Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Undrar om mina fiskar lever, Under isen
          ogräset
          Inlägg 19-12-2010, 16:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 345
          Medlem nr: 4 207

Hejsan!

Undrar om mina fiskar lever, det är första gången de är ute hela vintern. Har en luft pump och en frigolit skiva med ett rör i. Hålet är inte stor men det skall räcka säger de som vet.
          Det är bara att hoppas.

God jul hälsning Birgitta confused.gif

4.jpg

--------------------
          Kika gärna in på min blogg Underbarahem!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Gunilla T
          Inlägg 19-12-2010, 16:37
          Länk hit: #2

Gäster

Det fungerar bara luftpumpen håller igång.

Fina koi!

Citera
          anki/ronninge
          Inlägg 20-12-2010, 05:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 26 195

jag håller tummarna för att våra fiskar lever , vilket kan vara direkt motsatsen. Upptänkte att pump och luft pump slutat gå!!!! ut och knacka upp vaken, ta upp luftpumpen, kolla så den inte var trasig, den funkade, ner med allt igen och nu får vi hoppas de lever!!! suck....!
          CITAT (ogräset @ 19-12-2010, 16:21) *
          Hejsan!

Undrar om mina fiskar lever, det är första gången de är ute hela vintern. Har en luft pump och en frigolit skiva med ett rör i. Hålet är inte stor men det skall räcka säger de som vet.
          Det är bara att hoppas.

God jul hälsning Birgitta confused.gif

4.jpg

Citera
          Monaxe
          Inlägg 20-12-2010, 08:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Jag har samma bekymmer, har en syrepump som går och försöker hålla en vak öppen hela tiden. Alla fiskarna klarade sig förra vintern som ju också var sträng, men denna vintern började så tidigt...

Mitt största bekymmer just nu är att dammen ska bottenfrysa, har en djuphåla på ca 1m men ganska grunt på många andra ställen, om nån av fiskarna inte stått i djuphålan så finns risken för att de fastar...

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          anki/ronninge
          Inlägg 20-12-2010, 08:16
          Länk hit: #5

Medlem

jag har precis amma förutsättningar som du med djupet, men tror absolut att fiskarna har det inbyggt i sig att hitta det djupaste stället för att "sova" på.. botten frysa? ja det finns ju alltid en risk , men jag har kollat nu. Har ju varit ganska så kallt n längre tid , men inget botten fruset än.... wink.gif
          CITAT (Monaxe @ 20-12-2010, 08:05) *
          Jag har samma bekymmer, har en syrepump som går och försöker hålla en vak öppen hela tiden. Alla fiskarna klarade sig förra vintern som ju också var sträng, men denna vintern började så tidigt...

Mitt största bekymmer just nu är att dammen ska bottenfrysa, har en djuphåla på ca 1m men ganska grunt på många andra ställen, om nån av fiskarna inte stått i djuphålan så finns risken för att de fastar...

Citera
          Monaxe
          Inlägg 20-12-2010, 11:20
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (anki/ronninge @ 20-12-2010, 08:16) *
          jag har precis amma förutsättningar som du med djupet, men tror absolut att fiskarna har det inbyggt i sig att hitta det djupaste stället för att "sova" på.. botten frysa? ja det finns ju alltid en risk , men jag har kollat nu. Har ju varit ganska så kallt n längre tid , men inget botten fruset än.... wink.gif

Trodde också att fiskarna automatiskt uppsöker det djupaste stället, men efter vintern som gick var det många vänner som hittade sina fiskar fast i isen!
          Trots rejäla djuphålor, men alltså med grunda partier som gjorde att fiskarna inte kunde ta sig över till djuphålen...jaja, det är bara att vänta på våren och se!!!

--------------------

Citera
          anki/ronninge
          Inlägg 20-12-2010, 12:08
          Länk hit: #7

Medlem

oj, aha! Hoppas inte...vi får vänta tills våren då och se....*S
          CITAT (Monaxe @ 20-12-2010, 11:20) *
          Trodde också att fiskarna automatiskt uppsöker det djupaste stället, men efter vintern som gick var det många vänner som hittade sina fiskar fast i isen!
          Trots rejäla djuphålor, men alltså med grunda partier som gjorde att fiskarna inte kunde ta sig över till djuphålen...jaja, det är bara att vänta på våren och se!!!

Citera
          Monarda
          Inlägg 20-12-2010, 18:47
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag chansar inte med mina firrar och tror att dom mår bättre av vinterförvaring i akvarium.

Bifogad fil  PB080732.jpg ( 563.79k ) Antal nedladdningar: 33

Citera
          varghem
          Inlägg 20-12-2010, 20:27
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

CITAT (Monarda @ 20-12-2010, 18:47) *
          Jag chansar inte med mina firrar och tror att dom mår bättre av vinterförvaring i akvarium.

Oj vilka söta knubbisar... wub.gif

Citera
          Monaxe
          Inlägg 20-12-2010, 21:00
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Monarda @ 20-12-2010, 18:47) *

Helt enig att fiskarna säkerligen mår bäst under vintern i ett akvarium.
          Vad dom däremot inte mår så bra av är jakten på dem när de ska fångas in från dammen. I mitt fall rör det sig om ca 6000 l vatten i en bitvis djup damm, där det finns gott om gömställen. Jag lovar att man fångar inte upp dessa fiskar med mindre än att man tömmer dammen nästan helt på vatten!

SIst jag fångade in alla fiskarna (trodde jag) var för ca 10 år sedan, då hade jag inte så många, mest Koi och några enstaka guldfiskar.
          Trots en intensiv jakt på alla fiskar så blev flera fiskar kvar under vintern, och eftersom jag trodde att alla var uppe fanns det ingen anledning att hålla någon vak öppen. Det var inte kul när våren kom och isen smalt, det var många halvvuxna yngel som hade dött under den (milda) vintern.

Så, trots oro för isläge och fastfrysa fiskar så får mina 15 talet Koi (den största ca 30 cm) och 20 talet guldfiskar gå kvar i dammen, och jag får kämpa med att hålla en vak öppen!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon