CITAT (netha @ 27-11-2010, 21:04)

Igår fick jag höra att en av mina grannar åkt fast för rattfylla ... känns sååå bra!
Tack gode gud att han inte hann köra ihjäl någon!
Hur fasen kan man sätta sig och köra bil när man druckit alkohol!?
Hoppas nu att han får behandling för sin alkoholism ... för inte sätter man sig och kör bil i fyllan om man inte är alkoholist!?
Skulle tro att du har rätt. Jag kände en gång en kille som kört rattfull ett antal gånger. När han var nykter så tyckte han det var självklart att man inte skulle köra bil onykter men om han började dricka så försvann logiken i takt med att promillehalten steg.
Han höll sig nykter i långa perioder men så ringde han en gång och jag hörde att han var onykter. Jag frågade om han druckit. Bara folköl sa han. Hur många? 20 st... Kan du inte ringa din bror så han ser till att du inte tar bilen. Jag har redan ringt min dotter och hennes man är på väg hit sa han.
Självinsikten var alltså så stor att han ringde efter en person som kunde hindra honom från att ta bilen.
Frågan är då var man skall börja när det gäller att förhindra rattonykterhet. Jag har hört att ungdomar idag har en liberalare syn på saken än vi hade när jag växte upp. Det kanske skall börja informeras redan på högstadiet så att det sitter i ryggmärgen att man inte tar bilen med alkohol i kroppen.
För dom som har problem så är ju alkolås bra men en del menar att man måste blåsa i dom även under körning och att det kan vara farligt. Vet inte om det stämmer.
Det har ju blivit vanligt med drogpåverkade bilförare vilket kan vara lika illa.