara dåligt för hälsan, tvärtemot vad vi ofta fått lära oss. Det finns många sega myter när det kommer till vad som är nyttig mat.

Om man ägnar sig åt kaloriräkning blir man snabbt varse att man kan äta stora mängder grönsaker utan att få i sig särskilt många kalorier. Det kanske är en annan förklaring till varför de anses nyttiga. Min egen erfarenhet är dock att om man försöker snåla in på kalorierna genom att skippa fettet så löper hungerkänslorna amok efter ett tag och den vikt man eventuellt tappat kommer tillbaka. Lagom med fett och lagom med grönsaker är bäst.

Trots allt jag sagt ovan så är jag en stor fan av grönsaker, speciellt de jag odlat själv. De är en viktig del av god matkultur för mig.

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-11-2010, 19:39
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (netha @ 16-11-2010, 19:17) *

Om han är åderförkalkad går ju i och för sig inte att veta eftersom det kan ske helt utan att man märker något.

Det var intressant att du berättade att han springer maraton eftersom det är helheten som är viktig.

Räknar du potatis som grönsak?

Citera
          RitRat
          Inlägg 16-11-2010, 19:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

För mig är frågorna lite konstiga, eftersom jag är nästan 100 % vegetarian, alltså är grönsakerna själva MATEN för mig. Jag kompletterar mina grönsaker (räknar dit även potatisen) med spannmål, baljväxter och baljväxtprodukter, nötter, frön, frukt och lite mjölkprodukter och oljor.

För den som äter mycket animalier, kan det vara viktigt med grönsaker för *fibrernas* skull, för att magen och tarmen ska fungera. Kött och fisk innehåller inga fibrer.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 16-11-2010, 19:46
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 16-11-2010, 19:39) *
          Om han är åderförkalkad går ju i och för sig inte att veta eftersom det kan ske helt utan att man märker något............

Menar du att man skulle bli åderförkalkad för att man inte äter grönsaker?

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-11-2010, 20:10
          Länk hit: #17

Medlem

Bolltistel, varför skulle raffinerat socker bort?

--------------------

Citera
          Bolltistel
          Inlägg 16-11-2010, 20:14
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

Fibermyten är vid liv här i tråden också ser jag. flirting.gif

Jag ser också att Christa redan tagit upp den stolta fanan vad gäller diskussion av själva *definitionen* av vad som ska räknas som grönsak. Tomat och gurka är ju botaniskt sett bär, för att ta ett exempel. Ganska godtyckligt räknas tomat som "grönsak" men melon som "frukt". Ibland kan tomater vara väldigt söta, men räknas ändå som "grönsak".

CITAT (Gossen Ruda @ 16-11-2010, 20:10) *
          Bolltistel, varför skulle raffinerat socker bort?

Bara en massa glukos och fruktos och inga mineraler eller annat kvar. Jag äter i och för sig inte ens *o*raffinerat socker...

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-11-2010, 20:21
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Bolltistel @ 16-11-2010, 20:14) *
          Fibermyten är vid liv här i tråden också ser jag. flirting.gif

Jag ser också att Christa redan tagit upp den stolta fanan vad gäller diskussion av själva *definitionen* av vad som ska räknas som grönsak. Tomat och gurka är ju botaniskt sett bär, för att ta ett exempel. Ganska godtyckligt räknas tomat som "grönsak" men melon som "frukt". Ibland kan tomater vara väldigt söta, men räknas ändå som "grönsak".
          Bara en massa glukos och fruktos och inga mineraler eller annat kvar. Jag äter i och för sig inte ens *o*raffinerat socker...

Nja det var inte definitionen som sådan utan jag frågade därför att netha sa att svågern aldrig äter grönsaker. Potis är ju en rotfrukt och innehållet är ju mer som dom än som spannmål eller ris.

CITAT (Anki på Öland @ 16-11-2010, 19:46) *
          Menar du att man skulle bli åderförkalkad för att man inte äter grönsaker?

Man kan bli det men det beror på hur resten av kosten ser ut och en rad andra saker. Det jag menade var att även om man tror att inget har hänt så kan man vara åderförkalkad. Åderförkalning i större eller mindre om fattning är mycket vanligt bland oss västerlänningar och man kan vara helt symptomfri ända tills det smäller till.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-11-2010, 20:24
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Bolltistel @ 16-11-2010, 20:14) *

Glukos är väl inte fel, det är kroppens bränsle. Fruktosen kunde man ju få slippa men den kan få slinka med. Ibland kan man läsa att vi inte är anpassade att äta sackaros, dvs vanligt strösocker, men när vi har enzymer för att spjälka detta ämne anser jag att det bara är nys. Min bestämda uppfattning är att allt vi äter och som kroppen på något sätt klarar av att ta hand om inte är skadligt. Däremot kan man diskutera mängderna.

Vad grönsaker är? Allt som växer ovanför jordytan, under ytan växer det rotsaker. Det är bara samlingsnamn, vad det biologiskt är kan kvitta.

--------------------

Citera

13 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 17:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon