Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur gammalt måste något vara för att vara antikt?
          Tobb
          Inlägg 27-12-2010, 13:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

Systersonen satt bredvid mig och spelade när jag kollade på bilar, och han frågade om den var antik. Jag tyckte inte det, men kom även på att jag inte direkt hade någon definition på ordet, jag tänkte mest på antiken men om det korrelerar med antikt??

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 27-12-2010, 13:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

100 år gammalt brukar man sätta som gräns för antikt...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 27-12-2010, 14:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Då är min mamma antik om sju år. giggle.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-12-2010, 14:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det finns ju något som kallas för veteranbilar, som renderar biligare försäkringar bl.a och där är väl gränsen 30 år.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Noak
          Inlägg 27-12-2010, 14:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

CITAT (malcolm @ 27-12-2010, 14:00) *
          Då är min mamma antik om sju år. giggle.gif

Min mamma med...
          Fast mina ungar brukar säga att jag är antik...

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          theseraphim
          Inlägg 27-12-2010, 15:15
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

precis, bilar är inte antika de blir veteraner efter trettio års tjänst....tur att de som ligger i det militära inte behöver ha lika lång tjänstgöring:-)

Annars så tror jag att just antik inte innebär att en sak måste tex vara 100 år gammal utan det beror på vad som ska klassas som antik tex så är ju datorer från 80 talet antikviteter för en samlare, telefoner från 50 talet är ju antikviteter för den som samlar på sådant osv osv. Själv räknas jag som en antikvitet på jobbet då jag jobbat där i tio år nu.

Citera
          Peztis
          Inlägg 27-12-2010, 15:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Ursprungligen så handlade det som saker som verkligen var från Antiken.

"I början av 1900-talet börjar antikviteter även att användas för att beteckna föremål som inte är från antiken..."

"På 1960-talet får antikvitetssamlandet sitt genombrott i bredare kretsar genom veckotidningar och tidningsreportage, och den tidigare gränsen börjar brytas upp - intesset även för yngre föremål - särskilt sent 1800- och tidigt 1900-tal ökar. Många handlare och samlare valde då att använda gränsen hundra år för att kunna skilja mellan "riktiga" antikviteter och föremål av yngre ursprung. Föremål med minst 50 års ålder började samtidigt definieras som semi-antika.

När framåt sekelskiftet 2000 intresset för föremål från 50-, 60- och 70-talen ökade, samtidigt som intresset för äldre föremål minskade blev också intresset av att upprätthålla gränsen 100 år mindre. Många handlare och samlare håller dock fast vid gränsen 100 år som gränsen för när ett föremål bör kunna betraktas som antikvitet. 100 år (i vissa fall 50) fungerar också fortfarande som gräns inom lagstiftningen, när det gäller exporttillstånd för vissa typer av kulturhistoriskt intressanta föremål."

Källa: Wikipedia

Redigerat av Peztis: 27-12-2010, 15:22

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-12-2010, 15:45
          Länk hit: #8

Gäster

Finns det något värde i gamla skivor? Jag har en ansenlig mängd både EP och LP skivor nerpackade i kartonger...finns en hel del go´bitar original..

Citera
          Bengalow
          Inlägg 27-12-2010, 15:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nja, man skall nog skilja mellan "antikt" och "antikvitet". Antikt är MYCKET gammalt. Antikvitet är oftast det som är >100 år, alltså relativt modernt sett mot en antik sak.
          Är en aktikhandlare det samma som antikvitetshandlare?

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 27-12-2010, 16:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Gunilla T @ 27-12-2010, 15:45) *
          Finns det något värde i gamla skivor? Jag har en ansenlig mängd både EP och LP skivor nerpackade i kartonger...finns en hel del go´bitar original..

Ja hugaligen! Det finns samlare som betalar "en mindre förmögenhet" för precis rätt skiva! Sätt ut dom till försäljning på t.ex. Tradera eller Budera så får du se vilket intresse som finns för dina skivor.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-12-2010, 16:37
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Eva-Helene @ 27-12-2010, 16:18) *
          Ja hugaligen! Det finns samlare som betalar "en mindre förmögenhet" för precis rätt skiva! Sätt ut dom till försäljning på t.ex. Tradera eller Budera så får du se vilket intresse som finns för dina skivor.

