Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> exotiska fröer och frukter
          sockerkakan
          Inlägg 28-02-2011, 00:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 16 241

Hej jag har nyss sått en del fröer som jag haft från tidigare och några som jag beställt från nätet. Har också gått och köpt en mängd exotiska frukter och grönsaker som jag ska ta och så kärnor och frön från. Skulle gärna vilja få lite tips om hur jag får dem att gro och skötselråd från er som har lyckats! T.ex. vilka som trivs bäst med undervärme för att gro snabbare och hur mycket jag ska vattna,? Bra saker att veta?

dessa växter har jag sått bland annat:

Jordnöt
          Papaya
          Granatäpple
          Tepinpeppar
          Citrongräs
          Grapefrukt och Citron
          Gyllenbär
          kaffe

Frukterna som jag köpt är

Mangostan
          Guava
          habanero chili
          Grön tomatillo
          Drakfrukt (pitahaya)
          Kiwi
          Kumquat
          Fikon
          Rambutan
          Pepino
          Karambola
          Passionsfrukt och Maracuja
          Dadel
          Hasselnöt

Hasselnöten vet jag att måste statifieras, men hur länge och vilken temperatur?

Skulle vara glad för svar ni som har försökt er på dessa växter förut!=)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-02-2011, 01:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (sockerkakan @ 28-02-2011, 00:31) *
          Skulle gärna vilja få lite tips om hur jag får dem att gro och skötselråd från er som har lyckats!

dessa har jag sått och lyckas med

dessa sår du varmt ca 25-30grader, vill ha varmt åretrunt lägst +15c. och övervintras under extraljus. lucker och näringsrikjord med lågt ph, från vår till höst ges näring 2-4gånger per månad (beroende på hur dom växer). många av dom gror bäst från färska frön/kärnor.

Papaya (känslig som ung, svårt att övervintra)
          kaffe
          Mangostan (måste sås färska, annars låg grobarhet)
          Rambutan
          Karambola

dessa så du under våren-försommaren i normalrumstemperatur, efter avhärdning mot sol, vind. kan dom stå ute under den frostfriaperioden väl ute trivs dom i ett soligt och varmt och skyddat läge (en del av dessa går inte odla inne åretrunt). låt torka upp lite innan du vattnar igen och vill ha näring från vår till juli, ca 2-4gånger per månad. tas in innan frosten (en del tål lite frost som äldre). övervintras svalt men frostfritt (+1c +10c) och ljust (ev extraljus) dom kan övervintras varmare om dom varit ute på hösten och får mycket ljus på vintern. vill ha luckerjord.

Granatäpple (lövfällande på vintern, kan övervintras mörkt, tål några frostnätter på hösten som äldre)
          Grapefrukt och Citron (dessa är hybrider och blir inte alltid sort äkta, vill ha lågt ph och näringsrikjord)
          Guava (tål inte frost)
          Drakfrukt (pitahaya) (tål inte frost)
          Kiwi (äldre plantor kan planteras ut på friland i zon 1-2 i ett skyddat läge)
          Kumquat (tålig citrus som någon lätt frostnatt som äldre på hösten)
          Fikon (lövfällande, kan övervintra mörkt, tål några frostnätter på hösten vill ha kalkrikjord, gror enbart från frukter som blivit pollinerande, ger inte frukt då den kräver stekel)
          Dadel (kan ta lång tid på sig att gro, är väldigt tålig växt).

Citera
          djur7
          Inlägg 28-02-2011, 10:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 12 095

CITAT (sockerkakan @ 28-02-2011, 01:31) *
          Hej jag har nyss sått en del fröer som jag haft från tidigare och några som jag beställt från nätet. Har också gått och köpt en mängd exotiska frukter och grönsaker som jag ska ta och så kärnor och frön från. Skulle gärna vilja få lite tips om hur jag får dem att gro och skötselråd från er som har lyckats! T.ex. vilka som trivs bäst med undervärme för att gro snabbare och hur mycket jag ska vattna,? Bra saker att veta?

dessa växter har jag sått bland annat:

Jordnöt
          Papaya
          Granatäpple
          Tepinpeppar
          Citrongräs
          Grapefrukt och Citron
          Gyllenbär
          kaffe
          Frukterna som jag köpt är

Mangostan
          Guava
          habanero chili
          Grön tomatillo
          Drakfrukt (pitahaya)
          Kiwi
          Kumquat
          Fikon
          Rambutan
          Pepino
          Karambola
          Dadel
          Hasselnöt

Hasselnöten vet jag att måste statifieras, men hur länge och vilken temperatur?

Skulle vara glad för svar ni som har försökt er på dessa växter förut!=)

Hejsan!
          Nu måste jag fråga var får man tag i kaffe frön? är det en vanlig kaffeböna som man sår?

--------------------
          MVH SANDRA
          ODLAR I ZON 2

Citera
          sockerkakan
          Inlägg 01-03-2011, 16:19
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (djur7 @ 28-02-2011, 11:23) *
          Hejsan!
          Nu måste jag fråga var får man tag i kaffe frön? är det en vanlig kaffeböna som man sår?

Beställde mina från impecta fröhandel! smile.gif Går inte med vanliga kaffebönor eftersom de är rostade

Redigerat av sockerkakan: 01-03-2011, 16:20

Citera
          MariaÖrebro
          Inlägg 02-03-2011, 18:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 7 395

Hej!

