|
Hur sår man egentligen kryddväxter?, Tänkte ha en rad goa växter i köket och ett gäng ute! |
|
|
|
23-02-2011, 23:59
|

Medlem
Antal inlägg: 416
Medlem nr: 35 632

|
Hej! Har en enkel fråga, hur sår man egentligen tex oregano i en kruka? Skall man liksom så många frön för att få en liten ''skog'' med oregano som skall fylla ut krukan, eller gror en enda i mitten som tillslut blir en stor planta?  Hoppas ni förstår mig! Lär inte fröså så värst många, mest en kul grej. Tänkte satsa på att köpa kryddväxter på en random matbutik och plantera ut. Kan man då dela upp den köpta plantan i mindre bitar (med rötter och allt) så man på så sätt får fler per köp? Och att dem då växer till sig var för sig? Sticklingar har jag hört skall vara bra med.. hur gör man det? Aja, hoppas på lite sköna svar, vill helt enkelt ha en rad kryddväxter i köket och en pallkrage i trädgården! Timjan, rosmarin, oregano och gräslök är favoriterna!  Mvh Niklas!
Redigerat av PMK: 24-02-2011, 00:14
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-02-2011, 07:15
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
När det gäller oregano funkar det fint att strössla flera frön i en kruka (men inte massor i en kruka), jäkla ogräs säger jag.
När det gäller köpa plantor, köp dem i trädgårdsbutiken på våren INTE i matbutiken. Matbutikens plantor är mer bortskämda och hårdare drivna de är meningen att man ska skörda och sedan slänga de är inte drivna och behandlade för att planteras ut. Köper du kryddväxter på uteavdelningen i trädgårdsbutiken slipper du även avhärda dem innan utplantering. Och ja en del kryddväxter går bra att dela och en del kan sticklingsförökas det beror lite på vad det är
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
25-02-2011, 15:47
|

Medlem

|
Tog mest matbutiken som ett exempel men tack för tipset på uteavdelningen, det ska jag tänka på!  Okej.. hm.. dem bildar alltså tuvor själva då? Har köpt gräslök, dill och timjan nu, och på så anvisningen är det bara dill som skall sås tätt (en cm ifrån varandra), resten skall ha 20 cm. Så rent teoretiskt om alla frön gror till 100% räcker det med ett enda frö per kruka? Så gror den och fyller sen ut krukan med gräslök?
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
25-02-2011, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 848
Medlem nr: 23 137

|
Gräslök från ICA går utmärkt att sätta ut i trädgården det har jag gjort men man behöver bara sätta lite från krukan det blir MASSOR efter ett tag, jag glesade ut och satte som en häck, i somras fick jag gräva upp och dela för det vart för mycket.
Men det finns kanske godare gräslök..... inte vet jag, har aldrig funderat så mycket över det.
--------------------
Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart... // SusieQ zon 4
|
|
|
|
|
25-02-2011, 23:30
|

Medlem

|
Tack för hjälpen men jag trooor jag har hyfsad koll nu iaf!  Sådde gräslök, dill och timjan i krukor idag! (de står under chilins belysning) Frön till oregano och rosmarin och kanske nått mer skall inhandlas imorgon!  Gillar kryddväxter!
Redigerat av PMK: 25-02-2011, 23:31
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
26-02-2011, 13:14
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Tänk på att du ska ha origano och inte kungsmynta, det sistnämnda är vackert men blir lätt ogräs.
Själv har jag aldrig sått rosmarin - är det inte svårt att få den att gro? brukar köpa en planta istället, såg att Lidel har fina plantor nu
|
|
|
|
|
26-02-2011, 23:06
|

Medlem

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-02-2011, 13:14)  Tänk på att du ska ha origano och inte kungsmynta, det sistnämnda är vackert men blir lätt ogräs.
Själv har jag aldrig sått rosmarin - är det inte svårt att få den att gro? brukar köpa en planta istället, såg att Lidel har fina plantor nu Jo som tur va läster jag på förpackningen idag i butiken, skulle ju fan ta 4-5 veckor att gro, och dem va svåra att få att gro över huvud taget! Hoppade över rosmarin, köpte salvia istället, och riktigt grekisk oregano! Hoppas de går vägen nu!
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
27-02-2011, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
4-5v är ganska snabb groningstid när det gäller fleråriga växter (vanligt är annars att man kan få vänta några månader eller t.o.m något år), de som gror snabbare är oftast ettåriga växter.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
28-02-2011, 13:00
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-02-2011, 07:15)  ... jäkla ogräs säger jag...  Och jag kan inte annat än hålla med! Oerhört vacker när den blommar men huuuuuuu vad den sprider sig! Oregano bör man plantera ut i en egen kruka (den kan man sedan gräva ned i rabatten intill det andra men det förhindrar rotrymmare) och så fort blomningen närmar sig sitt slut så ska man klippa av blomstänglarna fort som attan för annars har man oreganon i hela trädgården. Min tomt är dryga 2000 kvm och jag har landet i ena änden av tomten. Har de senaste åren ryckt upp oregano i den helt motsatta änden och jag har då inte planterat den där. antagligen så har jag lagt överblommade kvistar i komposten och sedan brett ut kompost i alla rabatter... ja, ni förstår ju då.
Redigerat av Peztis: 28-02-2011, 13:01
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
01-03-2011, 18:25
|

Medlem

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-02-2011, 09:14)  4-5v är ganska snabb groningstid när det gäller fleråriga växter (vanligt är annars att man kan få vänta några månader eller t.o.m något år), de som gror snabbare är oftast ettåriga växter. Mycket möjligt, sa inget annat heller! ^^ Bara att det är påtok för lång tid för mig, när man istället kan köpa en färdig planta ganska billigt. Har redan börjat bli grönt i krukorna med timjan i tex!
--------------------
Det är kul att odla!
|
|
|
|
|
03-03-2011, 14:12
|
Medlem
Antal inlägg: 147
Medlem nr: 21 024

|
Skörda oreganon när den har slagit ut och häng till tork, det är som mest smak i den då samtidigt hindras den från spridning.
|
|
|
|
|
06-03-2011, 12:31
|
Medlem
Antal inlägg: 45
Medlem nr: 40 961

|
Läste alla era tips, hur ska man göra om man växten är ettårig och man vill t.ex. ta stickling för att kunna odla nästa år igen? Eller tvåårig? Hur ska den sparas över vintern?  H Thilda
--------------------
Festina lente
|
|
|
|
|
06-03-2011, 13:52
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
En ettårig kryddväxt - tex. basilika sår man ny varje år.
Hur man gör med fleråriga kryddväxter inne kan du säkert få bättre svar från andra
|
|
|
|
|
06-03-2011, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 119
Medlem nr: 33 326

|
Jag tänkte också så lite 'ogräs' nämligen grönmynta. Den får stå i kruka på vår balkong, eller också i en bottenlös hink i kryddlandet. Men det där med blomningen: Är jag brutal och ev. fel ute om jag säger att blommorna helst ska bort? De är säkert fina och så, men tar de inte smak från bladen? Det är i alla fall för bladen som jag odlar dem.
Oj, det var inte meningen att låta som Snorkfröken, men jag inser att man kan ha olika motiv till att odla kryddgrönt. ;-)
Redigerat av Trädgårdsmåstaren: 07-03-2011, 19:23
|
|
|
|
|
10-03-2011, 13:25
|
Medlem
Antal inlägg: 65
Medlem nr: 41 034

|
CITAT (Trädgårdsmåstaren @ 06-03-2011, 19:43)  Jag tänkte också så lite 'ogräs' nämligen grönmynta. Den får stå i kruka på vår balkong, eller också i en bottenlös hink i kryddlandet. Men det där med blomningen: Är jag brutal och ev. fel ute om jag säger att blommorna helst ska bort? De är säkert fina och så, men tar de inte smak från bladen? Det är i alla fall för bladen som jag odlar dem.
Oj, det var inte meningen att låta som Snorkfröken, men jag inser att man kan ha olika motiv till att odla kryddgrönt. ;-) låt aldrig ettåriga kryddväxter blomma om du inte vill ha frön att använda, men grönmynta blommar vad jag vet inte alls här sverige!? så det ska inte vara nåt problem, se till att du håller rötterna isolerade från resten av trädgården bara annars har du mynta överallt till hösten  Plocka myntan ganska hårt när de kommit en bit, ju mer du plockar desto fler rotskott skjuter den och blir tät och fin. enklare ört finns inte att ha i en kruka men sätt den gärna i en riktigt stor kruka till slut så får du en stor fin "buske" till sensommaren. vackert och luktar gott!!
|
|
|
|
|
10-03-2011, 13:38
|
Medlem

|
CITAT (Thilda @ 06-03-2011, 12:31)  Läste alla era tips, hur ska man göra om man växten är ettårig och man vill t.ex. ta stickling för att kunna odla nästa år igen? Eller tvåårig? Hur ska den sparas över vintern?  H Thilda ettåriga = ny sådd varje år, låt de INTE gå i blom under sommaren för då är de som regel "slut" efter det, plocka och torka/frys istället hela sommaren. du kan inte ta sticklingar från ettåriga, så nytt istället nästa vår. tvååriga som tex persilja, kan som regel stå kvar i landet ute och fortsätter växa när snön försvunnit, de brukar dock bli lite "träiga" i slutet av andra sommaren och då ska de tas bort för annars går de i blom och sen har du dem okontrollerat överallt år tre. fleråriga som t.ex. mynta, rosmarin tåler dåligt en kall svensk vinter, övervintra dem svalt, ljust med bara lite bevattning i garaget eller källaren t.ex. andra mer tåliga som timjan, oregano, dragon etc är det bara att klippa ner på sen hösten så tittar de käckt upp till våren efter att ha sovit under snön. bor i skåne själv så det kanske skiljer sig åt om du bor längre norrut men de har ju faktiskt varit rejäla vintrar även här på sistone. Good Luck och se till att ANVÄNDA kryddorna att laga mat med, annars kan du skicka dem till mig  ( Kock) CITAT (PMK @ 01-03-2011, 18:25)  Mycket möjligt, sa inget annat heller! ^^ Bara att det är påtok för lång tid för mig, när man istället kan köpa en färdig planta ganska billigt. Har redan börjat bli grönt i krukorna med timjan i tex!  det är faktiskt att rekommendera att köpa just timjan o dyl som planta istället för frö, de är svåra att få hyfs på själv. de blir gärna för glesa och risiga när man sår dem själv
|
|
|
|
|
12-03-2011, 17:59
|
Medlem
Antal inlägg: 45
Medlem nr: 40 961

|
På något vis kan man väl ta frön från ettåriga? Är en sådan person att jag kan köpa första gången men sedan vill jag gärna fortsätta själv  Tack för tipsen! Jo, till matlagning blir de nog, jag rent utav hatar när saker blir oanvända/bortslängda  Bor i sydligaste Finland så varma somrar blir det allt! Om persiljan, tredje året, om man låter den gå i blom, kommer det inte upp likadana plantor, eller är det rent ogräs? Jag visste inte att oregano kunde övervintra ute! Wow
--------------------
Festina lente
|
|
|
|
|
15-03-2011, 13:52
|
Medlem

|
CITAT (Thilda @ 12-03-2011, 17:59)  På något vis kan man väl ta frön från ettåriga? Är en sådan person att jag kan köpa första gången men sedan vill jag gärna fortsätta själv  Tack för tipsen! Jo, till matlagning blir de nog, jag rent utav hatar när saker blir oanvända/bortslängda  Bor i sydligaste Finland så varma somrar blir det allt! Om persiljan, tredje året, om man låter den gå i blom, kommer det inte upp likadana plantor, eller är det rent ogräs? Jag visste inte att oregano kunde övervintra ute! Wow  Om du låter de gå i blom så frösår de sig själva, men problemet blir ju då att det kan dyka upp var som helst i trädgården och jag har fått sämre kvalitet på det som dyker upp då. jag har två rader i mitt kryddland, så varje höst gräver jag bort den som håller på att gå i blom ( den är ganska träig då och inte så god längre ) och sen sår jag ny där nästa vår, på så sätt har jag redan från tidig sommar stor och fin persilja ( den som är på sitt andra år ) och sedan längre fram när den börjar bli lite för grov så har ettåringarna hunnit bli stora och fina, kanonbra system som täcker hela säsongen. sen på hösten klipper jag ner ettåringarna nästan helt (skördetid  ) och rullar in dem som små "ciggarrer" i plastfilm och fryser in dem, så plockar man bara ut en ciggarr åt gången under vintern när man behöver till maten, nästan som färsk i kvaliten och definitivt bättre än att köpa krukor från affären, och kostar inte 25:- varje gång. Har du frågor om andra örter så hojta till, jag har ett kryddland som jag har vårdat i 7 år nu med det flesta vanliga (och ovanliga) örter i. Me like färska örter!!
|
|
|
|
|
15-03-2011, 13:57
|
Medlem

|
CITAT (Thilda @ 12-03-2011, 17:59)  På något vis kan man väl ta frön från ettåriga? Är en sådan person att jag kan köpa första gången men sedan vill jag gärna fortsätta själv  Tack för tipsen! Jo, till matlagning blir de nog, jag rent utav hatar när saker blir oanvända/bortslängda  Bor i sydligaste Finland så varma somrar blir det allt! Om persiljan, tredje året, om man låter den gå i blom, kommer det inte upp likadana plantor, eller är det rent ogräs? Jag visste inte att oregano kunde övervintra ute! Wow  och visst kan du få frön från ettåriga, bara att låta de blomma. problemet blir bara detsamma som med persiljan, fröna kan hamna lite varstans och då kryddörter är riktiga överlevnadsexperter kan det bli svårt att tygla dem  dessutom brukar de ändras i kvalite´ med åren (förvildas), så jag brukar faktiskt köpa frön varje år fastän det bär emot.
|
|
|
|
|
29-03-2011, 15:44
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 41 349

|
Tror detta är tråden för mig! Jag är total nybörjare på detta med örter, men älskar att laga mat så kan gärna tänka mig en liten örtagård på balkongen. Jag hade svårt att hålla fingrarna i styr, så valde att förså inomhus för att planera ut när det blir lite mildare. Laddar upp en fil med resultatet hittills! Hur tycker proffsen det ser ut? Och vad är nästa steg? Mvh, Oscar
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|