Oj då! Är nog inte så intresserad av att sälja men jag råkade faktiskt titta på en kartong med gamla EP skivor härom veckan och då slog det mig att de kanske har ett litet värde. Hittade bl.a. Elvis skivan från hans första film "Love me tender" och massor med andra Elvis skivor. Beatles och Paul Ankas "Diana" allt i originalförpackningar...

Vad är "rätta skiva" ?....svårt att svara på kanske....det är väl bara samlaren som vet.

Citera
          Anma
          Inlägg 27-12-2010, 16:40
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gunilla T @ 27-12-2010, 16:37) *
          Oj då! Är nog inte så intresserad av att sälja men jag råkade faktiskt titta på en kartong med gamla EP skivor härom veckan och då slog det mig att de kanske har ett litet värde. Hittade bl.a. Elvis skivan från hans första film "Love me tender" och massor med andra Elvis skivor. Beatles och Paul Ankas "Diana" allt i originalförpackningar...

Vad är "rätta skiva" ?....svårt att svara på kanske....det är väl bara samlaren som vet.

Gå in på tradera och sök på just dina skivor, även avslutade auktioner. Om de sålts nyligen ser du vad de gått för.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2010, 16:52
          Länk hit: #13

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det finns helt klart intresse för gamla skivor. Jag har just vikarierat två veckor i en kompis hifi-butik, och jag sålde flera skivspelare under den tiden. Andra var även inne och beställde nya nålar och drivremmar till sina gamla spelare. Men det finns ju enorma mängder skivor ute i stugorna, så det är nog som sagt bara vissa av dom som verkligen är värda pengar.

När jag var liten grabb hittade vi lådvis med LP-skivor i en container för grovsopor som ställts fram i ett bostadsområde. Vi lekte krig med dessa och kastade på varandra, de for som frisbees genom luften och var fullständigt livsfarliga. Om dom inte går att sälja menar jag, så finns det ju andra användningsområden för dom biggrin.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-12-2010, 17:08
          Länk hit: #14

Gäster

Punk från 70-80-talet säljer för ganska bra pengar. smile.gif Fast mina favoriter har jag sparat.

Citera
          malcolm
          Inlägg 27-12-2010, 18:54
          Länk hit: #15

Medlem

För att en gammal vinylskiva skall vara värt något bör den i princip vara ospelad, har sett riktiga klassiker på loppis för bara ett par tior och stenkakor har jag sett för någon femma/st.

Citera
          Anma
          Inlägg 27-12-2010, 18:58
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (malcolm @ 27-12-2010, 18:54) *
          För att en gammal vinylskiva skall vara värt något bör den i princip vara ospelad, har sett riktiga klassiker på loppis för bara ett par tior och stenkakor har jag sett för någon femma/st.

Nja, det beror helt på vad det är för skiva. Jag har sett slitna skivor gå för en tusenlapp och så. Minns nu inte vilken grupp det var i för sig, men ändå.

Citera
          malcolm
          Inlägg 27-12-2010, 19:10
          Länk hit: #17

Medlem

Jag köpte i alla fall en ny skivspelare för några år sedan för att kunna spela mina gamla skivor, de skall inte säljas någonstans. tummenupp.gif

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-12-2010, 19:41
          Länk hit: #18

Gäster

Tack för Tradera tipset!

Elvis EP;n som jag nämnde såldes idag för 310 kr !!!!!!!...nej, skall nog inte sälja något men det är kul att titta iaf, har en stor skivsamling.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 27-12-2010, 21:05
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Bokmärkerna som jag hade som barn och även "filmstjärnorna" säljs för stora belopp även om är lika gamla som det som låg i gamla kungagravar.

Det finns massor av ex på saker som har några får årtionden på nacken och som säljs för betydande summor

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2010, 21:46
          Länk hit: #20

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (ingrid fuxwall @ 27-12-2010, 21:05) *
          Bokmärkerna som jag hade som barn och även "filmstjärnorna" säljs för stora belopp även om är lika gamla som det som låg i gamla kungagravar.

Det finns massor av ex på saker som har några får årtionden på nacken och som säljs för betydande summor

Det gäller bara att lista ut vad dom kommer bli värdefullt i framtiden och lägga undan det

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 13:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon