Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fuskbyggarna på TV4, TV-bolaget bortgjorda igen!
          Ralf
          Inlägg 02-03-2011, 22:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Fuskbyggarna är ett riktigt lågvattenmärke inom TV. Jag som byggare har reagerat på blåögda kunder i flera av avsnitten....
          Nåväl kvällens program blev i n s t ä l l t ! Tydligen insåg TV4 alldeles för sent att dom var ute o cyklade....

För den som vill läsa mera finns denna lite röriga sida:
          http://www.x-tralagomproduktion.se/TV4_Fusk.asp

Dock kan man än en gång se att det är en kund som ändrat sig gång på gång och byggfirman har varit alldeles för snäll alldeles för länge.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          malarmaster
          Inlägg 02-03-2011, 23:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

håller med om att en del kunder kan vara blåögda men de flesta "byggare "som varit med i serien är riktiga lågvattenmärken.Så oseriösa så man vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet.
          Jag är också i byggbranschen o något liknande som beskrivs i de olika programmen förekommer inte på en seriös firma.
          För det första följer man bygg o branschregler,man har alltid klara papper o ritningar och man försöker alltid att få kunden nöjd.
          det enda program som jag har haft lite sympati för byggaren var förra veckans där han tyvärr alltför slentrianmässigt följde en dålig arkitektritning o inte kontrollmätte i tid.Han byggde grundplattan fel o istället för att göra om fortsatte bygget med katastrof som följd.Men de övriga,herregud vilka klantar.
          Våtrum utan tätskikt,fel fall på golv,feldimensionerade balkar m.m .Elsystem felkopplade av amatörer,
          VVS installationer felkopplade o felgjorda.
          som det visar sig i programmen är de flesta inga byggare utan folk som tror att det är lätt att bygga o samtidigt sko sig på lättrogna människor.Kvällens program (som för övrigt måste varit en repris) var ett typexempel.Något som jag aldrig förstått är varför folk betalar i förskott?Förekommer normalt inte utan man följer en betalningsplan som i sin tur bygger på hur långt bygget är klart. Ulf

Citera
          Malvia
          Inlägg 03-03-2011, 11:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Man får det man betalar för.

Att upphandla ska nog en amatör akta sig för, finns så mycket som kan gå fel och bli missförstånd på.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Ralf
          Inlägg 03-03-2011, 20:46
          Länk hit: #4

Medlem

TV4 har inte sagt sanningen ofta.
          Kunder har förlorat i olika instanser, bland annat domstolar, ändå kör TV4 sin story.
          Det känns som om kör efter den gamla regeln "kolla inte storyn då spricker den".

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 03-03-2011, 21:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Man anade nästa det efter avsnittet innan med den felaktiga utbyggnaden....

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-03-2011, 21:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag tycker nog att TV4 har haft torrt på fötterna när de gjort sina reportage om fuskbyggare, tror knappast de har hittat på saker om fusk bara för att få göra ett program. Vissa saker de har påpekat har varit rent horribla och min pappa som drev en egen firma i byggbranschen hade aldrig gjort något sådant.

Redigerat av malcolm: 03-03-2011, 21:41

Citera
          theseraphim
          Inlägg 03-03-2011, 22:12
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (malcolm @ 03-03-2011, 21:40) *
          Jag tycker nog att TV4 har haft torrt på fötterna när de gjort sina reportage om fuskbyggare, tror knappast de har hittat på saker om fusk bara för att få göra ett program. Vissa saker de har påpekat har varit rent horribla och min pappa som drev en egen firma i byggbranschen hade aldrig gjort något sådant.

95% är rena fuskbyggare men sen finns givetvis problemet med folk som varit otydliga i sina önskemål osv. I det fallet som tas up här verkar det lite mysko så jag kan förstå att de tar undan projektet. Sen kan det även vara så enkelt att det var första gången byggaren kunde försvara sig på ett rättvist sätt plus att alla avtal med produktionsbolagen kunde visas upp.

Citera
          malcolm
          Inlägg 03-03-2011, 22:20
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (theseraphim @ 03-03-2011, 22:12) *
          95% är rena fuskbyggare men sen finns givetvis problemet med folk som varit otydliga i sina önskemål osv. I det fallet som tas up här verkar det lite mysko så jag kan förstå att de tar undan projektet. Sen kan det även vara så enkelt att det var första gången byggaren kunde försvara sig på ett rättvist sätt plus att alla avtal med produktionsbolagen kunde visas upp.

Programmet tar inte upp de 5% du beskriver utan sådant som faktiskt är fel. En av min pappas kunder försökte stämma honom för att grunden började luta men han hade själv fyllt upp med iskokor innan plattan blev gjuten. Gissa vem som vann processen som följde...

Citera
          Ralf
          Inlägg 03-03-2011, 23:11
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (malcolm @ 03-03-2011, 22:20) *
          Programmet tar inte upp de 5% du beskriver utan sådant som faktiskt är fel.

Men hur kom det sig att TV4 då blev fällda i Radionämnden?

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 04-03-2011, 10:24
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Ralf @ 03-03-2011, 23:11) *

När blev de det och varför?

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-03-2011, 10:45
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Ralf @ 03-03-2011, 23:11) *

Blev de... har jag missat nå´t nu...?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-03-2011, 11:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Granskningsnämndens yttrande och annat matnyttigt...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 04-03-2011, 11:11
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag tycker serien varit ganska tråkig, iaf har de avsnitt jag sett varit ganska lika, speciellt konfrontationerna med byggaren och expertens kommentarer som alltid är 'bland det värsta han sett'..
          Naiva familjer som betalt ut halva miljoner i förskott, men samtidigt är det ju mycket som verkligen handlar om fusk från byggarens sida. Nybyggda badrum utan fuktspärr t ex, där finns inga ursäkter som håller.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 04-03-2011, 12:37
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 04-03-2011, 11:11) *
          Jag tycker serien varit ganska tråkig, iaf har de avsnitt jag sett varit ganska lika, speciellt konfrontationerna med byggaren och expertens kommentarer som alltid är 'bland det värsta han sett'..
          Naiva familjer som betalt ut halva miljoner i förskott, men samtidigt är det ju mycket som verkligen handlar om fusk från byggarens sida. Nybyggda badrum utan fuktspärr t ex, där finns inga ursäkter som håller.

Givetvis att fuskbyggeri inte är schysst men vilken naivitet det finns när man trots att man anar ugglor i mossen men ändå betalar ut typ en halv mille till i förskott???? Plus om man nu ett bygge blir försenat i flera månader så har man ju alltid full rätt att riva allt vad redan skrivna kontrakt heter eftersom de inte uppfyllt kraven.

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 05-03-2011, 17:58
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Förekommer nog mera fusk än vad vi tror eftersom många som har blivit utsatta för det skäms att det typ betalat i förvägg.
          Min granne blev utsatt av ett sådant byggföretag. De hade varit i vårt område och fixat ett hus men nya hängrännor och det som behövs så en granne rekomenderade dem för samma jobb.
          Min granne kontaktade dem via telefon och de kom, visade upp F-skatt sedel m.m. och det som tillhör. Sedan skulle de då göra jobbet och de kom och rev de gamla hängrännorna sedan begärde de pengar till de nya och en del av arbetskostnaden och min granne betalade ut detta och det skulle han aldrig ha gjort men de är i 70-75 års åldern och litade på killarna.
          Efter den utbetalningen som var ca 15000:- så kom de aldrig tillbaka och de telefonnummer som de hade haft försvann och även adressen till firman. De är polisanmälda men eftersom det inte finns spår efter dem så blev grannen bara 15000:- fattigare och fick leja andra folk till att göra jobbet.
          Tycker programmet är bra för det kan skrämma upp de som inte agerar seriöst.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          malarmaster
          Inlägg 05-03-2011, 20:18
          Länk hit: #16

Medlem

typexempel på lättlurade kunder.
          Regel 1. kolla alla papper m.m(skatter,certifikat för t.ex våtrum,el,VVS behörighet eller vad som krävs för
          jobbet.
          regel 2. ta in offerter från flera,skriv kontrakt o ROT-klausul om det skall utnyttjas.
          regel 3. betala aldrig,ALDRIG i förskott,handlar det om stora pengar gör upp en betalplan
          regel 4. betala aldrig slutfaktura innan jobbet är avslutat o godkänt av antingen besiktningsman(vid större
          jobb) eller av kunden själv om kunden anser sig kompetent till det.
          Gäller det svartjobb får man faktiskt skylla sig själv om man blir lurad.Då har man ju frånsagt sig
          alla garantier .
          regel 5. var stenhård när det gäller dina krav på proffsighet o kvalitet från hantverkarens sida.En
          seriös hantverkare tar inte illa upp,tvärtom.det är ju du som ska leva med resultatet.
          Ulf

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-03-2011, 22:23
          Länk hit: #17

Medlem

Det spelar väl ingen roll om kunden varit naiv och betalat för jobb som inte är utfört eller dåligt gjort, det är väl ändå byggaren som skall utföra ett korrekt hantverk.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 05-03-2011, 23:06
          Länk hit: #18

Medlem

tyvärr är inte alla "byggare" seriösa o det gäller att ställa krav o hålla ett öga på vad som sker.
          TVserien försöker ju just belysa fel o fällor som folk ramlar i när de litar på någon med stor käft istället för kunskaper.
          Jag själv räknar mig till de seriösa(vi är trots allt i majoritet) som är extremt noga med pappersarbetet o framför allt vad som skall göras o ingå i projektet.Är också glad på större byggen där det finns någon byggkontrollant till hands som man kan föra en dialog med då kunderna oftast saknar kunskap om material o arbetsmetoder.
          I det stora hela tycker jag att programmet gör nytta.det är viktigt för alla parter att de oseriösa försvinner från marknaden men det stora ansvaret ligger trots allt på beställaren/kunden som måste våga säga ifrån antingen själv eller ombud när något spårar ut.I nästan samtliga fall som visats har det varit fråga om dåliga "hantverkare" många utan grundläggande utbildning/kunskaper som varit mest intresserade av snabba cash.kunderna har också gett dem det.det är det som förvånar mig mest,hur godtrogna folk är.
          har själv städat efter andra,särskilt våtrumsbiten och är lika förvånad varje gång varför folk inte ifrågasätter när de ser att något inte funkar.
          Det går inte att förutsätta att någon är snickare bara för att de kommer i overall o har en hammare i näven.
          Man måste alltid ta referenser o kolla allt om firman man skall anlita.Ingen 100% försäkring alltid men vid minsta tveksamhet välj en annan firma o låt inte priset styra i första hand. Ulf

Citera
          theseraphim
          Inlägg 06-03-2011, 12:28
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (malcolm @ 05-03-2011, 22:23) *
          Det spelar väl ingen roll om kunden varit naiv och betalat för jobb som inte är utfört eller dåligt gjort, det är väl ändå byggaren som skall utföra ett korrekt hantverk.

Nja som kund måste man ju också kunna göra någon form av riskbedömning när man köper något tex klassikern Bättre begagnad bil(skrothög till ockerpris) eller Satsa 1000 kronor på detta bolag i asien(för du är en utav 1000 utvalda vi ringer i hela världen) så kommer du kunna plocka ut 50000:- inom fem år.
          Sen är det givetvis inte okej med fuskare men de lär alltid finnas och det enda sättet att bli av med dem är att konsumenterna blir mer observanta plus ställer mer direkta krav.

Citera
          Ralf
          Inlägg 06-03-2011, 17:53
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (malcolm @ 04-03-2011, 10:45) *
          Blev de... har jag missat nå´t nu...?

Har du oxå missat att
          kund fick avslag i branschnämd
          samma kund förlorade i tingsrätt
          samma kund förlorade i hovrätt
          men
          TV4 ansåg att kunden hade rätt...

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 18:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon