CITAT (Monarda @ 20-12-2010, 18:47)

Jag chansar inte med mina firrar och tror att dom mår bättre av vinterförvaring i akvarium.
PB080732.jpg ( 563.79k )
Antal nedladdningar: 33Helt enig att fiskarna säkerligen mår bäst under vintern i ett akvarium.
Vad dom däremot inte mår så bra av är jakten på dem när de ska fångas in från dammen. I mitt fall rör det sig om ca 6000 l vatten i en bitvis djup damm, där det finns gott om gömställen. Jag lovar att man fångar inte upp dessa fiskar med mindre än att man tömmer dammen nästan helt på vatten!
SIst jag fångade in alla fiskarna (trodde jag) var för ca 10 år sedan, då hade jag inte så många, mest Koi och några enstaka guldfiskar.
Trots en intensiv jakt på alla fiskar så blev flera fiskar kvar under vintern, och eftersom jag trodde att alla var uppe fanns det ingen anledning att hålla någon vak öppen. Det var inte kul när våren kom och isen smalt, det var många halvvuxna yngel som hade dött under den (milda) vintern.
Så, trots oro för isläge och fastfrysa fiskar så får mina 15 talet Koi (den största ca 30 cm) och 20 talet guldfiskar gå kvar i dammen, och jag får kämpa med att hålla en vak öppen!