|
Att såga av den gren man sitter på... |
|
|
Gunilla T
|
07-12-2010, 15:52
|
Gäster

|
...ingen kan väl vara så dum? Inte ens ett virus tar död på alla offer... Den intelligentaste varelsen på jorden håller däremot på med just det....Modern fiskeindustri sopar rent i fiskevattnen och rovdriften har inga gränser. Rovfisket och försurningen av våra hav har allvarligt skadat ekosystemen och deras förmåga att fortsätta producera föda för en alltmer växande befolkning i världen. http://www.dn.se/nyheter/sverige/snart-ar-...tjade-1.1223313
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
07-12-2010, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gunilla T @ 07-12-2010, 15:52)  ...ingen kan väl vara så dum? Inte ens ett virus tar död på alla offer... Den intelligentaste varelsen på jorden håller däremot på med just det....Modern fiskeindustri sopar rent i fiskevattnen och rovdriften har inga gränser. Rovfisket och försurningen av våra hav har allvarligt skadat ekosystemen och deras förmåga att fortsätta producera föda för en alltmer växande befolkning i världen. http://www.dn.se/nyheter/sverige/snart-ar-...tjade-1.1223313Gunilla skummade bara igenom artikeln, tror att just fiskens försvinnande har många orsaker, i många sjöar så bedrivs det istortsätt inget fiske men fisken minskar stort, jag tror att miljögifter som vi inte vet om idag är en stor orsak till att fisken minskar, och vi ser nog samma sak på land och i luften, dvs många djur är på kraftig tillbaka gång.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-12-2010, 16:07
|
Gäster

|
CITAT (andersen @ 07-12-2010, 15:59)  Gunilla skummade bara igenom artikeln, tror att just fiskens försvinnande har många orsaker, i många sjöar så bedrivs det istortsätt inget fiske men fisken minskar stort, jag tror att miljögifter som vi inte vet om idag är en stor orsak till att fisken minskar, och vi ser nog samma sak på land och i luften, dvs många djur är på kraftig tillbaka gång. Javisst är det så och vi vet att våra sjöar och hav är fulla med miljögifter och tungmetaller. Tungmetallerna ligger i bottensedimentet men kan vara känsliga för försurningen och därmed bli tillgängliga i näringskedjan där vi människor är toppkonsumenter tillsammans med stora rovdjur och rovfåglar. Koldioxid orsakar försurning... Vi vet allt detdär men ändå tillförs en ytterligare belastning i form av rovfiske....
|
|
|
|
|
07-12-2010, 16:41
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Människan är väl den enda art som inte behövs på vår jord.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (malcolm @ 07-12-2010, 16:41)  Människan är väl den enda art som inte behövs på vår jord. Nja Det finns en massa djur som skulle vara tråkigt om de dog ut men egentligen inte skulle påverka ekosystemet något större tex valar. Givetvis menar jag inte att man inte ska sluta bry sig om dem men rent krasst så är det så.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 17:47
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (theseraphim @ 07-12-2010, 17:21)  Nja Det finns en massa djur som skulle vara tråkigt om de dog ut men egentligen inte skulle påverka ekosystemet något större tex valar. Givetvis menar jag inte att man inte ska sluta bry sig om dem men rent krasst så är det så. Nu spånar jag bara, men finns inte risk att haven drunknar i plankton om inte valar fanns? De äter ju enorma mängder varje dygn. Vill ännu en gång poängtera att detta bara är en tanke i mitt huvud, dumförklara mig gärna om tanken var dum.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 18:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Anma @ 07-12-2010, 17:47)  Nu spånar jag bara, men finns inte risk att haven drunknar i plankton om inte valar fanns? De äter ju enorma mängder varje dygn. Vill ännu en gång poängtera att detta bara är en tanke i mitt huvud, dumförklara mig gärna om tanken var dum.  Fast det är ett kretslopp, som med sardiner, sardiner fanns det gott om ,men så fick människor för sig att plocka bort träck ifrån små fågel öar, då rann inte träcket ner i vattnet som gödning för plankton = ingen mat till sardinerna, sardinerna minskade detsamma med fåglarna och människorna blev utan fågelträck som används som gödning.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-12-2010, 18:10
|
Gäster

|
CITAT (theseraphim @ 07-12-2010, 17:21)  Nja Det finns en massa djur som skulle vara tråkigt om de dog ut men egentligen inte skulle påverka ekosystemet något större tex valar. Givetvis menar jag inte att man inte ska sluta bry sig om dem men rent krasst så är det så. Njaa...om inte valarna fanns skulle arter som idag utgör valarnas huvudsakliga föda öka, kanske på bekostnad av andra arter så alla har en funktion i ekosystemen. Vi har ju inte tillräcklig kunskap idag om alla processer som sker men här har man hittat en viktig funktion; http://www.forskning.se/pressmeddelanden/p...1380003749.htmlCITAT (Anma @ 07-12-2010, 17:47)  Nu spånar jag bara, men finns inte risk att haven drunknar i plankton om inte valar fanns? De äter ju enorma mängder varje dygn. Vill ännu en gång poängtera att detta bara är en tanke i mitt huvud, dumförklara mig gärna om tanken var dum.  Kloka tankar
|
|
|
|
Olle A
|
07-12-2010, 18:17
|
Gäster

|
CITAT (malcolm @ 07-12-2010, 16:41)  Människan är väl den enda art som inte behövs på vår jord. En vanlig kommentar i sådana här diskussioner, men hur går det för alla arter som är beroende av öppna ängar och hagar om dessa miljöer inte längre hävdas? Olle
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-12-2010, 18:59
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
07-12-2010, 20:17
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Visst är det sorgligt att det just nu sker ett överfiske. Fiskar har en snabb reproduktion. Minskar fisket så kan beståndet öka snabbt vilket skett med torsken i Östersjön.
pH i haven har sjunkit men mycket lite än så länge. Det finns en stor risk att pH sjunker ytterligare om vi inte minskar koldioxidutsläppen. Ur svensk synvinkel vore det bra om Alliansen och Socialdemokratin kunde komma överens om en kraftig utbyggnad av kärnkraften. Kärnkraft är den elproduktion som släpper ut minst koldioxid.
Fortsätt dock att äta fisk. Det finns en del fiskarter som är lämpliga att odla i stora delar av världen. Odlad fisk minskar trycket på de vilda fiskarna. En stor del av vårt U-landsbistånd borde gå till utbildning och hjälp till fiskodling.
Att vi skördade guano har naturligtvis inte påverkat planktonförekomsten i havet.
Myten om att alla arter på jorden är viktiga är efterhängsen. Det är fruktansvärt tråkigt om en art dör ut men det har i allmänhet ingen större påverkan. Blåvalen är ett underbart djur men dess minskning har inte påverkat miljön på något sätt. Börjar man fundera lite över vilka arter som är avgörande för mänsklighetens överlevnad så upptäcker man snabbt att det kanske inte är så många. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
07-12-2010, 20:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Det finns så mycket symbios i naturen så vi lär aldrig reda ut hur viktigt det är att balansen i naturen upprättshålls. Trots allt är vi, för att överleva, beroende av att djurarter för vår överlevnad. Pollinering, jordluckring är två exempel t.ex. Alger o plankton är ytterliggare två exewmpel. Och listan kan göras lång. Vi må vara skapelsens krona men utan undersåtar hade vi inte blivit det.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 20:34
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Jan Lindgren @ 07-12-2010, 20:17)  /.../ Myten om att alla arter på jorden är viktiga är efterhängsen. Det är fruktansvärt tråkigt om en art dör ut men det har i allmänhet ingen större påverkan. Blåvalen är ett underbart djur men dess minskning har inte påverkat miljön på något sätt. Börjar man fundera lite över vilka arter som är avgörande för mänsklighetens överlevnad så upptäcker man snabbt att det kanske inte är så många. MVH Jan Lindgren min fetmarkering. Funderar man bara på mänsklighetens överlevnad kanske det är så. Men varför ska människan ha ensamrätt på jorden?
|
|
|
|
|
07-12-2010, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 870
Medlem nr: 25 446

|
CITAT (malcolm @ 07-12-2010, 16:41)  Människan är väl den enda art som inte behövs på vår jord. Det finns ingen art som "behövs". De som finns finns tack vare att det finns plats. Allt handlar om konkurrens och att anpassa sig.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 21:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
CITAT (Anma @ 07-12-2010, 20:34)  min fetmarkering. Funderar man bara på mänsklighetens överlevnad kanske det är så. Men varför ska människan ha ensamrätt på jorden? Hej! Jag är artist, så för mig är människan viktigast. Det innebär också att jag tycker att de flesta arter ska bevaras för att de har ett värde för oss även om det inte handlar om vår överlevnad. Vad jag protesterar mot är påståenden att alla organismer är absolut nödvändiga för att ekosystemen ska fungera. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
07-12-2010, 21:12
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Olle A @ 07-12-2010, 18:17)  En vanlig kommentar i sådana här diskussioner, men hur går det för alla arter som är beroende av öppna ängar och hagar om dessa miljöer inte längre hävdas?
Olle Det där är en intressant fråga. Försvann mänskligheten från Sverige skulle skogen ta över helt på mindre än hundra år. Men så skulle skogsbränder rasa med jämna mellanrum och skapa öppen mark där ängar skulle frodas en tid, till skogen tar över igen. Många örter skulle få svårt att förflytta sig mellan dessa tillfälliga ängar, men så är de kanske inte heller skapta för de svenska klimatet. Här regnar lite för mycket för att gräset skall kunna få övertag över skogen.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Det är väl i den här situationen olika levande livsformer börjar att mutera?
|
|
|
|
|
07-12-2010, 21:49
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Faunan och floran skulle förändras utan människan men någon allmän förskogning tror jag inte på. Betande djur som älg och rådjur skulle snabbt öka och dessa skulle hålla ner träden. Sen kommer rovdjuren ikapp så småningom men det skulle ändå finnas mer växtätare än nu, mycket mer. Är det någon som tror att Afrikas savanner är naturliga biotoper? Långt därifrån, det är alla betande djur som håller landskapet öppet. Man har provat med att hägna in partier så inte djuren kommer åt att beta och på 5-10 år blir det en tät skog där. Desperata hungriga elefanter kan välta omkull stora träd.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 22:16
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-12-2010, 21:49)  Faunan och floran skulle förändras utan människan men någon allmän förskogning tror jag inte på. Betande djur som älg och rådjur skulle snabbt öka och dessa skulle hålla ner träden. Sen kommer rovdjuren ikapp så småningom men det skulle ändå finnas mer växtätare än nu, mycket mer. Är det någon som tror att Afrikas savanner är naturliga biotoper? Långt därifrån, det är alla betande djur som håller landskapet öppet. Man har provat med att hägna in partier så inte djuren kommer åt att beta och på 5-10 år blir det en tät skog där. Desperata hungriga elefanter kan välta omkull stora träd. Jag håller inte med. Hyggen gror snabbt igen med sly, och inga djur kan hålla undan skogen. Det är inte för skojs skull som skogsbolagen går omkring med röjsåg för att det blir så tätt med med sly. Och vad gäller Afrikas savanner så är det väll samma som prärien i USA, det är det torra klimatet som hindrar skogen. Utmed älvarna växer skogen tjock, och det är vid vatten om någonstans som betestrycket borde vara starkt.
|
|
|
|
|
07-12-2010, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Huggorm @ 07-12-2010, 21:12)  Det där är en intressant fråga. Försvann mänskligheten från Sverige skulle skogen ta över helt på mindre än hundra år. Men så skulle skogsbränder rasa med jämna mellanrum och skapa öppen mark där ängar skulle frodas en tid, till skogen tar över igen. Många örter skulle få svårt att förflytta sig mellan dessa tillfälliga ängar, men så är de kanske inte heller skapta för de svenska klimatet. Här regnar lite för mycket för att gräset skall kunna få övertag över skogen. Gran är inte en sk potentiell dominant i södra Sverige, den har inte ens invandrat naturligt till Skåne än. Ser man till vegetationshistorian så var det alm-lind-askskog och ekblandskogar som dominerade i söder och där fanns det gott om betande djur som höll landskapet delvis öppet. Utmed kusterna är ljung en dominant art som kan ta över men större delen av de ljunghedar som finns kvar är kulturpåverkade.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|