Vad kul att du också blivit intresserad av att så fruktfrön! Jag höll på hur mycket som helst för omkring 5 år sedan. Efter ett antal flyttar har de dock minskat väsentligt till antalet. Hade som mest ett 50-tal olika sorter. Har därmed odlat det mesta på din lista med blandat resultat. Jag har bara pillat ned frön i små såkrukor och väntat på att det ska gro. Det fungerar! Gärna sådana där odlingslådor med lock och så lite extrabelysning. Jag har sått när som helst på året och det har gått bra. Det är ljuset de vill ha, samt att man inte låter jorden torka ut.

Har en dadelpalm nu som är närmare 1 m hög. Jättefin! I princip alla citrusfrukter är lätta att driva upp. Jag har haft ett 20-tal olika citrusfrukter som har fått komma ut på sommaren men övervintrar inomhus. Dock trivs de inte inne i vår torra och varma luft, utan de flesta har dött för mig. Har 7 st kvar, och apelsinen är den som klarat sig bäst. Jag tror man måste bestämma sig för om man ska ha dem inne hela tiden, eller försöka övervintra dem utomhus. De stora skiftningarna ute-inne tar knäcken på dem!

Tamarind blir jättefina. Bara att stoppa ned i jorden!

Just det, höll på att glömma bort mango! Skär bort fruktköttet och gör rent kärnan. Låt ev torka. Ta en hammare eller liknande och knäck skalet försiktigt, så att fröet syns. Stick ned i jorden med den öppna änden uppåt, så att den kan suga åt sig vatten och börja gro.

Chili av alla typer är hur lätta som helst att odla. Så redan i jan-feb för att de ska hinna få frukt.

Kiwi har jag lyckats med en enda gång, men när jag försökt igen så har det inte gått. Blir en låååång slingerväxt.

Jag har haft både gul och röd pitahaya, och dem höll jag på att bli tokig på! Taggar, taggar och åter taggar! Samtidigt är de väldigt speciella, så gör ett försök!

Prova INTE kiwano, för den får taggar både på bladen och stammen, samt att den är en slingerväxt som skickar ut långa "tentakler" för att greppa tag och klättra. Den blir som ett buskage på nolltid. Har haft en som var över sex meter lång, och det var ingen lek när jag skulle klippa ned den. Dock hade jag den inne... fungerar nog bättre mot en varm husvägg eller i växthus där den får vara lite mer ifred och inte är i vägen.

Alla sorters passionsfrukt brukar vara lätta.

Mangostan och rambutan har jag haft otur med. Papaya fungerar inte alls. Har testat mängder av olika metoder, men de dör när de är 10-15 cm.

Testa att skära av "blasten" och en del av toppen på en ananas och sätt i blomjord. Vattna inte på jorden, utan bara lite grann på fatet. Annars finns en risk att den ruttnar innan den rotat sig. Snabbt får man en växt med långa blad, och vad jag förstått så finns det de här på odla som lyckats få frukt, också. Inte jag, däremot.

Ett tips på var man kan få tag i hur mycket frön som helst till ett billigt pris med snabb leverans: TradeWindFruits.com i USA. Har beställt alla möjliga och omöjliga fröer därifrån. De är verkligen toppen. Rekommenderas varmt! Nu när dollarn är så himla billig lönar det sig ännu mer! Jag köpte på mig massor och testade vad det blev för något!

Var inte rädd för att prova, för det mesta räcker det med att stoppa ned i jorden. Dessutom innehåller ju de flesta frukter flera kärnor, så de som "blivit över" har jag torkat och sparat för att kunna använda igen om man misslyckas.

Lycka till!

Här är en bild på en pitahaya-planta. Man får försöka vara lite kreativ för att den ska ha något att klättra på...
          Bifogad fil  080611_001.jpg ( 652.26k ) Antal nedladdningar: 84

--------------------
          Mvh MariaÖrebro

"No day but today!" Jonathan Larson

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-03-2011, 18:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag har aldrig haft problem med citrus från sådd, märker man att dom mår dåligt när man har dom inne på vintern bör man ge dom extraljus (oftast är det inte värmen som är problem utan att det är mörkt).

ute går inte övervintra citrus (om man nu inte värmer upp rejält och bygger över ett växthus på vintern), så som du skrev får man ju antingen odla dom inne åretrunt (en del arter/sorter mår dock bra av att får komma ut och få lite höstsvalka) eller då ta ut dom efter frostrisken (avhärda först) och sedan ta in innan frost. jag har inte märkt något problem med att sköta dom så. bara man är försiktig på våren med dom och avhärdar ordenligt.

Citera
          sockerkakan
          Inlägg 03-03-2011, 16:36
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (flaxss @ 02-03-2011, 19:56) *
          jag har aldrig haft problem med citrus från sådd, märker man att dom mår dåligt när man har dom inne på vintern bör man ge dom extraljus (oftast är det inte värmen som är problem utan att det är mörkt).

ute går inte övervintra citrus (om man nu inte värmer upp rejält och bygger över ett växthus på vintern), så som du skrev får man ju antingen odla dom inne åretrunt (en del arter/sorter mår dock bra av att får komma ut och få lite höstsvalka) eller då ta ut dom efter frostrisken (avhärda först) och sedan ta in innan frost. jag har inte märkt något problem med att sköta dom så. bara man är försiktig på våren med dom och avhärdar ordenligt.

Kan man ha en vanlig stark skrivbordslampa t.ex. som extraljus eller är det något speciellt ljus som man måste ha?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 00:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon