Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klippa av karaktärblad vid omplantering
          jimmy76x
          Inlägg 15-03-2011, 14:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 35 302

Hej!

Vad jag har förstått så ska man när man omplanterar tomater vänta tills karaktärbladen har kommit, har läst att man ska klippa av dessa när man omplanterar så att man bara ser hjärtebladen, sedan har jag läst på ett annat ställe att man ska plantera så att karaktärbladen kommer under jorden utan att klippa av dem?

Vad är bäst och vad gäller?smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          officinalis
          Inlägg 15-03-2011, 14:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Vet inte hur du tänkt det riktigt. Vad har du läst detta?
          Man kan toppa plantan precis ovan hjärtbladen för att ta fram två toppar, men då kräver det ofast att man har ett rotsystem som klarar av att försörja dessa två toppar. Yrkesodlare som odlar i jord gör ofta såhär, men då har man ympat tomaten på en annan med ett betydligt kraftigare rotsystem.
          Jag odlar busktomater och toppar inte mina plantor.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          jimmy76x
          Inlägg 15-03-2011, 14:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 35 302

Läste det på tomatsidan.se

Jag är alltså helt nybörjare på detta, mina tomatplantor har fått hjärteblad och vad jag har förstått så kommer karaktärsbladen komma längre ned på stjälken efter ett tag. När man omplanterar första gången, ska man gräva ner och så djupt så att karktärbladen kommer under jordytan, dvs att man bara ser hjärtebladen längst upp?

Citera
          ingrids
          Inlägg 15-03-2011, 14:53
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Karaktärsbladen kommer ovanför hjärtbladen. Vad jag kan tänka mig är tanken med djupplantering är att man dels får ett djupare rotsystem, dels kan hoppas på att det kommer stjälkar ur vecken mellan karaktärsblad och stjälk, men har inte testat själv.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Fröken Knuff
          Inlägg 16-03-2011, 17:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 30 590

Man kan plantera tomatplantor djupare i jord än vad de stått tidigare när man skolar om dem, så gör jag. Då bildas rötter även på den delen av stammen som hamnar under jord. MEN, det är viktigt att det alltid sticker upp en topp ovanför jorden, alltså inte bara några mm utan ett riktigt bladpar iaf..

Karaktärbladen kommer, som du redan fått svar på, ovanför hjärtbladen, och för att du ska kunna sätta plantan så mycket djupare bör du vänta tills du har några ordentligt utvecklade karaktärsblad, inte bara påbörjan till karaktärsblad. Karaktärsbladen ger dig information om att den lilla plantan utvecklat rötter.

Ta det lugnt, omskola inte för tidigt. Naturen kan inte skyndas på, även om det är rycker i fingrarna ibland.. flirting.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon