Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Städtråd, Om krav, åsikter med mera
          Christa
          Inlägg 20-11-2010, 10:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Har vi så höga krav på att det skall vara fint hemma så vi umgås mindre än vi kunde gjort annars?

Hur noga måste man städa innan man bjuder hem vänner? Ett intressant diskussionsämne. När jag skulle fylla 40 så menade min mamma att man inte kunde bjuda hem folk utan att putsa fönstren. Städat skulle det vara överallt. Jag gjorde som hon sa men på kalaset var jag så trött så bara skalet var där. Sedan dess har jag inte firat någon födelsedag.

Många undviker att bjuda hem folk för det är ju så mycket jobb. Egentligen tycker jag att vi sätter krokben för oss själva. Jag har en väninna som struntar i det där och inte stör det mig om hon har ostädat, det är ju henne jag vill träffa.

Om man alltid har det perfekt när man bjuder hem sina vänner så kanske det gör att de känner sig tvungna att ha det också. Kan ju bli en ond cirkel.

Minns en annan födelsedag när jag efteråt skulle gå och lägga mig för att sova innan sömntåget gick och hittade min säng fullständigt belamrad med kläder. Min långa hatthylla med klädstång brukade vara belamrad med galgar med kläder på eftersom det var ont om garderober i mitt hus. Mamma ansåg att där skulle bara hänga några enstaka plagg och hade slängt alltihop på min säng när jag stod i köket och lagade maten jag skulle bjuda på.

Har hört att den yngre generationen inte städar så mycket som de som nu är gamla men det skulle vara intressant med en diskussion om detta.

Min mormor strök lakan med strykjärn och krusade örngottsbanden med krustång. En del kan inte tänka sig en jul utan att byta till julgardiner.

Redigerat av Christa: 20-11-2010, 10:22

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          titti49zon6
          Inlägg 20-11-2010, 10:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Jag lever efter devisen "Hellre lite skit i hörnen än ett helvete på jorden"! Men det betyder inte att jag inte städar utan att lagomt rörigt skall det vara, skall synas att det bor levande aktiva människor i huset.
          Har bekanta som inte gör annat än städar och allt i huset matchar, det ger ett sterilt och tråkigt intryck på mig.
          Kanske det beror på att jag gärna gör nåt som intresserar mig istället för att springa runt med skurhink,dammsugare och dammtrasa hela dagen naughty.gif

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-11-2010, 10:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Inte vill jag ha det skitigt och rörigt hemma, vare sig det bara är vi två eller om vi har gäster. Har vi gäster så brukar jag ta en extra omgång på toaletten innan de kommer och också se till att de kan hänga av sig sina kläder ordentligt. Om det är några dar sen det var städat, eller om fönstren är lite smutsiga spelar ingen roll. Som gäst så störs jag mer av en stirrig, pedantisk attityd än lite slarv här och där. Sen är vi alla olika och en del älskar ju att städa...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          silos
          Inlägg 20-11-2010, 10:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

För min del få det vara både städat och icke städat då jag bjuder hem någon.
          Mina medmänniskor får se mig och mitt hem så som jag är,utan en massa masker som döljer mig.

Men det är bra att ha ett städat hem för sin egen skull.
          Jag har nog tagit efter min mamma i mångt och mycket.Hon kunde ha det både städat och ostädat när vänner eller andra kom på besök,d.v.s.inte städade hon innan de kom.

Men jag tycker nog att det är trevligare att vistas i ett hem som inte är skitig när jag är hos någon,alltså ett hem som ser ut som i städprogram på TV...Sådana hem har jag besökt även IRL och faktiskt erbjudit hjälp med att städa åt dem.Men det är meningslöst att städa hos någon som i själva verket inte bryr sig,utan hemmet förfaller snart igen...jag dömer dock inte dessa människor!

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 20-11-2010, 10:28
          Länk hit: #5

Medlem

Naturligtvis så städar man ju toalett och kök, lättare städning varje dag och mer ordentlig 1 ggr / vecka.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 20-11-2010, 10:35
          Länk hit: #6

Medlem

Frågan är var ribban ligger för den som skall ha besök och var den ligger för besökarna?

Jag tror att många har högre krav på sig själva än de har som gäster hos andra.

Själv tycker jag att kök och badrum är viktigast. Dom få gånger jag reagerat på något hos någon jag besökt så är det smutigt tvättställ och en massa skäggstån och annat på badrumshyllan. Ett tjockt lager damm på elelementet hos en kompis funderade jag på men mest för att det kanske kan ge upphov till brand.

Sedan finns det ju grader av allt beroende på om det är kalas eller bara en fika i vardagslag.

Sedan är ju allt inte smuts. Prylar och tidningshögar finns det ju också.

Den intressantaste frågan är hur du ser på det som gäst hos andra och varför man tycker som man gör.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 20-11-2010, 10:42
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Avskyr att städa!!

Röjer undan den värsta oredan om jag någon gång ska ha gäster!

Är en rörig människa som inte störs av hur det ser ut! Jo dessa urperfekata hem!

Har jobbat i andras hem i stort sett hela mitt liv och sett det mesta! Me!n jag bryr mig inte om hur andra har och skulle någon tycka att det ser för eländigt ut hos mig så är det deras bekymmer inte mitt! Det är mitt hem och andra ska inte tala om hur jag ska städa! Eller inte

Citera
          silos
          Inlägg 20-11-2010, 10:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

När jag ser att det är smutsigt hos andra så vaknar städtanten till liv inom mig och jag får sådan lust att städa hos dem biggrin.gif.....det är riktigt roligt att städa då det är ordentilgt smutsigt!
          Hemma hos mig själv städar jag när jag har lust till att göra det.

CITAT (hattstugan @ 20-11-2010, 10:42) *
          Avskyr att städa!!

Är en rörig människa som inte störs av hur det ser ut! Jo dessa urperfekata hem!

Har jobbat i andras hem i stort sett hela mitt liv och sett det mesta! Me!n jag bryr mig inte om hur andra har och skulle någon tycka att det ser för eländigt ut hos mig så är det deras bekymmer inte mitt! Det är mitt hem och andra ska inte tala om hur jag ska städa! Eller inte

Bra skrivet!

Citera
          Christa
          Inlägg 20-11-2010, 11:02
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (hattstugan @ 20-11-2010, 10:42) *
          Avskyr att städa!!

Man borde ju kunna stå upp för sin egen uppfattning men just när det gäller städning och speciellt morsans åsikter har jag svårt att värja mig mot. Har du något tips? Jag trivs när jag har hunnit städa ordentligt men det är ju inte alltid man hinner med det. Jag prioriterar att lägga mycket tid på mat och allt däromkring.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 20-11-2010, 11:11
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag är periodare... men mitt största dilema är att jag har en förmåga att spara på "bra ha saker" Alla skåp och lådor är fyllda med grejer. Förråd, garage och vind ska vi inte tala om wacko.gif När jag behöver en grej händer det ofta att jag inte minns var jag lagt den, så jag blir tvungen att köpa en ny blush.gif

Jag har en förmåga oxå att påbörja en massa olika projekt överallt, ( help.gif = min man) när jag får en idé måste jag prova den... men eftersom man måste jobba på jobbet oxå hinner jag sällan klart på en gång, så det kan ligga framme i veckor innan jag blir klar rolleyes.gif

Jag växte upp i ett pedantiskt hem, min mamma städa hela tiden och jag höll ju på med mina projekt även då... men jag behövde aldrig städa, för så fort jag vände ryggen till så var det borta, när jag flytta hemifrån blev det katastrof... grejerna "flög" inte tillbaka till sin plats confused.gif

Grejer kan få ligga huller om buller men rent ska det vara, så städa "underytan" gör jag happy.gif

Just denna helg har jag planerat att rensa och röja i mina gömmor... det är ju advent nästa helg. Alla skåp och lådor ska städas och rensas... är det ordning där, blir det ordning på ytan automatiskt flirting.gif

Nä... nu har jag inte tid att sitta här längre, dax att röja biggrin.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-11-2010, 11:12
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (titti49zon6 @ 20-11-2010, 10:28) *
          Naturligtvis så städar man ju toalett och kök, lättare städning varje dag och mer ordentlig 1 ggr / vecka.

Nej, det gör naturligtvis inte! biggrin.gif

Jag städar INTE toalett och kök varje dag! Är glad om jag får undan disken varje dag för jag gillar inte att komma in i köket som är överbelamrat.

Jag slits mellan min perfektionism och lathet hela tiden.
          Jag önskar jag hade ett perfekt hem, då skulle perfektionisten i mig må bra.
          Men det finns så mycket annat jag hellre gör än städar (som att sitta här vid Odla biggrin.gif) så därför blir det nog mest när dammråttorna själva går över golvet. biggrin.gif

OK, det är ju inte trevligt med ett smutsigt hem för någon men det viktigaste är att folk, kök och toaletter är rena när det kommer hem någon. Sedan att det ligger travar med papper - dem kan man flytta undan...

JAG AVSKYR ATT STÄDA och har alltid gjort det men jag trivs när det är städat.

Jag tror att min lilla devis på botten av mina inlägg säger rätt mycket! smile.gif

Suck, nu ska jag väl ta och sätta på mig lite kläder och åka och städa dagis... Vår vecka att göra det.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-11-2010, 11:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Och här är en ekorre till!!!
          Huset är fullt med bra att ha-saker och det har om och om visat sig att det var faktiskt bra att jag sparade på den där pappersrullen eller sladdstumpen. biggrin.gif
          Och projekt har jag också överallt - i huvudet, i huset och ute på tomten - en del är t o m avklarade! Merparten finns nog dock mest i huvudet medan andra sitter på papper och en del här och där i olika faser...

Sorry, det blev lite OT!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 11:23
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Städa är urtråkigt! På den tiden jag jobbade i hemtjänsten var det det enda vi gjorde hemma hos folk.

Jag röjer undan det värsta så att folk inte behöver stå när dom hälsar på hos mig. Viktigast att det är rent i kök och toalett. Hinner jag så försöker jag skrämma iväg dammråttorna så gästerna inte behöver ha stövlar på sig. Fönster tvättas för sällan kan jag erkänna. Gardiner byter jag inte till jul ens. Det har hänt att jag slänger in den värsta bråten i klädkammaren eller i sovrummet o låser dörren om det är ett hastigt påkommet besök på G. Stryker gör jag mycket sällan numera, kanske för att jag jag växte upp på den tiden då allt och då menar jag allt skulle strykas.

Jag bryr mig inte ett skvatt om andra har det ostädat och rörigt bara toaletten är ren. Inte går då jag husesyn hos folk och inspekterar hur städat det är. Däremot reagerar jag på pedantiskt välstädade hem där man knappt vågar röra sig och det ser ut som en utställning där det inte syns att folk lever och bor och man undrar om dom har något liv. Har andra problem med min städning så är det deras bekymmer precis som hattstugan sa.

Det fanns en tid då jag städade ordentligt varje vecka men det gör jag inte numera utan det blir när jag känner för det. Ibland tar jag ett rum i taget och gör en riktigt ordentlig städning/röjning. Det ska ju synas att man städat fnisss...

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 20-11-2010, 11:23
          Länk hit: #14

Medlem

Peztis, din lilla devis finns på en liten tavla i min hall. En fingervisning till mina gäster whist.gif

Bra ha grejor har jag också överallt, men jag vet vart jag har stuvat undan nästan allt.

Redigerat av titti49zon6: 20-11-2010, 11:26

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 11:30
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Christa @ 20-11-2010, 11:02) *
          Man borde ju kunna stå upp för sin egen uppfattning men just när det gäller städning och speciellt morsans åsikter har jag svårt att värja mig mot. Har du något tips? Jag trivs när jag har hunnit städa ordentligt men det är ju inte alltid man hinner med det. Jag prioriterar att lägga mycket tid på mat och allt däromkring.

Jösses har du inte klippt navelsträngen till morsan än unsure.gif Jag skulle fråga henne om det var jag eller hon som bor här om det var min morsa? Visst är det kul när det är nystädat men hinner man inte, orkar inte eller inte har lust så är det ju bara så. Det är ju ditt liv inte din morsas.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-11-2010, 11:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Dom flesta besöken kommer ju om sommaren. Därför är en välskött trädgård viktigare än en storstädning inomhus. Jag är en sån där som småstädar mest varje dag inne. Så skall det komma besökare så oroar jag mig inte för hur dt ser ut inomhus. Men som sagt, på sommaren är det gräsklipparen och inte dammsugaren som i första hand kommer fram.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 11:35
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Peztis @ 20-11-2010, 11:12) *
          Nej, det gör naturligtvis inte! biggrin.gif

Jag städar INTE toalett och kök varje dag! Är glad om jag får undan disken varje dag för jag gillar inte att komma in i köket som är överbelamrat.

Jag slits mellan min perfektionism och lathet hela tiden.
          Jag önskar jag hade ett perfekt hem, då skulle perfektionisten i mig må bra.
          Men det finns så mycket annat jag hellre gör än städar (som att sitta här vid Odla biggrin.gif ) så därför blir det nog mest när dammråttorna själva går över golvet. biggrin.gif

OK, det är ju inte trevligt med ett smutsigt hem för någon men det viktigaste är att folk, kök och toaletter är rena när det kommer hem någon. Sedan att det ligger travar med papper - dem kan man flytta undan...

JAG AVSKYR ATT STÄDA och har alltid gjort det men jag trivs när det är städat.

Jag tror att min lilla devis på botten av mina inlägg säger rätt mycket! smile.gif

Suck, nu ska jag väl ta och sätta på mig lite kläder och åka och städa dagis... Vår vecka att göra det.

*nickar igenkännande* giggle.gif

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 20-11-2010, 11:40
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag städar varje dag dels för att jag har hundar som drar in skit och dels för att jag inte klarar av att det är vare sig rörigt eller skitigt inne, jag måste ha ordning och var sak på sin plats annars blir det kaos i skallen på mig.

tycker det ibland faktiskt kan vara äckligt hemma hos andra, speciellt om de har djur som hårar, att skylla dammråttor på att det bara är trivsamt är en dålig ursäkt tycker jag.
          om man kan städa vill säga - är man sjuk och orörlig är det en annan sak.

så jag gör inget speciellt hemma när det kommer folk, det är alltid rent här.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-11-2010, 11:48
          Länk hit: #19

Medlem

Vem tyckte att dammråttor är trivsamt?

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-11-2010, 12:00
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag städar ordentligt en gång i veckan och lite extra i kök och våtutrymmen när det behövs. Jag plockar undan efterhand. Om någon inte vill komma hit på de premisserna, så får de avstå. Jag själv accepterar betydligt mer ostädat hos andra, så länge toaletten inte är helt snuskig.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 02:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon