Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bananplanta. Musa Ensete, Skötselråd/tips
          M-Nilsson
          Inlägg 15-02-2011, 15:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 39 150

När jag var på Teneriffa i vintras köpte jag hem lite frön för att prova så, nämligen Musa Ensete. Satte ett frö för dryga 5-6 veckor sedan och nu har här börjat hända saker, jag blev faktiskt förvånad att jag lyckades och att den växer så snabbt, just nu dryga 4-5 cm!

Har försökt googla men hittar inte så mycket fakta och tips om just denna sort. Men som jag förstått så är detta ingen bananplanta som tål vår svenska vinter särskilt bra utan istället bör vara inomhus men ute på sommaren.

Hur viktigt är det med vattningen, lagom fuktigt eller mycket? Då krukan från början var så liten så bytta jag häromdagen till en större kruka och blandade ut matjord-sand 50/50.

Tacksam för alla tips/råd, vill ju att den ska fortsätta så här! cool.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  ensete.jpg ( 133.34k ) Antal nedladdningar: 39

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-02-2011, 15:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Ensete ventricosum,, ja dom växer snabbt och vill ha mycket näring (stora plantor 1-2gånger per vecka). gillar inte torka, men låt torka upp lite innan dom ges vatten igen.

den mår bra av att komma ut på våren-försommaren efter att frostrisken är förbi, små plantor får du avhärda mot solen och blåsten. större behöver ingen avhärdning . även om dom skulle bli fula så återhämtar dom sig snabbt. ute trivs dom i sol-halvskugga varmt och skyddat läge. ta in dom innan frosten, även om någon lätt frostnatt inte gör någon större skada förutom att bladtopparna fryser, små plantor bör dock inte utsättas för frost. inne kan du övervintra den på olika sätt antingen svalt och torrt ca +10c. eller som en krukväxt och under extraljus (extraljus är bra så den bildar bra blad). står den inne varmt och ljust kommer den växa hela vintern. väldigt viktigt att inte övervattna den på vintern. den ruttnar lätt på vintern. ge den dock vatten så att bladen inte vissnar ner helt. stammen den bildar är en falskstam av omslutande blad. som äldre får den förgrenade jordstammar.

vissnar inte stammen ner på vintern, så kan dom få ganska rejäla bladstammar. den blir lättare med åldern att sköta.

den går inte ha på friland, fel banan.

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 15-02-2011, 15:48
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för det svaret! Bör jag ge den någon form av växtnäring i detta stadiet eller räcker det bara att vattna tror du? Har nämligen sån där Blomstra växtnäring stående...men inte vågat använda det ännu. smile.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-02-2011, 17:46
          Länk hit: #4

Medlem

har du nyss planterat om den så vänta 4veckor innan du ger näring igen. till nästa gång den planteras om så skaffa lucker men näringrikjord.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 15-02-2011, 19:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

OK.

Tackar för svaren, även att inte har bett om dem.

Då kan jag sätta min bananfrön i jorden i dagarna, har tänkt på den, men det finns annat med som man har i tankarna. Min dassiga bananplanta i krukan lever och den har sin enda blad, men stammen känns bra, så den får en nådatid att bevisa vad det ska bli.
          Har en massa frön som jag köpte i Teneriffa och vi ska iväg på resor till påsk. Sedan är det stopp --- har jag sagt -- ska så och skaffa plantor och vara hemma med dem, men maken sticker nog på en golfresa, men vad gör det.
          Mina plantor går i första hand på våren, har ju tid att resa hela vintern så det borde räcka. Men har best. idag en rehab.resa till Turkiet gm kiropr. till september.
          Har tänkt och googla om mina fröer för att få råd, för vissa är visst sega att gro och andra kommer fortare. Min gula bouganvillea har redan växt en bit och den röda fr. förra året växer av bara f...sen. Jättekul med fröer från södern. ....Fuchsian .....

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 16-02-2011, 10:46
          Länk hit: #6

Medlem

Då har jag blivit några kunskaper rikare smile.gif Den hade säkert trivts på vår altan då när värmen kommer, vindskyddat och varmt..eller möjligen ute. Tycker den växer flera mm för varje dag wink.gif

Vad menas med "lucker" jord? Finns kanske att köpa i så fall...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2011, 11:36
          Länk hit: #7

Medlem

krukväxtjord med lecakulor, grus, grovsand är lucker. ska du plantera ut den(dina) så ha kvar den i krukan och plantera i marken. då blir det enkelt att ta upp till hösten.

att plantera ut utan krukan kan bli svårt att få upp den, och blir svårare att övervintra. att ha kvar den ute på vintern är inget jag rekommenderar.

Redigerat av flaxss: 16-02-2011, 11:39

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-02-2011, 11:44
          Länk hit: #8

Medlem

Det menas att du blandar rätt så fin och tvättad sand (zooaffärer, vet inget annat, men jag använder det i min fågelbur samt till växterna) med din matjord och lägger lekakulor i botten av planteringskrukan. Det finns också torv för växter som innehåller näring, inte blanda ihop det med den som ska till enbart vissa enstaka växter, blåbär, hortensia ex.

Det finns också blomjord med små lecakulor, om man föredrar det, men ändå får du se till att lägga något i botten, småsten ex för att vattnet inte stannar kvar längst ner i krukan.
          Jag har använt mig av en fuktmätarsticka (Willab Garden har den) när jag ser att krukan ser torr ut så sticker jag in den och då ser jag om det finns fuktig jord eller om allt är torrt, då jag vattnar växten. Toppengrej om man inte är hemma och maken ska vattna, och det vet man hur det kan bli... help.gif

Sen har jag lecakulor i ytterkrukans botten för att minska risken att det blir för mycket vatten. Om växten får en regnskur på sig eller man vattnar för mycket, så är det enkelt att tömma den ytterkrukan från vattnet och lecakulorna eller småsten i botten av en ytterkruka hjälper till att rötterna inte drunknar i stillasående vatten.
          Sen använder jag av flytande näring och till blommor sticker jag i näringspinnar. Har ingen erfarenhet om vad man kan använda till det ärbara, har inte kommit så långt än.

Alla har vi våra olika knep, så läs du på vad andra svarar och gör sen din bedömning av all info. Toppenbra Odlalaiter som delar med sig av sina erfarenheter när som jag, inte har varit med så länge i forumet. ...Fuchsian ......

Redigerat av fuchsian: 16-02-2011, 11:47

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2011, 12:03
          Länk hit: #9

Medlem

fin sand blir nog för kompakt.

själv köper jag krukväxtjord som redan har små leca kulor i (plus sand, grus). för känsliga blandar jag upp extra eller blandar eget.

jag använder heller ej inga ytterkrukor. utan har plast eller lerkrukor på fat.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-02-2011, 12:21
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (flaxss @ 16-02-2011, 12:03) *
          fin sand blir nog för kompakt.

själv köper jag krukväxtjord som redan har små leca kulor i (plus sand, grus). för känsliga blandar jag upp extra eller blandar eget.

jag använder heller ej inga ytterkrukor. utan har plast eller lerkrukor på fat.

Ett litet missförstånd. Sanden som jag köper till fågeln och att blanda med är inte den fina sanden som gojorna ska ha att äta av, utan betydligt grövre som jag lägger i burbotten och i min jord. Förstår du nu vad jag menar? Jag missade det så bra att du nämnde det.

Det är ju en smaksak vad man har under. De flesta stora krukor har ett fat under, men lägger en bädd av lekakulor de som jag misstänker att de behöver det.
          Ytterkrukor är en smaksak och vilka växter det gäller, det går jag efter och gör som jag skrev ovan för att det funkar bäst hos mig.
          Jag nämnde också i mitt inlägg att detta var vad jag gjorde och att det kommer fler alternativ som man kan ta till sig, så mina ord är inte kungsord, snälla du! .... Fuchsian .....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2011, 12:51
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (fuchsian @ 16-02-2011, 12:21) *
          snälla du! .... Fuchsian .....

ta inte i så du spricker flirting.gif ingen har sagt emot dig, enda jag tycker är att för mig är den bur/fågelsanden för fin för mina växter och mina behov. funkar den för dig är ju bara bra och funkar den för andra så är det ju ännu bättre tummenupp.gif

det är valfritt att ha ytterkrukor eller ej, jag har inte det. just för bananplantor gillar dom varma rötter, så har man inte svarta krukor så kan det vara bra att inte ha ytterkruka på bananer då dom som sagt gillar värme. har man dom ute är luftfukten inte så stort problem. en annan orsak varför jag inte har ytterkrukor är också att jag slipper gå och tömma om det nu skulle bli en regnskur.

jo jag har också sådan sand till mina djur, men jag brukar inte använda den att blanda upp jorden med. brukar ta leca, grus, grovsand istället. var en får göra som man själv tycker tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 16-02-2011, 12:58

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-02-2011, 12:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Med grov sand menas detta

globularia.jpg Globularia

Akvarie eller annan djursand blir alldeles för kompakt som jordförbättring

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-02-2011, 13:51
          Länk hit: #13

Medlem

Det har du rätt i, Kerstin,

Så den sanden som jag använder till fågelburen och blommor är av rätt grov sort och den hämtar han periodvis från ett annat ställe om den inte finns hos våran zoo. Men den är tvättad pga att jag vill inte ha skit i buren hos min lille "kille", även om det är mest för att suga upp den skiten han släpper ifrån sig.

Efter att vi gjorde om tomten, har vi sparat ytterligare grövre sand/grus som går till växterna och såg nu att det börjar ta slut, så får han hämta en säck till åt mig till våren.

Man lär sig så länge man lever och jag är inte stel för att byta åsikter utan alldeles för mjuk och tar lärdom av ER alla med tacksamhet. ... smiley_small_hug.gif -- därför har ju saker och ting fungerat sedan när jag tagit till mig råden av alla. Tackar så hemsk mycket! bravo.gif
          ... Fuchsian....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2011, 14:16
          Länk hit: #14

Medlem

lite offtopic - innan skrev du att du använde rätt så fin sand från zoobutiken, nu är den rätt så grov confused.gif
          men det är ju bra att du har hittat en som funkar för dig tummenupp.gif man ska inte vara alltför petig. mormor har alltid använt till sina fåglar sand under 1mm.

annars för en del växter kan det vara bra med lucker jord så det blir bra rottillväxt.

Redigerat av flaxss: 16-02-2011, 14:17

Citera
          M-Nilsson
          Inlägg 16-02-2011, 15:43
          Länk hit: #15

Medlem

Den plastkruka som jag satt i nu är så stor att jag inte tänkt plantera om den(inte på ett bra tag i alla fall), men då är frågan hur man ska göra då jag inte har blandat ut jorden med något "lucker" Men måste man ha typ lecakulor i botten?

Det jag har tillgång till är "singel", alltså småsten (blandat 1-10 mm) och lecakulor. Jag vill ju helst undvika att ha upp plantan igen confused.gif men kanske lägga ett lager leca på ytan? Hittills så växer den i alla fall rolleyes.gif

Redigerat av M-Nilsson: 16-02-2011, 15:47

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2011, 16:13
          Länk hit: #16

Medlem

nej gör inget med den nu, så länge du inte övervattnar så är det ingen fara. och växer den så är det ett tecken att den mår bra, när den fyllt denna kruka med rötter så kan du plantera om den. bananer växer snabbt och kan behöva krukas upp flera gånger under sommaren beroende på hur den fyller ut. till nästa sommar behöver du nog inte plantera om den. och därefter gör du det efter behov (när du ser att rötterna fyller ut krukan mycket och trängs och att tillväxten saktas ner).

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-02-2011, 17:23
          Länk hit: #17

Medlem

Flaxss,

Det du din mormor använde för sand för fåglarnas bur var den som jag själv hadde då jag hade mindre fåglar, undulater, för att de gick till burbotten och knaprade i sig det för deras matsmältning.
          Denna goja behöver också liknande, men den är inblandad med vitt, antagligen något snäckskalsaktigt. Det är den blandningen som denna har.

Du fattade fel och jag skregv inte tillräckligt tydligt om storleken av sand/grus - grejen ----- och jag tar inte alls i så att jag spricker för jag behöver det inte längre ----- Har nu avslutat min hypnoterapi, vilket var smärtsamt, men den har gett mig så mycket och att det tar lite tid att smälta allt.

Min terapeut sa att dom flesta smiter när det blir så jobbigt att man håller på och slå sönder och samman den som gjorde en illa länge sedan under hypnosen. ----- de känslorna som jag fick inte visa då fick nu komma ut likt den lilla flickan som slogs för sitt liv, så betedde jag visst under hypnosen, själv minns man att man var där borta långt tillbaka i tiden, men att man agerar kroppsligt som en väderkvarn, vet man inte förrän efteråt.

Hon känner mig privat så hon visste att jag fegar mig inte ur som de flesta gör när det gör så ont! Så nu vet du vad jag har sysslat med 1½ månad och trots det orkade jag endast en gång i veckan och jag var dubbelt så länge under hypnos än de flesta orkar med, så hon körde hårt på mig och nu ska jag ta det piano och tänka efter ...... Mycket av mitt försvarsbehov har försvunnit och jag har upptäckt det rävspelet som hände med mig och jag bara kunde finna mig i det.
          Nu är jag inte nån offer ..... de får nån annan vara. tummenupp.gif ....oki oki, ska mata hunden, så nog om detta. ...Fuchsian....

Redigerat av fuchsian: 16-02-2011, 17:24

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2011, 17:34
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (fuchsian @ 16-02-2011, 17:23) *
          Flaxss,

Det du din mormor använde för sand för fåglarnas bur var den som jag själv hadde då jag hade mindre fåglar, undulater, för att de gick till burbotten och knaprade i sig det för deras matsmältning.
          Denna goja behöver också liknande, men den är inblandad med vitt, antagligen något snäckskalsaktigt. Det är den blandningen som denna har.

Du fattade fel och jag skregv inte tillräckligt tydligt om storleken av sand/grus - grejen ----- och jag tar inte alls i så att jag spricker för jag behöver det inte längre ----- Har nu avslutat min hypnoterapi, vilket var smärtsamt, men den har gett mig så mycket och att det tar lite tid att smälta allt.

Min terapeut sa att dom flesta smiter när det blir så jobbigt att man håller på och slå sönder och samman den som gjorde en illa länge sedan under hypnosen. ----- de känslorna som jag fick inte visa då fick nu komma ut likt den lilla flickan som slogs för sitt liv, så betedde jag visst under hypnosen, själv minns man att man var där borta långt tillbaka i tiden, men att man agerar kroppsligt som en väderkvarn, vet man inte förrän efteråt.

Hon känner mig privat så hon visste att jag fegar mig inte ur som de flesta gör när det gör så ont! Så nu vet du vad jag har sysslat med 1½ månad och trots det orkade jag endast en gång i veckan och jag var dubbelt så länge under hypnos än de flesta orkar med, så hon körde hårt på mig och nu ska jag ta det piano och tänka efter ...... Mycket av mitt försvarsbehov har försvunnit och jag har upptäckt det rävspelet som hände med mig och jag bara kunde finna mig i det.
          Nu är jag inte nån offer ..... de får nån annan vara. tummenupp.gif ....oki oki, ska mata hunden, så nog om detta. ...Fuchsian....

tråd skaparen frågade om bananplanta inte om din terapeut. och jag ursäktar mitt sidospår om sand.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 16-02-2011, 18:26
          Länk hit: #19

Medlem

Ja Flazss,

Det vet jag och jag gjorde vad jag kunde till denna trådskapare tills du började ifrågasätta mina inlägg. Du får vara hur piss off fortfarande på mig, men jag kommer inte i närheten av dina inlägg i fortsättningen.
          Du förstår inte själv hur du behandlar andra.

Jag gjorde klart för trådskaparen att det var mitt sätt, men det är inga kungsord, utan det kommer säkert fler kunniga som ger råd, så då är det upp till trådskaparen som frågar om en sak att ta ställning till det.

Jag brydde mig inte om att du och andra gav sina råd, men att angripa mig personligen av en småsak, ska du låta bli! Trodde att du fattade läget, men det verkar inte så. Jag ville medla att jag är fortfarande sårbar och håller på att hämta mig, så då behöver jag inte hårklyverier om sandkorn. ..F...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-02-2011, 18:41
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (fuchsian @ 16-02-2011, 18:26) *
          Ja Flazss,

Det vet jag och jag gjorde vad jag kunde till denna trådskapare tills du började ifrågasätta mina inlägg. Du får vara hur piss off fortfarande på mig, men jag kommer inte i närheten av dina inlägg i fortsättningen.
          Du förstår inte själv hur du behandlar andra.

Jag gjorde klart för trådskaparen att det var mitt sätt, men det är inga kungsord, utan det kommer säkert fler kunniga som ger råd, så då är det upp till trådskaparen som frågar om en sak att ta ställning till det.

Jag brydde mig inte om att du och andra gav sina råd, men att angripa mig personligen av en småsak, ska du låta bli! Trodde att du fattade läget, men det verkar inte så. Jag ville medla att jag är fortfarande sårbar och håller på att hämta mig, så då behöver jag inte hårklyverier om sandkorn. ..F...

ursäkta mig men jag har inte ifrågasatt några av dina inlägg här, förens när du själv skrev fin sand och i nästa grovsand. men det är ju bara småsaker blev bara lite konfunderad när man skriver helt olika saker. jag använder själv inte fin sand och då svarade du mig ganska olustigt ''snälla du och likande''.

jag vet inte vad du menar med kungsord jag har inte sagt emot dig, och jag har inte förbjudit dig att inte skriva nåt. ska jag vara ärlig så bryr jag mig mindre. jag är glad att det funkar för dig, och funkar det för någon annan så är det ju ännu bättre.

var jag har inte angripit dig personligen vad jag vet, men trådskaparen frågade fortfarande om bananplanta och inte och terapi. att du tar upp en sådan sak här det är inget jag förstår.

jag ber om ursäkt till trådskaparen, hoppas du har fått svar på dina frågor från oss här på odla (inkluderar fuchsian) jag för min del lämnar denna tråd så jag slipper mer svar från F. (och det finns fler som mår dåligt i livet och som varit utsatta för saker, jag ockås men jag skriver inte om det i varenda tråd). skriver man en egen tråd som handlar om det, ja då är det en helt annan skillnad men knappast i en växttråd för där ser jag inte att sånt hör hemma. om nu trådksparen inte frågat om det.

Redigerat av flaxss: 16-02-2011, 18:59

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 06:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon